"Paardenrollator" moet gaan helpen bij langdurig herstel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paardenrollator" moet gaan helpen bij langdurig herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 10:44

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11907
thehorse.com

Een medisch hulpmiddel dat ontwikkeld is om mensen met hersenbeschadigingen of gewichtsproblemen te helpen om vrijer te kunnen bewegen, gaat waarschijnlijk ook gebruikt worden bij paarden die moeten genezen van verwondingen en operaties.

Het apparaat zou een persoon van ruim 450 kilo moeten kunnen ondersteunen, en een veearts vroeg zich af waarom het dan niet zou worden ontwikkeld voor een 600 kilo wegend paard.

Het loopapparaat zorgt ervoor dat het paard vrijwel gewichtloos opgehangen wordt met behulp een elektronisch systeem dat het dier bij de heupen en schouders optilt. Het systeem gebruikt korte stukken flexibele kabels om 98 procent van de bewegingsenergie van het paard op te vangen. De kabels kunnen afzonderlijk van elkaar worden gebruikt om een been te ontlasten zonder dat de andere benen van het paard overbelast raken.

Tijdens de herstelperiode zou een paard ongeveer tussen de 6 tot 8 weken in het systeem kunnen verblijven.

Maar sommige veterinairen zijn sceptisch over deze uitvinding.

"Drukpunten en problemen met de circulatie kunnen misschien voorkomen wanneer een paard 6 tot 8 weken in dit apparaat moet verblijven", denkt veterinair John Madigan.

"Ik zou graag willen weten hoe paarden in dit apparaat ademen, en wat er kan gebeuren als ze wakker worden uit de narcose. We zouden ook moeten onderzoeken of de takels geen hitte absorberen wanneer dat vrij komt door de bewegingen van het paard."

De meeste veeartsen zijn buitengewoon enthousiast. Het apparaat zal zeer binnenkort worden getest.

Klik hier voor een foto.

fjordnina

Re: "Paardenrollator" moet gaan helpen bij uitgebreid herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:48

Ik vraag mij dan alleen maar af; hoe eerlijk is het om een dier zo lang van alle bewegingsvrijheid te beroven? Is er een eind aan maken dan niet beter?

Navidad

Re: "Paardenrollator" moet gaan helpen bij langdurig herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:50

Ik vraag me het idd ook af..
Wel vind ik het een mooie oplossing en een mooi idee. En mischien werkt het?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:51

Ik vind zulke experimenten nooit zo paardwaardig. En vraag mij ook af of het paard er zo gelukkig mee is.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:55

Ik zie die van mij er al in staan: die breekt volgens mij de hele boel af!!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:56

Wow, dat lijkt me een dure behandeling, 8 weken in zo'n indrukwekkend apparaat.
Zal niet voor ieder paard zijn weggelegd.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:58

Nou ik betwijfel of ik dit wel dierwaardig vind.......

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:04

Uiteraard is dit niet paard waardig, maar is een mens is een rolstoel wel menswaardig?

En wat zijn nu eventueel 8 weken voor een paard die nog een heel leven voor zich heeft.
Ik heb vorig jaar mijn merrie in moeten laten slapen. Ze had haar been gebroken, volledig door. Aangereden door een auto. Ze was nog maar 3 jaar. Als er een mogelijkhied was geweest haar op deze manier te redden had ik het zeker gedaan. Dan is het 8 weken hel, en daarna weer een fijn leven kunnen lijden? Daar laat je ze dan toch niet voor inslapen?

Ik ben blij met deze ontwikkeling!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:35

Leonieke schreef:
Uiteraard is dit niet paard waardig, maar is een mens is een rolstoel wel menswaardig?

En wat zijn nu eventueel 8 weken voor een paard die nog een heel leven voor zich heeft.
Ik heb vorig jaar mijn merrie in moeten laten slapen. Ze had haar been gebroken, volledig door. Aangereden door een auto. Ze was nog maar 3 jaar. Als er een mogelijkhied was geweest haar op deze manier te redden had ik het zeker gedaan. Dan is het 8 weken hel, en daarna weer een fijn leven kunnen lijden? Daar laat je ze dan toch niet voor inslapen?

Ik ben blij met deze ontwikkeling!!

Natuurlijk is een mens in een rolstoel wel menswaardig. Dat je niet kunt lopen, betekent niet dat je leven zinloos is!!!!

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:38

[/quote]
Natuurlijk is een mens in een rolstoel wel menswaardig. Dat je niet kunt lopen, betekent niet dat je leven zinloos is!!!![/quote]

Dan is het voor het paard toch ook paardwaardig.
Het paard kan toch na 8 weken ook weer lopen.
Laatst bijgewerkt door illi op 21-05-08 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:39

Waarom zou het niet paardwaardig zijn. Boxrust is ook niet paardwaardig, en toch doen een heleboel mensen dit om een peesblessure oid te laten genezen. Dus waarom zou dit niet kunnen. Net als wat Leonieke zegt. Het is 8 weken drama, maar daarna kan het paard, als het goed is, doen en laten wat ie wilt. Wat is nu 8 weken op een paardenleven van ongeveer 25 jaar.
Als een mens in coma ligt voor 8 weken, willen de mensen die denken dat dat slecht is, dat mens ook een spuitje geven?

Als mijn paard zoiets ooit nodig heeft zou ik het altijd doen, wie weet hoe lang ze hierna nog gewoon kan leven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:40

ik ben het met leonieke eens.
zo zouden paarden met een gebroken been een veel grotere kans hebben denk ik doordat ze het been gewoon helemaal ontlasten!
ik zal het anders zeggen: is het dan eerlijk om een paard op boxrust te zetten? ook niet leuk voor het dier hoor. als hij daarna weer pijnloos kan leven. Knipoog
blackstar was mij voor, helemaal mee eens. als mijn paard het nodig heeft met een behoorlijke prognose ga ik er voor.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:48

Paarden die nu een gebroken been hebben en geoprereerd worden worden nu 6-8 weken opgehangen in een stal.
Dan is dit een 100x beter alternatief, de rest van het lichaam kan nog bewegen, het paard ziet nog eens wat anders dan z'n stal en dat komt het herstel allemaal zeker ten goede.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:49

fjordnina schreef:
Ik vraag mij dan alleen maar af; hoe eerlijk is het om een dier zo lang van alle bewegingsvrijheid te beroven? Is er een eind aan maken dan niet beter?

Volgens mij is het zo dat als een paard er zo erg aan toe is, het sowieso niet kan lopen. Dus hierdoor kan hij toch blijven staan en is uiteindelijk beter.

alleen, volgens mij pas die rollator niet in mijn stal? (los van dat 't paard erin gaat...)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:52

illi schreef:

Natuurlijk is een mens in een rolstoel wel menswaardig. Dat je niet kunt lopen, betekent niet dat je leven zinloos is!!!!
[/quote]Dan is het voor het paard toch ook paardwaardig.
Het paard kan toch na 8 weken ook weer lopen.[/quote]

Het verschil is dat een mens kan relativeren en een paard niet. Een paard ervaart alleen de ellende en hij weet niet dat dat na 8 weken (waarschijnlijk) over is. Ik vraag me af hoe paardwaardig het is...

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:56

Dan is het voor het paard "eventjes" ellende en kan hij niet relativeren. Maar daarna is hij het ook gauw weer vergeten als hij weer in de wei staat te grazen bij zijn vriendjes.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:26

blackstar schreef:
Dan is het voor het paard "eventjes" ellende en kan hij niet relativeren. Maar daarna is hij het ook gauw weer vergeten als hij weer in de wei staat te grazen bij zijn vriendjes.

Ik visualiseer even dat een paard met dit gevaarte om het land in komt bij z,n vriendjes... Zullen die niet in de dichtsbijzijnde bomen klimmen? Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:35

Equinecoach schreef:
blackstar schreef:

Ik visualiseer even dat een paard met dit gevaarte om het land in komt bij z,n vriendjes... Zullen die niet in de dichtsbijzijnde bomen klimmen? Clown

Went vanzelf Ja maak me eerder zorgen om het dier dat er inzit...Pret zou zo bang zijn dat ze niet sterft aan haar beenbreuk maar aan haar hartaanval.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:38

Zoiezo zou ik het paard met zo'n rollator al niet in het weiland neerzetten. maar goed ieder zijn idee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:39

pharagirlke schreef:
Equinecoach schreef:

Went vanzelf Ja maak me eerder zorgen om het dier dat er inzit...Pret zou zo bang zijn dat ze niet sterft aan haar beenbreuk maar aan haar hartaanval.

Of aan een ROLberoerte Nagelbijten / Gniffelen

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:41

Mijn man werkt voor een hulpmiddelencentrum zal em zijn mening eens vragen Haha! Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:43

blackstar schreef:
Zoiezo zou ik het paard met zo'n rollator al niet in het weiland neerzetten. maar goed ieder zijn idee.

om schuivers hoef je je iig niet druk te maken want lijkt me niet dat het beest kan omvallen Clown Alleen balen als het hele machientje op zijn zij gaat bij een krappe bocht in draf Nagelbijten / Gniffelen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:25

Citaat:
Of aan een ROLberoerte

Huilen van het lachen Huilen van het lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:31

blackstar schreef:

Nou, ik zou eerder zeggen dat paard niet met zo'n ding in een box. Volgens mij bestaat er geen boxmaat op dat apparaat.. of geen poort oid waar die door kan! Clown

Zoals leonieke al zegt, vind ik het wel een heel goed idee! ik bedoel... wat is 8 weken nu voor een paard dat nog jaren leven kan? En dat is beter dan dat ze 8 weken stil in een stal moeten staan of in een of andere apparaat moeten hangen oid (weet ik veel wat ze tegenwoordig al wel niet hebben)

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:35

Hartstikke goed, dit soort ontwikkelingen.