Paarden stallen in woonwijk moet gewoon kunnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden stallen in woonwijk moet gewoon kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:31

http://www.ed.nl/eindhovenregio/2442265 ... jk-mag.ece
ed.nl

Buren van de familie Boudewijns aan de Spoorstraat in Best hebben bezwaar tegen het stallen van twee paarden bij de woning van Boudewijns.

Volgens M. Luijbrechts en J. van Kaathoven heeft de gemeente hun bezwaar ten onrechte ongegrond verklaard. Dat zeiden ze gisteren voor de Onafhankelijke Commissie voor de Behandeling van de bezwaarschriften in het gemeentehuis.

De twee paarden maken 's nachts volgens de twee buren door 'gebonk' zoveel herrie dat mensen er van wakkerschrikken.

Vader en dochter Boudewijns verweerden zich door te stellen dat in de zomer de twee paarden ergens in een wei staan. Alleen bij wedstrijden en wanneer insecten de dieren 'leksteken' worden ze dan thuis gestald. Om de geluidsoverlast te beperken zijn er rubberen matten op de vloer gelegd en voor de houten afrastering is een speciale omheining aangebracht om te voorkomen dat de dieren tegen de houten schutting stampen.

Volgens de buren heeft de gemeente het probleem amper bekeken. "We hebben ook stankoverlast en meer vliegen in de zomer. De ramen van de slaapkamer moeten dicht blijven vanwege de herrie. Het wordt tijd dat de gemeente de geluidsoverlast eens komt meten. Alleen maar komen kijken en vervolgens zeggen dat de overlast beperkt is, volstaat niet", aldus Van Kaathoven.

Volgens de gemeente heeft Boudewijns voldoende gedaan om overlast te voorkomen. Anderen hebben niet geklaagd. Paarden houden in een woongebied moet kunnen, aldus een woordvoerder.

De commissie geeft binnen zes weken een advies aan B en W.

AnneliesM

Re: Paarden stallen in woonwijk moet gewoon kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:38

tuurlijk moet dat kunnne.. hier zit onze manegeachter de woonwijk.. k bedeol daar zit alleen 1 weiland tussen,,, dat kan tog ook?!
die mensen moet niet zeuren als het woningen aan een zijn dan heb j ook last van je buren daar ga j ook geen rechtzaak tegen doen tog... egt belachelijk.... gelukkig hebben ze het gewonnen..Haha!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:45

mijn paarden in de achtertuin maken echt geen herrie hoor!!!!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:48

india : Jouw paarden misschien niet, maar ik ken genoeg paarden die tegen deuren aanslaan en vreselijk stampen, daar wordt je als buren zijnde niet blij van Knipoog

Ik vind niet dat paarden in een woonwijk horen, paarden horen ruimte te hebben.. Lachen En ik zou het ook niet leuk vinden als de paarden van de buren mij wakker houden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:51

Nou, ik snap die buren best! Als je 's nachts niet goed kunt slapen door de herrie, en je raam niet open kunt zetten, zou ik toch ook heel geërgerd zijn. Buren of geen buren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:07

AnneliesM schreef:
tuurlijk moet dat kunnne.. hier zit onze manegeachter de woonwijk.. k bedeol daar zit alleen 1 weiland tussen,,, dat kan tog ook?!
die mensen moet niet zeuren als het woningen aan een zijn dan heb j ook last van je buren daar ga j ook geen rechtzaak tegen doen tog... egt belachelijk.... gelukkig hebben ze het gewonnen..Haha!

Om te beginnen: leer/typ eens fatsoenlijk nederlands.

En verder. Natuurlijk ga je wel met je buren in conclaaf als je daar echt last van hebt. Je zult nog wel bij je ouders wonen? Ik kan je vertellen dat als je op jezelf woont, veel geld betaalt aan huur of hypotheek, en je woongenot grondig verpest wordt, je daar HEEL pissig van zult worden. Het zal bloedheet zijn en je moet dan je slaapkamerraam dicht houden, dat is lekker.

Als deze mensen zeggen last te hebben van vliegen en stank kan ik me daar (als echte paardenliefhebber!) echt wel iets bij voorstellen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:11

Ik kan me heel goed voostellen dat de buren er last van hebben. Ik kan me goed voorstellen dat als de overlast zodaning is dat je nachtrust er door verstoord wordt dat je je een klacht in dient. Dit zou mij ook te ver gaan. En paarden kunnen een lawaai maken !

empyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:23

Wat denk ik in dit geval ook van belang is, is de afstand tot de woningen van de buren.
Uiteindelijk hebben deze mensen ook vergunning gehad om ooit de paardestallen te plaatsen dus dan had men toen ook al bezwaar kunnen indienen.
Bij ons staan de paardestallen van de buren op zo'n 20 meter van ons huis maar we horen ze NOOIT en onze eigen stallen staan 50 meter van ons huis en die horen wijzelf ook niet maar als de paarden 's nachts wat spelen (ze staan in een wei met inloopstallen) dan horen de overburen ze wel maar zij maken hier echt geen punt van want zelf zeggen ze dat het niet stoort omdat ze weten wat ze horen en dan zo weer inslapen.........
Ik denk dus dat e.e.a. afhankelijk is van de dichtheid in de wijk of het wel of niet toelaatbaar is.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:27

nou bij ons is het ze gelukt hoor onze paarden staan dus nu niet meer aan huis wegens stank overlast & lawaai terwijl die mensen helemaal aan de andere kant van de straat wonen Boos! Boos!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:28

We kennen de precieze omgeving en situatie natuurlijk niet. Dus we kunnen ook niet bepalen wie er gelijk heeft.

Maar wat me wel tegen de borst stuit is dat er meteen weer geroepen wordt dat het onzin is dat er wel eens mensen last zouden kunnen hebben van paarden dichtbij huis. Feit dat wij paarden leuk vinden wilt niet zeggen dat de hele wereld ze leuk vindt.

Een beetje inlevingsvermogen is wel wenselijk denk ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:30

_sientje_ schreef:
nou bij ons is het ze gelukt hoor onze paarden staan dus nu niet meer aan huis wegens stank overlast & lawaai terwijl die mensen helemaal aan de andere kant van de straat wonen Boos! Boos!

Hélemaal aan de overkant van de straat? Nou, dat zal me een afstand zijn.

Maar ook hier geldt mijn vorige reaktie eigenlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:31

het is echt maar net wat voor mensen er bij je in de buurt wonen,
de ene maakt zich al druk om een blaffende hond, de ander vind het wel gezellig al die geluiden zegmaar, of maakt zich in elk geval veel minder druk om die dingen.
ik vind het wel vervelend voor de eigenaren van die paarden, hun hebben waarsch ook dat huis gekocht met oa als doel de paarden bij huis te kunnen zetten..
dus niet alleen de buren betalen hypotheek.
ik denk dat vliegen overlast goed te beperken is hoor als ze de mest niet thuis opslaan en de boel schoon houden.
en op containers en hondepoep (wat haast overal ligt in de bebouwde kom) en konijnehokken bijvoorbeeld, komen ook vliegen af..
nouja in elk geval, ik zou er geen punt van maken als iemand hier naast mn huis paarden neerzette, maar goed ik ben ook niet zo'n moeilijk mens wat dat betreft, leven en laten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:46

Het valt mij vaak op dat veel paardenliefhebbers meteen zeggen, moet kunnen.
Maar ik als paardenliefhebber kan me ook echt wel voorstellen dat het wel overlast geeft.
In de woonwijk is simpelweg vaak weinig plek dus het paard staat dicht tegen de buren aan.
En ja als jer er zo een hebt die regelmatig staat te trappen...dan slaap je echt niet.
En dat er meer vliegen enz zitten is ook gewoon zo.

Dat heeft niks met moeilijk mens te maken als buurman, maar misschien ook eens bedenken als eigenaar van een paard dat je niet overal je paard neer kunt pleuren en niet iedereen paardenliefhebber is...
Als een drumliefhebber midden in de nacht zijn hobbie uitoefent vraag ik me af wie dat een goed plan vind Haha!

Verder vraag ik me ook af of de dieren wel de ruimte hebben om eens lekker te bewegen

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:25

ik vindt het er aan liggen hoe erg je het maakt,
onze paarden staan al jaren in de tuin en wij hebben nooit ergens last van!
de mest houden wij afgezonderd, als 1 van de 2 rijden is hoor je ze en als ze hun speel bal hebben met bix erin!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:40

ik heb nooit begrepen waarom paarden op woongebied mogen gehouden worden...Zo motiveer je toch het opstallen van paarden in kotjes van 3x3?
Als je een alleenstaand huis hebt met geen direct aan sluitende buren, vind ik het super dat je je paarden in de tuin kan zetten, maar toch niet in een woonwijk...Niet alle buren zijn immers dol op paarden (en al zeker niet op paardenlucht). Een minimumafstand tussen de paarden en de buren zou al iets zijn denk ik Pling

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:37

De maatschappij is steeds egocentrischer aan het worden. Het is allemaal IKKE IKKE IKKE, en de rest van de wereld kan de pest krijgen.

Ik woon zelf in een flatje, en mijn buurvrouw is er vorige week komen wonen. Met 10 man denderden ze door het trappenhuis, onderwijl best hard pratend en lachend. Ik werd daar op zaterdagochtend wakker van, en toen ik 'smiddags vriendelijk aan mijn buurvrouw vroeg of ze in het vervolg wat stiller wilde doen in het trappenhuis omdat het nogal gehorig is, was haar reactie 'ja nou, je weet toch dat als je in een flat woont, zo op en in mekaar, dat je dan gewoon meer last van elkaar hebt?!'... Wat is er in 's hemelsnaam gebeurd met het principe "rekening houden met elkaar"??

Dus ja, ik kan me levendig voorstellen dat je, wanneer de een last heeft van de paarden van de ander, en zijn klacht word vervolgens afgedaan, dat je daar goed nijdig van bent. Snap sowieso niet waarom paarden in een woonwijk moeten staan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:41

Ik kom oorspronkelijk uit Best en ben dus bekend met de omgeving. De spoorstraat ligt midden in het dorp tussen twee woonwijken in. Er staan wel wat (bedrijfs)panden die iets meer grond hebben dan gemiddeld, maar imo is het daar toch iets te dicht bebouwd (voornamelijk rijtjeshuizen) om paarden te stallen.

Mocht de familie Boudewijns dit huis gekocht hebben met de bedoeling de paarden aan huis te stallen wat hierboven geopperd werd dan snap ik niet waarom ze voor een huis midden in het dorp hebben gekozen. Er zijn genoeg huizen in het buitengebied die toch nog vlakbij het centrum liggen. Waarom hebben ze dan niet wat verder gekeken en een huis in het buitengebied gekocht? Je kan toch op je vingers natellen dat paarden in een woonwijk voor problemen kunnen zorgen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:42

Als paardenmens zou ik nog niet eens willen dat er paarden bij de buren gestald zouden worden. Mijn eigen paarden zou ik op deze manier niet eens aan huis willen hebben.
Paarden horen niet in een woonwijk, tenzij deze dusdanig ruim is opgezet dat er ruimte genoeg is voor de paarden. Daar bedoel ik dus een fatsoenlijk weiland mee, en dan kun je de stal ook ver genoeg van je buren af zetten zodat zij er geen overlast van hebben.

Ik ken de situatie verder niet, dus daar laat ik me verder maar niet over uit. Ken ook de mensen niet, daar kan ik dus ook niet over oordelen.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:45

nou, mijn paarden staan op een open weiland waar de lucht dus goed kan circuleren, maar eerlijk waar, toen wij de mesthoop daar nog hadden liggen kon ik ze ook van een behoorlijke afstand ruiken.
ik kan me voorstellen dat de buren van mijn oom (die er dus naast woont) daar echt niet gelukkig mee zouden zijn. Heb ze nooit gehoord gelukkig... want dan zit je in een moeilijke situatie

Kan me heel goed voorstellen dat als die mensen hun tuin aangrenzend aan het paardenstukje hebben, dat ze niet vrolijk zijn.

en wij weten ook niet hoe de situatie is, maar ik vind het wel raar dat er dan niet meer mensen hebben geklaagd. Misschien wonen deze mensen er nog maar pas? Dan voel je je ook behoorlijk genaaït.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:06

Even vooropgesteld dat we niet de exacte situatie kennen, is het wel zo dat je als buren best eerst eens met elkaar in gesprek kunt gaan om tot een oplossing te komen. Kennelijk is dat in casu ook gebeurd omdat de familie maatregelen heeft getroffen tegen het geluidsoverlast. Vervolgens wordt dan de stankoverlast aangehaald. Van achter mijn computer kan ik niet ruiken hoe erg het is, maar als de stallen netjes schoon gehouden worden en de mest goed opgeslagen, dan zal het vast tot een minimum beperkt zijn!

Ik kan me best voorstellen dat je als buren hier niet blij mee bent, maar je zult tot op zekere hoogte overlast van elkaar moeten accepteren... Onlangs heb ik een strijd gevoerd met de naastgelegen school, omdat de concierge drie tot vier keer per week om half acht `s morgens minstens een uur lang aan het bladblazen was. Daar werd ik vaak door gewekt en kreeg er ook hoofdpijn van. De school zelf wilde geen maatregelen nemen, de politie deed ook niets en de gemeente kreeg ook niets voor elkaar. Ik moest maar oordopjes in doen of verhuizen, dat was het advies!

Daarnaast is het zo dat buren soms ook wel heel makkelijk zeuren... (ik zeg niet dat dit in casu het geval is, maar hou daar wel rekening mee!). Mijn ouders hebben vrij veel konijnen en in het voorjaar wel eens tijdelijk schapen (in een woonwijk!!) die lammetjes moeten krijgen. Ook flesselammetjes zitten soms eerst een tijdje aan huis. De naaste buren begonnen meteen te zeuren, want ze hadden ineens meer vliegen en hoe zou dat in de zomer dan wel niet zijn!! Zonder eerst met mijn ouders in gesprek te gaan, werd de gemeente op ons afgestuurd. Zij hebben alles bekeken en geconcludeerd dat alles netjes schoon gehouden werd en dat als het maar tijdelijk is, dat het moest kunnen.

Ik casu ben ik het wel met de buren eens dat de gemeente eerst eens fatsoenlijk onderzoek moet doen, want geluidsoverlast kun je niet meten door alleen maar even te komen kijken. Maar als de paardenhouders inderdaad voldoende maatregelen tegen de klachten hebben genomen, dan vrees ik dat de buren in het ongelijk gesteld zullen worden... Zoals ik al eerder gezegd heb, zul je enige overlast van elkaar moeten accepteren!

Over het feit of je paarden wel of niet in een woonwijk moet houden, tsja... Er zijn om te beginnen kennelijk ooit vergunningen voor verleend, dus in die zin mag het daar blijkbaar. Wat betreft het paardenwelzijn, dat hoeft niet per definitie in het geding te zijn! Een vriendin van mij, had haar paard ook in de achtertuin midden in het dorp gestald. En geloof me, dat paard kwam echt niets tekort!!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:52

Ik kan er wel in komen ja Lachen Lachen
het geeft natuurlijk ook vieze luchtjes he Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:54

nouja, ik als paardenlliefhebber houd wel van een flinke mesthoop Nagelbijten / Gniffelen ROFL

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:11

maar als je goed leest zijn de paarden daar alleen voor een wedstrijd of als ze lek gestoken worden door insecten ,
dus ze staan er niet het gehele jaar .

maatregelen zijn getroffen door die rubbermatten en het hout enz .

ik kan niet beoordelen hoe het daar gebouwd is of hoelang de mensen er al wonen en dergelijke .

maar ik neem maar aan dat de mest er niet opgeslagen word ook mede om dat ze een weiland hebben elders ...

jammer dat er bij deze berichten geen foto's geplaatst worden

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:15

Even gegoogled en hierbij een link naar een sateliet foto van de omgeving. De Spoorstraat loop van linksboven naar rechtsonder (je moet hem even naar beneden trekken, de straat begint ongeveer bij het station en loopt dan naar beneden) en de woning moet zich in het gebied tussen de Spoorstraat en de Frans Halsstraat bevinden aangezien aan de andere kant van de spoortstraat het (verdiepte) spoor loopt.

Spoorstraat Best

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:19

@ Falona: leuk idee!

Het is wel nog een groot gebied om te bekijken...