Kleinverbruiker voor ontwormen goedkoper uit bij dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kleinverbruiker voor ontwormen goedkoper uit bij dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:17

www.levendehave.nl
levendehave.nl

Nieuwe diergeneesmiddelenwet per 1 juli definitief.

Houders van enkele schapen, geiten, varkens of paarden zijn na 1 juli voor ontwormingsmiddelen goedkoper uit bij hun dierenarts dan bij een winkel. Dit komt door een verandering in de wetgeving waardoor deze middelen alleen nog mogen worden verstrekt op recept. Voor grootverbruikers zal de kwantumkorting die leveranciers bieden, mogelijk opwegen tegen de extra kosten van een recept.

Het magazine Levende Have heeft uitgerekend wat na 1 juli de kosten zijn van enkele ontwormingspasta's, wanneer deze bij de eigen dierenarts, hetzij bij een winkel worden gekocht. Groot verschil is dat een dierenarts uit eigen apotheek ontwormingsmiddelen aan zijn klanten mag verstrekken en daarbij niet de kosten van een recept in rekening hoeft te brengen. Wie dezelfde middelen in de winkel wil kopen, heeft een recept nodig en is per dier op jaarbasis ongeveer tien euro duurder uit.

De nieuwe diergeneesmiddelenwetgeving was al per 1 januari van dit jaar van kracht, maar er gold een overgangstermijn van een half jaar. De regels veranderen niet alleen voor ontwormingsmiddelen, maar ook voor middelen tegen andere parasieten en schimmels, kalmeringsmiddelen of niet–steroïde pijn-, koorts- en ontstekingsremmers.

De wijziging komt voort uit een verhoogd gebruik van diergeneesmiddelen, een toename van resistentie tegen bijvoorbeeld ontwormingsmiddelen, en een groeiende en ongecontroleerde internethandel Nog niet geheel duidelijk is aan welke eisen de dierenarts precies moet voldoen. De dierenarts zal zich op de één of andere manier vergewist moeten hebben van de toestand van het dier of de dieren waarvoor het recept bedoeld is. De recepten moeten in elk geval worden bewaard, zodat inzicht ontstaat in het gebruik en de distributie van de medicijnen. Op die manier kan ook het totale diergeneesmiddelengebruik beter in kaart worden gebracht

goeroe

Re: Kleinverbruiker voor ontwormen goedkoper uit bij dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:21

Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

Houders van enkele schapen, geiten, varkens of paarden zijn na 1 juli voor ontwormingsmiddelen goedkoper uit bij hun dierenarts dan bij een winkel. Dit komt door een verandering in de wetgeving waardoor deze middelen alleen nog mogen worden verstrekt op recept. Voor grootverbruikers zal de kwantumkorting die leveranciers bieden, mogelijk opwegen tegen de extra kosten van een recept.

En iedereen maar hamsteren! ROFL

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:24

Bloos maar ach de tijd zal het leren, ik ben ervan overtuigd dat het op den duur niet goedkoper zal zijn

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:27

Ja, straks is het bij de dierenarts goedkoper omdat je bij de winkel een recept nodig hebt.

Goedkoper dan nu daar zeggen ze niks over, duurder komt eerder Huilen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:39

Inderdaad Nibbit, zo lees ik het ook. Wat de prijs gaat doet kan dus niemand nog voorspellen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:56

En wat heb je dan precies nodig om een wormenkuur bij de dierenarts te kunnen halen?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:59

holly schreef:
En wat heb je dan precies nodig om een wormenkuur bij de dierenarts te kunnen halen?

Paspoort van je paard misschien ? Zullen de wormenkuren dan ook nu in het paspoort vermeld moeten worden?

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:01

Ik vind het wel heel onhandig om eerlijk te zijn, moet je dan elke keer naar de dierenarts toe om een wormenkuur te halen? Onze dierenarts is behoorlijk ver weg, en hoe gaat het dan verder?
De dierenartsen zijn naar mijn mening toch al wel druk zat met onderzoeken en behandelingen van de dieren, maar als ze zich nu ook gaan richten op wormenkuren.... naja we zullen wel zien. Het zal denk ik behoorlijk wat meer gaan kosten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:06

Esmiralda_ schreef:
Ik vind het wel heel onhandig om eerlijk te zijn, moet je dan elke keer naar de dierenarts toe om een wormenkuur te halen? Onze dierenarts is behoorlijk ver weg, en hoe gaat het dan verder?
De dierenartsen zijn naar mijn mening toch al wel druk zat met onderzoeken en behandelingen van de dieren, maar als ze zich nu ook gaan richten op wormenkuren.... naja we zullen wel zien. Het zal denk ik behoorlijk wat meer gaan kosten

Denk dat veel DA's een standaard schematje zullen geven bij de jaarlijkse inentingen. 1x per jaar een doosje spuiten met een paar data van wanneer toe te dienen en klaar. Dat is trouwens wat nu ook veel eigenaren zelf doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:32

goeroe schreef:
Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

En iedereen maar hamsteren! ROFL

Ja omdat je uiteindelijk duurder uit bent dan straks. Dan komen de voorrijkosten en consult er nog bij. Nu heb je alleen de wormenkuur. Straks voorrijkosten, consult en de wormenkuur.
Dat zijn volgens mij beduidend meer eurootjes dan nu

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:59

In Belgie is het al zo (ik haalde ze dan ook altijd snel even over de grens) maar ze houden hier idd geen rekening met de voorrijkosten. Die kunnen ook flink oplopen en niet bij elke DA kun je terecht op de praktijk...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:03

De dierenarts hoeft die wormenkuur toch niet zelf toe te dienen? Dan heb je ook geen voorrijkosten.
Volgens mij kun je die dingen ook halen op de praktijk van je DA. Correct me if I'm wrong.

Ben benieuwd. Denk dat een hoop paardeneigenaren denken 'het is wel goed, dan maar een keer minder'.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:06

IndianLady schreef:
Ja omdat je uiteindelijk duurder uit bent dan straks. Dan komen de voorrijkosten en consult er nog bij. Nu heb je alleen de wormenkuur. Straks voorrijkosten, consult en de wormenkuur.
Dat zijn volgens mij beduidend meer eurootjes dan nu

Hoezo voorrijkosten en consult??? Je DA komt ze niet bij je thuis brengen, hoor Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:07

vooral omdat je nu dus meer moeite moet doen om je wormenkuur te kopen. Eigenlijk is het dus helemaal niet bijdehand om het via de nieuwe manier te doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:09

nee maar je hebt wel kans dat je eerst een mestonderzoek moet laten doen om erachter te komen waar je paard tegen ontwormd moet worden. Dus maakt niet uit of de wormenkuren je tegemoet komen lopen of niet, je blijft hoe dan ook je da tegenkomen en die is niet gratis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:35

Alleen al de aanschaf via de dierenarts is hier echt veel duurder dan bij een winkel. Voor een standaard middel (ik kan niet eens krijgen wat ik wil) betaal je al gauw 7 euro meer nu. Geen idee wat ze voor een recept in rekening gaan brengen maar dat zal ook wel een hele dure zijn ben ik bang.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:52

[quote="Joonsel"]De dierenarts hoeft die wormenkuur toch niet zelf toe te dienen? Dan heb je ook geen voorrijkosten.
Volgens mij kun je die dingen ook halen op de praktijk van je DA. Correct me if I'm wrong.

Ben benieuwd. Denk dat een hoop paardeneigenaren denken 'het is wel goed, dan maar een keer minder'.[/quote]

en hier ben ik dus ook bang voor, het zal zeker niet goedkoper worden daar geloof ik niks van, mischien omdat bedrijven de prijzen moeten verhogen vanwege het op recept aanvragen, waardoor het lijkt dat de veearts goedkoper is, maar in verhouding dus veel duurder is met nu.

en veel paarden zullen dus gewoon weg niet meer ontwormd worden of 1`a 2 keer in het jaar

het zal het er in ieder geval niet beter van worden, zowel voor de beesten niet als onze portomonee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:06

Joonsel schreef:
De dierenarts hoeft die wormenkuur toch niet zelf toe te dienen? Dan heb je ook geen voorrijkosten.

Er zijn ook dierenartsen waar je niet op de praktijk terecht kunt, die gewoon ganse dagen onderweg zijn van klant naar klant. Sowieso waren ze in Nederland in de winkel goedkoper dan bij de DA's om af te nemen. Scheelde toch soms zo'n 5 Euro per spuit.
Maar helaas, dat wordt geld opzij leggen om de jaarlijks een voorraad te bestellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:19

Bij ons heb je geen dierenarts recept nodig hoor Urielle.Je haalt ze gewoon in de apotheek.Alleen waren ze in Nederland een stuk goedkoper.Al waar je hem koopt scheelt het op de equimax 7.50 voor de eqeust zelfs 10 euro.Ik reed 1 x per jaar naar de Divoza en haalde dan voor de hele stal een jaar voorraad.Want daar krijg je korting als je er meer afneemt en mijn klantenkaart was gelijk flink gespekt Bloos .Ik rijd dus volgende week voor de laatste keer Verdrietig .
Zal dan zien waar ze goedkoper zijn.
Zag trouwens op een amerikaanse site dat ze daar ook goedkoop zijn,Als de verzendkosten mee vallen is dat mischiens ook nog een optie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:36

Hoezo hamsteren Tong uitsteken tot 2011 heb ik genoeg in huis Haha!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:01

maar je kunt ze dus tot 1 juli wel gewoon in de winkel halen?
ik vind het maar een hoop gedoe...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:08

Hier ( in Duitsland) is het zo dat je wormenspuiten alleen bij de DA kunt krijgen.
Wordt geregistreerd in het paspoort, als je paard niet volgens de regels ontwormd is mag ie niet aan concoursen deelnemen.
Wij krijgen bij aanschaf van de wormenspuit van de DA een bewijs van aankoop mee die in zijn administratie genoteerd wordt.
Kosten zijn aanmerkelijk hoger dan tot nu toe in Nederland.
Dus ja ik heb nu een tig "gehamsterd".

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:16

wordt nog een moeilijke zaak met 1 shetlander. loopt lekker op het land en word het hele jaar ontworm de da komt alleen 1x per jaar voor enting. zullen ze me dan halve spuiten gegeven??? officieel kan je ze niet zolang bewaren als ze gebruikt zijn

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:58

Ik hoorde dat de dierenarts hier voor 10 euro de wormspuit geeft. Wel exclusief voorrijkosten natuurlijk maar dit ging samen met inentingen. Dus opzich valt me dat nog best mee!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:53

Gelukkig heb ik een voorraad en een dierenarts waar ik ze zo kan halen. Die zie ik niet voor een wormspuitje tig kilometers rijden. Alleé zegt ie dan, da kunt ge zelf toch ook? Haha!