Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:04

http://www.destentor.nl/regio/salland/2 ... -hamer.ece
destentor.nl

Omdat hij een paard met zijn smidshamer mishandelde, is J.K. uit Wesepe veroordeeld tot een werkstraf en boete.
Als hij weer in de fout gaat, dan mag hij geen hoefsmid meer zijn.

De 58-jarige hoefsmid wilde naar eigen zeggen het Friese paard - dat hij aan het bekappen was - met een paar klappen weer bij bewustzijn brengen. Twee getuigen meenden echter te zien dat K. het paard mishandelde door het met een smidshamer tussen de oren en in de buik te slaan.

'Overtrokken' en 'uit zijn verband gehaald', vond K. van wat hij nadien las in de media en in de verklaringen. Op 29 maart 2007 was de hoefsmid aan het werk op een boerderij in Liederholthuis. K. zag dat het halstertouw van het paard verkeerd was bevestigd. Daardoor kreeg het paard geen lucht en raakte het volgens K. tijdens het bekappen bewusteloos.

Om het dier weer bij bewustzijn te brengen, gaf hij met de hamer een klap op het hoofd en de ribben van het paard. Net zoals je bij een mens een klap in het gezicht zou geven, verklaarde K. gisteren bij de economische politierechter. ,,Ik heb hem niet wreed of extreem met geweld behandeld.''

K. schakelde na het voorval zelf de dierenarts in. Die constateerde dat het paard benauwd was, een bloedneus had en angstig reageerde. Volgens de hoefsmid was de verklaring van een van de getuigen bedoeld om hem een hak te zetten. ,,Dat meisje wil me in een kwaad daglicht stellen, omdat ik een keer iets van haar paard heb gezegd.'' De eigenaar van de boerderij waar K. die dag werkte, verklaarde dat de hoefsmid al eens eerder een paard zou hebben geslagen. Toen had hij K. al gewaarschuwd. Volgens de hoefsmid uit Wesepe is een corrigerende klap hier en daar onvermijdelijk in zijn beroep. ,,Iedere hoefsmid deelt wel eens een klap uit met de hamer.''

De officier van justitie beaamde dat het er in de veeteelt ruiger aan toegaat dan stadsmensen gewend zijn, maar dit voorval kon volgens hem echt niet door de beugel. Hij eiste een werkstraf van 60 uur, een boete van 1.000 euro en een voorwaardelijke ontzegging van zijn beroep als hoefsmid, met een proeftijd van drie jaar. Ook de politierechter vond dat er sprake was van dierenmishandeling. Hij nam de eis van de officier van justitie bijna geheel over, maar verlaagde alleen de geldstraf naar 750 euro.

Verwante artikelen:

[VN] Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-
[VN] Kamervragen mishandeling jong paard door een hoefsmid
[VN] OM krijgt bewijs tegen slaande hoefsmid niet rond

Lynn_Nikita

Re: Hoefsmid uit Wesepe ontkent mishandeling paard met hamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:06

iedere smid deelt wle eens een klap uit met enehamer
nou, de mijne niet
hij mag zeler een klap of een schop geven als er 1 zoch loopt aan te stellen, maar echt niet met een hamer!

en paard bij bewustzijn brengen door met een hamer op hoofd en ribben te slaan
die vent is gek

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:10

Dat zijn twee hele verschillende verhalen die je hier hoort. Weet niet goed welke ik moet geloven. Maar als het waar is wat de hoefsmid zegt, dan is het voorval inderdaad overtrokken en is dit een grote klap voor zijn reputatie. Daarentegen, mocht het andere verhaal de waarheid spreken, dan moeten ze die hoefsmid direct verbieden ooit nog een paard te bekappen.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:15

Terecht in mijn ogen Ja
Is nu direct iets duidelijker om welke personen het ging.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:16

Welke idioot geeft met een hamer een klap op een hoofd om hem bij te brengen? Wat is dat voor flauwe kul! Terecht dat 'ie voor de rechter moest komen..
Valt gewoon regelrecht onder dierenmishandeling.. Een corrigerende tik is wat anders, die vent is echt van het pad af.. Hamer Hamer Hamer Hamer

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:25

Denk niet dat die meneer echt 100% is Stoom uit je oren

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:30

Terecht, alleen had ie gelijk verboden moeten worden ooit zijn vak nog uit te oefenen, idioot!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:41

Citaat:
,,Iedere hoefsmid deelt wel eens een klap uit met de hamer.''

Ik mag toch hopen van niet!
Natuurlijk is het de verantwoording van de eigenaar dat je paard blijft staan en zich verder gedraagt, maar een klap met de hamer? Nee, nooit! Dwaas figuur!
Als hij dat zegt, geeft hij dus eigenlijk al toe dat zijn verhaal niet helemaal klopt. Waarom die boete nou weer is verlaagd, ik snap het niet. Maak de boete 10 x zo hoog alsjeblieft!

Natuurlijk zal je als hoefsmid een paard wel eens een tik geven, maar dan niet met de hamer! Echt, die vent is niet helemaal wijs! Stoom uit je oren Zal hem eens een klap geven met de hamer! Hamer

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:49

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken,

Aan de ene kant hoe kan zo'n touw verkeerd vast gemaakt worden, en dat het paard buiten bewust zijn raakt Nors opkijken
maar owke, dat het feit dat hij een paard slaat, met een hamer vind ik wel erg ver van het goede... Verdrietig
Echt wel sip als zo'n persoon dat doet.
Ze hadden het niet bij mij paard moeten doen, want dan had de smid behoorlijke auw gehad tussen zijn benen. Whoosh! .
Als het waar is dan moet zo'n man gelijk uit zijn beroep/functie worden ontheven.
Zo denk ik in ieder geval er over..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:54

Verschrikkelijk!!
Je weet niet wat nou precies waar is, want je bent er zelf niet bij geweest. Maar hij geeft wel toe dat hij het paard met z'n hamer heeft geslagen, alleen vind hij dat zelf geen mishandeling.

Mijn hoefsmid slaat sowieso niet, hij doet heel rustig en dat werkt heel goed bij mijn pony. Mocht hij een keer idioot doen kan hij wel een corrigerende tik krijgen, maar vaak is wat zeggen al genoeg.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:12

Beetje raar verhaal vind ik het. Onze smid deelt ook wel eens een tik uit als paarden écht vervelend zijn, maar niet met zijn hamer. Ik vind eigenlijk dat onze smid uitstekend aanvoelt of en wanneer een paard een tik nodig heeft. Ook met jonge paarden voelt hij dit prima aan.

Wat ik wel raar vind is dat sommige mensen denken dat een smid absoluut geen tik uit mag delen als hij vind dat het nodig is. Van mij hoeft de smid zichzelf ook niet te hoeven slaan door onze paarden!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:14

Wat een gek zeg.... een hoefsmid die wel eens vaker met een hamer een paard slaat, die zou zelf een goede tik tussen zijn oren moeten krijgen!!!!!! en dan maar hopen dat zo een nooit meer opstaat om zijn beroep uit te oefenen!

Halve zool!

Hamer Hamer Hamer Hamer Hamer

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:17

Een klap met een hamer geven om een paard bij te brengen!
Denk niet dat dat zal helpen. Die vent is gestoord. En iedere hoefsmid doet dat! Ik heb het nog nooit gezien. Denk ook niet dat hij ooit het erf op zou komen nog hier! Boos! Mij paarden worden niet geslagen ook nog geen tikje!
Mocht het nodig zijn dan doe ik het zelf en niet een smid!
Maar goed een smid die heb ik niet meer, ik doe het al maanden zelf. En dat bevalt ons goed genoeg Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:21

Lynn_Nikita schreef:
iedere smid deelt wle eens een klap uit met enehamer
nou, de mijne niet
hij mag zeler een klap of een schop geven als er 1 zoch loopt aan te stellen, maar echt niet met een hamer!

Heel veel smeden doen "aardig" indien je toekijkt, maar owee als de eigenaar er niet is en tja de hamer heb je toch al in je hand...
Wordt inderdaad makkelijk goedgepraat onder het mom van "wij zijn plattelandse lui en jullie stadse lui", wordt onderling bij de plattelandse mannen goedgekeurd en goedgepraat. Zij zien het niet als fout zolang er geen zichtbaar letsel is; "ffkes laten zien wie de baas is".
Veel tijd is er niet om geduldig te zijn, er staan nog vele andere paarden te wachten die die dag nog gedaan moeten worden. E.e.a. is heel goed op te lossen door je eigen paard op te voeden, eigenaar heeft immers veel meer tijd dan een hoefsmid. Het is ook irritant om iedere keer weer met onopgevoede paarden te worstelen.

That's life... Maar indien het een van mijn paarden zou zijn, zou betreffende hoefsmid zijn leven niet zeker zijn, peis ik. Bloos

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:27

Ik snap al helemaal niet hou dat touw heeft gezeten waardoor het dier bewusteloos kan zijn geraakt??
Maar goed, slaan met een hamer helpt dan ook niet echt lijkt me.
Mijn smid heeft mijn paard ook een keer een tik verkocht met de hamer. Wel met het handvat, en ik zag dat dus niet omdat ik aan de andere kant van zijn hoofd stond. Sommige smeden zijn gewoon lompe boeren. Ik laat die van mij dus ook nooit alleen met mijn paard en ik heb hem ook gezegt dat ik dat niet wil hebben.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:28

Hahahahahahahaha wat een idiote verklaring, dat neemt toch niemand serieus hoop ik....
Dat ie het zelf gelooft Rolleyes

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:32

Ik snap niet dat het halstertouw op zo'n manier vastgemaakt was, dat het paard bewusteloos is geraakt. Bovendien, zulke beschuldigen (zoals van het meisje en de eigenaar van de boerderij) komen volgens mij niet uit het niks. Ik vind de gegeven straf wel goed, maar zal er ook niet mee zitten als de hoefsmid direct nooit meer aan het werk mocht (wat na dit voorval waarschijnlijk zoiezo iets moeilijker zal gaan).
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 26-03-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:33

Wat een idioot! Laten we hem eens een klap geven met een hamer. Hamer Arm paard. Nee van mij hadden ze hem wel gelijk mogen verbieden ooit nog zijn werk als hoefsmid uit te voeren.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:52

l0esjj schreef:
Terecht in mijn ogen Ja
Is nu direct iets duidelijker om welke personen het ging.

Bij mij is het nog niet helemaal duidelijk.. Stal wel, Fries en in LHH, kan niet missen Knipoog .. Maar de hoefsmid nog niet echt.

Ik weet zelf nu niet echt wat ik moet geloven, maar ik hoop voor alle partijen dat de hoefsmid gelijk heeft en de waarheid verteld! Zo niet, dan vind ik dit echt heel erg en zou zo iemand überhaupt nooit meer met paarden in aanraking mogen komen.

Edit: Ineens is het lichtje gaan branden en weet ik toch welke hoefsmid je bedoeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:58

Ik heb diverse smeden gehad, maar met de hamer sloeg er geen 1.
Paard kreeg echt wel eens een klap als ze duidelijk vervelend waren en goed wisten wat de bedoeling was(dus geen jong paard die het nog niet kent). Maar nooit giga hard oid.
En dan werd het paard ook niet bang, omdat die donders goed wist dat hij klierde en doorging na eerst mondeling al eens te horen had gekregen braaf te moeten zijn.

Deze vent wil zich duidelijk vrijlüllen in iets waar hij zich op deze manier juist verdacht maakt....

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:16

die vent zal wel niet eerlijk geweest zijn! van al de hoefsmeden die we gehad hebben en nog altijd hebben ken ik er geen een die een paard met een hamer mept. Zou wel eens willen weten hoe dat halstertouw bevestigd was zodat dat paard kon stikken .. En eer dat paard stikt was het touw zeker al langer dan 2 min rond zijn nek gestropt. Als hij echt met dat paard inzat zou hij het verlost hebben VÓÓR het bewusteloos viel, die moet mij niet gaan wijsmaken dat hij dat niet door had !! Boos!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:25

Ik begrijp niet dat die man nog een kans krijgt. Om een jong paard (enter) op zo'n manier vast te zetten en dat te bekappen is in mijn ogen al dierenmishandeling en getuigd van niet een niet kundig hoefsmid...

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:56

Moet iemand die man niet is een keer " bij bewustzijn" slaan met een hamer, piept ie wel anders :S

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:53

Als het paard verkeerd vast stond dan doe je daar toch eerst wat aan en wacht je niet tot het paard
bewusteloos is/wordt wat toch ook niet een twee drie gebeurt????? En dan levens reddend het paard op de hoofd of buik slaan met hamer????? In mijn ogen een rare verklaring...... Dat een paard na mondeling gewaarschuwd te zijn, een opdonder krijgt dat kan maar niet met hamer....

marianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:56

hallo,

Nou,wie mijn paard slaat kan een klap terug verwachten Boos!
Ik vind het helemaal niet nodig dat je een paard zou moeten slaan om het te laten luisteren.
Er zijn genoeg smids die d epaarden slaan met hun hamer..oohhh,ik zou hem wat doen Boos! Boos! Boos! Waar mijn paard vandaan komt die hebben nog 2paarden en ze zeggen dat hun hoefsmid dat ook doet en hun staan erbij en doen niks,ik begrijp dat niet.

Mijn hoefsmid laat het paard gewoon ff doen en dan weer verder en geloof me dat gaat goed.We zijn dan wel parelli mensen en hebben gewoon het geduld en verstand ervoor.
Niet slaan,les 1,toch Knipoog

lieve groetjes
marianca