Jessica Kürten met onmiddelijke ingang 2 maanden geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jessica Kürten met onmiddelijke ingang 2 maanden geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:48

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4833
galop.be

Jessica Kürten is met onmiddellijke ingang voor een periode van 2 maanden geschorst van deelname aan internationale wedstrijden. Dat heeft de FEI bekend gemaakt. Daarmee komt de voorbereiding van de Ierse op de Olympische Spelen fors in het gedrang.

De affaire Kürten sleept al een tijdje aan. Met de uitspraak van de FEI is de zaak wellicht niet van de baan, want Kürten spande al eerder een juridische procedure in tegen de FEI. De schorsing komt er nadat goed een jaar terug in La Baule een verboden product oftewel doping werd aangetroffen bij een analyse van Castle Forbes Maikes bloed.

Verwante artikelen:

[VN] Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest
[VN] Ook tweede dopingtest paard Jessica Kürten positief
[VN] Jessica Kürten moet aanwezigheid van doping uitleggen
[VN] Dopingzaak Jessica Kürten komt voor het FEI tribunaal
[VN] Jessica Kürten beschuldigt FEI voor maken van fouten
[VN] Jessica Kürten in Februari voor het FEI tribunaal
[VN] Jessica Kürten ziet af van FEI-tribunaal in dopingzaak
[VN] Dopingaffaire Jessica Kürten blijft beroeren

Wildgirl

Re: Jessica Kürten met onmiddelijke ingang 2 maanden geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:49

doping dus

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:50

Zou toch wel erg jammer zijn als dit gaat betekenen dat ze de Spelen moet gaan missen Scheve mond
Hopelijk komt dat niet in het gedrang.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:51

ze kan goed springen maar dat ze dan zoiets doet....

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:52

Maar wat is doping.Zelfs een simpel schimmel zalfje mag niet.En daar gaat het paard echt niet hoger van springen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:56

Zou inderdaad ook wel eens willen weten wélke doping ze dan gebruikt zou hebben.
Jammer als zij daarvoor niet de OS zou kunnen gaan.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:57

Etoricoxib, het middel wat gevonden is staat hier in NL bekend als de werkzame stof in het medicijn Arcoxia.. (meer info Wikipedia). Waarschijnlijk heeft Castle Forbes Maikes dit dus als pijnstillend middel gehad, en geen bewuste doping.

Ik ben toch benieuwd wat er nu weer van gaat komen, en wat Jessica's reactie is.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:10

ja misschien is het wat overdreven, omdat het paard er misschien niet beter door gaat springen.
Maar aan de andere kant heb ik ook zo iets: het is algemeen bekend bij de ruiters en amazones dat het niet gebruikt mag worden....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:13

Dioxide schreef:
Waarschijnlijk heeft Castle Forbes Maikes dit dus als pijnstillend middel gehad, en geen bewuste doping.

als dat zo is vind ik het toch echt doping...
ok, ik neem ook paracetamol als ik hoofdpijn heb en ga dan wel lekker door met dingen die ik wil doen, ik zeg ook zeker niet dat ze haar paard hiermee beschadigd heeft oid.
Maar pijnstillend is duidelijk doping, dat had ze kunnen bedenken.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:23

Als het inderdaad als pijnstiller gegeven is dan had er inderdaad bij iemand wel een lampje moeten gaan branden dat er even op de FEI-dopinglijst gegeken moest worden.. Maar wie is dan de schuldige? Jessica of de behandelend dierenarts? Imo beide; de dierenarts had moeten weten dat het middel op de lijst stond en Jessica had misschien gezond verstand kunnen gebruiken opdat het starten met een paard op medicatie niet altijd even slim is.

Ik probeer het niet goed te praten, maar vaak worden dit soort "dopingzaken" wel behoorlijk uit verband getrokken.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:33

Ik weet het niet. Er zit een naar luchtje aan deze zaak. Een heel naar.

Maar; Daniel Deusser is 5 mnd geschorst, en omdat het aangevochten is, mag hij gewoon blijven starten... ( correct me if I'm wrong) Wil dat nou zeggen dat als Mrs. Kürten dit aanvecht dat zij ook gewoon mag blijven rijden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:40

Ik blijf het een uiterst dubieus verhaal vinden en ook ik vind het zaakje nog steeds stinken.

Volgens mij mag ze idd blijven rijden maar het kan zo maar zijn dat dan de schorsing wordt uitgesteld naar augustus uiteindelijk als zij in het ongelijk wordt gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:42

Dioxide schreef:
Als het inderdaad als pijnstiller gegeven is dan had er inderdaad bij iemand wel een lampje moeten gaan branden dat er even op de FEI-dopinglijst gegeken moest worden.. Maar wie is dan de schuldige? Jessica of de behandelend dierenarts? Imo beide; de dierenarts had moeten weten dat het middel op de lijst stond en Jessica had misschien gezond verstand kunnen gebruiken opdat het starten met een paard op medicatie niet altijd even slim is.

Ik probeer het niet goed te praten, maar vaak worden dit soort "dopingzaken" wel behoorlijk uit verband getrokken.

Ik zie het idd precies net zo! Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:14

Het zou inderdaad jammer zijn en of het nou uit het verband getrokken is of niet: doping is doping.
Het staat op de lijst of niet, dus ja, vervelend dat het zulke consequenties heeft, maar je bent uiteindelijk er zelf verantwoordelijk voor of je wel of niet start met een paard dat medicatie heeft gehad.
Volgende keer maar even controleren dus.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:31

Wat ik uit alle eerdere artikelen lees, is dat Kurten niet weet hoe het in het paard zijn bloed is gekomen. Naar haar weten heeft ze nooit iets toegediend, waar het in zou zitten.

Maar dacht ze, dat het verzonnen was om haar een hak te zetten. Vandaar dat ze het had aangevochten, en een tweede test heeft laten doen (dacht waarschijnlijk dat er met de eerste test gerommeld was).

Kurten staat bekend als een enorm vriendelijke ruiter, die juist enorm afstand neemt van doping e.d.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:44

Huilen
De paardvriendelijkste springamazone die ik ken. Lips are sealed

"Ik zeg u Pumbaake, dit stinkt."

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:18

Het probleem is dat het paard net zo goed 3 maanden ofzo voor die test iets gehad zou kunnen hebben. Al die ruiters weten dat je die paarden eigenlijk niets meer mag geven, maar als je paard wat mankeert moet je wel, dan maar even geen wedstrijden. Alleen soms blijft een middel bij een paard heel erg lang in het lichaam zitten. En bij paarden is er een zero tolerance, er mag helemaal niks aanwezig zijn. Bij mensen is het in veel sporten zo dat medicijnen onder een bepaalde waarde geen doping zijn omdat het toch dan geen effect heeft.
Nou zegt Jessica wel dat ze niet weet wanneer het paard dan medicijnen oid gehad moet hebben, dus wie weet, misschien is er mee gerommeld. De enige die dat 100% zeker kan weten is ze zelf en het is verdomd lastig te bewijzen...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:44

Misschien kan ze het zelf dus niet weten...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:55

Miss_Petit schreef:
Wat ik uit alle eerdere artikelen lees, is dat Kurten niet weet hoe het in het paard zijn bloed is gekomen. Naar haar weten heeft ze nooit iets toegediend, waar het in zou zitten.

Maar dacht ze, dat het verzonnen was om haar een hak te zetten. Vandaar dat ze het had aangevochten, en een tweede test heeft laten doen (dacht waarschijnlijk dat er met de eerste test gerommeld was).

Kurten staat bekend als een enorm vriendelijke ruiter, die juist enorm afstand neemt van doping e.d.

Ta, het is algemeen bekend dat het Ierse springteam niet geheel op vriendschappelijke voet staat onderling.

Laten we er eens vanuit gaan dat ze het middel wel bewust heeft toegediend. Ze is zo onervaren dat ze dan niet niet kan bedenken dat de kans vrij groot is gezien haar prestaties dat ze binnen enkele weken wel een keertje getest kan worden en dan zeer veel te verliezen heeft?????? Lijkt mij dat ze dat echt wel zelf op haar vingers kan natellen dus lijkt mij dat ze echt niet dat risico gaat lopen.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:59

daniella74 schreef:
Miss_Petit schreef:

Ta, het is algemeen bekend dat het Ierse springteam niet geheel op vriendschappelijke voet staat onderling.

Laten we er eens vanuit gaan dat ze het middel wel bewust heeft toegediend. Ze is zo onervaren dat ze dan niet niet kan bedenken dat de kans vrij groot is gezien haar prestaties dat ze binnen enkele weken wel een keertje getest kan worden en dan zeer veel te verliezen heeft?????? Lijkt mij dat ze dat echt wel zelf op haar vingers kan natellen dus lijkt mij dat ze echt niet dat risico gaat lopen.

En dan nog, ok, we gaan ervanuit dat ze het wel bewust heeft gedaan..
Als ze dan kan kiezen tussen betalen en dan vergeven en vergeten zonder dat er ook maar iemand iets van te horen krijgt, of al deze ellende... zou ze dan voor dat laatste gaan??

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:05

Het blijft een erg rare zaak..

Hoop van harte dat Jessica toch - met goede voorbereiding - kan starten op de OS!

Ben nog altijd benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat aflopen..

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:17

mabellean schreef:
Maar wat is doping.Zelfs een simpel schimmel zalfje mag niet.En daar gaat het paard echt niet hoger van springen.

Dat ben ik niet helemaal met je eens (met het deel wat is doping dan he Tong uitsteken )

Jessica is een prof.
Dat houd in dat zij op de hoogte dient te zijn van in welke middelen 'doping' zit, of in welke producten ingrediënten zitten die aantoonbaar zijn bij een dopingtest.
Ook haar veeartsen zijn zeker op de hoogte van de dopingregels, en dienen samen met Jessica ervoor te zorgen dat de paarden middelen toegediend krijgen (waar nodig) waar geen doping of ander van dat soortgelijke stoffen bevat.

Ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn, ze zijn igg op de hoogte (of dienen op de hoogte te zijn) van de middelen die de paarden ingespoten krijgen (door hun zelf)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:29

En als zij zelf nu niets toegediend hebben? Dan wordt het toch een heel ander verhaal?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:42

horseyfries schreef:
En als zij zelf nu niets toegediend hebben? Dan wordt het toch een heel ander verhaal?

Hoe gaan ze dat bewijzen dan?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:51

_Rianne_ schreef:
horseyfries schreef:

Hoe gaan ze dat bewijzen dan?

En daar hebben we nu precies de kern van het hele probleem.