Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nickeltje schreef:Vol spanning wachten we af op nieuws waar echt iets in staat denk ik...
Er wordt in elk geval wel veel aandacht gevestigd op het Gelders ras op deze manier!
areke schreef:Daar staat de mijne niet tussen, ze staat nog in het VB
janderegelaa schreef:Je zit natuurlijk wel met het inteeltprobleem op het moment dat je 75% zuiver Gelders bloed aan wilt houden want de populatie is daarvoor veel te klein. Op termijn zal er dus wel een probleem ontstaan waarvoor nú al een aktie plan zal moeten zijn.
Judje schreef:areke schreef:Daar staat de mijne niet tussen, ze staat nog in het VB
Misschien staan de ouders er wel tussen, of waarschijnlijk sowieso de vader en de vader van de moeder. Dan kan je het daar aan zien.
Judje schreef:http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... ndex.php#P
Hier even snel een site gevonden, maar er is ook nog een andere site, alleen heb ik de favoriet daarvan niet op deze computer staan. Deze zoek ik nog wel op.
En, ik ben ook ERG benieuwd naar wat er uit gaat komen!
Op internet kan je ook veel verhalen, brieven en dergelijke vinden over het afschaffen van het vereiste percentage Gelders paard. Helaas is er toen niet naar geluisterd.
Met de IBOP dit jaar hoorde ik een examinator (kwpn natuurlijk) zeggen dat het betreffende paard 'mooi in het rechthoeksmodel stond'. Volgens mij is het rechthoeksmodel NIET een kenmerk van het Gelders paard. Deze behoren juist mooi in het vierkantmodel te staan.
janderegelaa schreef:Je zit natuurlijk wel met het inteeltprobleem op het moment dat je 75% zuiver Gelders bloed aan wilt houden want de populatie is daarvoor veel te klein. Op termijn zal er dus wel een probleem ontstaan waarvoor nú al een aktie plan zal moeten zijn.
Albert schreef:Helaas is voor veel hobby-fokkers de hengsten die in de VS staan een onbereikbaar ideaal door de importbeperkingen en de financiën.
Voor éen fokker is bijvoorbeeld Zooloog onbetaalbaar (2000,- dollar per rietje en dan is het nog niet in Nederland, laat staan in je merrie en drachtig), maar als een aantal zouden samenwerken komt het een stuk dichterbij.
James Bont is niet echt een aanvulling ter voorkoming van inteelt en dat geld eigenlijk voor alle Gelderse IHW-ers, dan zal er toch bij de Groningers gekeken moeten worden, bijvoorbeeld Gerlinus, Mats maar ook Saron bijvoorbeeld.
Binnen de tuigpaarden lopen ook nog wel merries die volledig Gelders gefokt zijn; maar die komen allemaal op leeftijd en het is maar de vraag of de eigenaren bereid zijn een Gelders veulen te fokken zonder dat er flink met de buidel geslingerd wordt. Want, ken uw regering, als het om de pegels gaat is men echt niet thuis.