Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:46

http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item ... &tx_ttnews[pS]=1213009687&tx_ttnews[tt_news]=346229&tx_ttnews[backPid]=123&cHash=a8bb61d738
vara.nl

Paarden, ezels en pony's krijgen vanaf zomer volgend jaar een chip in de nek en een Europees paspoort. Ze krijgen de chip bij de geboorte of bij invoer in de EU, heeft de Europese Commissie maandag besloten.

De maatregel zal de gezondheid van de dieren verbeteren, dankzij een beter en duidelijker identificatiesysteem, aldus de Europese Commissie. De bestrijding van dierziektes wordt zo eenvoudiger.

Ook is het in het belang van de volksgezondheid, omdat sommige paarden geslacht worden voor consumptie door de mens. Dieren die bepaalde medicijnen hebben gehad, kunnen met de chip en het paspoort worden uitgesloten van de voedselketen.

Lyonesse

Re: Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:51

Europees paspoort als in paspoort uit een EU land, of Europees paspoort als in wéér een ander soort? Nagelbijten / Gniffelen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:09

De bestrijding van dierziektes wordt zo eenvoudiger

Sinds wanneer hebben we een "dierziekte" zoals mkz of varkenspest onder paarden ??? dit is bullshit, zal wel om belastingen gaan of mestrechten

belang van de volksgezondheid

mijn paard, die overigens nooit geslacht zal worden, heeft ook bute gehad- staat echt niet in het paspoort

Als ze dan ook echt correct willen zijn en onze medewerking willen, verplicht dan ook slachthuizen VOOR HET SLACHTEN, en niet op aanvraag achteraf, de chip te controleren, zodat onze gestolen paarden niet op de schappen eindigen Boos! daarbij, zou het ook in het belang van de zogenaamde volksgezondheid zijn als ze dit van tevoren zouden controleren Clown

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:19

Rare reden dit. Ik vermoed eerder dat ze dit gaan gebruiken om nog wat wetten (en belastingen) aan te gaan hangen.

Het is toch raar dat paarden gechipt moeten worden. Veel boeren met schapen, geiten, koeien en varkens willen chippen maar mogen het nog niet. Men is bang dat het in consumptie vlees komt te zitten en men er niet zeker van is dat elke chip er ook uit gefilterd kan worden.

Raar gedoe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:42

Cayenne schreef:
Ook is het in het belang van de volksgezondheid, omdat sommige paarden geslacht worden voor consumptie door de mens. Dieren die bepaalde medicijnen hebben gehad, kunnen met de chip en het paspoort worden uitgesloten van de voedselketen.

Paarden die geen chip hebben mogen niet voor menselijke consumptie geslacht worden. Wil je dat wel, dan moet je chippen en 6 maanden wachten. (ook de DNA bepaalde paarden vallen onder deze regel)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:08

Mist schreef:
Sinds wanneer hebben we een "dierziekte" zoals mkz of varkenspest onder paarden ???

Die dierziekten bestaan al best lang hoor.

Heb je wel eens gehoord van Afrikaanse paardenpest/African horse sickness?
Deze vaak dodelijke paardenziekte heeft eind jaren '80 en begin jaren '90 een aantal grote uitbraken gekend in Spanje en Portugal.
Door de epidemieën zijn de grenzen van beide landen jarenlang gesloten geweest voor paarden.

De Afrikaanse paardenpest wordt verspreid door knutten. Dit zijn dezelfde kleine mugjes die ook de veeziekte Blauwtong verspreiden. De afgelopen jaren komen deze knutten (in de zomer) ook in Nederland voor.

Het is dus helemaal niet vreemd dat er Europese regels gemaakt worden voor dierziektebestrijding bij paarden.

Jane2887

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:47

Onze paarden willen we niet chippen dus we hebben ze met een dna bepaling geregistereerd. Scheelt een hoop stress en bloed.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:13

oomens schreef:
Mist schreef:
Sinds wanneer hebben we een "dierziekte" zoals mkz of varkenspest onder paarden ???

Deze vaak dodelijke paardenziekte heeft eind jaren '80 en begin jaren '90 een aantal grote uitbraken gekend in Spanje en Portugal.
Door de epidemieën zijn de grenzen van beide landen jarenlang gesloten geweest voor paarden.

De Afrikaanse paardenpest wordt verspreid door knutten. Dit zijn dezelfde kleine mugjes die ook de veeziekte Blauwtong verspreiden. De afgelopen jaren komen deze knutten (in de zomer) ook in Nederland voor.

Het is dus helemaal niet vreemd dat er Europese regels gemaakt worden voor dierziektebestrijding bij paarden.

Natuurlijk heb ik daarvan gehoord...maar ze dreigen ons ook al jaren met de voor mensen dodelijke vogelgriep-

Gaan wij onze paarden laten ruimen net zoals varkens, kippen en runderen ?? ik niet iig en dan kun je zeggen ja " weer zo'n loze kreet " maar ze zullen letterlijk over mijn lijk moeten gaan om mijn paarden te ruimen.

Je denkt toch zeker niet dat de EU nu ineens voor dit soort dingen een "visie" heeft zeker ?? wake-up hier zitten (voor ons) financiele nadelen aan....belastingen op zijn minst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:38

Jane2887 schreef:
Onze paarden willen we niet chippen dus we hebben ze met een dna bepaling geregistereerd. Scheelt een hoop stress en bloed.

UIt dit bericht begrijp ik dat DNAregistratie ook niet meer afdoende is?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:33

In belgie is dit paspoort sinds volgende maand verplicht (ja nu pas Bloos ) maar vermoed dus wel dat het om hetzelfde paspoort gaat als dat we al hebben.

Hiervoor moesten wij aangeven of we het paard dus uitsloten voor menselijke consumptie of niet (dus dan mogen ze alle medicijnen hebben) maar de volgende eigenaar kan dit gewoon veranderen (met dan inderdaad die tussenpauze van 6 maand).

Ik hoop dat we niet weer al die domme kosten moeten doen voor weer een nieuw paspoort Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij is het ook wel een manier om te kijken hoe ze ons allemaal idiote regeltjes kunnen opleggen en ons belastingen te doen betalen. Het was geen goedkoop grapje dit

voorbeeld: ik geef les op een ponyclubje die volledig zonder winst draait, alles gaat terug naar de pony's, eigenaresse doet dit allemaal voor hen. Nu wel heel grappig als je plots als vzw 100 euro per pony moet ophoesten voor een domme chip en een paspoort, terwijl sommige ponys misschien met moeite 100 euro waard zijn (denk aan shetlandveulentjes ed). Hebben een benefiet moeten organiseren om de financiering rond te krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk niet alleen belastingen, maar ook dat idioot ontwormingsverbod ed Boos!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:03

.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 20-09-23 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 00:01

Mist schreef:
oomens schreef:

Natuurlijk heb ik daarvan gehoord...maar ze dreigen ons ook al jaren met de voor mensen dodelijke vogelgriep-

Gaan wij onze paarden laten ruimen net zoals varkens, kippen en runderen ?? ik niet iig en dan kun je zeggen ja " weer zo'n loze kreet " maar ze zullen letterlijk over mijn lijk moeten gaan om mijn paarden te ruimen.

Je denkt toch zeker niet dat de EU nu ineens voor dit soort dingen een "visie" heeft zeker ?? wake-up hier zitten (voor ons) financiele nadelen aan....belastingen op zijn minst.

Volgens mij is het huidige beleid dat besmette dieren sowieso geruimd worden. Omdat het zo'n ernstige ziekte is, zal inslapen meestal ook voor het zieke paard de beste optie zijn.

Om de besmettingen heen is een zone waarin een vervoersverbod voor paarden zal gelden. Er is ook een zone waarbinnen alle paardachtigen gevaccineerd moeten worden.

Dit vaccineren is waar de chip handig kan zijn. Er moet namelijk snel en gemakkelijk aan een dier te zien zijn of het al gevaccineerd is of niet.
Een paspoort of DNA-registratie alleen zijn hierbij niet voldoende, omdat het paard het paspoort niet altijd bij zich draagt en DNA-controle te veel tijd kost.
Bij de uitbraken in Spanje en Portugal werden de gevaccineerde dieren gemerkt d.m.v. een brandmerk, maar hiertegen bestaat in Nederland steeds meer weerstand.
Door een chip in te brengen en deze centraal te registreren, kan iedere veearts met een chiplezer wel snel zien of een paard al gevaccineerd is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 00:32

Weet iemand hier eigenlijk of er nog een mogelijkheid is om die chip uit je paard te krijgen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:12

Er zijn wel mogelijkheden om hem ongedaan te maken, zodat hij niet meer te lezen is. Zodat er een tweede, een derde en soms een vierde chip nodig is. Ook is er nog geen Europese richtlijn voor de chip, en geen centrale database. Nog niet zo heel lang geleden is er een Nieuwsbericht geweest dat er een aantal chipreaders teruggehaald/vervangen is omdat ze defect waren.

De hele chipactie was voorheen opgezet om de voedselveiligheid voor de mens te garanderen. Yeah, right, niet gechipte paarden worden evengoed geslacht, de rendac haalt nog steeds niet gechipte paarden gewoon op, geen agent die je langs de weg aanhoudt loopt standaard met reader op zak, en geen dierenkliniek gaat de behandeling van je paard weigeren - volgens mij mogen ze dat nieteens.

Mijn paarden zijn niet gechipt. Ik heb gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de Nederlandse overheid biedt om protest aan te tekenen, en dat heb ik gedaan ook. Dat het nu Europees verplicht wordt, raakt me niet. En als er nu ineens een Europees paspoort verplicht wordt ipv dat wat ik nu heb ook niet, want er komt geen ander paspoort dan dat wat ik heb. Ik ben een heel meewerkend mens, maar eens is de maat vol....we zijn al melkkoe genoeg met de auto...als ze aan mijn paard komen hebben ze toch echt een probleem.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 01:59

De onderstaande quote is een reden waarom deze wet er gekomen is.
Maar wat is nu de echte reden dat deze wet er is gekomen?

Sinds vorig jaar januari is er een compleet nieuwe wetgeving gekomen bij de EU.
Paarden vielen altijd onder een soort gedoog beleid en daarom dus ook niet in een bepaalde groep.
Ieder land mocht eigen regels opstellen voor paarden.
Sinds vorig jaar vallen paarden onder vee.
Hiermee staan ze gelijk aan koeien, schapen, varkens, geiten, enz. enz.

Voor de veesector is er een wetgeving dat ieder land een draaiboek bij een eventuele uitbraak moet hebben. Deze is er voor alle veesoorten behalve de paarden omdat ieder land zelf mocht weten wat het wilde doen en de paarden dus niet onder de veesector vielen.
Belangrijk is dat er een duidelijke registratie is van alle paarden en ook waar deze staan.
Daarnaast is het transport ook van belang. Welk paard is er in welk deel van europa geweest.
Voor het transport zijn hierdoor ook alle regels aangescherpt.
De bedrijven moeten bepaalde vergunningen hebben.
Deze zijn afhankelijk van de afstand die de wagen af moet leggen vanaf de standplaats.
De vrachtwagens van deze transporteurs moeten ook volledig voldoen aan alle eisen.
Hieronder vallen ook alle paarden taxis. Deze noem ik apart omdat deze meestal niet de juiste vergunningen hebben. (uiteraard zijn er uitzonderingen)
Alle transporten met paarden dienen geregistreerd te worden en geplaatst in een database.
Dit is opgelegd door de EU.
De "probleemsector" voor deze registratie is de particuliere sector.
Hier zijn op dit moment nog besprekingen over bezig.
2 mogelijkheden die ik jullie even onder de aandacht wil brengen met betrekking tot de particuliere sector. Beide zijn voorgedragen bij de EU.

* Alle organisaties die een evenement hebben dienen alle chipnummers van de paarden te registreren en aan te leveren bij het centraal orgaan.
Hier zullen de organistaies uiteraard niet blij mee zijn. Dit kost veel tijd en ook alle inschrijvingen zijn bekend.
*De particuliere sector mag geen paarden meer vervoeren over een afstand van meer dan 65 KM vanaf standplaats.
Ik heb dit uit een bron waarvan ik niet zeker ben hoe betrouwbaar die is. Dit is namelijk ter sprake gekomen tijdens mijn opleiding. Ik weet wel dat dit besproken word in de EU. Dit zou een voorstel zijn van 2 organisaties die in Nederland aangesteld zijn om dit draaiboek te regelen (welke ik liever niet vrijgeef om discussies te voorkomen). Als dit doorgaat zou dit ingaan in 2010 of 2011. Wanneer de paarden over een langere afstand vervoerd dienen te worden zal dit dan altijd door een gecertificeerde transporteur moeten zijn of een stal met de juiste vergunningen.

Één ding wat ik wel mooi vind aan deze nieuwe wetgeving is dat iedere chauffeur in het bezit dient te zijn van een certificaat voor het vervoer van paarden. Minpunt hieraan is dat deze opleiding hiervoor bestaat uit het vervoer van alle aandere veesoorten behalve paarden.

Ik hoop dat ik hiermee wat dingen verduidelijkt hebt.
Ik ben op dit moment bezig om contacten te leggen met de grotere paarden tijdschriften om hier samen met hen meer duidelijkheid in te krijgen. Deze zaken worden op dit moment achter half geopende deuren besproken terwijl hier eigenlijk wel wat meer van naar buiten gebracht mag worden.
De nieuwe wetgeving werd voor de transporteurs ook in 3 maanden tijd ingevoerd.

De opmerkingen over dat de registratie te maken heeft met heffingen en dergelijke zal ik niet tegen spreken. In de toekomst is hier best kans op. Het is alleen niet de reden dat deze wetgeving is gekomen. Deze is puur bedoeld voor de uitvoer van het draaiboek ziekte uitbraken.

oomens schreef:

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 03:18

Paljassofie schreef:
In belgie is dit paspoort sinds volgende maand verplicht (ja nu pas Bloos ) maar vermoed dus wel dat het om hetzelfde paspoort gaat als dat we al hebben.

De equipass en chip zijn in België al verplicht sinds juli 2007 voor iedere paardachtige die vervoerd wordt. Ook voor wedstrijden geldt die plicht al langer... De uiterlijke registratiedatum ligt op juli 2008; daarna heb je geen excuus meer. Een dure grap, maar volgens mij heel noodzakelijk. Alleen hadden de prijzen iets democratischer gemogen; hierbij heb ik het niet over de veeartskosten, maar over de kosten voor de opname in de databank.

Alle veesoorten die voor menselijke consumptie geschikt zijn, moeten geregistreerd worden. Voor koeien, varkens, schapen, geiten en dergelijke gebeurt dat met oormerken. Een paard met een oormerk is totaal geen zicht, dus daarvoor biedt een chip een uitkomst. Deze wordt ingeplant in de manenkam, iets wat sowieso niet voor consumptie gebruikt wordt. Iedereen klaagt steen en been over de voedselveiligheid als er weer eens dioxinekoeien of -kippen opduiken. Volledige traceerbaarheid wordt geëist voor vleesvee, maar voor paarden die ook in de voedselketen terecht kunnen komen, zou die eis onaanvaardbaar zijn? Overigens is het feit dat rendac niet controleert, irrelevant; de dood van een paard moet aangegeven worden bij de databank en wat rendac ophaalt komt niet in de voedselketen terecht. In België is niet gechipt nog altijd gelijk aan niet geslacht, ongeacht de situatie die zich voordoet...

DNA-identificatie vind ik persoonlijk de grootste onzin: bij iedere identificatie dient er een DNA-staal (bloed prikken, haarplukje ed.) afgenomen te worden en geanalyseerd; iets wat gebeurt op kosten van de eigenaar en ook nog eens lang duurt. Identificatie met een chip is heel eenvoudig en kost niks. Het argument dat het stress en bloed scheelt is ronduit irrelevant - er moet gevaccineerd worden tegen influenza, wat ook een prik en stress veroorzaakt. Een chip plaatsen zorgt trouwens helemaal niet voor liters bloed - je hebt pech als er meer dan 3 druppels vloeien.

Het europees paspoort voor paarden en registratie met chips zijn overigens helemaal niet nieuw... Was je een beetje vooruitziend, dan was alles al in orde en hoefde enkel de registratie in de databank nog te gebeuren.

Het is wel zo dat er een probleem is met de toegankelijkheid van die databank; als je een chipnummer hebt, heb je nog steeds niet de gegevens die erbij horen. Die opvragen kost tijd, en volgens mij moet die consultatie vlotter kunnen verlopen bij controles onderweg, op wedstrijd of in het slachthuis. Dit met het oog op het verkeerdelijk aanbieden van paarden die eignelijk in quarantaine hadden moeten zitten, die niet voor consumptie geschikt (verklaard) zijn of gestolen dieren.

In België is er trouwens aangekodingd dat er meer zal gecontroleerd worden, dus zorg ervoor dat je dieren in orde zijn. Of toch minstens die die vaak vervoerd worden...

Groeten, SuSEQ

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:41

Dat is typisch belgie.
In nederland kan je chippen via stamboek aan democratische prijzen.
In belgie hebben ze dan de zogenaamde encodering uitgevonden.
het is verplicht en kost je 42 euro,per dier extra dus buiten chippen ,paspoort en schets die verplicht is.
Ik heb bijna bij al de paarden al langer een paspoort,maar nu komt er nog eens 11 maal 42 euro bij voor de zogenaamde databank,die dan nog prive is ook zodat je geen chip nrs kunt natrekken zonder te betalen per gevraagde nr.

want in de europese databanken inschrijven zoals vroeger gebeurde met chip mag niet meer.
Maw
Als iemand een paard koopt waar en chip blijkt in te zitten,kan je nog niet eens natrekken over welk paard het gaat,want tja in welke of in wie zijn data bank moet je zoeken.
Bv een tijdje geleden vroeg iemand me een chip nr op te zoeken over een duits paard,paspoort was er niet bij.

nergens bij geen enkele data bank vb europ net,id chip ,en andre kon me vertellen wie of wat en of wanneer het dier gechipt was,enkel dat de chipnr in duitsland verkocht was.

Dus bestond er geen enkele andre optie dan het beestje nog maals te chippen.

Ik vind chippen goed,maar maak dan een europese data bank aan waar elk paard in komt en niet elk land appart,of zoals in belgie de staat appart en lekker hun zakken vult!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:59

Cassidy schreef:
Er zijn wel mogelijkheden om hem ongedaan te maken, zodat hij niet meer te lezen is. Zodat er een tweede, een derde en soms een vierde chip nodig is.

Nou, ik kocht mijn Sam op 2-jarige leeftijd en helaas was hij net gechipt Verdrietig . Van mij had het niet gehoeven, dan had ik desnoods voor DNA gekozen. Vind het maar niets zo'n ding in zijn lijf , dus een tweede, derde of vierde gaat er al helemaal niet komen. Knipoog
Heb destijds ook een protestbrief gestuurd naar die fijne 'chip organisatie'. Onze katten en konijnen zijn ook niet gechipt, terwijl onze DA daar zo op hamert Rolleyes . Ja, ik snap best dat het handig is, als ze kwijt raken, maar onze huisdieren hebben aardig wat unieke kenmerken, dus ik maak me niet zo druk daarover, eerlijk gezegd. Vroeger gebeurde dit ook niet, hoor, en toen hadden we ook huisdieren thuis. Clown

Er is nog nooit een DA geweest, die de chip bij mijn paard gecheckt heeft, dus of 'ie het uberhaupt nog doet, geen idee. Mijn paard wordt toch niet geslacht en al helemaal niet voor consumptie (ik ben al jarenlang overtuigd vegetarier en voel dus ook geen behoefte om mijn paard daarvoor te laten slachten!!!). Ik heb ook een paspoort en een andere gaat er niet komen, al verplichten ze het. Allemaal onzin, heb dat ding gewoon onderin mijn kast liggen ergens. Geen haan die er naar kraait en geen mens die meer aan mijn paard komt met dat soort onzin.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:05

Citaat:
BRUSSEL - Paarden en ezels in de Europese Unie zullen voortaan vanaf zes maanden na hun geboorte over een individueel paspoort moeten beschikken. Dat heeft de Europese Commissie maandag bekendgemaakt.

Met dit initiatief wil Europa het verouderde identificatiesysteem voor paarden, ezels en andere paardachtige dieren hervormen en aanpassen aan moderne technologische middelen.

'Deze regeling schept een beter identificatiesysteem dat ons zal helpen om dierenziekten beter te bestrijden', zei eurocommissaris voor Gezondheid Androulla Vassiliou.

Vanaf juli volgend jaar krijgen alle paardachtigen een paspoort voor het leven. Ten laatste zes maanden na hun geboorte of aankomst in de Europese Unie moeten ze over zo’n document beschikken.

Op het moment van de uitgave van het paspoort wordt bij het dier ook een chip ingeplant. Het paspoort wordt ook opgeslagen in een databank. Zo blijft het dier onlosmakelijk verbonden met het paspoort, zelfs als het van naam zou veranderen

Uit de Standaard
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... soverzicht

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:14

SuSEQ schreef:
Paljassofie schreef:

De equipass en chip zijn in België al verplicht sinds juli 2007 voor iedere paardachtige die vervoerd wordt. Ook voor wedstrijden geldt die plicht al langer... De uiterlijke registratiedatum ligt op juli 2008; daarna heb je geen excuus meer. Een dure grap, maar volgens mij heel noodzakelijk. Alleen hadden de prijzen iets democratischer gemogen; hierbij heb ik het niet over de veeartskosten, maar over de kosten voor de opname in de databank.

Alle veesoorten die voor menselijke consumptie geschikt zijn, moeten geregistreerd worden. Voor koeien, varkens, schapen, geiten en dergelijke gebeurt dat met oormerken. Een paard met een oormerk is totaal geen zicht, dus daarvoor biedt een chip een uitkomst. Deze wordt ingeplant in de manenkam, iets wat sowieso niet voor consumptie gebruikt wordt. Iedereen klaagt steen en been over de voedselveiligheid als er weer eens dioxinekoeien of -kippen opduiken. Volledige traceerbaarheid wordt geëist voor vleesvee, maar voor paarden die ook in de voedselketen terecht kunnen komen, zou die eis onaanvaardbaar zijn? Overigens is het feit dat rendac niet controleert, irrelevant; de dood van een paard moet aangegeven worden bij de databank en wat rendac ophaalt komt niet in de voedselketen terecht. In België is niet gechipt nog altijd gelijk aan niet geslacht, ongeacht de situatie die zich voordoet...

Het europees paspoort voor paarden en registratie met chips zijn overigens helemaal niet nieuw... Was je een beetje vooruitziend, dan was alles al in orde en hoefde enkel de registratie in de databank nog te gebeuren.

Het is wel zo dat er een probleem is met de toegankelijkheid van die databank; als je een chipnummer hebt, heb je nog steeds niet de gegevens die erbij horen. Die opvragen kost tijd, en volgens mij moet die consultatie vlotter kunnen verlopen bij controles onderweg, op wedstrijd of in het slachthuis. Dit met het oog op het verkeerdelijk aanbieden van paarden die eignelijk in quarantaine hadden moeten zitten, die niet voor consumptie geschikt (verklaard) zijn of gestolen dieren.

In België is er trouwens aangekodingd dat er meer zal gecontroleerd worden, dus zorg ervoor dat je dieren in orde zijn. Of toch minstens die die vaak vervoerd worden...

Groeten, SuSEQ

Niet gechipt = niet opgehaald door rendac (vanaf 1 juli) dus ze hebben je wel mooi liggen. Serieus moesten wij nu 100 euro ophoesten voor een muilezelveulentje dat je misschien voor 75 kan verkopen Clown Net als een paar mini-shetlander grasmachines met gebreken, komaan, dit haal je echt niet als vzw (meer dan 2000 euro voor een verlieslatende vereniging !)

vooruitziend: goh, als je een stamboekloos paard hebt dan kon je helemaal niets voorbereiden want je had geen papieren van je paard Knipoog en chippen doe ik nu enkel uit noodzaak, mijn paard wordt nooit of te nimmer geslacht voor menselijke consumptie maarja, als hij morgen sterft lig ik wel met een paardenlijk op mijn weide die geen kat mag komen opruimen Rolleyes

en de toegankelijkheid van de databank is inderdaad ronduit belachelijk, nee ik ben ervan overtuigd : dit is puur zakenvullerij voor onze niet draaiende regering en hun al even tekortkomende begroting Boos!

edit : conclusie : ik heb 100 euro betaald voor een chip in mijn paard die wrs nooit gelezen zal worden en een boekje wat 1x per jaar bij de inentingen uit de kast zal komen en daar verder zal blijven... maar een ruiterpad weet ik hier in de verste verte niet liggen, alle begaanbare paden zijn hier zo ongeveer afgesloten voor ruiters, we krijgen met moeite bouwvergunningen voor stallen en ze laten mijn weide overstromen als hun riolering het niet houdt Sigaar

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:09

savath schreef:
Dat is typisch belgie.
In nederland kan je chippen via stamboek aan democratische prijzen.
In belgie hebben ze dan de zogenaamde encodering uitgevonden.
het is verplicht en kost je 42 euro,per dier extra dus buiten chippen ,paspoort en schets die verplicht is.
Ik heb bijna bij al de paarden al langer een paspoort,maar nu komt er nog eens 11 maal 42 euro bij voor de zogenaamde databank,die dan nog prive is ook zodat je geen chip nrs kunt natrekken zonder te betalen per gevraagde nr.

want in de europese databanken inschrijven zoals vroeger gebeurde met chip mag niet meer.
Maw
Als iemand een paard koopt waar en chip blijkt in te zitten,kan je nog niet eens natrekken over welk paard het gaat,want tja in welke of in wie zijn data bank moet je zoeken.
Bv een tijdje geleden vroeg iemand me een chip nr op te zoeken over een duits paard,paspoort was er niet bij.

nergens bij geen enkele data bank vb europ net,id chip ,en andre kon me vertellen wie of wat en of wanneer het dier gechipt was,enkel dat de chipnr in duitsland verkocht was.

Dus bestond er geen enkele andre optie dan het beestje nog maals te chippen.

Ik vind chippen goed,maar maak dan een europese data bank aan waar elk paard in komt en niet elk land appart,of zoals in belgie de staat appart en lekker hun zakken vult!!

Het is onzin dat deze gegevens niet kunnen worden nagetrokken. Iedere veearts kan de databank online raadplegen. Dit duurt exact 1 seconde. Daarna vind je het paard met eigenaar, kenmerken en verblijfplaats. Dus loop niet te roepen dat je dit paard opnieuw hebt moeten chippen, want dan heb je een zeer onbekwame dierenarts. Als mensen natuurlijk zo koppig zijn dat ze hun paard niet willen inschrijven, dan is dat aan zichzelf te danken, niet aan het systeem.

Jullie zien blijkbaar ook alleen maar de negatieve dingen. Belastingen en dergelijke. Ik zal niet ontkennen dat dat er misschien ooit zit aan te komen, maar er zitten ook veel voordelen aan! Verbeterde registratie, waardoor paarden kunnen teruggevonden worden, het verminderen van fraude bij verkoop van paarden, voedselveiligheid... En wat misschien nog het meest belangrijk is, is het openbaar maken van de paardensector. Momenteel is totaal niet bekend hoeveel paarden er in ons land aanwezig zijn. Een belangrijk nadeel daarvan is dat de overheid geen idee heeft van het economisch belang van deze sector. Een gevolg daarvan is dat de geneesmiddelen productie voor paarden zo goed als nihil is. Als de sector eindelijk naar buiten treedt en het economisch belang wordt duidelijk, dan kunnen wij als paardenmensen eindelijk druk uitvoeren. Wat zeer belangrijk is!

Verder ga ik mij niet weer uitlaten over de zogenaamde nadelen van de chip, want uit ervaring weet ik dat er maar één reden aan de grondslag van de protesten ligt. En dat is geld. Al de rest is quatsh.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:15

Paljassofie: Niet gechipt = niet opgehaald door rendac (vanaf 1 juli) dus ze hebben je wel mooi liggen. Serieus moesten wij nu 100 euro ophoesten voor een muilezelveulentje dat je misschien voor 75 kan verkopen Clown Net als een paar mini-shetlander grasmachines met gebreken, komaan, dit haal je echt niet als vzw (meer dan 2000 euro voor een verlieslatende vereniging !)

vooruitziend: goh, als je een stamboekloos paard hebt dan kon je helemaal niets voorbereiden want je had geen papieren van je paard Knipoog en chippen doe ik nu enkel uit noodzaak, mijn paard wordt nooit of te nimmer geslacht voor menselijke consumptie maarja, als hij morgen sterft lig ik wel met een paardenlijk op mijn weide die geen kat mag komen opruimen Rolleyes

en de toegankelijkheid van de databank is inderdaad ronduit belachelijk, nee ik ben ervan overtuigd : dit is puur zakenvullerij voor onze niet draaiende regering en hun al even tekortkomende begroting Boos!

edit : conclusie : ik heb 100 euro betaald voor een chip in mijn paard die wrs nooit gelezen zal worden en een boekje wat 1x per jaar bij de inentingen uit de kast zal komen en daar verder zal blijven... maar een ruiterpad weet ik hier in de verste verte niet liggen, alle begaanbare paden zijn hier zo ongeveer afgesloten voor ruiters, we krijgen met moeite bouwvergunningen voor stallen en ze laten mijn weide overstromen als hun riolering het niet houdt Sigaar[/quote]

Over de prijs kan idd gediscussieerd worden. Die is schandalig hoog. Maar ligt enkel en alleen aan de databank. Er zijn in die prijs drie mutaties inbegrepen, dwz veranderingen van eigenaar.

Wat is dat voor onzin dat je met een stamboekloos paard niets kon voorbereiden? Dan vraag je gewoon een equipas aan. Jij bent duidelijk niet op de hoogte van de procedure.

De databank is perfect toegankelijk! Elke dierenarts kan zeer snel en eenvoudig op internet de databank raadplegen.
Laatst bijgewerkt door Coliena op 10-06-08 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:16

Nee hoor, mijn paard is al 17 jaar gechipt, dus dat geld zal me biet zijn Vork Het feit dat paarden alsnog niet terug te vinden zijn, dat het systeem daar niet voor is, máár dat men het wel zo doet voorkomen is het probleem.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:18

Hoe kom je daar nu weer bij? Paarden die in de databank zitten zijn stuk voor stuk terug te vinden. Bovendien is dit systeem niet ingevoerd om paarden terug te vinden. Het is voor de voedselveiligheid en uitbraak van ziektes. Ooit gehoord van West Nile? Kan overkomen naar onze streken en het leuke er aan is dat het een zoönose is. Dus mensen kunnen het ook krijgen. Denk daar maar eens over na

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:20

Ik dacht toch ook echt dat in België niemand ingeschreven is in die centrale databank?