KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:20

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10662&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl

Naar aanleiding van een publicatie in het paardensportweekblad 'Hoefslag' over de oprichting van een nieuwe endurancevereniging NER (Nederlandse Enduranceruiters- en Mennersvereniging) waarschuwt de KNHS paardensporters en met name enduranceruiters voor de mogelijke gevolgen van dit initiatief.

In het bericht wordt gesteld, dat de initiatiefnemers en degenen, die zij denken te vertegenwoordigen, niet zitten te wachten op reglementen en bepalingen. Deze reglementen zijn er echter om de paardensport veilig en (dier)vriendelijk te maken en te houden voor ruiters, menners en hun paarden.

Voor het imago van de paardensport is het van het grootste belang dat welzijn van paarden in de sport gewaarborgd wordt. Naast reglementering gebeurt dit vanuit de KNHS door middel van voorlichting en de inzet van dierenartsen en gekwalificeerde officials tijdens wedstrijden. Minder regels betekent minder controle en minder mogelijkheden om in te grijpen als het dierenwelzijn in gevaar zou komen. Een vereniging als de NER, die sport wil bedrijven zonder regels, bepalingen of verplichtingen, vormt een potentiële bedreiging voor de paardensport in zijn geheel en de endurancesport in het bijzonder.

Voor leden van de KNHS en KNHS-officials is het overigens niet toegestaan deel te nemen of medewerking te verlenen aan endurancewedstrijden die niet door de KNHS zijn goedgekeurd.

Ariebren

Re: KNHS waarschuwt voor gevolgen oprichting NER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:33

Toch vind ik het een goed idee om de verantwoording over het paard weer neer te leggen bij de eigenaar.
De eigenaar loopt het risico dat hij zijn paard niet goed behandeld. En dus uiteindelijk niet kan presteren.
Dus het "big brother" gedoe van een vereniging, zoals het KNHS, daar zit ik niet op te wachten.
Wie verplicht mij mijn paarden te enten tegen de griep??
Het KNHS, en als ik niet ent dan loop ik zelf het risico, en niet andermans paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:50

knhs.nl

Citaat:
In het bericht wordt gesteld, dat de initiatiefnemers en degenen, die zij denken te vertegenwoordigen, niet zitten te wachten op reglementen en bepalingen. Deze reglementen zijn er echter om de paardensport veilig en (dier)vriendelijk te maken en te houden voor ruiters, menners en hun paarden.

Volgens mij lijdt de KNHS een beetje aan grootheidswaanzin om zich in deze taal uit te laten over anderen. Ik denk dat de nieuwe vereniging wel eerst heeft gekeken hoeveel leden ze achter zich krijgen.

Citaat:
Voor het imago van de paardensport is het van het grootste belang dat welzijn van paarden in de sport gewaarborgd wordt.

Op zich niet verkeerd, maar kan de KNHS dat alleen maar of zouden er nog meer mensen zijn die dierenwelzijn hoog in het faandel hebben staan en daar navenant naar handelen.

Het komt op mij als grootpraterij over, eerder bang om leden en dus geld kwijt te raken dan eens in de spiegel te kijken waar ze zelf verkeerd zijn gegaan.
En de hele endurancewereld krijgt nog even een schop na wegens vermeende dierenmishandelaars als de KNHS niet om het hoekje mee kan kijken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:01

En nu weet ik zeker dat ik als westernruiter nóóit onder de KNHS wil vallen.

[edit] Ik had eerst iets anders staan, nl: Snel mijn lidmaatschap opzeggen dan!
Laatst bijgewerkt door LindyH op 15-02-08 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:02

@LindyH : nou als je ook westernwedstrijden wilt starten én de WRAN/Federatie gaat binnenkomt 'om' dan zul je ook lid moeten zijn van de kNHS, dus kun je beter even wachten Haha!
Of je moet tegen gaan stemmen op 2/3 a.s. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:07

Cayenne schreef:
knhs.nl
Voor leden van de KNHS en KNHS-officials is het overigens niet toegestaan deel te nemen of medewerking te verlenen aan endurancewedstrijden die niet door de KNHS zijn goedgekeurd.

Lijkt mij dat de oprichter van de NER hier dus ook van op de hoogte is. De ritten zullen dus als recreatieritten oid en niet als Endurancewedstrijden worden neergezet. Juist om dit gedoe met de KNHS te voorkomen.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:08

Als ik zo af en toe kijk op een losrijterrein bij een dressuurwedstrijd heb ik wel eens m'n twijfels over de dierenliefde van de KNHS Knipoog

Het wordt hoog tijd dat de KNHS z'n monopolie-positie kwijtraakt!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:09

Nog 5 jaar, dan moeten we zeker "voor onze veiligheid" in witte broek en zwarte jas starten? Boos!
Stukje bij beetje worden we in het keurslijf van de KNHS gedwongen, Holten is al gestopt, wie zal er volgen?

Vorig jaar in Ommen gigantisch op m'n kop gehad van een of andere tuthola van de KNHS, mijn zweepje was 10 cm. TE LANG!!!!
Inleveren dat ding, anders mocht ik niet starten................ (ik hoef hem eigenlijk niet eens te gebruiken, als Fob, mijn merrie, maar weet dat ik hem bij me heb.)

32 graden zoals in Onstwedde en rijden zonder mouwen ? SCHANDE, denk aan het imago................ hup, trui aan!

De NVVR heeft ook hele leuke en lange ritten.
Heeft die nieuwe vereniging al een site? Graag even een http://www..................

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:14

Nee, er is nog geen site, maar hoorde wel in de wandelgangen dat die in de maak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:21

Ariebren schreef:
Toch vind ik het een goed idee om de verantwoording over het paard weer neer te leggen bij de eigenaar.
De eigenaar loopt het risico dat hij zijn paard niet goed behandeld. En dus uiteindelijk niet kan presteren.
Dus het "big brother" gedoe van een vereniging, zoals het KNHS, daar zit ik niet op te wachten.
Wie verplicht mij mijn paarden te enten tegen de griep??
Het KNHS, en als ik niet ent dan loop ik zelf het risico, en niet andermans paard.

Hier ben ik het niet mee eens. Als jij niet ent loop jij geen risico, je paard loopt een risico door jou nalatigheid. Daarbij komt, dat wanneer jij niet ent, en jou paard wordt ziek en gaat toch op wedstrijd, en allerlei andere paarden zijn ook niet geënt, dan krijg je een soort griepepidemie. Ik denk dat niemand daar op zit te wachten.

Ik moet zeggen dat ik het niet zo erg zou vinden als er andere opties zouden zijn als de KNHS, omdat het daar allemaal erg traag gaat enzo. Maar alle controles maar mooi overboord gooien, nee dat dan liever niet. Sommige mensen hebben die controles gewoon nodig. Misschien zijn jullie allemaal perfecte paardeneigenaren, lang niet iedereen is zo..

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:21

De NER organiseert geen WEDSTRIJDEN maar RITTEN. Dus zonder wedstrijdelement. Dus eigenlijk net als NVVR maar dan wat meer richting endurance qua tempo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:23

Ik geloof ook niet dat een nieuwe vereniging helemaal zonder regels zal zijn, zoals de KNHS ons zo graag wil doen geloven. En heus niet álles is slecht aan de KNHS, ze zijn alleen wat doorgeschoten in hun regelerij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:35

wat doorgeschoten is een prachtig eufemisme Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:38

whah, de KNHS probeert maar weer mooi gebruik te maken van haar monopolie-positie in Nederland. Tuurlijk vreest ze om haar leden kwijt te raken, en dat is nog gegrond ook.

KNHS kon altijd al doen en laten wat ze wilde; ze is de enige mogelijkheid voor metname de wedstrijdruiters om wedstrijden te starten...

Hebben ze 'zin' om een bepaalde maatregel in te voeren, dan doen ze dat gewoon, er is toch niemand die ze tegenhoudt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:41

De KNHS diervriendelijk???? Laat me niet lachen, zeg.... Nagelbijten / Gniffelen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:46

Nadya schreef:
De KNHS diervriendelijk???? Laat me niet lachen, zeg.... Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:12

Voordat we ons aansloten bij de KNHS hadden we al dierenartsen en officials op de endurancewedstrijden, dus dat is niet dankzij de KNHS.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:14

Djilan schreef:
Voordat we ons aansloten bij de KNHS hadden we al dierenartsen en officials op de endurancewedstrijden, dus dat is niet dankzij de KNHS.

zoals het er staat niet.. zoals het er staat heeft de knhs de endurance gered van dieronvriendelijke ondergang en die afscheiding.. das stank voor dank...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:30

De kleine ruiter zorgt misschien wel vor zijn paard, maar er lopen genoeg lieden rond, die letterlijk over lijken gaan om te winnen. Ik heb het zelf meegemaakt bij een verder normale, vriendelijke endurance. De man was al bekend odat hij al eens een paard zodanig kapot had gereden, dat het moest worden afgemaakt. En die keer weer: paard bij de eerste vetgate gediskwalificeerd, maar het was eigenlijk al te laat: met koliek naar de kliniek waar ze niets meer konden doen dan opereren en de kerel wilde dat niet. Hoe het is afgelopen met dat paard, weet ik niet, maar ik vrees het ergste. Het dier kon hem niets schelen, voor de volgende rit koopt hij gewoon weer een nieuw paard. Zulke lui kun je alleen nog een beetje in toom houden door behoorlijk strenge regels en uitsluitingsmogelijkheden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:37

Cayenne schreef:
knhs.nl

Een vereniging als de NER, die sport wil bedrijven zonder regels, bepalingen of verplichtingen, vormt een potentiële bedreiging voor de paardensport in zijn geheel en de endurancesport in het bijzonder.

waar kan ik lezen dat het is zoals het hierboven beschreven staat?
Ik heb nl. nergens gelezen dat de NER zonder regels iets wil organiseren.
Overigens heb ik ook nergens gelezen dat de NER wedstrijden wil organiseren.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:26

Van welke vereniging moet je ook al weer in een bepaalde klasse van de dressuur verplicht met stang en trens en sporen rijden en van welke vereniging mag het bitloos rijden niet op dressuurwedstrijden, dat kan toch bijna niet dezelfde KNHS zijn als degene die nu beweert het welzijn van het paard voorop te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:51

Monopoliepositie inderdaad.... Dat gevoel heb ik er ook een beetje bij...

Ik word af en toe een beetje kriebelig van de KNHS met zn regeltjes en dingetjes. Tuurlijk zal het in veel gevallen wel nodig zijn (verplicht enten ben ik voor), maar ik krijg weleens het idee dat ze hun macht steeds verder uit willen buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:59

Ik vind al een tijdje dat de KNHS met haar verbod op deelname aan " wilde" wedstrijden riekt naar dictatoriaal gedrag. Wat maakt het uit als er " eigen" ritten of wedstrijden worden georganiseerd en waarom zouden KNHS leden hier niet gewoon aan mee mogen doen? Ik vind het een belachelijke regel...

Dierenwelzijn? Mooie uitleg, maar waarom zou je je eigen leden dan straffen als ze ook aan andermans activiteiten mee willen doen? (onderlinge wedstrijden etc) Volgens mij zijn ze bang voor " valse concurrentie" Wie hebben die regel bedacht?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:10

Craignethan schreef:
Als ik zo af en toe kijk op een losrijterrein bij een dressuurwedstrijd heb ik wel eens m'n twijfels over de dierenliefde van de KNHS Knipoog

Het wordt hoog tijd dat de KNHS z'n monopolie-positie kwijtraakt!

Helemaal mee eens, als je soms die verhalen hoort? Paarden die naar beneden gezaagd worden, paarden die van spanning anders lopen dan thuis nog ff de zweep eroverheen....
KNHS impliceert dat het bij hen in huis er diervriendelijk aan toe gaat en dat het bij anderen dus niet het geval kan zijn... Echt grote onzin natuurlijk.

"Als je wijst naar een ander, wijzen er 3 vingers naar jezelf"

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:16

Gelukkig woon ik vlakbij de grens Haha!