Glijpartij over paardevijgen in Hengelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Glijpartij over paardevijgen in Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 11:59

http://www.tctubantia.nl/regio/hengelo/ ... vijgen.ece
tctubantia.nl

Hij had de vaart er net goed in op zijn kleine fietsje. Maar in de fietstunnel van de Deurningerstraat ging het zaterdag vreselijk mis voor de achtjarige Martinho Kröger uit Hengelo. Hij buitelde van zijn fiets en moest zich met schaafwonden aan armen en benen en een dikke knie melden bij de eerste hulp.

Martinho is gevallen over een flinke hoeveelheid paardenpoep, die midden op het fietspad lag. En daar maakt Martinho’s moeder zich wel een beetje boos over. „Waar ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk?”, vraagt Stefanie Kröger zich af. „ Als je een hond op de stoep laat poepen en je ruimt het niet op, dan krijg je een boete. Maar hoe zit dat eigenlijk met paarden?”

Er zijn steden in Nederland die honden- en paardenpoep over één kam scheren. In de gemeente Nieuwvliet bijvoorbeeld kan het niet opruimen van een drol de eigenaar van hond of paard een fikse boete opleveren. In de Hengelose APV, de Algemeen Plaatselijke Verordening, is niets opgenomen over paardenpoep. Volgens een woordvoerster van de gemeente komen er ook nauwelijks klachten binnen over paardevijgen.

Een paard kan niet zindelijk worden. Maar een drollenvangers of poepzakken voor paarden zouden veel ergernis kunnen voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-05-08 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aangepast naar de regels voor VN

quera

Re: Glijpartij over paardevijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:01

aan de ene kant kan ik het wel begrijpen. maar ik denk als ik bij hem een poepzak omdoe dat het dan niet goed gaat komen. overigens rijden wij 9/10 keer in de polder of in het bos. daar hebben mensen er ook minder last van denk ik zo .

Achterom

Re: Glijpartij over paardevijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:03

Tsja, ik heb zelf zoiets van: kinderen kunnen vallen met de fiets. Om nou zo'n drama te maken van een paar schaafplekken en een dikke knie...

rockwitch

Re: Glijpartij over paardevijgen in Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:28

nou ik geloof niet dat mijn paard het erg leuk zou vinden om met een poepzak rond te lopen, ik kan me er ook geen voorstelling van maken hoe dat eruit moet zien zeg maar.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:30

Tja, dan zit er maar één ding op he: afstappen, zakje vullen, zakje dichtknopen, aan het zadel hangen en meenemen naar huis.

Dat moet dan maar. Niemand heeft het recht om rommel op staat te gooien, ook wij paardeneigenaars niet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:32

Hahaha, wat ddenken ze van de politie!! Bij ons rijd er soms politie te paard langs op het fietspad, wat eigelijk helemaal niet mag!! Volgens de regels als je je ruiterbewijst gaat halen, en die scheiten ook overal op de straat. En die 2 zijn 1 van de weinige die door de buurt rijden aangezien de andere paardenmensen vaak de bernisse en andere polders ingaan!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:34

Die jongen had ook kunnen vallen door een uitstekende steen...wie is er dan verantwoordelijk.
Ik wil wedden dat dit regelmatig gebeurd maar daar hoor je niks van. Ik heb de laatste tijd het idee dat de oorlog een beetje verklaard is aan de paardenbezitters.

Als we zo doorgaan krijgen we van die amerikaanse taferelen dat niemand elkaar iets meer gunt en elkaar overal maar voor aanklaagd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:35

Een paardenvijf is nou niet direct iets wat je over het hoofd ziet. Hij had er dus ook omheen kunnen fietsen. En om nou voor schaafwonden naar de eerste hulp te gaan Gestoord

Wendy schreef:
Martinho is gevallen over een flinke hoeveelheid paardenpoep, die midden op het fietspad lag. En daar maakt Martinho’s moeder zich wel een beetje boos over.

Wie is er nou fout? (oke de ruiter reed ook niet rechts Clown ) Maar volgens mij moet je als fietser ook rechts rijden en niet in het midden van het fietspad.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:43

Mensen vergeten wel dat de wegen in eerste instantie waren aangelegd voor paarden Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:56

Probleem zou al behoorlijk minder zijn als iedereen zijn paard liet doorlopen tijdens het mesten. Als ik soms wel eens van die hopen zie liggen, dan kan ik me goed voorstellen dat dat ventje onderuit is gegaan. Als je je paard door laat lopen is de mest verspreid en is er niets aan de hand als je er doorheen fietst.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:02

Tsja ik heb iig altijd geleerd om uit te kijken waar ik fiets Nagelbijten / Gniffelen

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:09

als je paard midden op paard gaat poepen is het toch een kleine moeite om het even op zij te schuiven dat in ieder geval niemand er door heen hoeft te fietsen. Ik vind dat niet meer als normaal. Als je je op een ruiterpad begeeft is dat natuurlijk anders maar als je een openbare weg gebruikt moet je het gewoon evne op zij schuiven.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:11

Tja, was het nou echt zo'n moeite geweest om die mesthoop even naar de kant van de weg te schuiven? Op zie manier creeer je alleen maar onbegrip en slechte publiciteit voor paardrijdend Nederland. Als het zo doorgaat, dan hebben we straks echt een probleem. Dan mogen we echt alleen nog maar op ruiterpaden rijden en niet meer over fietspaden e.d.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:12

Wie rijd er nou door paardenpoep heen dan?

En waarmee kun je het wegschuiven? :p met je voet?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:16

whitje schreef:
als je paard midden op paard gaat poepen is het toch een kleine moeite om het even op zij te schuiven dat in ieder geval niemand er door heen hoeft te fietsen. Ik vind dat niet meer als normaal. Als je je op een ruiterpad begeeft is dat natuurlijk anders maar als je een openbare weg gebruikt moet je het gewoon evne op zij schuiven.

Eindelijk een zinnige reactie.
We hebben de discussie al honderdmaal zien voorbijkomen:
Beste mensen: omdat paarden op het fietspad niets te zoeken hebben is het al helemaal "not done" er de nalatenschappen op te laten liggen!!!! Heb dan tenminste het fatsoen om de boel even aan de kant te schuiven!
By the way: ik ben gek op buitenrijden met mijn paard, maar mocht dit mijn kind overkomen zijn zou ik ook kwaad geweest zijn. Ja, kinderen leren niet fietsen zonder vallen en opstaan, maar dit is gewoon overbodig leed.

NonaWen: om je vragen te beantwoorden:
1) Kinderen die leren fietsen en nog niet het evenwicht of de reactie hebben om tijdig waar te nemen, tijdig te remmen en tijdig uit te wijken. Maar ook als volwassene in het donker valt zo#n hoop niet altijd op tijd op.
2) Met je voet, inderdaad. Kleine moeite.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:19

marthino is bij ons een broodje met prepare Clown (sorry :d)

nou ja, als een koe de straat oversteekt en ze laat was vallen hoor je toch ook niemand klagen?

Als ik op buitenwandeling de mest van m'n paard moet opruimen heb ik wel een vuilzak nodig want ze mest graag buiten Clown

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:29

Sorry ik moest in de eerste instantie een beetje grinniken om het bericht Nagelbijten / Gniffelen Wel sneu voor het jongetje trouwens..

Verder ben ik het er mee eens dat we rekening met elkaar dienen te houden, maar ik vind ook dat sommige mensen het wel heel erg ver door trekken en gewoon altijd wel iets te zeuren hebben. Daarbij vind ik paardenpoep wat anders dan hondenpoep. Het stinkt een stuk minder en je hebt het zo weer van je schoen af, in tegenstelling tot hondenpoep.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:44

Hondenhoopjes zijn een stuk kleiner en ook smeriger, maar voor iemand die niks met paarden te maken heeft, zal zo'n grote paardenhoop toch een stuk irritanter overkomen. Ik erger me er zelf ook aan als ik over een fietspad heen rij en er ligt zo'n plakkaat op de weg. Als die dingen zijn opgedroogd (wat gebeurd als er geen regen valt), dan is het een flinke hobbel om overheen te rijden. En er doorheen, nou liever niet eigenlijk. Dus als je een tegenligger hebt, dan is het verplicht op de rem.

Chipieke, wat een onzinvergelijking... Ik zie zelden koeien over het fietspad heen lopen, die lopen alleen over de weg als ze bv. van weiland moeten veranderen of naar hun weiland toe moeten lopen.

We kunnen met z'n allen wel leuk onze kop in het zand steken, maar zo'n houding kweekt weinig begrip bij andere mensen. Als er teveel mensen gaan klagen, dan wordt de probleemfactor op een gegeven moment echt wel aangepakt en wat dan?!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:50

Lijkt me een kleine moeite voor de ruiter om even af te stappen en de mest opzij te schuiven... Maar om hier nou zo'n ophef over te maken vind ik ook weer een beetje overdreven. Het kind heeft alleen een paar schaafplekken, tja, kleine kinderen vallen nou eenmaal weleens om met de fiets, deze keer toevallig over paardenpoep. Feit blijft natuurlijk wel dat het niet netjes is van de ruiter om de mest midden op de weg te laten liggen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:51

Ik lees hier echt een aantal egoïstische en asociale reacties zeg... "Had hij er maar omheen moeten fietsen" / "Wat doet hij midden op het fietspad?" / "Een beetje paardenpoep kan toch geen kwaad" / "belachelijk om voor een paar schaafwondjes naar de eerste hulp te gaan". Echt belachelijke reacties mensen! Ik vind dat die jongen niet had hoeven te vallen! Dankzij iemands nalatigheid, heeft die jongen wel een flinke schaafwond en pijn. Hoe minimaal het ook is, ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen en me schuldig voelen als mijn luiheid (het niet opruimen van paardenpoep) hier de oorzaak van was.

Ik kan me enorm ergeren aan hondenpoep op de stoep, maar ook aan paardenpoep op de weg. Ik vind het niet normaal om dit te laten liggen. Ik schop het altijd in de berm (als ik mijn paard niet op tijd in de berm heb kunnen sturen voordat hij gaat mesten) of bij gebrek aan berm, aan de kant in de goot, zodat mensen er zo min mogelijk last van hebben.

We hebben al geen best imago en door dit soort gedrag wordt het alleen maar minder. En dan krijg je inderdaad straks te maken met strengere regels, omdat we zelf te laks zijn.

Paardenpoep hoort niet op de openbare weg!
Laatst bijgewerkt door Duke op 27-05-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:00

Het grote verschil tussen paarden en honden is dat honden geen vervoermiddel zijn.
Paarden zijn in het verkeer gewoon vervoermiddelen, en hun "uitstoot" zou op straat gewoon door de wegbeheerder (gemeente/provincie/rijk) moeten worden opgeruimd.

Het is natuurlijk fatsoenlijk als je even de mest opruimt achter je paard, maar niet als je daardoor het overige verkeer hindert of zelfs in gevaar brengt.

Anders wordt het wanneer je met je paard op plekken komt waar je helemaal niet mág komen, zoals voet- en fietspaden. Je hoort hier gewoon niet te komen, en je hoort er dus zeker geen mest achter te laten.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:05

verography schreef:
Hahaha, wat ddenken ze van de politie!! Bij ons rijd er soms politie te paard langs op het fietspad, wat eigelijk helemaal niet mag!! Volgens de regels als je je ruiterbewijst gaat halen, en die scheiten ook overal op de straat. En die 2 zijn 1 van de weinige die door de buurt rijden aangezien de andere paardenmensen vaak de bernisse en andere polders ingaan!

ik wilde dus ook al schreeuwen, de enige die hier stront op de fietspaden plaatsen zijn politie te paard!
Mijn verzorgshet plast en poept NOOIT buiten, heel handig. Ja

Pablo_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:12

Het gaat om een 8-jarig jongetje en zijn moeder die (terecht) bezorgd is en even langs de eerste hulp gaat. Vervolgens maakt ze zich (wederom) terecht zorgen waar de verantwoordelijkheid ligt ivm bijvoorbeeld hondenpoep. Ik vind de meeste reacties die hier geplaatst worden een beetje "asociaal". Het is een kleine moeite om als paardeneigenaar af te stappen en het met je laars/schoen aan de kant te schuiven zeker omdat je met diezelfde laarzen/schoenen ook in je stal loopt door.....precies paardenmest. Daarnaast fiets/loop ik ook niet graag door paarden/koeien/honden/katten poep en vind ik niet dat wij als paardeneigenaar beter zijn dan hondeneigenaren ook al spoelt het sneller weg bij regen en stinkt het (in onze ogen) minder.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:35

tja ik ben bang dat door de bevolkingsgroei dit nog wel eens een probleem gaat worden, helaas..
dus om problemen te voorkomen: zoveel mogelijk de weg netjes achterlaten, dus door inderdaad de poep opzij te schuiven of later op te ruimen (terug komen met auto of fiets ofzo) tja ik ga géén zak vol mest aan mijn zadel knuppen Knipoog dit vind ik onhandig en misschien kan het zelfs gevaarlijk worden, mijn paard poept geen 'zakje' maar een zak... en stel je voor dat hij op de héén weg poept.. leuk de hele rit zoveel kilo meeslepen... en misschien op de terugweg ook nog een zak aan de andere kan van je zadel knuppen... Knipoog hahaha.. ik denk dat dit in galop flink heen en weer gaat klotsen en misschien wel open knappen... Clown

ik kom ook wel eens met mijn paard door/langs de stad.. dan laat ik mijn paard vaak aaien door vele kinderen en zo vinden die ouders een keer mest niet erg omdat de kinderen er ook plezier aan hebben als ik langskom, die willen graag paardje aaien.. die mensen vinden het niet erg en daar hoef ik het niet op te ruimen, bij andere plekken zit er niets anders op om even met de auto terug te komen om het weg te halen... jammer dat de mensen niet zitten te springen om paardenmest! Tong uitsteken Knipoog kunnen we niet wat reclame maken dta paardenmest super goed is voor de tuin? Clown Vork
Laatst bijgewerkt door Palhaço op 27-05-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:36

oomens schreef:
Het grote verschil tussen paarden en honden is dat honden geen vervoermiddel zijn.
Paarden zijn in het verkeer gewoon vervoermiddelen, en hun "uitstoot" zou op straat gewoon door de wegbeheerder (gemeente/provincie/rijk) moeten worden opgeruimd.

Het is natuurlijk fatsoenlijk als je even de mest opruimt achter je paard, maar niet als je daardoor het overige verkeer hindert of zelfs in gevaar brengt.

Anders wordt het wanneer je met je paard op plekken komt waar je helemaal niet mág komen, zoals voet- en fietspaden. Je hoort hier gewoon niet te komen, en je hoort er dus zeker geen mest achter te laten.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. Aangezien de mest op het fietspad lag is hier dus een dubbele fout gebeurd en de mensen die dit nog gaan verdedigen, daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Dan de pijn en schrik van moeder en kind ook nog te gaan bagatelliseren of je er laatdunkend over uit te laten, dat is helemaal een steek onder de gordel.