Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
corine1981 schreef:Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Nicolletje schreef:corine1981 schreef:Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Want wist u dat:
-tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
-te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
-door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.
Bron: http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html
macke schreef:Nee, maar misschien is dat ook de reden dat het nu alleen op recept te verkrijgen valt in juli.
In Duitsland gaat dit al een aantal jaren en daar komt resistentie veel meer voor.
Misschien is de conclusie te voorbarig maar dat krijgen we hier ook. De prijs van een wormspuit gaat minimaal verdubbelen, reken maar uit, recept schrijven, handtekening dierenarts, assistente die het moet bestellen en uitgeven, firma's blijven langer met het spul zitten en verdienen te weinig- prijs gaat omhoog...... Raar dat men dan geen hele maar een halve wormkuur aan het paard gaat geven. dat werkt resistentie in de hand helaas!!!
[***] schreef:Ik ontworm de veulens en de jonge paarden altijd een keer met bijvoorbeeld Equiworm P.
Volgens mij is dat oud nieuws.
[***] schreef:Het zou niet in mijn hoofd opkomen om een veulen niet te behandelen nee. Jonge dieren hebben áltijd spoelwormen, daar hoef je niet voor te testen. De test van wormbestrijding.nl is niet afdoende, alleen een mooi verhaal. Als je wilt weten hoe het ervoor staat moet je de veearts een test via de GD laten doen, bloed én mest.
Met juiste middelen ontwormen in de juiste tijd en afwisselen, niet onderdoseren, lage besmettingsdruk door goed weilandbeheer zijn betere maatregelen tegen het resistent worden. Alleen ontwormen op zich is daar niet schuldig aan, zo simpel ligt dat niet.
[***] schreef:Het zou niet in mijn hoofd opkomen om een veulen niet te behandelen nee. Jonge dieren hebben áltijd spoelwormen, daar hoef je niet voor te testen. De test van wormbestrijding.nl is niet afdoende, alleen een mooi verhaal. Als je wilt weten hoe het ervoor staat moet je de veearts een test via de GD laten doen, bloed én mest.
Met juiste middelen ontwormen in de juiste tijd en afwisselen, niet onderdoseren, lage besmettingsdruk door goed weilandbeheer zijn betere maatregelen tegen het resistent worden. Alleen ontwormen op zich is daar niet schuldig aan, zo simpel ligt dat niet.
corine1981 schreef:Wie heeft het over wormbestrijding.nl??
corine1981 schreef:Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.
hilden1971 schreef:preventief winterdag een paar schapen op het land helpt enorm hoor geen parasieten en andere shit meer.
Citaat:De laatste keer bloedtest was ik 200 euro kwijt voor even bloedonderzoeken. Als dat 2x per jaar de bedoeling is, laat dan maar zitten
corine1981 schreef:Wie heeft het over wormbestrijding.nl??
Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.