's Werelds eerste gekloonde paard Prometea krijgt veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

's Werelds eerste gekloonde paard Prometea krijgt veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:11

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/04/170.shtml
horsetalk.co.nz

Het eerste gekloonde paard ter wereld heeft een veulen gekregen.

Prometea, een Haflinger, werd in 2003 aan de wereld getoond als het eerste gekloonde paard.

Het Laboratory of Reproductive Technologies in Cremona, het instituut dat ook achter het klonen van Prometea zat door middel van huidcellen, heeft nu laten weten dat de merrie op 17 maart is bevallen van een hengstveulen met de naam Pegaso.

De merrie is slechts eenmalig geinsemineerd met het sperma van de Haflingerhengst Abendfurst.

Professor Cesare Galli beschreef het veulen van Promotea als het ultieme bewijs van haar gezondheid. "Gedurende de afgelopen 5 jaar is Promotea goed gezond geweest, en is vaak in de media geweest. De geboorte van het veulen laat zien dat gekloonde dieren een normale groei en normale geboortes kunnen geven aan gezond nageslacht."

Volgens professor Galli is klonen gewoon een reproductie techniek. Zijn laboratorium heeft al veel ervaring met het klonen van vee en varkens, maar zijn werk met menselijke embryo's bracht hem in moeilijkheden met de Katholieke kerk.

Het eerste hoefdier dat werd gekloond was een muildier genaamd Idaho Gem, welke vlak voor Prometea werd geboren.
Muildieren zijn echter niet vruchtbaar, waardoor Prometea het eerste gekloonde paard werd dat in staat is om zich te kunnen voortplanten.

Klik hier voor foto's.

Verwant artikel:

[VN] Eerste gekloonde paard ter wereld is drachtig

SoYou

Re: 's Werelds eerste gekloonde paard Prometea krijgt veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:14

Wauw pracht veulen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:14

Ik heb er niet zo veel op tegen. Zolang de dieren echt gezond zijn en blijven.. Ik denk dat klonen nuttig kan zijn, maar ze moeten wel op het welzijn van de dieren blijven denken Lachen

Leuk veulen! Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:24

Gelukkig slechts eenmalig, maar hopen dat dit niet beschikbaar wordt voor iedereen!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:54

Tsja...

Dat eenmalige is dus niet waar..

Vorig jaar is ook de kloon van Poëtin geboren...

En hetzelfde bedrijf heeft ook een ruin gekloond die ze dus nu als dekhengst hebben gebruikt (kloon is niet gecastreerd)...

Ben erg benieuwd waar dit allemaal heen gaat...
Of eigenlijk... ik wil het niet weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:59

Kijk zo begint het nou, ach zolang het dieren zijn is het niet erg, telkens een stapje verder en zo langzamer hand heb je de eerste gekloonde mensen.
Voor God spelen noem ik dat Boos!

Ik zal eerlijk zijn dat het een mooi veulen is geworden maar met deze stap zal men steeds verder gaan.
Waar ligt de grens?
Dat mensen dit zomaar slikken, met schaap Dolly stond de wereld ook eerst op zijn kop en nu ach zolang ze clonen met dieren is het niet zo erg.
Waarom clonen ze dieren? om te onderzoeken of het ook mensen kan.
Dan vraag ik me af wat daar het nut van is Nors opkijken

Straks heb je zo'n GEK die een superieur mensen ras wil gaan kweken, nou ik neem aan dat we wel weten hoe dat mis zal gaan.

Sorrie maar ik vind het een stap in de verkeerde richting.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:00

Als dit zou betekenen dat ik in de toekomst een kloon zou kunnen verkrijgen van mijn eigen merrie`s, dan hoef ik er niet lang over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:08

Tja ik ben ook ontzettend gek met mijn paard, hou heel veel van haar maar dan haal ik het nog niet in mijn hoofd om haar te klonen.

Er zijn ook mensen die heel erg veel houden van elkaar.
Ook mensen die bijvoorbeeld van Sadam Hoessein hielden, of van Hitler om maar even de radicalen op te noemen.
Ooit stil gestaan bij waar dit naar toe kan gaan.

Selinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:08

Ik vind klonen niet zo leuk!
het is toch veel leuker als het een verassing is
en dat je kweeker wordt omdat je hoop op ooit
eens een goed paard te kweken. Maar niet van ik
wil die want die is goed.
waar gaat de wereld naartoe.

vind de haf veulen wel leuk gelukkig ook gezond!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:10

tis wel een mooie haf zeg! maar idd, ik ben ook niet zo voor het klonen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:11

Wat ik erg jammer vind van de vertaalde nieuwsberichten hier is dat er zo onzorgvuldig wordt vertaald.

The pregnancy resulted from a single artificial insemination with sperm from the Haflinger stallion Abendfurst.

Er staat hier namelijk niet dat dit eenmalig was, er staat dat er slechts eenmaal geinsemineerd is. Dus dat de merrie in 1x drachtig was.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:23

ik vind het klonen eng..

een stap in de verkeerde richting...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:58

wáárom wil je klonen? fokken met paarden kunnen we al...als ze nou op uitsterven stonden ofzo...ik zi het nut er neit van in...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 12:01

Caira, het is maar net hoe je de vertaling wilt lezen Lachen

@EmptyWords: Klonen wordt soms gedaan om de genen te behouden van bijv. toppaarden als Ratina Z.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:02

Alina schreef:
Tsja...

Dat eenmalige is dus niet waar..

Zat weer te slapen, dacht dat dit een eenmalige actie was maar er is maar 1x geinsimineerd..

Er hoeft maar 1 gek te zijn die wat DNA van een paard als bijv. Krack C te pakken weet te krijgen en dan heeftie zijn eigen Krack C.
Wat ik me eigenlijk afvraag, wat gebeurd er met het papier? Krijgt de kloon van Poëtin gewoon KWPN papier of krijgt het een speciaal 'klonenstamboek'?

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:05

HHmmm.. ik vind het niks, ik vind het jammer dat mijn ponytje geen hengstje meer is, maar hem klonen en de kloon dan hengst laten, no way!
Ik vind klonen niks, het is nep!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:16

hilden1971 schreef:
Als dit zou betekenen dat ik in de toekomst een kloon zou kunnen verkrijgen van mijn eigen merrie`s, dan hoef ik er niet lang over na te denken.

Ik zou zeggen: google even..

In de USA of China was een vrouw die haar hondje zo mistte..
Voor $150.000,- wordt er nu een replica gemaakt.. Prijs zal in de toekomst zakken naar $50.000,-

Je kunt vast je bestelling wel plaatsen..

Edit: even voor je opgezocht: http://www.depers.nl/opmerkelijk/172643 ... lonen.html
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 01-05-08 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:19

patsur schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag, wat gebeurd er met het papier? Krijgt de kloon van Poëtin gewoon KWPN papier of krijgt het een speciaal 'klonenstamboek'?

Geen idee...
Genetisch gezien is ze hetzelfde als Poëtin, en als Poëtin KWPN papier heeft gehad dan zou zij daar dus ook technisch gezien voor inaanmerking komen, ze is immers genetisch identiek. Maar of dat in de praktijk ook zo werkt weet ik niet..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:31

Dat is dan ook zo iets waarvan ik me afvraag hoe dat loopt; een kloon is genetisch identiek...maar deelt niet hetzelfde leven. Karakter en ook prestaties zijn afhankelijk van hoe er met een dier omgegaan wordt, wat het dier mee maakt. In die zin vndt ik het dus ook raar je eigen beestje te laten klonen; het is weliswaar hetzelfde uiterlijk waar je tegen aan kijkt, maar niet hetzelfde innerlijk. Lijkt me beetje teleurstelling, als je zoveel over hebt omdat je je hondje zo mist

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:37

Alina schreef:
hilden1971 schreef:

Ik zou zeggen: google even..

In de USA of China was een vrouw die haar hondje zo mistte..
Voor $150.000,- wordt er nu een replica gemaakt.. Prijs zal in de toekomst zakken naar $50.000,-

Je kunt vast je bestelling wel plaatsen..

Edit: even voor je opgezocht: http://www.depers.nl/opmerkelijk/172643 ... lonen.html

Moet ik even wachten tot de prijzen iets gedaald zijn. Deze bedragen kunnen er nu niet uit.!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:43

Is het mooie aan een paard (of eender welk levend wezen dan ook) nou niet juist dat het uniek is, dat het met al zijn goede en slechte eigenschappen de enige is op de wereld die zo is?
Ik vind het nog steeds zorgelijk.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:45

Inderdaad Urielle..

Straks krijgen we nog idiote dingen als een vrouw die door haar vent verlaten wordt en dus maar met zijn kam of tandenborstel naar de desbetreffende instantie gaat en daar een nieuw exemplaar laat maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:51

Klonen is niet meer dan het kopieren van het genetische materiaal van een levend wezen. Maar vooral een paard is meer dan alleen zijn genetische make-up. Opfok, opvoeding, dingen die hij of zij in zijn leven meemaakt, zijn allemaal van invloed hoe een dier wordt. Als je denkt dat je door klonen je geliefde dier weer terugkrijgt, en dat tot in de details, kom je bedrogen uit. Je krijgt daarmee je hond of je paard NIET mee terug.

Klonen, het kopieren van iets, is in principe achteruitgang. Fokken is verbeteren, is altijd blijven zoeken naar het ultieme resultaat. Door klonen blijf je staan, is er dus geen verbetering. Dat is iets waar je niet naar moet willen streven. Ik gevallen als een gecastreerd paard die uiteindelijk voor de fok ingezet moet worden, kan ik me voorstellen dat je gaat klonen. Dat zal de uitzondering blijven, omdat er nu eenmaal een prijskaartje aan hangt dat niet voor iedereen haalbaar is.

Onbeperkt klonen kan al niet omdat het genetische materiaal waar je mee kloont al de leeftijd heeft van het oorspronkelijke paard. Op de lange duur ga je degradaties krijgen die niet meer weg te poetsen zijn, mutaties die serieuze defecten teweeg brengen.

En dan idd, als je het ethisch bekijkt, hoe ver moet je gaan. Moet je echt alles doen wat mogelijk is?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:17

Cassidy schreef:
Klonen is niet meer dan het kopieren van het genetische materiaal van een levend wezen. Maar vooral een paard is meer dan alleen zijn genetische make-up. Opfok, opvoeding, dingen die hij of zij in zijn leven meemaakt, zijn allemaal van invloed hoe een dier wordt. Als je denkt dat je door klonen je geliefde dier weer terugkrijgt, en dat tot in de details, kom je bedrogen uit. Je krijgt daarmee je hond of je paard NIET mee terug.

Klonen, het kopieren van iets, is in principe achteruitgang. Fokken is verbeteren, is altijd blijven zoeken naar het ultieme resultaat. Door klonen blijf je staan, is er dus geen verbetering. Dat is iets waar je niet naar moet willen streven. Ik gevallen als een gecastreerd paard die uiteindelijk voor de fok ingezet moet worden, kan ik me voorstellen dat je gaat klonen. Dat zal de uitzondering blijven, omdat er nu eenmaal een prijskaartje aan hangt dat niet voor iedereen haalbaar is.

Onbeperkt klonen kan al niet omdat het genetische materiaal waar je mee kloont al de leeftijd heeft van het oorspronkelijke paard. Op de lange duur ga je degradaties krijgen die niet meer weg te poetsen zijn, mutaties die serieuze defecten teweeg brengen.

En dan idd, als je het ethisch bekijkt, hoe ver moet je gaan. Moet je echt alles doen wat mogelijk is?

Helemaal mee eens en het grote gevaar bestaat dat mensen zoals een Melchior (die zich al heeft uitgesproken voor klonen te zijn, maar zelf alles behalve een wetenschapper is) te vroeg gekloneerde hengsten in de fok gaan inzetten. Ik vind het dan ook jammer dat een stamboek zoals KWPN nog geen (althans ik heb het nergens kunnen vinden) standpunt hierover heeft ingenomen.

Voor de eigen fok (KWPN) zal embryotransfer de belangrijkste komende stap zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:19

Apart, ben benieuwd hoe het veulentje zich ontwikkelt.
Zie er opzich nog weinig op tegen.