Paarden trappen grindpaden ‘in de kreukels’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden trappen grindpaden ‘in de kreukels’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:10

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/art ... kResultaat
ad.nl

Gloednieuwe wandelpaden in het heringerichte Midden-Delflandgebied worden door paarden vernield. Door de hoefafdrukken in het nog niet uitgeharde grind, zitten de paden vol putten en oneffenheden.
Bij een wandeling tussen de weilanden door, moeten de natuurliefhebbers op bepaalde plekken goed de ogen open houden om struikelpartijen en verzwikkingen te voorkomen.

Al enige tijd geleden vertoonden de grindpaden in het gebied tussen de Groeneweg en Kandelaarweg in Kethel butsen en putten. Schiedammer Henk Bunte weet er alles van. Hij trok het groene gebied in voor één van zijn hardlooprondjes. ,,Mooie nieuwe paden, dacht ik, die ga ik eens bekijken,’’ zegt de sportieveling. ,,Nou gewoon lopen kon dus al niet meer, want de boel was al aan kreukels getrapt door de paarden.’’

De schade aan grindpaden is niet beperkt gebleven tot bovengenoemd gebied. Ook in de Holierhoekse Polder, ter hoogte van Vlaardingen-Holy, hebben paarden letterlijk en figuurlijk een stevige indruk achtergelaten. En daar is de reconstructie van het gebied nog niet eens afgerond.

Het bevreemdt Bunte dat in bepaalde gebieden – ‘bijvoorbeeld de Oostabtspolder tegen Delft aan’ – wel ruiterpaden zijn aangelegd en in de laatstelijk opnieuw ingerichte gebieden daar geen sprake van is. ,,Misschien komen die nog. Maar dat mag toch geen vrijbrief zijn om met een paard een grindpad op te gaan? Als ik met mijn fiets op de stoep rijd, krijg ik toch ook een bekeuring? Nee, het is niet sociaal wat de berijders van de paarden doen. Ik heb geen hekel aan die dieren, maar ik begin dat wel te krijgen aan degenen die er op zitten en de boel naar de knoppen helpen. Het is zonde van al het werk en het geld. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme hopen paardenstront op de paden.’’

Katja

Re: Paarden trappen grindpaden ‘in de kreukels’

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:16

Vervelend dat er altijd ruiters zijn die het voor anderen weer verpesten.
Hier worden ook de fietspaden gesloopt door ruiters die zich niet kunnen inhouden.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:36

Maar er rijden ook mensen op hun fiets (mountainbike) over deze paden, en die laten zeker geen spoor achter Knipoog
Maarja, als er een paar rotte appels tussen zitten...dan is het straks voor de rest ook verziekt. We zijn een klein landje, dus een beetje rekening met je mede recreanten houden zou fijn zijn.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:52

Jammer inderdaad, dat sommige ruiters die paden vernielen, straks mag je nergens meer met je paard komen Lachen Als ruiters nu eens in de berm gaan of andere paden opzoeken Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:56

Mathilde schreef:
Maar er rijden ook mensen op hun fiets (mountainbike) over deze paden, en die laten zeker geen spoor achter Knipoog
Maarja, als er een paar rotte appels tussen zitten...dan is het straks voor de rest ook verziekt. We zijn een klein landje, dus een beetje rekening met je mede recreanten houden zou fijn zijn.

Uuuhhh, de laatste keer dat ik heb gekeken had een mountainbike geen scherpe hoeven (ev zelfs mét hoefijzers) en woog die ook geen 700 kg. Ik denk dus eigenlijk dat je een mountainbike met zijn zachte rubberbandjes kunt verwaarlozen als je het over vernielen van grindpaden hebt.

In dit geval zijn gewoon de ruiters schuld, en dat is ze zeer kwalijk te nemen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:03

Heel vervelend... ik ken het gebied. je hebt daar totaal geen uitrij mogelijkheden. er moeten (wat ik begrepen heb) ruiterpaden komen... maar dat is nog steeds niet gebeurd. de bermen zijn er nog niet, nou ja, er groeit nog geen gras, en dan zakken de paarden gevaarlijk ver weg, dus daar kan gereden worden. De omliggende wegen, zijn smalle landbouwwegen waar 60 km per uur gereden wordt. Niet bepaald fijn om te rijden...

Ik sta gelukkig niet meer in die omgeving met mijn paard, maar de Reconstructie midden-delfland had toch gelijktijdig ook meteen de ruiterpaden aan moeten leggen. DAN kunnen ze ook streng optreden tegen de ruiters die dan toch zo nodig op paden komen waar ze niks te zoeken hebben.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:04

Diana_14 schreef:
Jammer inderdaad, dat sommige ruiters die paden vernielen, straks mag je nergens meer met je paard komen Lachen Als ruiters nu eens in de berm gaan of andere paden opzoeken Knipoog

Die zijn daar dus niet Knipoog al praat dat niet goed dat ruiters die paden vernielen... ik zit zelf met dubbele petten want ik zit in de ruimtelijke ontwikkelingen, en heb dus vaak te maken met deze ergenissen. en ik rij graag buiten met mijn paard.

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:22

ik woon ernaast en zie ze af en toe met drie tegelijk lekker in een pittige galop over deze paden razen en ja je wilt niet weten hoe die paden eruit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:29

Wildrooster.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:32

inderdaad jammer.
dat je niet gewoon even kunt inhouden!
er zijn neem ik aan genoeg bossen/paden waar jekan rijden.
waarom moet je het dan meteen verzieken!?
ik zou zegen wildroosters zodat het niet meer kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:33

Ik woon ook in een gebied zonder ruiterpaden (ook zonder fietspaden, maar dat terzijde) en moet het ook doen met 80 km landweggetjes en als ik de brabantse grens overga is het zelfde weggetje 60 km Lachen
Maar dat geeft geen vrijbrief om maar op plekken te komen waar je niet hoort te zijn.
Er ligt hier een schitterend natuurgebied..maar ik mag er niet in...doe het ook niet...
Baal er flink van, maar het is niet anders

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:39

wildroosters hebben hier nog geen zin. Alles is nog te open dus iedereen kan er dan gewoon omheen rijden.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:47

Een wildrooster kun je met veel paarden nog zo overheen, hoor, bij ons zijn zelfs paden waar dat mag.

Het is waardeloos als paden zo kapot gereden worden, zeker als dat gebeurt door ruiters die zich niet kunnen inhouden en in volleg galop over zulke paden stormen. Anderszijds is Nederland een echt paardenland, zeker in zulke gebieden, en als er niet of nauwelijks alternatieve paden zijn is het wel makkelijk de ruiter te beschuldigen. Hopelijk wordt er zo snel mogelijk met de aanleg van ruiterpaden begonnen.

En ja, ook ik vind het heel vervelend om over een hobbelige knollenveld te lopen en vooral te fietsen (met 'knollen' bedoel ik geen paarden, hoor, is gewoon een uitdrukking *LOL* ).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:49

calimerootje schreef:
ik woon ernaast en zie ze af en toe met drie tegelijk lekker in een pittige galop over deze paden razen en ja je wilt niet weten hoe die paden eruit zien.

Bloos! In pittige galop over grindpad??? Nagelbijten / Gniffelen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:57

In mijn oude woonplaats werd bij het perceel waar wij onze weide en stal hadden een mooi park met trimbaan en speeltoestellen voor kinderen aangelegd. Heel prachtig allemaal, met subsidie van de europese unie om het gebied aantrekkelijker te maken. Dit park lag op weg naar het bos met 80 km aan ruiter- en menroute. In het bos werden drie waterpartijen aangelegd, hindernissen voor menners en hindernissen om te springen. De gemeente wilde daar vanuit het park op aansluiten en zorgde voor een dam over de vaart, zodat je vanuit de weides de kortste en veiligste route naar het bos had. Ook legden ze langs het park, tussen de bomen een ruiterpad aan en een menpad.
Wat schetst dan je verbazing? Dat er nog tig ruiters zijn, die toch op de wandelpaden moeten rijden (ja...want die gaan zo romantisch tussen de bosjes door). Dat er tig ruiters zijn die in de speelvijver voor kinderen gaan met hun paard (vijver met stapstenen en boomstammen waar ze over kunnen lopen en kabelbaan). Dat die ruiters
De paden kapot rijden, de oever van de speelvijver vernielen, hun paarden daar mesten. En ruiters die over de speeltoestellen van de kinderen springen, waardoor de grond daar ook kapot ging. En dat terwijl je 500 meter verderop in het bos de prachtigste dingen hebt...speciaal voor paarden!
En het zijn dan allemaal volwassen ruiters die dat doen. Ik vond dat zo a-sociaal.... Ik ben heus geen heilig boontje of zo...maar dit gedrag heeft mij enorm verbaasd. En omdat ik samen met nog een aantal andere mensen hier vlakbij zat, werden wij aangesproken door de gemeente....terwijl wij er niets mee te maken hadden. Ik vond dat erg vervelend! Bah...wat zijn er toch a-soos op de wereld.
Gelukkig ben ik nu verhuisd en woon ik op de veluwe....en hoef ik me er niet meer aan te ergeren!

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:11

IKbenEllen schreef:
calimerootje schreef:

Bloos! In pittige galop over grindpad??? Nagelbijten / Gniffelen

ja hoor ze zijn nu nog zo zacht dat als mijn honden eens flink remmen dat je ook al een spoor ziet Bloos dus laat staan van een paard het is net zand maar dan schelpen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:14

jammer hoor ik sta er vlak bij met mijn paarden, en we wandelen er ook maar op de fietspaden, de grindpaden kan echt nog niet op lopen , want je rijdt het dan inderdaad naar de knoppen,

en als ik heel eerlijk ben er ligt mega veel paardenmest op het fietspad, maar ja , je heb er verder niks en dit is dan een rustig fietspad, helaas dat je paard dan mest, maar de grindpaden moet je niet op gaan ,ten eerste is dit voor de wandelaars en ten tweede zo gaat het gebied eraan,

het zou heel fijn zijn als ze met ruiterpaden zouden komen, het is de bedoeling heb ik begrepen , ik wacht het rustig af

jammer dat het nu al verpest wordt, ik hoorde van de week al op stal dat de fietsers je de akeligste ziektes naar je hoofd slingeren vanwege de mest , jammer hoor

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:18

calimerootje schreef:
ja hoor ze zijn nu nog zo zacht dat als mijn honden eens flink remmen dat je ook al een spoor ziet Bloos dus laat staan van een paard het is net zand maar dan schelpen

Oh zo'n pad...nah daar kun je ook een lelijke uitglijder maken, zie honden...
Niet erg sociaal nee.

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:22

corinatoet schreef:
jammer hoor ik sta er vlak bij met mijn paarden, en we wandelen er ook maar op de fietspaden, de grindpaden kan echt nog niet op lopen , want je rijdt het dan inderdaad naar de knoppen,

en als ik heel eerlijk ben er ligt mega veel paardenmest op het fietspad, maar ja , je heb er verder niks en dit is dan een rustig fietspad, helaas dat je paard dan mest, maar de grindpaden moet je niet op gaan ,ten eerste is dit voor de wandelaars en ten tweede zo gaat het gebied eraan,

het zou heel fijn zijn als ze met ruiterpaden zouden komen, het is de bedoeling heb ik begrepen , ik wacht het rustig af

jammer dat het nu al verpest wordt, ik hoorde van de week al op stal dat de fietsers je de akeligste ziektes naar je hoofd slingeren vanwege de mest , jammer hoor

ja dat is waar. Het stuk waar ik ook met mijn honden loop ligt helemaal vol met mest, niet een beetje, maar echt veel. Ik geef er niet om maar kan met voorstellen dat niet paardenmensen dit niet kunnen waarderen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:23

het is nog boterzacht die stukken, ze zouden ze moeten afzetten maar dat kan niet, je kan er op alle mogelijke manieren om heen dus veel zin heeft het niet,

maar de sfeer tussen de recreanten is niet vriendelijk , erg jammer

ook hoordes wielrenners schieten je voorbij met groepjes en dan gewoon naast elkaar blijven rijden, en hard dat ze gaan, daar mogen ze ook wel eens wat aan doen, dat was even off topic natuurlijk

tja jammer hoor ik wandel er in het weekend graag, maar kan het me wel voorstellen die ergenis

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:24

ja inderdaad calimerootje het ligt helemaal vol, wat je zegt wij geven er niet om ,maar kan het me van de fietsers en wandelaars goed voorstellen,

we moeten maar gauw de gemeente midden delfland om ruiterpaden gaan vragen, dan kunnen we met zijn allen van het park genieten

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:27

ja dat lijkt me wel wat dan kan ik ook eens naar huis rijden over een ruiterpad Haha! nu komen ze niet ver genoeg

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:42

hhahaha nee ik weet het, maar ik gaat even een mailtje sturen naar midden delfland, vragen kan altijd

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:41

Het is toch jammer dat een bepaalde groep ruiters dit verziekt voor anderen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:42

corinatoet schreef:

Dat wandelpad is inderdaad voor wandelaars, net zoals het fietspad voor fietsers is, en niet voor ruiters. Ruiters horen op het ruiterpad, en als dat er niet is in de berm of op de rijbaan van de weg.

Fietsers klagen dus net zo terecht als wandelaars wanneer hun paden stukgelopen/ondergemest worden door paarden.