Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Ook is het in het belang van de volksgezondheid, omdat sommige paarden geslacht worden voor consumptie door de mens. Dieren die bepaalde medicijnen hebben gehad, kunnen met de chip en het paspoort worden uitgesloten van de voedselketen.
Mist schreef:Sinds wanneer hebben we een "dierziekte" zoals mkz of varkenspest onder paarden ???
oomens schreef:Mist schreef:Sinds wanneer hebben we een "dierziekte" zoals mkz of varkenspest onder paarden ???
Die dierziekten bestaan al best lang hoor.
Heb je wel eens gehoord van Afrikaanse paardenpest/African horse sickness?
Deze vaak dodelijke paardenziekte heeft eind jaren '80 en begin jaren '90 een aantal grote uitbraken gekend in Spanje en Portugal.
Door de epidemieën zijn de grenzen van beide landen jarenlang gesloten geweest voor paarden.
De Afrikaanse paardenpest wordt verspreid door knutten. Dit zijn dezelfde kleine mugjes die ook de veeziekte Blauwtong verspreiden. De afgelopen jaren komen deze knutten (in de zomer) ook in Nederland voor.
Het is dus helemaal niet vreemd dat er Europese regels gemaakt worden voor dierziektebestrijding bij paarden.
Jane2887 schreef:Onze paarden willen we niet chippen dus we hebben ze met een dna bepaling geregistereerd. Scheelt een hoop stress en bloed.
Mist schreef:oomens schreef:Die dierziekten bestaan al best lang hoor.
Deze vaak dodelijke paardenziekte heeft eind jaren '80 en begin jaren '90 een aantal grote uitbraken gekend in Spanje en Portugal.
Door de epidemieën zijn de grenzen van beide landen jarenlang gesloten geweest voor paarden.
De Afrikaanse paardenpest wordt verspreid door knutten. Dit zijn dezelfde kleine mugjes die ook de veeziekte Blauwtong verspreiden. De afgelopen jaren komen deze knutten (in de zomer) ook in Nederland voor.
Het is dus helemaal niet vreemd dat er Europese regels gemaakt worden voor dierziektebestrijding bij paarden.
Natuurlijk heb ik daarvan gehoord...maar ze dreigen ons ook al jaren met de voor mensen dodelijke vogelgriep-
Gaan wij onze paarden laten ruimen net zoals varkens, kippen en runderen ?? ik niet iig en dan kun je zeggen ja " weer zo'n loze kreet " maar ze zullen letterlijk over mijn lijk moeten gaan om mijn paarden te ruimen.
Je denkt toch zeker niet dat de EU nu ineens voor dit soort dingen een "visie" heeft zeker ?? wake-up hier zitten (voor ons) financiele nadelen aan....belastingen op zijn minst.
oomens schreef:Die dierziekten bestaan al best lang hoor.
Paljassofie schreef:In belgie is dit paspoort sinds volgende maand verplicht (ja nu pas) maar vermoed dus wel dat het om hetzelfde paspoort gaat als dat we al hebben.
Cassidy schreef:Er zijn wel mogelijkheden om hem ongedaan te maken, zodat hij niet meer te lezen is. Zodat er een tweede, een derde en soms een vierde chip nodig is.
Citaat:BRUSSEL - Paarden en ezels in de Europese Unie zullen voortaan vanaf zes maanden na hun geboorte over een individueel paspoort moeten beschikken. Dat heeft de Europese Commissie maandag bekendgemaakt.
Met dit initiatief wil Europa het verouderde identificatiesysteem voor paarden, ezels en andere paardachtige dieren hervormen en aanpassen aan moderne technologische middelen.
'Deze regeling schept een beter identificatiesysteem dat ons zal helpen om dierenziekten beter te bestrijden', zei eurocommissaris voor Gezondheid Androulla Vassiliou.
Vanaf juli volgend jaar krijgen alle paardachtigen een paspoort voor het leven. Ten laatste zes maanden na hun geboorte of aankomst in de Europese Unie moeten ze over zo’n document beschikken.
Op het moment van de uitgave van het paspoort wordt bij het dier ook een chip ingeplant. Het paspoort wordt ook opgeslagen in een databank. Zo blijft het dier onlosmakelijk verbonden met het paspoort, zelfs als het van naam zou veranderen
SuSEQ schreef:Paljassofie schreef:In belgie is dit paspoort sinds volgende maand verplicht (ja nu pas) maar vermoed dus wel dat het om hetzelfde paspoort gaat als dat we al hebben.
De equipass en chip zijn in België al verplicht sinds juli 2007 voor iedere paardachtige die vervoerd wordt. Ook voor wedstrijden geldt die plicht al langer... De uiterlijke registratiedatum ligt op juli 2008; daarna heb je geen excuus meer. Een dure grap, maar volgens mij heel noodzakelijk. Alleen hadden de prijzen iets democratischer gemogen; hierbij heb ik het niet over de veeartskosten, maar over de kosten voor de opname in de databank.
Alle veesoorten die voor menselijke consumptie geschikt zijn, moeten geregistreerd worden. Voor koeien, varkens, schapen, geiten en dergelijke gebeurt dat met oormerken. Een paard met een oormerk is totaal geen zicht, dus daarvoor biedt een chip een uitkomst. Deze wordt ingeplant in de manenkam, iets wat sowieso niet voor consumptie gebruikt wordt. Iedereen klaagt steen en been over de voedselveiligheid als er weer eens dioxinekoeien of -kippen opduiken. Volledige traceerbaarheid wordt geëist voor vleesvee, maar voor paarden die ook in de voedselketen terecht kunnen komen, zou die eis onaanvaardbaar zijn? Overigens is het feit dat rendac niet controleert, irrelevant; de dood van een paard moet aangegeven worden bij de databank en wat rendac ophaalt komt niet in de voedselketen terecht. In België is niet gechipt nog altijd gelijk aan niet geslacht, ongeacht de situatie die zich voordoet...
Het europees paspoort voor paarden en registratie met chips zijn overigens helemaal niet nieuw... Was je een beetje vooruitziend, dan was alles al in orde en hoefde enkel de registratie in de databank nog te gebeuren.
Het is wel zo dat er een probleem is met de toegankelijkheid van die databank; als je een chipnummer hebt, heb je nog steeds niet de gegevens die erbij horen. Die opvragen kost tijd, en volgens mij moet die consultatie vlotter kunnen verlopen bij controles onderweg, op wedstrijd of in het slachthuis. Dit met het oog op het verkeerdelijk aanbieden van paarden die eignelijk in quarantaine hadden moeten zitten, die niet voor consumptie geschikt (verklaard) zijn of gestolen dieren.
In België is er trouwens aangekodingd dat er meer zal gecontroleerd worden, dus zorg ervoor dat je dieren in orde zijn. Of toch minstens die die vaak vervoerd worden...
Groeten, SuSEQ
savath schreef:Dat is typisch belgie.
In nederland kan je chippen via stamboek aan democratische prijzen.
In belgie hebben ze dan de zogenaamde encodering uitgevonden.
het is verplicht en kost je 42 euro,per dier extra dus buiten chippen ,paspoort en schets die verplicht is.
Ik heb bijna bij al de paarden al langer een paspoort,maar nu komt er nog eens 11 maal 42 euro bij voor de zogenaamde databank,die dan nog prive is ook zodat je geen chip nrs kunt natrekken zonder te betalen per gevraagde nr.
want in de europese databanken inschrijven zoals vroeger gebeurde met chip mag niet meer.
Maw
Als iemand een paard koopt waar en chip blijkt in te zitten,kan je nog niet eens natrekken over welk paard het gaat,want tja in welke of in wie zijn data bank moet je zoeken.
Bv een tijdje geleden vroeg iemand me een chip nr op te zoeken over een duits paard,paspoort was er niet bij.
nergens bij geen enkele data bank vb europ net,id chip ,en andre kon me vertellen wie of wat en of wanneer het dier gechipt was,enkel dat de chipnr in duitsland verkocht was.
Dus bestond er geen enkele andre optie dan het beestje nog maals te chippen.
Ik vind chippen goed,maar maak dan een europese data bank aan waar elk paard in komt en niet elk land appart,of zoals in belgie de staat appart en lekker hun zakken vult!!