Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
soesita schreef:Nederland lijkt me inderdaad een land dat veel te veel per wet wil regelen. Zeker zou het voorstel zijn nut kunnen hebben, maar kunnen ze geen prioriteiten stellen? Laat ze dan eens beginnen met een verplicht opvoedbewijs voor ouders.
Stookly schreef:Ja hoor, daar gaan we weer. Een typisch Nederlandse oplossing die de NBvH bedacht heeft. Zegt zo'n houdersbewijs ook iets over zijn of haar verantwoordelijkheidsgevoel voor de gezondheid en welzijn van zijn of haar dier? Ik ken genoeg paardeneigenaren die heel erg goed weten wat hun paarden nodig hebben, maar zich er toch niet bepaald verantwoordelijk voor voelen. Mensen daarop aanspreken helpt niet altijd, een stok achter de deur ontbreekt immers. En dat geldt volgens mij ook voor houders van honden en katten. Is het niet zo dat de laatste jaren rondom vakantietijd veel dieren bij het asiel worden gedumpt? Laten we het dan ook hebben over een houdersbewijs voor katten, honden e.a. gezelschapsdieren, liever niet, het is zo'n kortzichtige oplossing. We hebben toch milieuhandhavers, waarom ook niet handhavers van het dierenwelzijn?
terpentijn schreef:Ooit wel eens op YOUTUBE gekeken naar wat er zoals mis kan gaan bij mensen die ik-weet-niet-hoeveel paarden er op na houden maar dan gewoon even vergeten zijn, dat er hoeven bekapt moeten worden, ontwormingen, benen.... je kunt een paard gewoon in een klein land als Nederland toch gewoon niet langer dan en dag aan zichzelf (ik ga nu even uit van de weidegang) overlaten. In Amerika, waar de meeste misstanden op dit gebied plaatsvinden (wat ook geen wonder is, het is een IMMENS groot land, en alle STATES hebben weer een andere, meer of minder strenge wetgeving wat dieren betreft) is er veel meer mogelijkheid, om ergens achteraf een stuk 10 paarden er op na te houden , die niemand ooit ziet. Maar Nederland is heel klein. Ik, als zelfstandig ondernemer (kunstschilder, specialiteit dieren, en daarvan: paardenm: www. atelierterpentijn.com) hou ook totaal niet van al die regeltjes. zoals ik hier oook wel lees. Maar hebben wij niet makkelijk praten, WIJ, die dan beweren wel goed voor onze paarden te zijn? Kent niemand van jullie dan een schrijnend geval, op je stal, manege, waar dan ook, dat je dacht, in je hart: dit vind ik niks? Ga je dat dan zeggen tegen de verantwoordelijke mensen? Kennen jullie geen paarden, die 24/7 op stal staan, en er 1 x per dag uitgehaald worden om even "iets te doen"? Sorry hoor, maar ik vind dat er genoeg misstanden zijn, want dat betreft Nooit zelf gezien zeker? Of houden jullie er andere paardenwelzijnsnormen op na dan ik?