Gehandicaptenmanege moet na 30 jaar weg vanwege overlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gehandicaptenmanege moet na 30 jaar weg vanwege overlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 07:45

http://www.tctubantia.nl/regio/hellendo ... 0-jaar.ece
tctubantia.nl

Op manege 't Zoekerveld rijden zo'n 160 gehandicapten.
De huidige manege telt elf stallen en tien paarden en pony's.

't Zoekerveld bestaat inmiddels dertig jaar. Na een uitspraak van de Raad van State (over overlast) moet het paardensportcentrum aan de zuidrand van Enter het veld ruimen.

De nieuwe manege krijgt twintig stallen en moet plaats gaan bieden aan 250 ruiters.

Daarvoor is grond aangekocht aan de Eversdijk, aan de andere kant van het dorp.

Britt

Re: Gehandicaptenmanege moet na 30 jaar weg vanwege overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:02

Nagelbijten / Gniffelen Overlast? En een gewone manege heeft dat minder?
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar het lijkt mij geen goede ontwikkeling.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:08

Ze worden twee keer zo groot en dat geeft minder overlast? Ik vind dit belachelijk! Vriendin van mij is lichamelijk gehandicapt en echt geobsedeerd door paarden. Vorige week had ze haar eerste rijles en ze was echt dolenthousiast. Voor haar is paardrijden het enige moment waar ze gelijk is aan anderen. Het paard loopt voor haar, waar ze dat zelf niet kan. Het is zo belangrijk voor die mensen... Neem het ze dan niet om zo'n domme reden af...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:21

Handig toch, Google Earth. Ik heb de situatie even bekeken en gezien dat de manege op de huidige locatie ingeklemd ligt tussen sportvelden en een industriegebied. Met die wetenschap op zak denk ik dat het met die overlast reuze meevalt en vermoed ik dat eea. meer te maken heeft met de wens het dicht bij de aansluiting naar de A1 gelegen (dus waardevolle grond) industriegebied uit te kunnen breiden.

Dat maakt op zich niets uit natuurlijk, maar zeg dat dan ook gewoon en betaal een goeie prijs voor het kavel met de opstallen, ipv. één of ander lulverhaal over overlast op te hangen. Imo. weer een sterk staaltje van de kleinburgerlijke achterbakse gemeentepolitiek die er aan bijgedragen heeft, dat onder een flink deel van de nederlandse bevolking de belangstelling voor politiek en het vertrouwen in politici tot diep onder nul gedaald is. En maar piepen als de opkomst voor lokale verkiezingen tussen de 30 en 40 procent blijft steken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:25

BrittKitt schreef:
Nagelbijten / Gniffelen Overlast? En een gewone manege heeft dat minder?
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar het lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Ik vraag mij altijd wat voor een soort overlast er sprake is, feitelijke geluids-/ stankoverlast of overlast in de vorm dat er een aantal mensen zich storen aan andere mensen die wellicht "anders" en daardoor voor sommige mensen "niet wenselijk" zijn in hun directe (woon)omgeving of zijn er economische motieven. Blijkbaar gaat het om dit geval om een toplocatie voor uitbreiding waar de gemeente flink munt uit kan slaan. Waarschijnlijk moet de manege op korte termijn sluiten en ligt het terrein nog zeker een jaar braak.

Jammer dat weer een groep mensen die toch al vaak een wat zwakkere postitie in de samenleving hebben weer de dupe zijn. Ze zullen ongetwijfeld een prachtige nieuwe manege krijgen maar voor hun is dit heel moeilijk te bevatten en te verwerken dat zij weg meoten naar een andere locatie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:34

Wat ontzettend jammer, aan de andere kant: als ze nu veel meer mogen uitbreiden is het wellicht wel een kans,hoe vervelend het nu ook is.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:04

Kijk, dat het een manege is voor mindervaliden is denk ik totaal niet relevant. Was het een "gewone" manege geweest, dan had die, naar mijn bescheiden mening, òòk weg gemoeten. Zoals eerder aangehaald zal die overlast wel een drogreden zijn om op die manier de grond voor andere doeleinden beschikbaar te stellen.
Hier zien we dus 2 staaltjes van het bespelen van de bevolking:
1. De politiek (ev. ism de industrie) zoekt een drogreden om die grond (ev. goedkoop) te kunnen bemachtigen.
2. De pers plaatst met veel plezier in hun artikel dat het om een manege voor mindervaliden gaat, want dat vinden de lezers dan weer dubbel zo erg...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook niet kunnen. Of toch zeker niet op deze manier (als het waar is wat we denken). Maar er is dan blijkbaar toch naar een oplossing gezocht om de manege niet te laten ophouden te bestaan, maar ze verhuist gewoon naar een nieuwe locatie én wordt uitgebreidt. Waarschijnlijk zal het voor de verenigingen, instellingen en eventuele particulieren die de manege gebruiken zelfs een voortuitgang zijn, want een nieuwbouw zal toch iets meer bieden als een gebouw van 30 jaar oud. En de faciliteiten die er geboden worden voor de mindervaliden zullen hoogstwaarschijnlijk ook wel up to date zijn en dus een pak beter als die in de huidige manege.
Dus miscchien wordt het voor de mindervaliden wel een stap vòòruit.

Zo, en dit was mijn bescheiden mening hieromtrent...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:08

Maar er staat nergens in het verhaal dat er op de nieuwe manege ruimte komt voor die mindervaliden. Dus denk ik eigenlijk ook niet dat dat gaat gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:13

Ach ze gaan er zoals ik het lees alleen maar op vooruit dus ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:16

Ik ga hierin voor een flink deel met je mee, Bart, maar ik heb wel een paar aantekeningen:

• Heeft de gemeente ook nog in enige vorm bijgedragen aan het totstandkomen van de mogelijkheid de manege op een andere locatie voort te zetten, of is dit uitsluitend te danken aan het eigen initiatief van de uitbaters?
  • Wat het in een geval van een gehandicaptenmanege imo. wel iets 'zieliger' maakt dan bij een "gewone" manege, is dat - zeker in geval van verstandelijk gehandicapten (of iig. een flink deel van hen) - deze verhuizing aanzienlijk meer inpact zal hebben dan bij "gewone" mensen, omdat zij niet in staat zijn eea. in een rationele context te plaatsen en hiervan flink extra in de war zullen raken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:17

BrittKitt schreef:
Maar er staat nergens in het verhaal dat er op de nieuwe manege ruimte komt voor die mindervaliden. Dus denk ik eigenlijk ook niet dat dat gaat gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Zoals ik het artikel lees is het nu een manege voor uitsluitend gehandicapten, dus ga ik er vanuit dat de nieuwe dat ook zal worden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:19

Dán heb ik het verkeerd gelezen en ben ik het wel eens met de ontwikkeling Vork

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:24

Wat is het probleem? Ze gaan naar een andere plek, en mogen uitbreiden.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:26

EricPrast schreef:
Ik ga hierin voor een flink deel met je mee, Bart, maar ik heb wel een paar aantekeningen:

• Heeft de gemeente ook nog in enige vorm bijgedragen aan het totstandkomen van de mogelijkheid de manege op een andere locatie voort te zetten, of is dit uitsluitend te danken aan het eigen initiatief van de uitbaters?
  • Wat het in een geval van een gehandicaptenmanege imo. wel iets 'zieliger' maakt dan bij een "gewone" manege, is dat - zeker in geval van verstandelijk gehandicapten (of iig. een flink deel van hen) - deze verhuizing aanzienlijk meer inpact zal hebben dan bij "gewone" mensen, omdat zij niet in staat zijn eea. in een rationele context te plaatsen en hiervan flink extra in de war zullen raken.

Over punt 1 is nergens iets terug te vinden in het artikel, maar ik ge effe van de "good will" van de gemeente uit en veronderstel dat het wel zo zal zijn (in het geval dit niet zo is: mijn excuses naar de manegehouders)
Met punt 2 kan ik het wel eens zijn, maar datzelfde geldt ook wanneer instellingen en opvangcentra gaan vernieuwen, verbouwen, of bijbouwen. Dus het zal een aanpassing worden voor sommigen, maar daarom wordt het nog geen onhaalbare kaart.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:29

rare kop boven dit artikel.
De gehandicaptemanége gaat verhuizen en krijgt meer ruimte klinkt heel wat positiever en geeft de inhoud net zo goed weer.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:35

Don_Marcello schreef:
rare kop boven dit artikel.
De gehandicaptemanége gaat verhuizen en krijgt meer ruimte klinkt heel wat positiever en geeft de inhoud net zo goed weer.

Mensen kopen geen krant om te lezen dat het overal goed gaat, men koopt een krant om te lezen wat er mis gaat.
Als er morgen wereldvrede mocht zijn en nergens nog problemen... dan mogen alle kranten ophouden te bestaan.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:05

Deze manege heeft afgelopen zaterdag ook een zg landdag gehouden om onder meer geld in te zamelen voor de nieuwe manege. (stond ook wel in de tubantia vandaag trouwens)

De huidige locatie van het zoekersveld moet daar niet alleen weg wegens overlast maar ook omdat deze locatie na 30jaar toe is aan of een renovatie of nieuwbouw. Kennelijk is 1 en 1 bijelkaar opgeteld en is gekozen voor nieuwbouw. Wat de gemeente dus ook errug goed uitkomt.
De nieuwbouw van het zoekersveld zal aan de rand van enter zijn, dit heeft o.a voor de paarden en pony zo zijn voordelen!
Op de huidige locatie is weidegan beperkt, op de nieuwe locatie zal dit beter mogelijk zijn!!
De manege is en blijft voor minder validen! en zal in de nieuwe locatie nog betere voorzieningen hebben voor deze groep mensen!!!

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:07

www.zoekerveld.nl schreef:
Geachte heer,mevrouw

Zoals u ongetwijfeld uit de media hebt vernomen zijn wij, als bestuur van”’t Zoekerveld” druk bezig met de voorbereidingen voor het realiseren van een nieuwe manege. “’t Zoekerveld”,dat u kent als Stichting Paardrijden Gehandicapten, uit Enter. De Stichting telt momenteel zo’n 160 tal leden die allemaal, onder leiding van een drietal instructrices, wekelijks hun ontspanning vinden op een van onze twaalf paardenruggen. Om tal van redenen kan ”’t Zoekerveld” haar activiteiten op de huidige locatie niet voortzetten, zodat er is uitgekeken naar een nieuwe plek, die voldoet aan de wensen van onze ruiters. Onlangs is de Stichting eigenaar geworden van een uniek perceel grond aan de buitenkant van het dorp, waarop een nieuwe manege gebouwd gaat worden die onze gehandicapte leden de mogelijkheid biedt jarenlang gebruik te kunnen maken van een aan onze doelgroep aangepaste hal, grenzend aan een prachtig stukje natuur, uitermate geschikt voor het maken van buitenritten.
Een quote van de site van de manege, het komt niet problematisch over en ik denk idd dat de kop boven het voorpagina-artikel wat dramatisch is uitgezocht. Wel denk ik dat het met de overlast wel meevalt maar dat inderdaad de grond wel 'beter' gebruikt kan worden bijvoorbeeld om het industriegebied verder uit te breiden? Hiermee bedoel ik uiteraard dat de gemeente/de bedrijven dit 'beter' vinden.
Laatst bijgewerkt door No_worries op 19-05-08 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:08

Ik kan hier niet echt mee eens zijn, overlast blijf je dan toch wel houde.
Vooral als een grotere manege gaat bouwen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:15

Als ik me goed kan herinneren loopt dit al een hele poos, maar nu is voor een tijd terug bezwaar in gediend tegen de nieuwe hinderwet vergunning door o.a de buurt. Toen in zelf nog in Enter woonde (2 straten er van daan), was de "overlast" weinig. tja wat wil je als de stichting dan een stuk kleiner is. Inmiddels is deze gegroeit (wat uiteraard goed is) maar dat geeft wel meer "overlast". Dit is echt niet meer of minder dan op een manege waar alleen gezonde mensen rijden.

Het is al een lange geschiedenis aan het worden en ik hoop voor de stichting dat ze spoedig een schop in de grond kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:18

euh..snap de commotie niet, of mis ik een deel?
De manege moet op deze locatie weg maar krijgt er een andere voor terug.
Is dat zo erg dan? Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:18

Miesjex schreef:
Ik kan hier niet echt mee eens zijn, overlast blijf je dan toch wel houde.
Vooral als een grotere manege gaat bouwen.

En daar ben ik het dan niet mee eens.
Op een bepaalde plaats kan iets overlast bezorgen en op een andere plaats dan totaal weer niet.
Klein (extreem) voorbeeldje:
30 vrachtwagens per uur passeren van 's morgens tot 's avonds bij de in- en uitgang van een school: Duidelijk overlast.
30 vrachtwagens per uur passeren van 's morgens tot 's avonds op de snelweg: geen vuiltje aan de lucht.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:20

runningkawa schreef:
euh..snap de commotie niet, of mis ik een deel?
De manege moet op deze locatie weg maar krijgt er een andere voor terug.
Is dat zo erg dan? Lachen

nou ze krijgen er geen voor terug, dat moeten ze zelf nl allemaal regelen en de gemeente werkt niet bepaald mee. al lijkt dat nu van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:22

Citaat:
De nieuwe manege krijgt twintig stallen en moet plaats gaan bieden aan 250 ruiters.

Daarvoor is grond aangekocht aan de Eversdijk, aan de andere kant van het dorp

Dus dit stukje klopt dan niet?

Nou mooie boel dan Verdrietig

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:25

runningkawa schreef:
Citaat:

Daarvoor is grond aangekocht aan de Eversdijk, aan de andere kant van het dorp

Dus dit stukje klopt dan niet?

Nou mooie boel dan Verdrietig

Dat zal wel degelijk kloppen, maar in wat jij quote is staat niet vermeld WIE de grond gekocht heeft in de bouw van de manege betaald...
En ik weet het niet zeker, maar ik denk dat die manege ook gewoon een (hopelijk) winstgevend bedrijf is, net als een manege voor "gezonde" mensen. Dus ik weet niet of er over alles zo heel zielig moet gedaan worden.