Vrijdagavond 11 januari moest de brandweer assistentie verlenen op manege De Hoge Devel in Zwijndrecht.
Een paard was, door een nog onbekende oorzaak, op de rand van de longeerkraal terecht gekomen. Met een zgn. 'paardenbroek' en met behulp van een kraan kon de paard uit zijn positie worden bevrijd. Een dierenarts kwam ter plaatse om het beest te onderzoeken.
oeehw, die zal niet prettig hebben gehangen... Arm dier, volgende keer bij een ontsnappoging toch wat hoger springen, of liever helemaal niet! (als dat het natuurlijk is geweest). Dan schrik je je toch ook wezenloos, als je je paard zo ziet hangen! Hopelijk mankeert het diertje verder niets en is hij (en de eigenaren) met de schrik vrijgekomen (en een beetje hulp van de brandweer natuurlijk )
getver vorige keer toen ik daar aan het jureren was hing er ook al 1 zo nu moet ik morgen weer jureren daar hangt er vandaag weer 1 bbbrrrrr komt niet door mij hoor, ben blij dat het vandaag was en niet weer morgen
zielig beest die rand is echt hard en er zitten best wel scherpe randen denk ik
Hoop ten eerste dat het paard er niets aan over heeft gehouden.
Longeerkralen zijn vaak bronnen van ernstige ongelukken. Ken twee paarden die aan ondeugelijke omheining zijn overleden. Snap gewoon niet dat er geen duidelijke standaard is om veilig te longeren. Deze kraal is duidelijk te laag, dat kan je zo zien. Zo ken ik ook kralen met openingen aan de zijwand, daar zijn de twee paarden die ik eerder heb genoemd dood aan gegaan. Open openingen of gaten daarin zijn ook zo'n eng ding.
Kralen zouden hoog en gesloten van degelijk materiaal gemaakt moeten worden. Niet wat met een tik al breekt en zo scherpe randen veroorzaakt. Geen losse banden, goede gesloten deur en regelmatige bodem onderhoud.
Ik zal het even uitleggen, heb nu even de reacties en dergelijke gelezen.
Vandaag zou ik eigenlijk mijn wedstrijddebuut hebben met Wannahave. Mijn nieuwe 4 jarige paardje. Mijn moeder en besloten haar te longeren omdat ze al heel de week fijn liep (eigenlijk altijd) en ze gewoon wat lichte arbeid kon doen. Omdat wij maar een klein longeerbakje hebben zijn we naar de manege gereden waar ik altijd rijd. Wannahave liep super, het was de eerste keer met bijzetters en alles dus we waren benieuwd. Mijn moeder longeerde en ik stond te kijken samen met een vriendin. Eerst even ingestapt en gedraaft enz. Daarna wat galopwerk linksom (haar goede hand). Daarna even rechtsom. Ook al gegaloppeerd en mn moeder was al bezig met wat tempowisselingen. Ze pakte het super op. Na even weer wat gestapt te hebben (we waren denk ik net 10 minuten bezig) liet mijn moeder haar weer galopperen rechtsom, ze galoppeerde goed en beheerst. Ze kwam naar mij en mn vriendin toe gegalopeerd en 5/10 meter voor ons schrikt ze (wij hebben echt geen idee van wat) en versnelt en komt in paniek naar mij toe, waarschijnlijk omdat ze mij erg goed kent, en werpt zich zo in paniek over de bakrand heen. Mijn paardje is helaas een echt dressuurpaard en geen springpaard en haalde de 1.50 ook niet en bleef met haar achterbenen dus hangen. Ik heb direct alles losgegooit van haar en de brandweer en dierenarts gebeld. Wannahave was wel even in paniek maar mijn vriendin en mn moeder hebben dr direct van voren ondersteund. Ook waren er hele behulpzame meiden van de manege. Omdat ik het niet kon aanzien heb ik bij het hek op de dierenarts en brandweer staan wachten. Uiteindelijk heeft ze 40 minuten op de rand gehangen voordat de graafmachine er was om haar eraf te takelen. Gelukkig is ze vrijwel nergens van onder de indruk en ook heel koel in dr hoofd en heeft ze dus ook 40 minuten lang keurig stil gelegen. Daarna zijn ze gaan takelen, ook dit was allemaal goed (ze pakte zelfs nog snel een pluk hooi mee). Hierna is ze direct gecheckt door de dierenarts. Er is bloed afgenomen om te kijken of ze spierbevangen was, dit is gelukkig niet het geval. Aan haar rechterlies heeft ze een oppervlakkige snijwond van ong. 10 cm en aan de linker kant van haar buik een flinke blauwe plek. Voor de rest is het heel dik en erg gevoelig. We mochten haar 's avonds wel naar huis vervoeren (ze staat hier in de achtertuin). Wannie is helemaal niet gestresst en gewoon weer haar oude ik, maar het dekentje optillen aan de achterkant doet al pijn. Tot maandag moet ze eigenlijk stalrust, maar om de spierpijn en alles te verminderen hebben we vandaag even 5 minuten gestapt op het harde. Dit ging erg goed en morgen doe ik het 2 x. Maandag kijken we of ze misschien kreupel loopt, maar er is geen schade aan haar benen ontdekt dus dat denken (en hoop ik) we van niet. Dan is het gewoon afwachten tot de zwelling en gevoeligheid minder is. De fysio komt dan even om haar buikspieren (die nog helemaal intact zijn!) weer even los te masseren enz. En daarna kan ik er weer op. Dit kan 4 dagen duren (want bij jonge paarden kan het erg hard gaan) of 3 weken. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee haar zo lang mogelijk te laten herstellen. Het gaat op dit moment allemaal weer okee met Wannahave, maar ik ben nog steeds helemaal van de kaart.
edit: de schrikreactie en de sprong gingen zo snel dat mijn moeder helaas niet eens de tijd had te beseffem wat er gebeurde of ze lag al over de bakrand. Het is niemands schuld, daar ging het gewoon te snel voor.
Jeetje zeg, wat een verhaal. Kan me ook voorstellen dat het niet echt iemand schuld is. Misschien wel even de stal eigenaar te vragen de omheining te verhogen om herhaling te voorkomen. Zo zie je maar, je weet nooit wat een paard doet. Hoop voor je dat ze geen langdurige schade aan over heeft gehouden.
Dit is dus al de tweede keer dat het is gebeurt in een half jaar, vandaag zijn ze de bak direct gaan verhogen. De vorige was een manege paard die heel de boel heel afgebroken. Gevolg was 50 hechtingen dus ik heb nog erg veel geluk gehad. In principe is het gewoon een goede longeerkraal alleen zit er een stalen frame omheen waardoor er niks gesloopt kan worden.
Jeetje wat een verhaa, dat zal beslist schrikken geweest zijn! Fijn dat het goed gaat met je paard! Zo te lezen kon je moeder er idd weinig aan doen, en 1.50 vind ik aardig hoog hoor... (iemand reageerde dat de kraal te laag was)
De wanden zien er inderdaad goed stevig uit en dicht, dat is al super. En goed dat ze gaan verhogen, alleen jammer dat ze hebben gewacht tot jou paard er over lag en niet toen het manege paard alles stuk maakte.
Maar, eerlijk is eerlijk, heb nog weinig (zelfs luxe) stallen gezien met goede omheining om een longeerkraal.
Pharagirlke, 1,5 is een maat voor hindernissen, dus paarden kunnen er overheen komen. Daar moet je rekening mee houden. Hier dus het bewijs dat het kan.