Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:37

http://www.kwpn.nl/home_nl.php
kwpn.nl


Woensdag 15 april jl. heeft een vertegenwoordiging van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) overleg gehad met het KWPN. Met dit overleg willen beide partijen afspraken maken over het behoud van paarden van het Gelders type.

Binnen het overleg is afgesproken dat als eerste stap KWPN in een nota aan de Minister zal uitleggen hoe de fokkers van het Gelders type binnen het KWPN georganiseerd zijn, wat de geschiedenis van het Gelders paard is en hoe het fokprogramma is ingericht om de toekomst van het Gelderse type veilig te stellen.

Verwante artikelen:

[VN] Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard
[VN] Minister Verburg praat met KWPN over Gelders paard

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:37

Tjonge jonge zeg, klinkt weer goed...
Alleen een uitleg geven...
We zullen hopen dat het goed komt, maar ik heb er totaal GEEN vertrouwen in. Het KWPN heeft het zelf vernachelt, dus als je het aan hen overlaat interesseert ze het toch helemaal niks en zal het gewoon zo doorgaan als het nu is. Boos!

Anoniem

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:03

Cayenne schreef:
Binnen het overleg is afgesproken dat als eerste stap KWPN in een nota aan de Minister zal uitleggen hoe de fokkers van het Gelders type binnen het KWPN georganiseerd zijn, wat de geschiedenis van het Gelders paard is en hoe het fokprogramma is ingericht om de toekomst van het Gelderse type veilig te stellen.


Goh, dat zou ik ook wel graag willen lezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:18

Laat de minister dan ook aan de fokkers van Gelderse paarden vragen hoe ze vinden dat ze bejegend worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:44

janderegelaa schreef:
Laat de minister dan ook aan de fokkers van Gelderse paarden vragen hoe ze vinden dat ze bejegend worden.


Wat bedoel je daar mee?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:19

Daar bedoel ik mee dat een groot gedeelte van die fokkers vindt dat er niet naar ze geluisterd wordt en dat ze geen inbreng hebben in de besluitvorming. Die 87,5% regeling is er ook zo uitgeschoven zonder overleg.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:46

Als in de nota de tekst wordt gezet zoals die vorige week in de Paardenkrant stond (wat volgens het bestuur van de Cat. Afd. GP de uitkomst van de twee bijeenkomsten is geweest), word ik niet blij. Ik weet niet wat op de tweede bijeenkomst als conclusies waren want ik was zelf dus bij de eerste in Kapel Avezaath, maar ik kan zelf echt niet onderschrijven wat volgens het bestuur de conclusie was (uit m'n hoofd gezegd vrij vertaald "we zijn goed bezig").

Anoniem

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:53

Eliene schreef:
wat volgens het bestuur de conclusie was (uit m'n hoofd gezegd vrij vertaald "we zijn goed bezig").


Dat is kop in het zand steken, niet luisteren naar de geluiden, en daar komen ze nu niet meer mee weg door alle publiciteit. Ik verwacht toch wel dat ze een serieuze reaktie op papier zetten ipv 'we zijn goed bezig'
Ik pleit voor het openbaar maken van het fokprogramma en de tekst die naar het ministerie gaat (kun je dat niet ergens opvragen?)

janderegelaa: ik zou als fokker niet op een 87,5 % regeling zitten te wachten, dat is niet haalbaar en realistisch.
75 % misschien wel, eventueel aangevuld met een sportboek voor gedeeltelijk gelderse paarden, gelderse veulens daaruit zouden dan weer in het hoofdstamboek kunnen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:02

Van horen zeggen heb ik begrepen dat ze dat nu toch ook min of meer van plan zijn. Een klassiek register en een modernregister.

Heeft iemand het stuk uit de paardenkrant voor mij?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:10

Jeetje zeg dat daar het ministerie van LNV aan te pas moet komen!

De enige manier om dit ras overeind te houden is je weer los koppelen van het KWPN. Een Gelders paard is tenslotte van ouds her een ras-paard en dat kun je van het KWPN zeker niet zeggen. Als je je los koppelt kunnen ze zich ook niet meer met de ras typische kenmerken bemoeien! Je zult het oude rasstamboek in ere moeten herstellen! Dat zal niet makkelijk zijn en je zult in eerste instantie met een hulpstamboek moeten gaan werken om "vers" maar wel "rastypisch bloed" toe te voegen omdat de basis om een ras terug te fokken nu gewoon te klein is geworden.

Het hebben van een echt Gelders paard met ras papieren moet op een of andere manier meerwaarde gaan geven!

Ik hoor het maar al te vaak om me heen. Als je vraagt wat voor ras is dit? Dan krijg je KWPN-er als antwoord. Als je dan zegt nee dat bedoel ik niet, ik bedoel welk RAS dan pas komt er bv "een Gelder" of een "Holsteiner" uit de mond van de eigenaar.

Waarom zijn er zo weinig mensen die trots zijn een echt raspaard te bezitten binnen de warmbloedfokkerij?
Vraag een eigenaar van een western raspaard wat hij voor paard rijdt dan zal er vol trots "ik heb een Quarter Horse" of "ik heb een Paint Horse" geroepen worden. Ook eigenaren met zo'n mooi git zwart Nederlands ras Cool zijn de eersten die roepen "Ik heb een Fries!"

Zo moet het voor de Gelder ook gaan worden anders is het ras reddenloos verloren!

Chantal86
Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-04-07
Woonplaats: Alkmaar

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:21

het gelders paard moet en zal blijven.. Ik heb een super leuke gelder onder me kontje zitten. En ik vind het zo verschrikkelijk al die comotie of de gelder weg moet of moet blijven :S:S

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:26

Adrienne schreef:
Jeetje zeg dat daar het ministerie van LNV aan te pas moet komen!

De enige manier om dit ras overeind te houden is je weer los koppelen van het KWPN. Een Gelders paard is tenslotte van ouds her een ras-paard en dat kun je van het KWPN zeker niet zeggen. Als je je los koppelt kunnen ze zich ook niet meer met de ras typische kenmerken bemoeien! Je zult het oude rasstamboek in ere moeten herstellen! Dat zal niet makkelijk zijn en je zult in eerste instantie met een hulpstamboek moeten gaan werken om "vers" maar wel "rastypisch bloed" toe te voegen omdat de basis om een ras terug te fokken nu gewoon te klein is geworden.

Het hebben van een echt Gelders paard met ras papieren moet op een of andere manier meerwaarde gaan geven! Ik hoor het maar al te vaak om me heen. Als je vraagt wat voor ras is dit? Dan krijg je KWPN-er als antwoord. Als je dan zegt nee dat bedoel ik niet, ik bedoel welk RAS dan pas komt er bv "een Gelder" of een "Holsteiner" uit de mond van de eigenaar.

Waarom zijn er zo weinig mensen die trots zijn een echt raspaard te bezitten binnen de warmbloedfokkerij?
Vraag een eigenaar van een western raspaard wat hij voor paard rijdt dan zal er vol trots "ik heb een Quarter Horse" of "ik heb een Paint Horse" geroepen worden. Ook eigenaren met zo'n mooi git zwart Nederlands ras Cool zijn de eersten die roepen "Ik heb een Fries!"

Zo moet het voor de Gelder ook gaan worden anders is het ras reddenloos verloren!


- zucht- Het is geen ras. Het is een type. Net Als een Holsteiner overigens.
Er is pas sprake van een ras als er, naast een rasstandaard uiteraard, sprake is van een gesloten stamboek. Daar is bij het Gelderse paard nooit spraken van geweest. Het is altijd een vermenging geweest Engels, duits en frans bloed.
L, Invasion kwam uit Frankrijk. Norman uit Duitsland, Domburg uit Noord Nederland etc, etc. Waarom kan dat nu niet meer?

Je moet natuurlijk wel het type bewaren maar dat zal mijn inziens het meer moderne type (en dan bedoel ik niet een voskleurig rijpaardtype) moeten zijn als het kleine, blokkige type uit de jaren 50 en 60. Dat is een paard voor iemand die zeldzame huisdieren spaart en naast zijn groningerblaarkop in de wei zet.

Ik ben beslist niet voor afsplitsing van het KWPN. Ik denk dat een splitsing tussen het klassieke type en het moderne type een betere optie is.

edit Ik bedoel dan net zoals de dressuur en springrichting binnen het rijpaardtype.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-04-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:27

Adrienne schreef:
De enige manier om dit ras overeind te houden is je weer los koppelen van het KWPN!


Wie ben jij om te zeggen dat de manier die jou goed lijkt de enige is?
En het gelderse paard is nooit een ras geweest, daar zit je ook mis mee.

Ik denk juist dat loskoppelen van het KWPN de doodsteek zou worden voor het gelderse type.
Binnen het KWPN aan een duurzame oplossing werken lijkt me beter, ook voor de kwaliteit.

Anoniem

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:32

NatasjavE schreef:
Je moet natuurlijk wel het type bewaren maar dat zal mijn inziens het meer moderne type moeten zijn als het kleine, blokkige type uit de jaren 50 en 60. Dat is een paard voor iemand die zeldzame huisdieren spaart en naast zijn groningerblaarkop in de wei zet.


Als ik oude foto's van gelderse paarden zie dan wil ik daar nog best een aantal van op stal hebben in deze tijd. Zo klein en blokkig zijn die niet!

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:10

Ik denk dat het goed is dat er overleg wordt gepleegd tussen het ministerie en het KWPN. Ik hoop dat er dan ook door de minister overlegd wordt met andere instanties/personen die het Gelders paard een warm hart toedragen (ieder op zijn eigen unieke manier). Alleen dan ontstaat een genuanceerd beeld van wat er gedaan moet worden om het Gelders Paard te behouden.In talloze discussies, ook hier op Bokt, komen m.i. steeds een paar punten naar voren, nl:

-het ontbreekt aan een goede rasstandaard (even afgezien van de discussie of het Gelders Paard een ras of type is, misschien moet die knoop wel eerst doorgehakt worden)
-het ontbreekt aan duidelijkheid: wat is Gelders en wat niet?
-is er goed onderzoek gedaan naar de manier waarop het ras/type behouden kan worden en de manier waarop dat wordt gedaan? Hierover is steeds meningsverschil: wel/geen stamboek etc.

Als je serieus wilt fokken, dan moet je eerst een aantal hengsten en merries aanwijzen die voldoen aan het fokdoel en waarmee je verder wilt komen. Het fokdoel moet helder omschreven worden en de erfelijkheid van de kenmerken uit je fokdoel moeten worden bepaald. Omdat de populatie een kleine omvang heeft, moet je ook iets op papier zetten over maximaal toegstaan % inteelt, toegestane % veredelingsbloed en van welke rassen, terugkruisingen etc.
Verder is het zinvol als iedereen gaat SAMENWERKEN en overeenstemming probeert te vinden met elkaar, waarbij er ruimte is voor inbreng van alle belanghebbenden (cat.afdeling Gelders Paard, fokkers en gebruikers, dhr. van Lijssel, stamboek Groninger paard enz.)

Verdeeldheid en oeverloze discussies zullen niet leiden tot behoud van het Gelders Paard, een gedegen aanpak echter wel.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:25

Ik sluit me volledig bij je aan Agnes75!
Ik denk alleen dat het een onmogelijk zaak gaat worden je te handhaven binnen een registratie die zich op een totaal ander fokdoel richt en geen belang heeft bij het behoud van een bepaald rastype.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:48

iedere keer neem ik me voor om me er niet meer mee te bemoeien, maar
kan het niet laten Haha!

iedereen die in dit topic nog steeds over Gelders ras praat, kunnen we al afdoen al
niet terzake kundig Cool Het is al sinds het bestaat EEN TYPE

op de voorpagina van de KWPN website staat een hele duidelijke omschrijving van
dit type

Ben bij de discussie geweest in Kapel-Avezaath

daar werd vanuit de zaal op gegeven moment zelfs een issue van de kleur gemaakt

loskoppelen van de KWPN is de doodsklap

in het buitenland is de KWPN met in haar kielzog het Gelders Paard zeer bekend

van de splinterstamboeken lees en hoor ik helaas te weinig terug

Ben het wel eens met Janne wat betreft een sportregister

Eliene als je twijfels hebt over de manier waarop de uitkomst van de avonden in
Ugchelen en Kapel-Avezaath verwoord wordt, vind ik dat je dit zo snel mogelijk kenbaar
moet maken bij de Categorale Afdeling! Het moet wel op de juiste manier in de boeken
komen, dat ben ik helemaal met je eens

en voor de rest ga ik helemaal met Agnes mee

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:55

Het KWPN noemt het wellicht een type maar bij de regering hebben ze bepaald dat het een ras is en daar zal het KWPN het mee moeten doen. En denk nu niet dat ze dat erg vinden want voor deze instandhouding gaan ze een hele dikke subsidie krijgen.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:47

Het lijkt me nogal lastig om een type te fokken, want daarmee stap je dus compleet af van bloedlijnen. Als je het Gelders type wilt behouden, dan moet iedereen die er mee bezig is, weten wat dat type dan inhoudt, welke bloedlijnen er voor gebruikt mogen worden etc. Het Gelders paard is ook bestempeld als zeldzaam huisdierRAS door de SZH, ben toch benieuwd waar die dan vanuit gaan (een rasstandaard??). Het karakter is ook een sterk punt van een Gelders paard, evenals het kwalitatief goede beenwerk, allemaal dingen die je in je fokdoel moet zetten en die wel wat verder gaan dan lichaamsbouw alleen (want daar heb je het volgens mij over als je het over een type hebt).
Dus ik denk dat de minister er goed aan doet om niet alleen met het KWPN te gaan praten, want die hebben immers wel alle bloedvoeringseisen laten vallen vwb Gelderse paarden.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:20

agnes toch, ik denk dat jij toch beter moet weten

als jij in didam de hele dag op het secretariaat zit tijdens de
wedstrijd van het Gelders Paard dan hebben, op een uitzondering na, alle deelnemende paarden een GP-percentage variërend van 100 tot 75 %, dat kun jij zo nakijken Ach gut

als er van ras wordt gesproken is dat alleen al fout omdat een
ras het logisch gevolg is van een gesloten stamboek, zoals bijvoorbeeld bij een Engels Volbloed waar al een paar eeuwen ging vreemd bloed meer bij is gehaald of zoals bij onze Friezen

dus dat kunnen mensen wel roepen, maar dan moet je het ook
kunnen staven Pling

Dus als de regering vandaag iets roept, moet het morgen waarheid zijn Slapen

Nogmaals er kan mij niet genoeg gediscussieerd worden over het voortbestaan van
het Gelders Paard, maar in mijn optiek gebeurt dat teveel door mensen aan de zijlijn
of die niet eens een Gelders Paard hebben en derhalve nog nooit een GP-evenement
bezocht hebben Cool

Anoniem

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:49

Leonora schreef:
Nogmaals er kan mij niet genoeg gediscussieerd worden over het voortbestaan van
het Gelders Paard, maar in mijn optiek gebeurt dat teveel door mensen aan de zijlijn
of die niet eens een Gelders Paard hebben en derhalve nog nooit een GP-evenement
bezocht hebben Cool


Daar kan ik me ook erg aan storen.
Discussie is in ieder geval goed aangezwengeld.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:49

Leonora schreef:
loskoppelen van de KWPN is de doodsklap

Ik vrees dat dat inderdaad klopt; wij hebben een paar Groningers, en het blijkt een hele toer om zo'n stamboek in de lucht te houden. Fysiek/organisatorich (menskracht, administratie, organisatie van evenementen, it-systemen, enz), maar ook inhoudelijk. Bij het KWPN ben een minderheid, maar je kunt wel gebruik maken van hun faciliteiten. En er zitten wel mensen met kennis van zaken, ook al hoef je het met het beleid niet altijd eens te zijn. Het is gewoon professioneler. Ga je je afsplisten, dan loop je het risico dat je langzamerhand 10 jaar afglijdt naar het niveau van de Groningers: veel goede bedoelingen, maar altijd te weinig tijd en geld, veel hobbyisme, een enorme afhankelijkheid van een paar mensen (die dus ook veel in de melk te brokkelen hebben).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:06

Ik denk dat een afzonderlijk stamboek ook niet zou werken. Het KWPN wordt nu door de regering een richting opgeduwd en die volgen ze dan heus wel.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:44

janderegelaa schreef:
Ik denk dat een afzonderlijk stamboek ook niet zou werken. Het KWPN wordt nu door de regering een richting opgeduwd en die volgen ze dan heus wel.


voorlopig duwt de regering nog niet zo hard Pling

en inderdaad kendra je hebt het goed verwoord

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Overleg Ministerie LNV en KWPN over behoud Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:25

Wat jij schrijft over het issue van de kleur Leonora, op de avond in KA werd zomaar even samengevat dat 'men in de zaal' het GP graag als zwart wilde zien waarop ik en gelukkig nog wat meer mensen met mij daar tegenin gingen, dat was absoluut niet zo 'overeengekomen' aan de discussietafel(s). Wat er volgens mij die avond oa is gesteld is dat men een GP wil zien (ras of type, hoe je het ook wilt noemen) wat best een tikje moderner mag zijn maar mét behoud van het over het algemeen fijne karakter, trots en blij voorkomen, front, goed beenwerk. En de stemming was ook dat veel mensen bezorgd zijn over hoe het nu gaat en dat er best goede dingen te noemen zijn maar ook zat verbeterpunten en dat er echt geen plaats is voor lekker achterover leunen en tevreden zijn met de gang van zaken op dit moment. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat de boodschap van zo'n avond (tenzij de andere discussieavond een week later compleet anders is verlopen) zó anders geïnterpreteerd kan worden.

Ik ben ook niet voor versplintering en een sportregister zie ik ook wel zitten. En natuurlijk lopen de meningen wel (op sommige punten) uiteen maar wat ik in KA ook merkte is dat iedereen zich toch wel in een fokdoel kon vinden gebaseerd op de punten zoals ik hierboven neerzette. En ja, de één wil liever iets meer tuigtypisch en de ander meer rijtypisch, maar dat moet toch ook gewoon kunnen zonder het over compleet verschillende Gelderse Paarden te hebben? En daar is toch ook gewoon een markt voor?