Inbeslagname verwaarloosde pony's leidt tot kamervragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Inbeslagname verwaarloosde pony's leidt tot kamervragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:45

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws. ... =1&id=1806
dierenbescherming.nl

Op dinsdag 15 januari nam de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) acht ernstig verwaarloosde pony's in beslag. naar aanleiding hiervan heeft GroenLinks bij monde van Ineke van Gent vragen gesteld aan minister Verburg van LNV. Een van de vragen betreft de toepassing van een houdverbod bij ernstige verwaarlozing, een maatregel waar de Dierenbescherming al vele jaren voor pleit.

Van Gent vraagt onder meer naar het aantal overtredingen met betrekking tot pony's en paarden en wil weten hoe vaak er is overgegaan tot het opleggen van een houdverbod. Zij onderstreept het belang van een verplichte registratie waarbij het dier bij verkoop duidelijk aan de nieuwe eigenaar is gekoppeld en niet (zoals nu vaak het geval is) aan de verkopende partij.

Tot slot wil Van Gent weten wanneer een evaluatie van de toegepaste zelfregulering in de paardenhouderij zal plaatsvinden en vraagt zij de minister of die het een goed idee vindt om basisnormen op te stellen voor particuliere houders van paarden en pony’s.

Verwant artikel:

[VN] LID neemt acht zwaar verwaarloosde pony's in beslag

Sigrid

Re: Inbeslagname verwaarloosde pony's leidt tot kamervragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:54

Goed dat hier in de politiek ook aandacht voor is! Alleen op deze manier kunnen dit soort verwaarlozingen voorkomen worden. Ik ben voor een lik-op-stuk beleid. Eén keer een waarschuwing en als de situatie niet verbeterd is in korte tijd...inbeslagname en houdverbod voor de eigenaars.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:44

en vraagt zij de minister of die het een goed idee vindt om basisnormen op te stellen voor particuliere houders van paarden en pony’s. alleen van dit zinnetje krijg ik een beetje jeuk
allemaal leuk en aardig, maar ik mag toch hopen dat ze hier wel hel goed over na laten denken door mensen die er verstand van hebben voordat we dalijk weer een stel onzin regels erbij krijgen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:47

draumpje schreef:
en vraagt zij de minister of die het een goed idee vindt om basisnormen op te stellen voor particuliere houders van paarden en pony’s. alleen van dit zinnetje krijg ik een beetje jeuk
allemaal leuk en aardig, maar ik mag toch hopen dat ze hier wel hel goed over na laten denken door mensen die er verstand van hebben voordat we dalijk weer een stel onzin regels erbij krijgen

Helemaal mee eens. Ik wilde dit ook nog toevoegen bij mijn reactie. Het is moeilijk "meetbaar" of paarden in goede omstandigheden leven. Straks moeten er allerlei stallen opnieuw gebouwd worden omdat ze geen "elektrische drinkbak" hebben of de stal 4 cm te smal is. Terwijl de eigenaars misschien uitstekend voor de dieren zorgen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:32

ik denk dat ze eerder bedoelen dat het in een wet is vastgelegd dat een paard een mogelijkheid tot schuilen heeft, een gevulde waterpak/drinkbak, Goede omheining. dingen die je goed kan neerzetten in een wet of regelgeving.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:15

momo_lover schreef:
ik denk dat ze eerder bedoelen dat het in een wet is vastgelegd dat een paard een mogelijkheid tot schuilen heeft, een gevulde waterpak/drinkbak, Goede omheining. dingen die je goed kan neerzetten in een wet of regelgeving.

Dat is alleen een beetje lullig als je wel wei hebt maar de gemeente je geen bouwvergunning geeft voor een schuilstal oid....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:16

boink

ik val van mijn stoel

zouden ze dan nu écht eens wat gaan doen vanuit de regering????

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:18

draumpje schreef:

ja, maar niemand is er overeens wat nu het beste is. de een vind in de blubber zielig, ik vind op stal zielig. en dat is maar een simpele tegenstelling. er zijn zoveel tegenstellingen tussen mensen met paarden...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:19

ikenindi schreef:
draumpje schreef:

ja, maar niemand is er overeens wat nu het beste is. de een vind in de blubber zielig, ik vind op stal zielig. en dat is maar een simpele tegenstelling. er zijn zoveel tegenstellingen tussen mensen met paarden...

Kortom: wij paardenliefhebbers/houders zijn net politici, allemaal een mening, en maar zelden eensgezind.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:38

@Charley, dat heb je mooi gezegd!

Maar ook ik vind het achterlijk dat mensen gewoon weer een dier mogen hebben na een mishandeling en als ik zie hoe hoog de straffen werkelijk mogen zijn, vind ik de huidige straffen bijna een gordel-boete!

Maar, waarom alleen weer particuliere paardenbezitters? Er zijn ook bedrijven waar je je afvraagt in hoeverre er goed voor de paarden gezorgd wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:03

Hmmm, voor particuliere houders van dieren...
Volgens mij is het toch vaak bij een ouder boerenbedrijf/handelaar/fokker etc. waar het door (persoonlijke) omstandigheden minder nauw genomen wordt met de verzorging van een dier. Niet zozeer bij die particulier die 1 of 2 paardjes voor de hobby heeft...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:04

he he,zouden ze wakker worden daar in den haag???volgens mij heeft de partij van de dieren goede invloed.....

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:34

Joepie, nog meer onzinnge regels op komst!! No Cheer

Het is allemaal heel goed bedoeld, hoor, maar je kunt niet alles in regels vatten. Waar moet je grenzen leggen? De eisen voor een Shet zijn bijvoorbeeld al weer heel anders dan voor een volbloed. Ook zal niet altijd alles voor iedereen haalbaar zijn. Een schuilstal in de wei? Heel leuk, maar je krijgt echt niet overal zomaar een bouwvergunning! Voedingsvoorschriften (de pony`s in casu moesten krachtvoer bijgevoerd krijgen) zijn ook niet te geven, want dat verschilt per dier! Zo kan ik nog wel even doorgaan...

Een voorbeeld van nadelige gevolgen van het maken van (te veel) regels: Paarden met veel behang zijn gevoelig voor schurftmijt. Er zijn goede middelen om dit mee te behandelen, maar deze mogen NIET meer worden toegepast op paarden. Jammer dan, laat ze maar verrotten van de jeuk... (gelukkig zijn er veel dierenartsen die het belang van het dier boven de regels stellen!!).

En instanties als de DB, leuk dat ze er zijn, maar hun inspecteurs (althans een aantal daarvan) zijn totaal onbekwaam als het gaat om het beoordelen van de verzorging van dieren (dit weet ik uit persoonlijke ervaring!!). Bovendien kunnen ze vaak daar waar werkelijk nodig niet (tijdig) ingrijpen.

Het enige waar ik wel voor zou pleiten is een verbod op het houden van dieren als er al eens eeder dieren in beslag genomen zijn. Dat is een duidelijke regel, lijkt me!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:30

IrisLove schreef:
Een voorbeeld van nadelige gevolgen van het maken van (te veel) regels: Paarden met veel behang zijn gevoelig voor schurftmijt. Er zijn goede middelen om dit mee te behandelen, maar deze mogen NIET meer worden toegepast op paarden. Jammer dan, laat ze maar verrotten van de jeuk... (gelukkig zijn er veel dierenartsen die het belang van het dier boven de regels stellen!!).

In de middelen tegen schurftmijt zit lindaan. Dit is inderdaad een verboden bestrijdingsmiddel in de landbouw. Bij de bestrijding van schurft is dit echter het enige middel dat werkt. Het is dan ook logisch dat dierenartsen maar ook huisartsen (mensen kunnen ook schurft krijgen) het middel nog steeds gewoon voorschrijven als dat nodig is. In deze crèmes zit overigens vaak maar 1% werkzame stof, maar het is zeer giftig!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:26

ze kunnen beter zorgen dat de inbeslag name regeling beter werkt
vaak grijpt men nu te laat in

huisvestings en voedings normen zijn nog al ras gevoelig
en een wettig eigendoms bewijs zou ook leuk zijn
zoals houder van het paspoort oid
aan de ene kant de gevaren van de belasting aan de andere
kant grote voordelen bij diefstal

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:54

Ik ben blij dat er eindelijk vanuit de politiek gereageerd wordt.
Het is toch te absurt voor woorden dat je in Nederland maar dieren kan blijven aanschaffen of dat je je dieren terug krijgt als je ze niet goed hebt verzorgd Verward

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:26

@ Sigrid; de middelen die bruikbaar zijn, zijn nog wel toegestaan voor koeien! Maar giftige troep is het inderdaad wel!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:29

bijna alles waar insecten van dood gaan is voor ons(zoogdieren en vissen)giftig.....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:48

_Sigrid_ schreef:
Goed dat hier in de politiek ook aandacht voor is! Alleen op deze manier kunnen dit soort verwaarlozingen voorkomen worden. Ik ben voor een lik-op-stuk beleid. Eén keer een waarschuwing en als de situatie niet verbeterd is in korte tijd...inbeslagname en houdverbod voor de eigenaars.

Volledig mee eens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:27

Basisnormen zijn echt dat er voldoende eten en drinken moet zijn en dat de hoeven verzorgd worden en de gezondheid van het dier in de gaten wordt gehouden, zoals dat wonden verzorgd moeten worden, etc.. Het is gewoon zo dat alles wat niet wettelijk is vastgesteld, ook niet makkelijk te bestraffen is. Zo kan men nog steeds, volkomen legaal, een of meer paarden in een kleine achtertuin hebben, of een pony aan een korte ketting in een berm zetten, iets wat helaas ook nog redelijk vaak voorkomt. Is dat een situatie waar jullie in Nederland heenwillen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:32

geloof dat men in portugal ook niet zo nauw letten op het welzijn van de paarden ..

zolang die pony aan die ketting en die paarden in de achtertuin aan hun beweging komen kan ik me ergere zaken voorstellen

laten we het houden aan de normale verzorging
en voldoende drinken en eten als minimale eis

dadelijk gaan ze nog eisen dat de smid iedere 6 weken langs moet komen (terwijl voor menig paard dat echt niet nodig is voor andere weer wel) en dat ieder paard op de wei moet
(wat voor heel veel paarden erg fijn is voor andere is het funest)

stal van 4x4,5 werd laatst geopperd , leuk voor de gemiddelde net groot genoeg om zich in vast te draaien
dat je een shire niet in een stal van 2x2 zet lijkt me wiedes

nee laten we het houden op water en vooral voldoende eten
daar schoort het imo vaak genoeg aan ..

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:42

Het is echt heel moeilijk om alles in wetten vast te leggen, zeker als je dingen strafbaar wilt stellen!!
Voor een niet-jurist lijkt het allemaal zo eenvoudig, maar geloof me, dat is het echt niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:52

Citaat:
Straks moeten er allerlei stallen opnieuw gebouwd worden omdat ze geen "elektrische drinkbak" hebben

Ik mag hopen dat die nooit verplicht wordt Clown Tong uitsteken Afbeelding

Ik ben er toch wel voorstander van om op zijn minst mensen te registreren die slecht voor hun dieren te zijn geweest en deze regelmatig eens een bezoekje te brengen of er nog steeds geen houden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:52

nickyu schreef:
geloof dat men in portugal ook niet zo nauw letten op het welzijn van de paarden ..

zolang die pony aan die ketting en die paarden in de achtertuin aan hun beweging komen kan ik me ergere zaken voorstellen

laten we het houden aan de normale verzorging
en voldoende drinken en eten als minimale eis

dadelijk gaan ze nog eisen dat de smid iedere 6 weken langs moet komen (terwijl voor menig paard dat echt niet nodig is voor andere weer wel) en dat ieder paard op de wei moet
(wat voor heel veel paarden erg fijn is voor andere is het funest)

stal van 4x4,5 werd laatst geopperd , leuk voor de gemiddelde net groot genoeg om zich in vast te draaien
dat je een shire niet in een stal van 2x2 zet lijkt me wiedes

nee laten we het houden op water en vooral voldoende eten
daar schoort het imo vaak genoeg aan ..

De eerste opmerking raakt kant noch wal en heeft niets met Nederlandse wetsvoorstellen te maken.

Vergeet niet dat Nederland een heel grote paarddichtheid heeft. Dat telt gewoon zwaar. Of je nu 1 paard per 50 km tegen komt of 50 in 1 km.... Haha! (Om maar wat willekeurigs te noemen als voorbeeld). Er zijn in Nederland ontzettend veel particulieren die paarden hebben. Dat is een vrij byzondere situatie.

We zullen zien of de buren ook zo blij zijn met paarden in de achtertuin, maar dat sommige paarden bezitters geen rekening houden met anderen, was al bekend. Gelukkig is stankoverlast en geluidsoverlast en vliegen overlast, om maar wat te noemen, wél weer gewoon aan te pakken.

Er is gewoon een bepaalde "wildgroei" omdat een eigen paard nu bereikbaar is voor iedereen, inclusief dromertjes die echt niet van wanten weten, vandaar dat men iets wil doen. Ik denk dat het ook niet helpt dat er mensen zijn die zich met paarden op verboden terreinen begeven en verkeersregels aan de laars lappen als men dan wat aan de lichaamsbeweging van het paard/de pony gaat doen die in de achtertuin staat..

Goede hoefverzorging is individueel, op zich betekent het alleen dat als je de hoeven door laat schieten, je bestraft kan worden, niet dat men een hoefsmid op geregelde tijden verplicht.

Ik denk ook dat eisen voor een stal individueel moeten worden gezien, en ook daar dat je dus bestraft kunt worden als die stal duidelijk te klein, of te smerig, of te onveilig is, kortom ongeschikt is voor dát paard.

Wat vergeten schijnt te worden is dat de mensen met paarden het er zelf naar gemaakt hebben. Dit is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Helaas moeten de goeden onder de slechten lijden, maar aan de andere kant, de goeden hebben toch alles normaal voor elkaar, dus die zullen er in de praktijk (denk ik) niets van merken.

De dierenbescherming en andere instellingen hebben gewoon meer (wettelijke) steun nodig om werkelijk te kunnen ingrijpen, want die kunnen meestal niet zo veel, wettelijk gezien, en dát klopt niet. Dat mensen keer op keer dieren laten lijden omdat ze gewoon niet de wetten hebben om ze goed aan te pakken.

Men is heus niet uit op luxe. Maar men wil gewoon leed voorkomen en kunnen aanpakken...

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:59

Dierenleed voorkomen en overtreders goed straffen (in hun portemonee daar tref je ze het hardst) dus moeten er meer controleurs komen.Daar moet de overheid dan maar extra geld voor uit trekken.We betalen met zijn allen genoeg belasting.