Australische regering gaat 6000 wilde Brumbies doodschieten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Australische regering gaat 6000 wilde Brumbies doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 20:54

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/05/049.shtml
Horsetalk.co.nz

In de aankomende weken zullen er in het noorden van Queensland, Australië, tussen de 4000 en 6000 wilde paarden worden doodgeschoten. Vorig jaar augustus en september vonden al 4000 wilde paarden op deze manier de dood.

Volgens de authoriteiten zijn er teveel paarden in het park, en beschadigen ze de wildernis, en de cultuur van de aboriginals.

Inmiddels is door tegenstanders de campagne "Save the Brumbies" gestart. "Het is de Australische mentaliteit," spreekt Save the Brumbies woordvoerder Jan Carter. "Los alles op met een kogel. Helaas staan we compleet machteloos."

Volgens de regering wordt het schieten van de paarden vanuit een helicopter gedaan. een tweede helikopter volgt om te kijken of de dieren echt dood zijn, en of het diervriendelijk verloopt.

Carter: "Het is alles behalve diervriendelijk. Hoe kunnen zij vanuit een helicopter zien dat de paarden niet lijden? Wij ontkennen niet dat er teveel paarden zijn, maar dat is dankzij de regering.
We hebben al verschillende voorstellen gedaan, zoals het vangen en adopteren van de paarden, in combinatie met geboorteperking door middel van pijltjes schieten met anticonceptie voor paarden. Maar al deze voorstellen worden continu afgeketst door de regering."

Tijdens de vorige massa-brumby-slachting, kwamen er protesten vanuit de media over de gehele wereld, zoals de BBC, Los Angeles Time en de London Times, en zelfs vanuit Zweden.

Verwant artikel:

[VN] Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)
[VN] Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

solina

Re: Australische regering gaat 6000 wilde Brumbies doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:59

jeetje wat zonde zeg ,alsof dit de enige oplossing is...

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:02

Zoals de kangeroos jaren terug de schapen etc......waarom niet eerder ingrijpen
en nu weer zo rigoreus met een heli en maar hopen dat je ze goed raakt........nare situatie

qt_shetties

belachelijk!!!! Hoe kan je het moorden van een dier nou diervriendelijk noemen??? Ik vind dat Carter met een goed idee komt, en in meerdere landen doen ze dat toch? Het vangen van paarden en deze verkopen? De nieuwe eigenaren zijn vaak erg blij met hun sterke en kerngezonde paard!

superwoman

zielig!
nauwkeurig schieten zit er natuurlijk niet in
Wat kunnen mensen toch slecht zijn Huilen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:04

ja, domme mensen zeg die australiers, is al zoveelste keer, eerst laten ze alles uit de hand lopen, dan zoeken ze een dieronwaardige oplossing

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:09

Indd domme mensen dat ze niet eerder een oplossing hebben,
Ik vind trouwens het vangen van wilde paarden en die dooverkopen ook niet zo diervriendelijk hoor!
helemaal niet voor paarden die altijd in de vrije natuur hebben gelopen zonder mensen om zich heen.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:18

Heb hier geen woorden voor, Verdrietig

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:23

Jemig ! alsof dit de enige oplossing is. vond dat idee met een anticonceptie spuit wel erg goed bedacht Ja

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:32

Tjee, hebben wij hier ook niet zoiets gehad? Met een paar wilde zwijnen teveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:34

De manier waarop vind ik niet juist. Laten ze dan in godsnaam iets doen als jonge hengsten vangen, en castreren.
Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat grote kuddes paarden schade toebrengen aan gewassen etc. maar ik ben falikant tegen deze wijze van afmaken.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:36

Ik vond het idee van Brumbies vangen, en verkopen of laten adopteren best een goed idee, ook dat anti-conceptiepijltje was wel een goed idee! Als die regering daar nu is achter kwam! Boos!

Laten we allemaal een Brumbie gaan vangen, en adopteren. Haha!
Doet iemand mee met Adopteer een Brumbie?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:41

Candy_x3 schreef:
Ik vond het idee van Brumbies vangen, en verkopen of laten adopteren best een goed idee, ook dat anti-conceptiepijltje was wel een goed idee! Als die regering daar nu is achter kwam! Boos!

In hoeverre is het een reeële gedachte om een 'wilde' brumbie te vangen en te adopteren?

Daarnaast de anticonceptie, hoe vaak moet dat gebeuren? Elke week/maand/jaar en is het dan voor elk paard op hetzelfde tijdstip?

Ik denk zeker dat er andere manieren zijn, zoals het vangen van de hengsten en die laten castreren. Maar voor nu moet er wel een oplossing gezocht worden. Laat ze het oplossen, maar laat ze er ook van leren, zodat dit de volgende keer verkomen kan worden Ja

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:45

@ Zap
Nee, is geen reeële gedacht. Maar ik vind het een mooiere gedachte om er eentje te redden, dan ze te laten afschieten.
Het castreren van jonge hengsten, wat je aanhaalt, is ook geen slecht idee. Maar ja, kost ook weer een hoop geld, en wil de regering dat wel uitgeven aan deze Brumbie "plaag" Boos!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:46

Candy_x3 schreef:

haha ik doe mee!
Maar even serieus en nu krijg ik bokt over me heen, een te groot getal aan brumbies is inderdaad schadelijk voor de natuur en krijg je een enorme stress onder de paarden zelf, veel te kleine kuddes met te veel hengsten, die zich continu tegenkomen waardoor er gevechten voorkomen die bij een normaal aantal paarden gewoon niet voor zouden komen. Alleen de manier waarop is gewoon walgelijk, quick and dirty, gewoon te lui goede alternativen te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 08-05-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:46

Candy_x3 schreef:
@ Zap
Nee, is geen reeële gedacht. Maar ik vind het een mooiere gedachte om er eentje te redden, dan ze te laten afschieten.
Het castreren van jonge hengsten, wat je aanhaalt, is ook geen slecht idee. Maar ja, kost ook weer een hoop geld, en wil de regering dat wel uitgeven aan deze Brumbie "plaag" Boos!

Het zal ze iig voorkomen dat ze ik-weet-niet-hoeveel geld moeten uitgeven aan dit soort klopjachten! Het is maar net wat de regering wilt, dat is afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:48

Citaat:
Maar even serieus en nu krijg ik bokt over me heen, is een te groot getal aan brumbies inderdaad schadelijk voor de natuur en krijg je een enorme stress onder de paarden zelf, veel te kleine kuddes met te veel hengsten, die zich continu tegenkomen waardoor er gevechten voorkomen die bij een normaal aantal paarden gewoon niet voor zouden komen. Alleen de manier waarop is gewoon walgelijk, quick and dirty, gewoon te lui goede alternativen te zoeken.

Ik ben het volkomen met je eens. Ook met je openingszin.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:00

zap schreef:
Ik denk zeker dat er andere manieren zijn, zoals het vangen van de hengsten en die laten castreren. Maar voor nu moet er wel een oplossing gezocht worden. Laat ze het oplossen, maar laat ze er ook van leren, zodat dit de volgende keer verkomen kan worden Ja

Is blijkbaar al eerder gebeurd en nog niet uit geleerd...

Ik vind het ook niet kunnen, ze kunnen nooit raak 'genoeg' schieten... Jammer voor de dieren, die er ook zelf niets kunnen aan doen. Als ze dan toch schieten, kunnen ze inderdaad beter anticonceptie schieten...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:01

Er lopen meer wilde paarden op deze aarde en bij veel rassen (Dulmen, Camarque, maar ook Engelse inheemse rassen) worden elk jaar de kuddes bij elkaar gebracht en worden de hengst veulens eruit gesorteerd (soms ook merrie veulens). Deze worden geveild en vervolgens gaat de kudde de natuur weer in.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:13

Melanie5 schreef:
Er lopen meer wilde paarden op deze aarde en bij veel rassen (Dulmen, Camarque, maar ook Engelse inheemse rassen) worden elk jaar de kuddes bij elkaar gebracht en worden de hengst veulens eruit gesorteerd (soms ook merrie veulens). Deze worden geveild en vervolgens gaat de kudde de natuur weer in.

Je hebt helemaal gelijk, zullen we deze antwoorden eens doorsturen aan de beheerders van de Oostvaarders plassen, die laten de paarden, herten en koeien gewoon . . . kreperen en dat vind ik - misschien - nog erger!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:20

Dus ze gaan het toch doen! Tijd geleden stond er hier al dat ze er nog over bezig waren.

Echt vuile schoften zijn het! Okee, dat er teveel rondlopen daar kan ik nog wel inkomen, maar er zijn zoveel andere manieren die voor de dieren pijnloos zijn en er zijn zelfs manieren waarmee er helemaal geen dieren hoeven worden afgemaakt...

Vanuit een helikopter is echt niet normaal, dan kan je ze nooit goed schieten. Ik heb er geen goed woord voor over! Boos!

madyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:22

egt zoooww facking achtelijk je gaat ze tog niet neeschieten je kan ze ook verdoven en dan ergens anders uitzetten
ze kennen beter bij die mensen zelf doenboos!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:23

wordt een slachtveld dus... lekker als je zo de dood ingaat als paard

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:26

Ach lekker makkelijk: te veel paarden dus geweertje erbij en boem dood! Blèèèchh wat kan ik daar slecht tegen, dat soort mensen! Yak! Boos!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:26

OMG wat verschrikkelijk dit weer.. Waarom kunnen ze niet open staan voor andere opties dan grofweg moorden. En dan kunnen ze zeker onder een biertje met elkaar patsen hoeveel ze er hebben neergeknald Verdrietig