Woedende dressuurcoach Zwitserland stapt op na terugtrekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Woedende dressuurcoach Zwitserland stapt op na terugtrekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 10:28

http://www.eurodressage.com/news/dressa ... schel.html
eurodressage.com

Vlak na de schokkende aankondiging dat het Zwitserse dressuurteam niet aanwezig zal zijn tijdens de Olympische Spelen van 2008, heeft de bondscoach van het Zwitserse team, Jurgen Koschel bekend gemaakt dat hij per direct zal opstappen.

De Duitse dressuurtrainer is het niet eens met de beslissingen van de Zwitserse paardensportfederatie, en vindt dat hij gedwongen wordt om te vertrekken.

"Vanwege de beslissing van Silvia Ikle om niet deel te nemen aan de Spelen in Hong Kong, en ook haar tweede paard Romario niet te laten meedoen onder zijn ruiter Veronika Marthaler, heeft de dressuursport in Zwitserland een dramatische ommezwaai gemaakt," legde Koschel uit. "De zeer late beslissing van mevrouw Ikle om zich terug te trekken, en de beslissing van de Zwitserse federatie om haar niet te vervangen, en de complete terugtrekking van het Zwitserse team als resultaat, was een enorme verrassing voor mij als coach, en totaal onbegrijpelijk.

Koschel denkt dat Zwitserland -als klein dressuurland met een kleine groep van topruiters- zeer trots zou moeten zijn op het feit dat zij zich wisten te kwalificeren voor de Olympische Spelen, terwijl andere kleine landen zoals Denemarken en Spanje nog steeds aan het strijden zijn voor de teamkwalificaties.

"De reistijd en het klimaat in Hong Kong waren al duidelijk zodra er bekend werd gemaakt dat de Spelen daar zouden worden gehouden, en dit was al geaccepteerd door alle internationale ruiters die ook aanwezig waren tijdens de Olympische Spelen in Seoul, Atlanta en Los Angeles, welke ook succesvol werden gehouden onder dezelfde omstandigheden," verklaarde Koschel.

"Toplanden als Duitsland en Nederland zullen hun beste ruiters naar Hong Kong sturen. Het is erg belangrijk dat de beste dressuurruiters ter wereld aanwezig zullen zijn, omdat de laatste jaren er twijfels zijn gekomen over dressuur als Olympische sport. Het terugtrekken van een ruiter door een blessure van het paard zou nog begrijpelijk zijn, maar het terugtrekken van een geheel land is volgens mij totaal tegen de Olympische spirit. Voor elke atleet zou het een hoogtepunt moeten zijn om mee te mogen doen aan dit enorme evenement".

"En hierdoor voel ik mij gedwongen om mijn taak als Zwitserse bondscoach naast mij neer te leggen. Ik vind het erg spijtig, maar ik zie geen andere mogelijkheid meer," aldus Koschel.

Jurgen Koschel was sinds 2003 de Zwitserse bondscoach voor de dressuurruiters. Onder zijn supervisie heeft het Zwitserse team meegedaan aan 2 Europese Kampioenschappen, de Wereldkampioenschappen en de Olympische Spelen in Athene.

Verwante artikelen:

[VN] Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong
[VN] Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

DL_

Re: Woedende dressuurcoach Zwitserland stapt op na terugtrekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:31

Tja, hoewel ik me kon vinden in het standpunt van Iklé, snap ik ook wel wat hij bedoelt, en kan ik me ook weer wel in zijn beslissing vinden. Het is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de sfeer van de spelen. Moeilijk dit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 10:31

Ik ben het eigenlijk ook wel redelijk met hem eens.
Ikle wist al jaren wat de omstandigheden zijn in Hong Kong, dus ze komt wel erg laat met haar beslissing..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:33

Cayenne schreef:
Ik ben het eigenlijk ook wel redelijk met hem eens.
Ikle wist al jaren wat de omstandigheden zijn in Hong Kong, dus ze komt wel erg laat met haar beslissing..

Ja inderdaad, hoewel ik het dan ook wel weer kan begrijpen omdat Salieri schijnbaar niet zo goed uit de vluchten komt, en dit kan natuurlijk ook vooral naar voren zijn gekomen in de laatste 4 jaar, maar om dan inderdaad de anderen ook terug te trekken (incl. het andere paard van iklé, én het volledige team) gaat dan wel erg ver. Zeker omdat ze het natuurlijk wel al wisten.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:14

Ik snap heel goed dat hij pissed is. Ik vind het ook een te late beslissing en een rare beslissing om geen vervanging te sturen en het hele team eruit te halen. Veel ruiters leven hier naar toe... en dan mogen ze door haar beslissing niet :S

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:16

Ze heeft zich om dezelfde reden reeds 2x teruggetrokken voor een de wereldbeker finale dus ik kan dat een bondscoach dan zijn ruiter zo goed moet kennen dat ook voor de spelen de kans vrij groot is dat haar paarden terugtrekt.

Henk B en Insider hebben in de andere topics al e.e.a. hierover toegelicht voor ons.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:18

Als je niet te ver wil reizen met je paarden dan moet je dat van tevoren aangeven. Dan kan de coach daar rekening mee houden en gaat het niet ten koste van het gehele team. Als zij dit had gedaan had het me niet uitgemaakt maar ik vind dit persoonlijk egoistisch... maarja wie ben ik Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 11:20

Ze heeft zich zelf beschikbaar gesteld, terwijl ze de condities al jaren wist. Dan had ze dat al eerder kunnen bedenken.
Een coach kun je daar de schuld niet van geven. Die gaat er vanuit dat wanneer je je beschikbaar stelt, dat je alle condities al overwogen hebt.
Het zou anders wel helemaal mooi worden zeg Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:25

Daarom had ze zich inderdaad nooit beschikbaar moeten stellen voor de OS of voor wereldbekers die voor haar te ver waren oid. Dan had de coach iemand anders kunnen opstellen ipv haar.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:34

Lovely1 schreef:
Daarom had ze zich inderdaad nooit beschikbaar moeten stellen voor de OS of voor wereldbekers die voor haar te ver waren oid. Dan had de coach iemand anders kunnen opstellen ipv haar.

Voor weerldbeker finales kan je je alleen maar kwalificeren, ga je niet dan gaat de volgende op de lijst. Een coach kan niet dan iemand aanwijzen en om je te kwalificeren moet je meerijden. En de gewone wedstrijden heeft ze gereden, ze heeft alleen genoeg punten in die wedstrijden verzamelt om eventueel naar de finale te gaan. Er zeggen altijd ruiters af voor finales dus waarom dat nu opeens een punt is snap ik niet. Ik vind het niet eerlijk om haar nu zo de zwarte piet toe te schuiven, we kennen tenslotte niet het hele verhaal.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:00

Iklé heeft kans genoeg om het hele verhaal te vertellen trouwens, ze doet het voor het paard.
Ik begrijp het standpunt van Köschel heel goed: de olympische spelen dat is als sporter en coach je doel, daar doe je al je werk voor. Dan mag je gaan en dan ga je niet? Omwille van het paard? Blijf dan lekker in je achtertuintje rijden. Als een paard niet kan reizen/presteren (onder bepaalde omstandigheden) dan is het een waardeloos dier voor een topsporter. Ik concludeer dat Iklé dus geen topsporter is, het vervelende is dat ze het voor al haar collega's verpest en voor haar bondscoach.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:37

anneve schreef:
Iklé heeft kans genoeg om het hele verhaal te vertellen trouwens, ze doet het voor het paard.
Ik begrijp het standpunt van Köschel heel goed: de olympische spelen dat is als sporter en coach je doel, daar doe je al je werk voor. Dan mag je gaan en dan ga je niet? Omwille van het paard? Blijf dan lekker in je achtertuintje rijden. Als een paard niet kan reizen/presteren (onder bepaalde omstandigheden) dan is het een waardeloos dier voor een topsporter. Ik concludeer dat Iklé dus geen topsporter is, het vervelende is dat ze het voor al haar collega's verpest en voor haar bondscoach.

Sorry?? Als er een probleem is dan is het dat er niet voldoende dressuurruiters zijn om mee te doen aan de spelen. Sylvia is een van de pijlers van de dressuur hier die er notabene voor zorgdraagt dat er überhaupt "Nachwuchs" is en komt en dat is eigenlijk de taak van een goede trainer. Dus niet de zaak omdraaien en de schuld in de schoenen van Silvia schuivelen. Te is topsporter, haar paard ook, haar scholieren ook.

En nog een tip, wordt een beetje volwassen in je meningsvorming voordat je begint te smijten met "waardeloos dier" en "geen topsporter" als je überhaupt de mensen niet kent of slechts uit een berichtje.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:42

Een waardeloos dier voor een topsporter, niet mijn woorden uit hun verband trekken en niet persoonlijk worden. Anders ga ik temmen. Als ik een paard zou hebben wat niet kan reizen zou ik hem nog niet voor niks willen, zelfs al is het (thuis) een super GP paard.
Iklé zou best een hele goede coach kunnen zijn, en een belangrijke andere functie in Zwitserland kunnen hebben. Er ligt een vacature trouwens, dus ze kan direct soliciteren .............

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:17

DresslOver schreef:
Tja, hoewel ik me kon vinden in het standpunt van Iklé, snap ik ook wel wat hij bedoelt, en kan ik me ook weer wel in zijn beslissing vinden. Het is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de sfeer van de spelen. Moeilijk dit.

Denk dat je gelijk hebt dat dit gewoon een moeilijke situatie is. Van Iklé te begrijpen dat ze met haar topsport paarden geen risico's neemt (die moeten langer meegaan dan alleen de Spelen). Aan de andere kant zonde dat Zwitserland zich nu terugtrekt, en ook andere ruiters de Spelen aan hun neus voorbij zien gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:22

het gaat niet eens direct m het reizen, maar om de omstandigheden (klimaat , temp , luchtvochtigheid etc)
ze hadden die hele OS gewoon nooit in china moeten laten plaatsvnden
(om nog veel meer redenen dan alleen klimaat )

over de beslissing van de ruiter en de BC , snap het van beide mensen
(en stiekem neem ik mijn petje af voor de topsporter die ook echt naar het welzijn van het paard kijkt ipv de centen )

maar ze had het wel wat eerder kunnen melden

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:28

draumpje schreef:
het gaat niet eens direct m het reizen, maar om de omstandigheden (klimaat , temp , luchtvochtigheid etc)

(en stiekem neem ik mijn petje af voor de topsporter die ook echt naar het welzijn van het paard kijkt ipv de centen )

Waarom zou de OS niet in China mogen plaatsvinden wbt klimaat? De Aziaten komen ook steeds naar de OS als ze in Europa, VS of Oceanië... dat is voor hen ook een hele aanpassing.
Van mij had het niet gehoeven ivm schending van de mensenrechten en dat zal één van jou andere redenen zijn.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:34

Iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt. Jammer alleen dat het een beetje laat aangekondigd is. Persoonlijk vind ik de spelen in dat land verkeerd en niemand die er ook maar iets van zegt. Het aanwijzen van de spelen aan China is een puur politieke. Alles wordt gecontroleerd door de staat en van vrijheid is zeker geen spraken in dat land. IK persoonlijk heb een vieze smaak in mijn mond van de keuze voor dit land om de spelen te organiseren. Ze vervuilen de wereld en geven staatssubsidie om goederen zo goedkoop mogelijk te produceren. Milieu wordt al helemaal niet op gelet in dit land. Daarbij kopen ze hele oerbossen in het buitenland op om die vervolgens te kappen want ja dat is dat land zijn verantwoording. China wordt het grote probleem in de wereld hoe jammer het ook is.

Wil je wat van deze aardkloot maken dan doe je dat met zijn allen en niet de een wel de ander niet en China heeft schijt aan de wereld en vreet hem langzaam op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:37

Moderatoropmerking:
SVP wel met respect en onderbouwd discussiëren, flauwe persoonlijke opmerkingen zijn niet de bedoeling.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:44

Respect voor Sylvia, Je laat niet voor zomaar iets de olympische spelen schieten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:19

Lovely1 schreef:
draumpje schreef:

Waarom zou de OS niet in China mogen plaatsvinden wbt klimaat? De Aziaten komen ook steeds naar de OS als ze in Europa, VS of Oceanië... dat is voor hen ook een hele aanpassing.
Van mij had het niet gehoeven ivm schending van de mensenrechten en dat zal één van jou andere redenen zijn.

Maar hoeveel Aziaten doen op topsportniveau aan paardrijden in hun eigen land? En dan ook nog eens midden in het orkaanseizoen en buiten?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:57

De OS draaien niet alleen maar om paardensport... Knipoog Wereldruiterspelen is een ander verhaal..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:36

daniella74 schreef:
Ze heeft zich om dezelfde reden reeds 2x teruggetrokken voor een de wereldbeker finale dus ik kan dat een bondscoach dan zijn ruiter zo goed moet kennen dat ook voor de spelen de kans vrij groot is dat haar paarden terugtrekt.

Henk B en Insider hebben in de andere topics al e.e.a. hierover toegelicht voor ons.

De laatste WB finale liet ze schieten omdat ze zich helemaal wilde concentreren op de OS.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:43

Sjuimpje schreef:
daniella74 schreef:

De laatste WB finale liet ze schieten omdat ze zich helemaal wilde concentreren op de OS.

Haha! Nou wordt het nog ingewikkelder.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:53

Ik heb al naar nieuwsberichten gezocht waarin ze dat verklaarde maar heb nog iets kunnen vinden Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:58

Stond dat niet in de hoefslag?
Edit: Volgens mij was het de Bit.