Anky: Twee nieuwe paarden erbij om de druk op te voeren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: Twee nieuwe paarden erbij om de druk op te voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 10:59

http://www.telesport.nl/columns/anky_va ... ml?cid=rss
telesport.nl

Afbeelding

Ik verplicht mezelf met Pari-Tali en Odysee om toch weer veel wedstrijden te gaan rijden.

Ook wij dressuurruiters hebben de klimaatkamer in Papendal uitgeprobeerd, een zogenaamd ervaringsmoment. In deze ruimte zijn de omstandigheden gesimuleerd die wij straks aantreffen op het olympisch paardensporttoernooi in Hongkong. Het viel me eigenlijk best mee wat ik in die kamer aantrof.

Sjef was vorig jaar augustus op het olympisch pretoernooi. Zijn ervaringen met het weer daar kwamen neer op warm en behoorlijk vochtig. De verhalen deden mij in ieder geval vermoeden dat het serieus moeilijk zou zijn. Oké, de eerste paar minuten moest ik even rustig ademhalen, maar daarna ging het vrij snel goed. We kregen ook nog een lichte inspanningstest op de loopband en fiets, waarbij we een polshartslagmeter omkregen. Bij mij bleef mijn hartslag eigenlijk heel braaf laag. Om me heen zag ik hier en daar wel een gezicht lekker rood aanlopen.

Vervolgens hadden we een bijeenkomst, met de spring- en eventingruiters en alle grooms, die meer op de paarden gericht was. Wat kunnen we verwachten aan stallen, de reis en de acclimatisatie? Het werd ons allemaal tot in details uit de doeken gedaan. Tot slot kregen we het rode boekje van China mee. Nee, geen maoïstisch gedachtegoed, maar een uitgebreide voorlichting van het NOC*NSF met de "do's en don'ts straks tijdens de Spelen.

Wat dat betreft gingen mijn gedachten even terug naar de Olympische Spelen van Barcelona, al weer zestien jaar geleden. Daar was het 's morgens 32 en 's avonds laat vaak nog 38 graden, maar niemand vertelde ons hoe we daarmee om moesten gaan. Laat staan dat we vooraf helemaal gebrieft werden. Wat dat betreft, is er in de sport veel veranderd. Alles is stukken professioneler.

Dat is bij ons op stal trouwens niet anders. We hebben nog een dag of negentig tot de Spelen en we zijn volop bezig met de opbouw naar dit evenement. Na een maand relatieve rust voor hem ben ik de zwaardere trainingen met IPS Salinero gestart. Zijn volgende vakantie is pas weer na Hongkong. Wat er aan hem nog te trainen valt? Na zeven jaar samenwerking vind ik hem in de basis heel ver goed. Ik merkte het tijdens de wereldbekerfinale op Indoor Brabant. Dat gevoel heb ik nooit eerder met hem gehad. Hij liep zo goed. Als ik de beelden terugkijk, ben ik onder de indruk. Maar ik haal er altijd nog wel een paar details uit waaraan gewerkt kan worden. Hij is bijvoorbeeld bij de aanzet van de wissels wat te druk. Dat kan beter. Maar het mooie aan zijn fouten is dat ze altijd uit overijver voortkomen. Het heeft nooit met onwil te maken. Het algemene beeld is dan ook dat ik met Salinero goed op koers lig voor de Spelen van Hongkong.

Afgelopen week heb ik nog een actie ondernomen om niet alleen hem, maar ook mezelf scherp te houden. Ik had nog maar drie wedstrijdpaarden op stal en daarom twee nieuwe erbij: de jonge 8-jarige Pari-Tali en de al wat meer ervaren 12-jarige Odysee. De eerste heeft een fantastisch achterbeen. Zijn galop is goed. Maar aan de basis moet gewerkt worden. Het tweede paard is heel talentvol, maar de klant die daarop zat, had niet de mogelijkheden het eruit te halen. Nu heeft ze mij gevraagd hem verder te trainen en eventueel wedstrijden te rijden. Met vijf paarden op stal ben ik de komende maanden toch weer verplicht veel wedstrijden te rijden. Daarmee maak ik mijn uren in de ring en dat proces leidt tot nog meer routine en ritme. Het rijden van wedstrijden is nou eenmaal van een andere orde dan een training. Op deze manier hoop ik optimaal aan de start in Hongkong te verschijnen.

Anky van Grunsven

shar_ianne

Re: Anky: Twee nieuwe paarden erbij om de druk op te voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:13

Fijn dat alles voor de spelen zo goed geregelt is en dat ze er 2 paarden bij heeft!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:16

Cayenne schreef:
Wat dat betreft gingen mijn gedachten even terug naar de Olympische Spelen van Barcelona, al weer zestien jaar geleden. Daar was het 's morgens 32 en 's avonds laat vaak nog 38 graden, maar niemand vertelde ons hoe we daarmee om moesten gaan. Laat staan dat we vooraf helemaal gebrieft werden. Wat dat betreft, is er in de sport veel veranderd. Alles is stukken professioneler.
Anky van Grunsven

Grappig hoe de zaken tegenwoordig aan worden gepakt en hoe het in het verleden ging. Seoel zal destijds ook best heftig zijn geweest zonder airco etc in de stallen.

90 Dagen is echt kort dag, het begint nu echt op te schieten.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:21

Jeejtje dat duurt idd niet lang meer Bloos!
Nog maar 90 dagen, voor je het weet zitten ze in Hong Kong Haha!

Ik ben benieuwd naar de 2 nieuwe paarden Knipoog Haha!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:25

zo ben benieuwd naar hoe die 2nieuwe paarden het zullen doen in de toekomst Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:30

Wat een varassing Haha!. Ik had eigelijk niet verwacht dat ze nog extra paarden ging trainen. Ik ben wel erg benieuwd naar die 2 nieuwe paarden en hoe ze het in de toekomst gaan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 11:36

Ze heeft het iig goed verborgen gehouden, want foto's en afstamming zijn tot nu toe nog niet te vinden Clown
Ach, het bloed kruipt waar het niet kruipen kan, en ik geloof niet dat ze echt snel gaat stoppen, hoor Lachen Daar is ze veel te veel een sportvrouw voor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:38

Daar was ik ook al naar aan het zoeken, afstammingen en verdere gegevens Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:39

Cayenne schreef:
Ze heeft het iig goed verborgen gehouden, want foto's en afstamming is tot nu toe nog niet te vinden Clown
Ach, het bloed kruipt waar het niet kruipen kan, en ik geloof niet dat ze echt snel gaat stoppen, hoor Lachen Daar is ze veel te veel een sportvrouw voor.

hier ga ik in mee.. En daarmee zou het zonde zijn om te stoppen voor haar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:42

Ik wil die twee paarden zien! Haha!

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:55

Ik zou wel eens een foto willen zijn van anky de twee nieuwe paard hopen dat
ze snel wedstrijden gaat rijden! Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:37

Inderdaad goed dat het nu beter geregeld is, en dat er een betere voorbereiding is. Ja

Ben ook ernstig benieuwd naar de 2 nieuwe paarden!

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:51

ben ook benieuwd naar de 2 nieuwe paarden en de tijd gaat zeker snel, het is zelfs nog 87 dagen....

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:53

ben benieuwd naar haar twee nieuwe aan winsten heeft iemand al foto's gezien van de paarden ?

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:38

Weet iemand een foto te vinden van die 2 nieuwe paardjes? Knipoog

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:50

Ik ben ook suuuuuuuuuuuuuuuuper benieuwd naar haar nieuwe paarden.
En inderdaad wat gaat de tijd toch snel als je niet oplet!

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:11

Foto Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:16

Ging ze niet stoppen na Salinero? Haha!
Zo zie je maar, eens ruiter, altijd ruiter...Ook Anky kan er niet onderuit dat ze gewoon verslaafd is aan die knappe vierbeners! Knipoog stiekem is ze ook een beetje penny!

Ben ook ontzettend benieuwd naar die twee nieuwe dieren..

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:36

"Het tweede paard is heel talentvol, maar de klant die daarop zat, had niet de mogelijkheden het eruit te halen. Nu heeft ze mij gevraagd hem verder te trainen en eventueel wedstrijden te rijden."

Ben benieuwd hoe dat gaat. Wanneer Anky een paard van iemand anders wil gaan rijden, ze zal er dan wel veel potentie in zien. En wanneer een eigenaar er voor kiest zijn paard door haar te laten rijden.
Lijkt me vreemd om haar op je paard te zien..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:56

anky treft het maar weer Haha!

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:20

hopelijk komen er snel foto's ...
Ik vond het als stom dat ze maar 3 wedstrijd paarden had

gr

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:23

pharagirlke schreef:
Zo zie je maar, eens ruiter, altijd ruiter...Ook Anky kan er niet onderuit dat ze gewoon verslaafd is aan die knappe vierbeners! Knipoog stiekem is ze ook een beetje penny!

Na Salinero komt Painted Black toch nog? Of heb ik het mis? Haha!

Maar iig leuk voor der, ben benieuwd naar die 2 nieuwe paarden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:25

_Lisanne schreef:
pharagirlke schreef:

Na Salinero komt Painted Black toch nog? Of heb ik het mis? Haha!

Maar iig leuk voor der, ben benieuwd naar die 2 nieuwe paarden!

Ja dat zou nog kunnen, dat ze PB er ook nog bij nam, maar ze zei iig dat ze niet meer aan een jong paard zou beginnen op wedstrijd. Lachen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:52

nou ja, ze had iig Salinero, Painted Black en Nelson staan toch? en dan nu die 2 erbij...wordt nog eens lekker druk Knipoog nou even serieus, ik vind het hartstikke leuk dat Anky toch nog even lekker door gaat, het is altijd prettig om haar op een paard te zien, zeker als ze het beste eruit weet te halen. Ik wens haar alvast veel succes en plezier!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:18

Wat een leuk stukje om te lezen! Ik ben erg benieuwd naar de 2 nieuwe paarden, wat ze beschrijft klinkt in ieder geval als 2 nieuwe paarden met potentie. Ik dacht inderdaad ook dat ze na Salinero, als het goed gaat met Painted Black, het eventueel nog met hem zou willen proberen. Maar ze heeft vaak '2e paarden' zoals Krack C en Partout, dus misschien daarom...