Paardenvoetbal om een betere ruiter te worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenvoetbal om een betere ruiter te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:52

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/28 ... worden.ece
destentor.nl

Twee teams met elk vier paarden betreden de manegebak van het Ruitersportcentrum.
De ruiters van het eerste team zijn gestoken in blauwwitte shirts, het andere team draagt roodwitte shirts. FC Zwolle tegen Feyenoord.

Een bal van ongeveer een meter doorsnee wordt in de paardenbak gerold. De scheidsrechter fluit. De paarden steigeren. Het spektakel kan van start. Paarden duwen de bal met hun benen richting doel van de tegenstander.

Het volledig vernieuwde Ruitersportcentrum Zwolle vierde zaterdag zijn veertigjarig jubileum met een open huis waar veel mensen op afkwamen. Die mensen waren toeschouwer van een nogal buitenissig tafereel: een wedstrijdje Paardenvoetbal.

"Paardenvoetbal is onderdeel van ons lesprogramma," vertelt voorzitter Paul Wiertz van stichting Ruitersportcentrum Zwolle. "Het is een niet-bestaande sport, die door ons is bedacht. Kinderen die paardrijden leren, zitten vaak te krampachtig op het paard. Met paardenvoetbal verleggen ze hun aandacht van het paard naar de bal. Dan gaat het besturen van het paard veel losser. Ze leren om als vanzelf het paard te berijden."

FC Zwolle maakte het eerste doelpunt. De jeugdige ruiters werden aangemoedigd door fanatieke ouders. Daarin verschilt Paardenvoetbal niet van gewoon voetbal. "Het is altijd hetzelfde met Feyenoord," roept een van de toeschouwers. "Voortdurend in de verdediging."

De jarige Ruitersportvereniging Zwolle zette zaterdag bedrijfsleider Dick Baauw in het zonnetje omdat hij 25 jaar bij het bedrijf werkt. De stichting zette de bloemetjes buiten, met muziek, shows en spelletjes, om de volledig verbouwde en vernieuwde hallen te tonen aan de buitenwereld. Mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten, werden op de viervoeters gehesen voor een proefrit.

"Onze dieren zijn gewend met verschillende mensen om te gaan," weet Wiertz. "Daar hebben we speciale paarden voor. Oude Nederlandse rassen. Gelderse of Groningse paarden. Ze moeten niet te hoog in het bloed zitten. Echte volbloedpaarden zijn niet geschikt voor het werk in een manege."

Over belangstelling heeft de Ruitersportvereniging niks te klagen. Alle lessen zitten vol, op een paar uurtjes voor volwassenen na. Wiertz: "De ruitersport is niet elitair meer. Voor mensen met minder geld is paardrijden toegankelijk geworden. Je ziet die verandering ook aan de kleding. Minder stijf. Groene sjabrakjes, roze caps, rode rijlaarzen. Vroeger haalde je het niet in je hoofd. Toen moest alles in wit of zwart."

Binnen twee weken hoopt Ruitersportcentrum Zwolle een 'ruitershop' te openen: een winkel waar alle benodigdheden voor de ruitersport te koop zijn.

Amaris

Re: Paardenvoetbal om een betere ruiter te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:55

Hmmm... lijkt me nou niet de meest paardvriendelijke manier van leren rijden, dat voetbal voor kinderen...

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:04

een erg leuk idee, wij zijn ook van plan om te gaan voetballen met onze paardjes alleen nu de bal nog Boos!

@maanling: waarom zou t niet paardvriendelijk zijn?? of denk je dan eerder aan het scheuren en trekken aan de teugels door de kids??

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:06

Ik denk juist dat het erg goed is om een onafhankelijke zit te krijgen. Idd afleiden van het rijden op zich, een spelelement er in brengen. Ik ben er van overtuigd dat er tegenwoordig veel te veel nadruk wordt gelegd op puur het rijden. Toen ik leerde rijden deden we gymnastiek oefeningen te paard. "Stoeltjedansen" om strobalen, erop springen en weer eraf. Slalom rijden, knoop in de teugels, beugels uit, met je rechterhand je linkerteen aanraken en vice versa.....ik zie het weinig meer gebeuren. ik juich zo een initiatief toe! Plezier in het rijden, en niet worden gedrilt om met zn allen voor de oranje lintjes te gaan!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:10

iepsel schreef:
Ik denk juist dat het erg goed is om een onafhankelijke zit te krijgen. Idd afleiden van het rijden op zich, een spelelement er in brengen. Ik ben er van overtuigd dat er tegenwoordig veel te veel nadruk wordt gelegd op puur het rijden. Toen ik leerde rijden deden we gymnastiek oefeningen te paard. "Stoeltjedansen" om strobalen, erop springen en weer eraf. Slalom rijden, knoop in de teugels, beugels uit, met je rechterhand je linkerteen aanraken en vice versa.....ik zie het weinig meer gebeuren. ik juich zo een initiatief toe! Plezier in het rijden, en niet worden gedrilt om met zn allen voor de oranje lintjes te gaan!!

Hier sluit ik me graag bij aan. Gevaar is wel dat kinderen gaan schoppen en sleuren natuurlijk, maar daar heb je instructeurs voor om gele of rode kaarten voor uit te delen. Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:11

Onze manege doet toevallig ook aan paardenvoetbal, en daar hoef je het niet te wagen om aan de teugels te trekken hoor! Dat is allemaal op de benen!
Zo hoort het ook. Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:14

Go jij! Go jij! dat doen wij ook wel is! echt heel erg leuk!
niet paardvriendelijk? hoezo neit *LOL*
De pony's bij ons vinden het echt heelleuk, en net als bij polo jagen de paarden elkaar een beetje weg. het schoppen en sleuren valt volgens mij best mee, ik zit in de gevorderden les maar ik denk dat de beginners het heel leuk vinden maar ook spannend.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:17

@Chewany: precies, daar ben ik dus beetje bang voor.
Natuurlijk moet je sturen op de benen, maar hier gaat het om kinderen die nog moeten leren rijden. Wat denken jullie dat er gebeurd als zo'n kindje plotseling die bal rechts voorbij zit komen? Precies: pony moet snel naar rechts, dus wordt er aan de rechterteugel getrokken.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:47

Maanling schreef:
@Chewany: precies, daar ben ik dus beetje bang voor.
Natuurlijk moet je sturen op de benen, maar hier gaat het om kinderen die nog moeten leren rijden. Wat denken jullie dat er gebeurd als zo'n kindje plotseling die bal rechts voorbij zit komen? Precies: pony moet snel naar rechts, dus wordt er aan de rechterteugel getrokken.

dat vind ik eig nogal ver gezocht
dat is met alles zo he
jumping en cross country trekken ze ook heel veel
maar paardenvoetbal kan echt geen kwaad

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:49

ver gezocht? hoezo ver gezocht? Dit heet gewoon logisch nadenken.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:51

Dat is wel zo maar het gebeurt nauwelijks, als de bal daar rolt komt er namelijk iemand achteraan.. lijkt mij, ik snap het wel maar als je zo denkt kan je dus nooit lol hebben op je knol volgens mij

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:53

Je kunt inderdaad in mijn ogen geen lol op je knol hebben als de knol in kwestie daar last van heeft.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:56

heb je het zelf wel is gedaan overigens?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:00

Jazeker heb ik het wel eens gedaan. Al zie ik niet wat dat ertoe doet. Iedereen met een beetje voorstelling van zaken kan toch wel bedenken dat er in het ergste geval behoorlijk aan de teugels getrokken zou kunnen worden.

(maar schijnbaar ben ik de enige die hier kritisch over nadenkt)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:01

Lijkt me leuk. Ik zoek ook nog zo'n bal voor mijn paardjes! Weet iemand waar ik die kan kopen? Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:03

Is gewoon weer typisch bokt Rolleyes in alles wat er gedaan word, in alles word gebeurd moet er IETS aangewezen dat 'sielugh' is voor het paard. Of het nou eventing is, dressuur, springen, of maar een klein potje paardenvoetbal waar er een hele hoop omstanders rond een bak staan om te kijken.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:06

ben ik wel met Roane eens, maanling ik vroeg het me gewoon af, aangezien ik het ook regelmatig doe.
Ik vind het leuk dat je spelenderwijs kan leren rijden, tuurlijk zal er misschien wat worden getrokken, maar bij kinderen die niet goed rijden word dat zowiezo gedaan?

ik vind dit niet erg paardonvriendelijk klinken:

"Paardenvoetbal is onderdeel van ons lesprogramma," vertelt voorzitter Paul Wiertz van stichting Ruitersportcentrum Zwolle. "Het is een niet-bestaande sport, die door ons is bedacht. Kinderen die paardrijden leren, zitten vaak te krampachtig op het paard. Met paardenvoetbal verleggen ze hun aandacht van het paard naar de bal. Dan gaat het besturen van het paard veel losser. Ze leren om als vanzelf het paard te berijden."

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:07

Hmmm... ik vind het juist typisch bokt dat je altijd overal maar jubelend op moet reageren, en als je eens een kritische noot plaatst zijn de reakties weer niet van de lucht.

Ik ben geen penny, ik vind niet snel iets sielugh, maar ik denk hier gewoon even langer dan 1 sec over na.

Ik heb het niet over het potje voetbal zoals dat in de beginpost staat beschreven. Ik heb het over voetbal om kinderen te leren rijden.

Kinderen die plots van richting willen veranderen, wat doen die? Juist.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:08

Maanling schreef:
Jazeker heb ik het wel eens gedaan. Al zie ik niet wat dat ertoe doet. Iedereen met een beetje voorstelling van zaken kan toch wel bedenken dat er in het ergste geval behoorlijk aan de teugels getrokken zou kunnen worden.

(maar schijnbaar ben ik de enige die hier kritisch over nadenkt)

Je bent zeker de enige niet. Dit was ook het eerste wat ik dacht toen ik het las. De kids leren nét rijden en weten dus nog helemaal niet hoe ze een paard op de benen moeten sturen. Wat krijg je dan dus? Juist.. trekken aan de teugels om een paard te sturen. Ik heb t zo dus idd ook wel eens gezien. De ruitertjes worden fanatiek en zien de bal en HUP, paard moet om. Dan denken ze niet meer na over hoe het correct gestuurd moet worden..
Ik ben helemaal niet tegen paardenvoetbal, maar ben er dus inderdaad wel een beetje bang voor dat de paarden hier de dupe van worden..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:10

Maanling schreef:
Hmmm... ik vind het juist typisch bokt dat je altijd overal maar jubelend op moet reageren, en als je eens een kritische noot plaatst zijn de reakties weer niet van de lucht.

Ik ben geen penny, ik vind niet snel iets sielugh, maar ik denk hier gewoon even langer dan 1 sec over na.

Ik heb het niet over het potje voetbal zoals dat in de beginpost staat beschreven. Ik heb het over voetbal om kinderen te leren rijden.

Kinderen die plots van richting willen veranderen, wat doen die? Juist.

Ik heb/had ook zo mijn bedenkingen. Dus is het, zoals ik eerder ook al zei, zaak dit goed te begeleiden. Want op zich geloof ik er wel in dat je van dit soort dingen, net als van estafette, een aardappelrace of wat dan ook, handig wordt en goed leert zitten.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:10

Paardenvoetbal een leuk initiatief!

Ik heb het vorig jaar voor het eerst gedaan en (als de bal niet was stuk gegaan) ik zou het zo weer willen doen. Het is ontzettend leuk om te doen voor de afwisseling. Ik hoefde praktisch alleen maar op mijn paard te zitten en op te letten, de bal volgen en er tegenaan schoppen deed mijn merrie bijna uit haar zelf. Zowel ruiter als paard hebben genoten!

Trekken en schoppen komt (helaas) in elke discipline voor. Paardenvoetbal is heel goed mogelijk met een minimum aan hulpen! Ja

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:15

Net alsof er geen instructrice bij staat om de boel aan te sturen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:21

ik vind dat er zijn die nogal ovrdrijven
als je naar een gewone dressuur les gaat voor beginners kan daat ook wel eens gebeuren dat er word getrokken
maar das normaal , die kindjes leren nog

dit komt echt zo'n beetje overal voor
gr. liesbet

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:30

paardenvoetbal is ontzettend leuk!
ik doe het al jaren,maar toch zit er wel wat in wat maanling typt,je paard moet voor het voetbal erg wendbaar en voorwaarts zijn,je moet nog wel eens snel een andere richting op,dus wat maanling typt om het kinderen bij te brengen die net beginnen met paardrijden,dat

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:33

rixke schreef:
paardenvoetbal is ontzettend leuk!
ik doe het al jaren,maar toch zit er wel wat in wat maanling typt,je paard moet voor het voetbal erg wendbaar en voorwaarts zijn,je moet nog wel eens snel een andere richting op,dus wat maanling typt om het kinderen bij te brengen die net beginnen met paardrijden zou ik zeker niet doen

kinderen die dus net beginnen met paardrijden zou ik zeker geen paardenvoetbal laten doen om de reden die maanling al aangeeft,het rukken en trekken in de mond en schoppen om voorwaarts te gaan