‘Paarden kunnen geen kant op in Midden-Delfland’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

‘Paarden kunnen geen kant op in Midden-Delfland’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 14:40

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/231 ... rsquo.html
ad.nl

De reconstructie van het Midden-Delflandgebied zit er bijna op.
De laatste wandel- en fietspaden worden aangelegd. De recreant kan kilometers maken in het natuurgebied dat wordt omarmd door Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Delft. Skaters, wielrenners, hardlopers en vogelaars hebben er flink de ruimte.

Maar Jeanine Postma is helemaal niet in haar sas met de voorzieningen. De 47-jarige Schiedamse rijdt paard en zegt met haar viervoeter geen kant meer op te kunnen. ,,Er is niet gedaan wat werd beloofd,’’ uit ze haar ongenoegen. ,,De ruiterpaden die zijn aangelegd, zijn levensgevaarlijk voor mens en paard. Smalle paden met aan weerszijden klei, waarbij paarden bij één misstap ten val kunnen komen.’’

Dat is nog niet alles, waar Postma zich behoorlijk over opwindt. ,,De houten bruggetjes her en der in het gebied. Een meter breed en zonder leuning. Moeten die een paard met een gemiddeld gewicht van zevenhonderd kilo kunnen dragen? Bovendien: één schrikreactie opzij en ruiter en paard komen in de sloot terecht. Wie heeft dit verzonnen?’’

Niet alleen Postma is woedend op de Dienst Landelijk Gebied (DLG), die verantwoordelijk is voor de herinrichting van de groene gebieden. Bij de Spaland Ruiters, de vereniging waarvan Postma lid is, voelen heel wat leden zich genegeerd. Er zijn amper nog weilanden die voor de paarden zijn uitgegeven.

,,De paarden en hun eigenaren keken altijd reikhalzend uit naar de lente zodat ze lekker in vrijheid op de wei konden grazen en dollen. Onze harten breken,’’ beschrijft Postma de gevoelens die bij de Spaland Ruiters leven. ,,We moeten dus ‘nee’ tegen onze paarden zeggen. Ze staan in de stal in plaats van buiten in het weiland. We vinden dat een groot schandaal.’’

De boodschap is duidelijk. Er moeten stukken land beschikbaar worden gesteld zodat de paarden niet langer in de zomermaanden op stal hoeven te staan. Daarover wordt binnenkort gesproken met de DLG. ,,Er zijn lege percelen waar ze het gras tot kniehoogte laten groeien. Daar kunnen net zo goed paarden lopen.’’

De woordvoerder van de DLG was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

whoopylover

Re: ‘Paarden kunnen geen kant op in Midden-Delfland’

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:57

Ik ken het.
Ik heb er gisteren toevallig een rondje gereden, en toen zag ik inderdaad ook de kleine houten bruggetjes. Ik dacht gelijk bij mezelf daar kunnen wij niet komen als we verantwoord bezig zijn.
Vervolgens reed ik op het ruiterpad en stapte mijn paard ook bijna iets teveel naar rechts in het 30 cm diepe klei, ook niet handig!
Onze weide was in de eerste instantie ook bestemd voor koeien, maar nu heb ik toch nog het geluk dat er iets terug is gekomen voor onze paarden, maar een zekere toekomst hebben we niet volgend jaar...

lekker hoor, midden delfland...echt met je paarden recreëren....not

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:22

Dat zal wel weer verzonnen zijn door welwillende mensen die geen verstand van paarden hebben. Fijn, zo'n ruiterpad waar je maar een stap opzij hoeft te zetten en je paard loopt een ernstige blessure (of beenbreuk) op. Ook goed doordacht dat er van die pittoreske bruggetjes zijn, zo kun je je paard tenminste ook heuvel op en heuvel af leren schaatsen in de herfst. Of inderdaad gemakkelijk, als je paard een keer schrikt weet je in ieder geval zeker dat je weer hetzelfde hebt als bovenstaand. En dan maar hopen dat de ruiter niet onder het paard neerkomt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:13

tja, land tekort voor het grazen van paarden is niet alleen een probleem voor hun, in meerdere delen van nederland speelt dit probleem zich af en dat komt ook door het feit dat ales word volgebouwd.
dat de herinstruktuering van de natuur gebieden daar slecht is gedaan is natuurlijk rocnduit schandalig, je zult op zon manier verongelukken joh!
wel vraag ik me af of die bruggetjes wel voor paarden zijn gemaakt?
hier is het niet de bedoeling dat je over zulke dingen rijd want het betreft dan wandelpaden en geen ruiterpaden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:17

Ze hebben dus geen aparte bruggetjes of wat dan ook voor paarden....
Heb er ook een poos gestaan en gereden, vind het een hopeloos gebied.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:19

pre schreef:
wel vraag ik me af of die bruggetjes wel voor paarden zijn gemaakt?
hier is het niet de bedoeling dat je over zulke dingen rijd want het betreft dan wandelpaden en geen ruiterpaden.

Ik sta met mijn pony ook in dat gebied, maar dan op een andere stal. Maar ja die bruggetjes zijn ook voor paarden, want er staan overal paaltjes met ruiterpad erop langs de routes... Maar never nooit niet dat ik daarover heen ga/durf met mijn pony. Er hoeft maar onverwachts een vogel ofzo op te vliegen waar hij van opzij springt en je hebt de poppen aan het dansen...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:49

jullie hebben tenminste nog ruiterpaden Clown

daar kunnen wij hier in belgië naar fluiten hoor Bloos maar zoals het volgens dit artikel is in Midden-Delfland schieten de ruiters ook niets op natuurlijk

Is gewoon weer een typische actie van onweters die zich niet informeren...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:03

ik vind het eerlijk gezegd zwaar overdreven. Ik ken het gebied goed en bruggetjes voor paarden van hout zijn daar NIET voor de paarden. Dat is een wandelpad om het water heen voor voetgangers. Als jullie hetzelfde stuk bedoelen.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:24

Ik ken het gebied dus ook erg goed, en vooral vanaf de andere kant van het gebied gezien
Wij hebben nu bij onze kant dus dat er zand op de ruiterpaden is gemikt...
Heel fijn, maar toch is het niet fijn als je paard tot aan helft van het pijpbeen wegzakt in het zand!!
Hier valt dus ook niet te rijden...
Dit is duidelijk half werk, want het is niet eens goed uitgereden/verspreid...
Heel jammer!!!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:17

Wat ik ook zo raar vind is dat er zelfs een site in het leven is geroepen voor klachten over dit gebied. Ik zelf sta ook met mijn paard in dat gebied en heb ook me beklacht achter gelaten over de ruiterpaden. Is er dan niemand die ze leest om zo een eenheid te creeeren in dit gebied?
Ook het weiland is een probleem, onze stal is straks een groot gedeelte kwijt aan fiets en wandelpaden en de gemeente wil GEEN paarden meer in het land hebben staan??? hoe bedoel je verzieking van het landschap?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:00

Het is algemeen bekend dat Midden-Delfland JUIST koeien in het land willen hebben en geen paarden.
Ik heb een Innovatieplan moeten schrijven voor een stal in schipluiden...drama!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:26

IngridM schreef:
ik vind het eerlijk gezegd zwaar overdreven. Ik ken het gebied goed en bruggetjes voor paarden van hout zijn daar NIET voor de paarden. Dat is een wandelpad om het water heen voor voetgangers. Als jullie hetzelfde stuk bedoelen.

NAAST dat wandelpad is dus ruiterpad (ja dat zware klei dus waar je 30 cm in wegzakt) maar dan moet je dus met paard ook over de bruggetjes...

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:29

hmm, hier hebben ze ook al zoiets moois gemaakt. Puin (stenen, glas, tegels etc) op de ruiterpaden gestrooid. En de gemeente is erg trots op zichzelf uiteraard, dat hebben ze mooi gedaan. Nou niet dus..
Blijkbaar snappen gemeentes niet wat er wel en niet kan met paarden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:22

Banjer staat in dit gebied... ik vind het heel jammer dat die bruggetjes zo gemaakt zijn... smal, geen leuningen... ik voel me er ook niet prettig bij, als ik met Banjer over die bruggetjes moet... Scheve mond

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:52

Uprica schreef:
Wat ik ook zo raar vind is dat er zelfs een site in het leven is geroepen voor klachten over dit gebied. Ik zelf sta ook met mijn paard in dat gebied en heb ook me beklacht achter gelaten over de ruiterpaden. Is er dan niemand die ze leest om zo een eenheid te creeeren in dit gebied?
Ook het weiland is een probleem, onze stal is straks een groot gedeelte kwijt aan fiets en wandelpaden en de gemeente wil GEEN paarden meer in het land hebben staan??? hoe bedoel je verzieking van het landschap?

idd wan, wij zijn dalijk een heel stuk land kwijt en als het tegen zit ook nog een gedeelte van de paddocks en de weitjes waar de paarden op een eigen stukje kunnen staan
belachelijk gewoon, als ze nou een gulle middenweg zoeken, zodat wij en fietsers, wandelaars etc. het naar hun zin hebben
maar nee, ze willen gewoon onze stal naar de knoppen hebben Boos!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:10

Rascha schreef:
Ik ken het gebied dus ook erg goed, en vooral vanaf de andere kant van het gebied gezien
Wij hebben nu bij onze kant dus dat er zand op de ruiterpaden is gemikt...
Heel fijn, maar toch is het niet fijn als je paard tot aan helft van het pijpbeen wegzakt in het zand!!
Hier valt dus ook niet te rijden...
Dit is duidelijk half werk, want het is niet eens goed uitgereden/verspreid...
Heel jammer!!!

Vanmorgen heb ik daar met mijn merrie gereden, en inderdaad het hoeveelheid opgehoopt zand maakt het ontzettend zwaar voor d'r. Enige optie was om langs de kant te rijden ipv echt op het ruiterpad, want het voelt of wij in de duinen rijdt!
Het zou een stuk schelen als de zand wat beter verdeeld zouden wezen...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:13

Die bruggetjes klinken niet prettig maar een gemiddels gewicht van 700kg voor een paard is volgens mij wel een tikkie overdreven.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:15

heb net even de link aangeklikt van het ad, maar de reactie die eronder staat......daar word ik zo pissig van Boos!
laat iedereen toch in zijn waarde, inclusief de hobby's die iemand heeft

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:21

Ik heb iets meer begrip voor die reactie als ik zie hoe sommige ruiters hier in de omgeving de wandelpaden vernielen.
Kan me voorstellen dat mensen dat meer dan zat worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:39

Wanneer er goede ruiterpaden aangelegd worden/zijn worden ook de wandelpaden niet (veel) meer gebruikt door ruiters. Ik zet veel tussen haakjes, omdat er altijd mensen zijn die niet aan de rest denken. Maar andersom geld dat ook...

Laatst nog stapte ik met pony over het wandelpad (omdat het ruiterpad er naast klei is waar je 30 cm in wegzakt) en er fietste een man met een hond over hetzelde pad als waar ik stapte.
Zegt die man "Je mag hier niet met je paard komen!"

Dus tja ik zei (heel netjes en niet boos, eerder verbaasd hoe hij zoiets kon zeggen op dat moment) "U ook niet meneer, want u bent met de fiets en dit is een wandelpad"

Laat iedereen toch in zijn waarde en behandel elkaar eens met respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:43

Paljassofie schreef:
jullie hebben tenminste nog ruiterpaden Clown

daar kunnen wij hier in belgië naar fluiten hoor Bloos maar zoals het volgens dit artikel is in Midden-Delfland schieten de ruiters ook niets op natuurlijk

Is gewoon weer een typische actie van onweters die zich niet informeren...

Hihi, idd.... ik zit dan niet in Belgie, maar hier lopen er ook geen Lachen

Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe het met alternatieven zit in M-delfland.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:49

Katja schreef:
Ik heb iets meer begrip voor die reactie als ik zie hoe sommige ruiters hier in de omgeving de wandelpaden vernielen.
Kan me voorstellen dat mensen dat meer dan zat worden.

dat is ook zo, maar op zich valt het best mee
ik vind het er niet vernield uitzien

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:53

loveseben schreef:
dat is ook zo, maar op zich valt het best mee
ik vind het er niet vernield uitzien

Ik ook niet, er zitten geen gaten in of wat dan ook... Ik heb laatst nog een wandeling (naast mijn pony) gemaakt over een wandelpad waar veel ophef over was geweest dat het zou zijn vernield door paarden, dat je er zou struikelen en niet normaal kon lopen etc... nou ik had nergens last van Verward

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:09

ik zit ook in deze regio

in de foppenplas is er een ruiterpad(nou ,berm naast fietspad) vvat altijd overhoop ligt door puin,stenen en slootbaggerafval.

in broekpolder zijn zandruiterpaden(maar zitten regelmatig diepe gaten in)..

in het nieuvve natuurgebied achter manege middenhof is 1 zandpad,het begint midden in het gebied en eindigt abrupt op een autovveg(?)

dan is er nog het surfplas in vlaardingen,ook daar is graskant naast fietspad een officieel ruiterpad maar het is zo ongelijk en vol kuilen dat daar niet eens in gestapt kan vvorden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:26

Texas1 schreef:
Het is algemeen bekend dat Midden-Delfland JUIST koeien in het land willen hebben en geen paarden.
Ik heb een Innovatieplan moeten schrijven voor een stal in schipluiden...drama!

Heb jij enig idee waarom dat is? Is daar een officiële reden voor vanuit de gemeente?