Veel overlast door paardenvijgen op openbare weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veel overlast door paardenvijgen op openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 05:36

http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden ... uimen.html
ad.nl

,,Ik kan me goed voorstellen dat je niet blij wordt van zo’n kledder voor je deur.’’ Maaike Stougie van rijvereniging De Cavalier in Strijen toont begrip voor mensen die zich storen aan paardenpoep op straat. ,,Wij zitten in het buitengebied, van ons heeft niemand last.

Maar er zijn ook stallen die tientallen pony’s leasen aan meerdere kinderen. En die gaan er mee het dorp in, om het dier aan oma te laten zien bijvoorbeeld. Desnoods moeten ze later maar met de fiets terug om de poep op te ruimen.’’

Stougie reageert desgevraagd op een mededeling van de gemeente Strijen, die paardenbezitters op haar website dringend verzoekt geen vijgen achter te laten waar ze niet thuishoren. ,,Dat hebben we gedaan naar aanleiding van een wijkcontactavond voor bewoners van het centrum, afgelopen maandag,’’ zegt woordvoerder Ben Hameeteman. Volgens hem kwamen er opmerkingen over dit probleem. Ook krijgt de gemeente klachten waaruit blijkt dat inwoners niet alleen honden- maar ook paardenpoep als overlast ervaren.

B en w zien nog geen aanleiding maatregelen te treffen, maar overwegen maneges en particuliere eigenaren aan te schrijven. In sommige plaatsen geldt een opruimplicht of is het gebruik van een paardenpoepzak, die de uitwerpselen opvangt, verplicht gesteld. ,,Maar het bevestigen ervan is lastig, paarden zijn het niet gewend,’’ meent Stougie.

Het afsluiten van straten voor paarden zou een andere mogelijkheid kunnen zijn,’’ aldus Hameeteman. ,,Maar pas als het de spuigaten uit gaat lopen, kijken we verder.’’

De politie houdt bovendien een oogje in het zeil. Wie betrapt wordt, kan nu al een bekeuring krijgen.

EllyC

Re: Veel overlast door paardenvijgen op openbare weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 06:39

Totale onzin.
Ik kom regelmatig in deze plaats en een opvallende hoeveelheid aan paardenpoep ben ik nog nooit tegengekomen.
Daarnaast is een hoop vrij snel weg.
Pak een schop en gooi het bij de roosjes.

Laat Strijen zich maar over andere zaken druk maken zoals bv hun financien.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:14

Heb net eens even gekeken waar Strijen precies ligt en inderdaad, wat ik al dacht, het lig net buiten het verstedelijkte gebied ten zuiden van Rotterdam.
Laat me raden: de klagers over de paardenmest zijn import-yuppen uit 'de stad' die zo nodig lekker rustig landelijk buiten willen wonen. Goed, daar horen dus ook landelijke geurtjes en ehhh... "produkten" bij. Als je daar niet tegen kunt: lekker in de stad blijven wonen, maar niet gaan zeiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:06

Jemig zeg... er is ook wel verschil tussen een hondendrol en een paardendrol. Die paardendrol bestaat voornamelijk uit wat gras etc (zoals wij natuurlijk allemaal heel goed weten) als er 1 regenbui overheen is is het weg. En het blijft ook niet aan je schoenplakken en zoiezo de kans dát je er in gaat staan is al veel kleiner dan bij een hondendrol omdat die meer opvalt (alhoewel dat ook een negatief punt zou kunnen zijn) zo'n hondendrol is van een vleeseter en is daardoor niet zo makkelijk.. uhm.. weg. Uiteraard vind ik het ook niet kunnen als een paard op de stoep poept (daar hoort een paard zoiezo ook niet te lopen) maar op de straat... tsjeej.. daar rijden voornamelijk auto's etc. die hebben daar toch geen last van!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:27

Tja, ergens kan ik me best voorstellen dat mensen er last van hebben. Maar helaas poept een paard nog altijd niet op commando, dus kan dat zomaar midden in een woonwijk gebeuren. Niet iedereen kan dan afstijgen om het op te ruimen, bijv. vanwege een druk paard. Ik ben het ermee eens dat je altijd moet proberen naar de berm te rijden wanneer je merkt dat je paard 'moet' Tong uitsteken en als het kan is opruimen (bijv in de berm schuiven) ook fijn. Maar soms lukt dat inderdaad niet. Een klein beetje begrip is dan ook fijn. Ik kom nog altijd meer hondepoep tegen op straat.

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:32

Dit slaat nergens op.
Paarden poep kan onmogelijk voor je deur liggen toch. misschien op de weg of zn oprit. Maar dat hoort er toch gewoon bij.
En paardenpoep is ZOWIEZO veel minder erg als honden poep!

Falko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:33

een hond krijg je zindelijk een paard niet ik trek me er niet zoveel van aan als mensen er last van hebben en ze zien het kunnen ze het ook tegen de ruiter zelf zeggen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:44

grmbl hier zeuren ze zelfs over de mest in het weiland. En idd wel landelijk willen wonen, maar wee je gebeente als ze 1 drol zien. Die moesten we maar snel weg halen, want mest is ook niet goed voor het land!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:51

En wat te denken van die verse slappe gras ontlasting... die loopt al van zelf in de goot.. Allemaal inport die mensen, om dood moe van te worden.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:54

Wat een gezeur!!
Kan je alleen in die wijk een boete ontvangen of overal?!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:57

Maartje1990 schreef:
Jemig zeg... er is ook wel verschil tussen een hondendrol en een paardendrol. Die paardendrol bestaat voornamelijk uit wat gras etc (zoals wij natuurlijk allemaal heel goed weten) als er 1 regenbui overheen is is het weg. En het blijft ook niet aan je schoenplakken en zoiezo de kans dát je er in gaat staan is al veel kleiner dan bij een hondendrol omdat die meer opvalt (alhoewel dat ook een negatief punt zou kunnen zijn) zo'n hondendrol is van een vleeseter en is daardoor niet zo makkelijk.. uhm.. weg. Uiteraard vind ik het ook niet kunnen als een paard op de stoep poept (daar hoort een paard zoiezo ook niet te lopen) maar op de straat... tsjeej.. daar rijden voornamelijk auto's etc. die hebben daar toch geen last van!

Helemaal mee eens Maartje.
Mijn straat is een doorgang naar het recreatiegebied waar veel mensen hun honden uitlaten. Niet alle honden halen dat....
Vlak achter mijn auto lag in de goot (dat wel) een flinke hondendrol. in plaats van hem op te ruimen, heb ik eens een experimentje gedaan. Het ws afgelopen winter. Het duurde drie weken (!) voor hij onder invloed van neerslag, nachtvorst ed min of meer weg was.
Lijkt me nogal een verschil...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:58

nou ben benieuwd wanneer ik me eerste bekeuring krijg Haha!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:00

Ik vind het wel storend hoor paardenpoep op de stoep.
Mijn paarden rij ik in een dorp, het is in friesland dus daar zijn ze wel wat gewend.
En toch als mijn paard op straat binnen de bebouwde kom gemest heeft ga ik er na de rit langs om het op te ruimen.
Of idd ik stap af en schop het aan de kant.
Ik kan me toch wel voorstellen dat mensen er over klagen.
Je kunt wel zeggen het ruikt beter dan hondepoep, maar dat vinden wij en niet paardenbezitters zijn het er vast niet mee eens dat paardenpoep best lekker ruikt Knipoog
Er ligt ook wel hondepoep maar dat vind ik geen reden om de mest van paarden dan ook maar te laten liggen..
Het is meer verbeter de wereld begin bij jezelf, al hoe stom dat ook klinkt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:02

Het is idd wel zo dat ik afstap en het aan de kant schop.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:07

als mijn paard op de stoep of midden voor een oprit/tuinhekje poept stap ik af en schop het in de goot. dat vind ik niet meer dan normaal . (of ik moet die mensen niet mogen, dan laat ik het lekker liggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:07

Ik vind het wel "grappig" dat alle ruiters roepen je hebt er geen last van.
Toch vind ik het wel heel aso als het in de bebouwde kom ligt.
Soms zelfs op de stoep, of recht bij de uitrit.
Dat hondenpoep erger is, das waar, maar met erger vergelijken vind ik niet op gaan.
En vergeet niet, voor dit aso gedrag kunnen we dadelijk allemaal paardenbelasting gaan betalen net als hondenbelasting.
Stap even af of fiets even terug. Maar in de bebouwde kom laten liggen hoort gewoon niet.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:18

jeetje wat kunnen mensen zeuren zeg
om een beetje paardenpoep wat bijna nergens ligt, het is ook zoo verdwenen ,
laat ze ergens anders over zeuren, het liefts nergens over.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:25

Caira schreef:
grmbl hier zeuren ze zelfs over de mest in het weiland. En idd wel landelijk willen wonen, maar wee je gebeente als ze 1 drol zien. Die moesten we maar snel weg halen, want mest is ook niet goed voor het land!

Dat meen je niet Rolleyes

mensen moeten niet zo zeiken en als het weggehaald moet worden zetten ze maar een paar van die criminelen in met een taakstraf.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:50

Ik kan best begrijpen dat mensen zich aan paardenpoep kunnen irriteren, vooral binnen de bebouwde kom.
Als je landelijk (ergens in de polder) gaat wonen, kun je echter wel verwachten dat er meer paarden langs je deur komen.

Ik heb ook een tijdje gehad dat ik mij hieraan stoorde, omdat er iedere keer mensen door de wijk reden en de hele wijk bezaaid lag met platgewalste hopen. De weg had er gewoon een andere kleur van gekregen.
Het enig vind ik dan wel dat de veroorzakers aangesproken moeten worden op hun gedrag en niet iemand die ergens toevallig een keer rijd, wat dus wel gebeurde.

Ik ben momenteel bezig met mijn koetsiersbewijs en rijd hierdoor ook in een dorp (Vierpolders).
Wij hebben achterop de wagen een poepschep om, als het paard zijn staart optilt, de drollen gelijk even op te ruimen.
Meestal gooien we het dan tussen de struiken.

Nu rijd ik bijna nooit in de bebouwde kom met mijn paard, daar heb ik weinig tot niets te zoeken. Mijn paard staat ook niet in de buurt van mijn huis, dus even langs huis is ook niet nodig.
Maar als mijn paard echt zou mesten op een plaats die niet netjes is, zal ik dit wel even opruimen/ aan de kant schuiven.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:05

Voor zover ik weet is het in duitsland verplicht om paardepoep te verwijderen als het op de stoep of een oprit ligt. Op straat hoeft het niet...Moet wel zeggen dat als ik bij mij in de buurt men of rijdt, ik ook de poep van de weg verwijder *rijdt met de fiets na de tijd een rondje*

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:32

*even overnagedacht hoe ik het dan op zou moeten ruimen..*
Ik vertik het gewoon om mijn paardenpoep op te ruimen!
Dan blijf ik bezig!! Als hij het keurig op één plaats doet, maar meestal wel 2 tot 4 keer per rit. En echt niet op één hoopje, dan zou het beteken dat ik de hele rit nog eens fietsen moet, ammehoela! Echt niet!
Misschien ben ik lui, of kan ik hun standpunt niet indenken, maar ik betaal nog liever paardenbelasting dan dat ik er op mien fietsie achteraan moet! Of moet afstappen..

edit: typfout

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:35

Ik ga meestal snel de berm in als die van mij moet poepen.
Als ik het niet merk of te laat ben dan ligt het idd ook weleens op straat.
Maar da's dan bij een buitengebied. En 2 dagen later is het al weg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:42

Een grote hoop paardenpoep midden op een fietspad kan anders verdomd hinderlijk zijn voor fietsers als je hem onverwacht onder je wielen krijgt. Zeker als het paard al stilstaand heeft gemest en er een grote hoop ligt.

Zelf heb ik een pony die gelukkig (bijna) nooit op de weg mest. Ze zal altijd proberen het in de berm te doen (zelfs met kar trekt ze die de berm in om te mesten als ze zou moeten). Gaat het onverhoopt toch fout, dan schop ik de mest even in de goot, zodat het geen hoop is (want ook zij gaat stilstaan met mesten en ja dat is toch wel een behoorlijk "drempeltje" op de weg).

Wel vind ik ook dat paardenmest minder erg is en minder stinkt dan hondenpoep. 1 Klein stukje hondenpoep aan je schoen en je hele gang stinkt als je je schoen daar neer zet. Paardenmest ruik je bijna niet. Maar dat wil niet zeggen dat mensen zich er niet aan storen; poep is poep voor de meesten Haha!

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:54

Bij ons in het dorp zijn ze er ook aan gewend en als we met zijn allen weggaan en we laten veel achter weten ze dat we het die avond nog komen opruimen. Vinden ze prima.
Maar heb wel eens een aanvaring gehad met een eigenaresse van een hond, mijn paard poepte op de weg, en dat vond ze niet kunnen en tekeer dat ze ging. Ik bewaar dan meestal mijn geduld en een paar dagen later zag ik haar weer en scheet haar hond op de stoep. Toen ben ik er opaf gereden en heb gevraagt of ze zich tot beneden mijn niveau had verlaagd omdat haar hond op de stoep scheet. Ze wist niet hoesnel ze weg moest komen met een rood hoofd. Hebben van haar nooit meer last gehad..

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:06

runningkawa schreef:
En vergeet niet, voor dit aso gedrag kunnen we dadelijk allemaal paardenbelasting gaan betalen net als hondenbelasting.
Die belasting, daar heb je gelijk in!!! (zijn ze in NL ook al mee bezig dmv chip-registratie meen ik..)
Zal me ook niet verbazen als ze die poepzakken verplicht gaan stellen.
Ik moet nogal een stukje langs drukke wegen en door buurten, maar gelukkig zijn ze hier 'in de buurt' aan ons gewend en vinden ze de paarden zo leuk door de straat dat ze de poep voor 'lief' nemen. Lachen Ik vind het ook aso het voor een huis op de stoep oid te laten liggen, daar ruim ik het (mits de situatie het toelaat) meestal ook op. Bovendien probeer ik bijna nooit op de stoep te rijden, want dat mag niet Knipoog