Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:59

http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/12/164.shtml
horsetalk.co.nz

Onderzoekers aan de Universiteit van Queensland hebben ontdekt dat insuline een belangrijkere rol speelt bij de ontwikkeling van hoefbevangenheid, dan voorheen werd aangenomen.
Een studie heeft laten zien dat een hoog percentage van dit hormoon kan leiden tot hoefbevangenheid bij pony's.

Insuline is een hormoon dat verantwoordelijk is voor het glucose level van het bloed. Het stimuleert insuline-gevoelige cellen om glucose uit het bloed op te nemen. Normaal gesproken kan een maaltijd met veel suiker of zetmeel leiden tot een verhoging van bloed glucose. Deze verhoging zal de vrijlating van insuline aanmoedigen, waardoor de insuline de glucose in de cellen weer zal aanmoedigen. Als resultaat zal het glucose level van het bloed weer normaal worden.

Veel hormonen, zoals cortisol en adrenaline, zullen het glucose level weer omhoog laten gaan, maar alleen insuline kan het weer laten zakken.

Veel paarden met hoefbevangenheid zijn insuline-resistent, vooral de paarden met onderliggende hormonale afwijkingen (endocrinopathic laminitis) zoals Equine Metabolic rome (EMS) of de Ziekte van Cushing. Hierdoor zullen de paarden niet normaal op insuline reageren, en hebben doorgaans een hoge concentratie insuline in het bloed, alhoewel het maar zeer weinig voorkomt dat de paarden ook een hoge glucoselevel in het bloed hebben.

In de Queensland studie kregen pony's een dosis insuline via een infuus, waardoor zij een abnormaal hoge bloedlevel kregen. Normaal gezien zou hierdoor de concentratie van glucose in het bloed moeten zakken, doordat er wordt gestimuleerd het op te nemen in het bloed. Maar de onderzoekers hielden de glucoselevel in het bloed op normaal nivo door tegelijkertijd ook glucose toe te dienen.

De geteste pony's in deze groep waren jonge gezonde pony's met geen geschiedenis van hoefbevangenheid. Alle pony's in deze groep kregen echter binnen 3 dagen alsnog hoefbevangenheid.

Een tweede groep pony's ontvingen steriele saline (wateroplossing met een concentratie zout) in plaats van glucose en insuline. Alle pony's in deze groep hadden een normale insuline en glucoselevel tijdens deze test. Geen enkele pony liet tekenen van hoefbevangenheid zien.

Het enige verschil tussen de twee groepen was dat de insuline-behandelde pony's uit groep 1 een hoge level insuline in hun bloed hadden. De normale insuline concentratie was tijdens de studie 1036mcU/mL, wat zeer hoog boven de normale limiet is.

De studie liet zien dat insuline hoefbevangenheid kan veroorzaken, zelfs wanneer de glucoselevel in het bloed normaal blijft, en zonder enkele verstoring in het spijsverteringskanaal. Dit laat zien dat de normale werking van insuline al hoefbevangenheid kan veroorzaken.

Hoe kan insuline dan het lamilaire weefsel in de hoef beschadigen? Een suggestie zou zijn dat de resistentie tegen insuline, de opname van glucose in de lamilaire cellen zou verstoren. Maar recentelijke studies van hetzelfde laboratorium laten zien dat deze cellen eigenlijk nieteens insuline ontvangen of opnemen. Dus hoeveel glucose zij opnemen hangt niet af van insuline.

Er zijn echter wel insuline-ontvangers in de aderen, dus het is waarschijnlijk zo dat de insuline de bloedcirculatie in de hoef kan verstoren.

Tot nu toe werd insuline altijd gezien als een indicator van metabolische veranderingen bij paarden met Hoefbevangenheid. Maar nu blijkt dus dat de insuline zelf de boosdoener is van de schade die bij deze ziekte komt kijken.

Het is overduidelijk dat insuline een grote rol speelt bij de ontwikkeling van endocrinopathic laminitis (de gevallen met insuline-resistentie en hoge insulinelevels in het bloed). De onderzoekers denken ook dat insuline ook de boosdoener is bij gevallen van hoefbevangenheid waar het paard in een overrijke weide heeft gestaan, of teveel eiwitrijk voer heeft gehad. Hierdoor kunnen paarden insuline-resistent worden. Er zal nog meer onderzoek moeten worden gedaan om er achter te komen welke levels van insuline giftig zijn.

Paarden met een verhoogde insuline-level in het bloed moeten goed in de gaten worden gehouden om de kans op hoefbevangenheid te verkleinen. Dit kun je doen door te wisselen van voeding met hoge waardes carbohydraten (koolhydraten), naar een "high fibre" dieet, wat makkelijk verteerbaar is en weinig tot geen koolhydraten bevat. Ook helpt het om overgewicht bij paarden tegen te gaan, en dagelijks gedoseerde beweging te geven.

Chntal

Re: Insuline speelt grotere rol bij hoefbevangenheid dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:23

Dat wist ik dus echt niet Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:26

Dit is toch al veel langer bekend?
Vandaar dat melasse zo slecht is.
Maar ook veel appels en wortelen door de fruitsuikers. Maar ook dus gras, want dat maakt dat ook aan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 13:28

Insuline is dus ook bij normale werking soms nog gevaarlijk Ja
Dus ook zonder melasse en andere dingen met fruitsuikers.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:36

runningkawa schreef:
Maar ook dus gras, want dat maakt dat ook aan.

Alleen onder bepaalde omstandigheden dus. Bijvoorbeeld bij zonnig, droog vriesweer.
Meer uitleg hieromtrent kan je overigens (zeer uitgebreid beschreven) op paardnatuurlijk.nl

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:39

Is inderdaad al langer bekend. Mijn merrie heeft ook beide. In Duitsland lopen al veel meer paarden met beide problemen waarvan het bekend is.
Mijn paard krijgt ook een zo'n suikerarm (koolhydraten) arm voer als mogelijk is en dan geen appels en wortels en dergelijke. Als dat eenmaal stabiel is gaat dat heel goed.

En inderdaad is het voor gezonde paarden ook niet goed.
Zo is het op het moment een rage om Pavo Natural Best te voeren daar het suikerarm is. Maar niemand die er dan oplet dat er heel veel koolhydraten inzitten, en die worden tijdens de spijsvertering juist omgezet in die gevaarlijke suikers. Die hoef ik mijn paard niet te geven want dan gaat het helemaal mis.
Ook veel wortels en appels zou ik bij een gezond paard niet riskeren. Maar ook dit is al langer bekend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:40

Dit zou nog wel eens een hele doorbraak kunnen zijn in het genezen/voorkomen van hoefbevangenheid. dat dus het eigen lichaam de veroorzaker kan zijn vooral ipv het voedsel of de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:41

scoxxx schreef:
runningkawa schreef:
Maar ook dus gras, want dat maakt dat ook aan.

Alleen onder bepaalde omstandigheden dus. Bijvoorbeeld bij zonnig, droog vriesweer.
Meer uitleg hieromtrent kan je overigens (zeer uitgebreid beschreven) op paardnatuurlijk.nl

Klopt, maar was te lam om het uitgebreid te schrijven omdat er al zoveel over op bokt staat Bloos Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:45

Dit is al zo lang bekend!
Wist het zelf ook pas bij de tweede hoefbevangenheid van mijn pony, in december 2005. Eigenlijk zelfs iets later, begin 2006 geloof ik. Bloos
Veel DA's weten dit niet eens, veel hoefsmeden ook niet. Een slechte zaak dat ik -als eigenaresse van een hoefbevangen pony- meer weet over deze aandoening dan menig gediplomeerd hoefsmid en de meeste DA's en dat ik hen moet corrigeren bij de behandeling van m'n pony

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 13:46

karuna schreef:
Dit zou nog wel eens een hele doorbraak kunnen zijn in het genezen/voorkomen van hoefbevangenheid. dat dus het eigen lichaam de veroorzaker kan zijn vooral ipv het voedsel of de omstandigheden.

Dat denk ik dus ook Ja
Interessant dat de gezonde pony's opeens hoefbevangen raakte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:48

Min oude merrie had heel erg vaak hoefbevangenheid. Stond ook op een schraal rantsoen van arm hooi en granen. Connor is juist weer gevoelig voor spierbevangenheid. En die staat alleen op hooi.

Ik vraag me af of dat ook daardoor wordt veroorzaakt.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:08

Hierdoor denk ik dat we steeds meer ander voer zullen gaan krijgen: voer met meer vezels en meer vet en minder zetmeel en suiker/melasse.

De Marstall Vito is al zo'n voorbeeld, net als sommige voeren van Dodson and Horrel.

In Amerika schijnt vezelrijk voer zonder koolhydraten al veel meer ingeburgerd te zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:47

wist ik ,ik had het artikel eens gevonden op een amerikaanse site
gezocht met google op laminitis equine metabolic syndrome,ook dit is een interessant onderzoek google op plasma glucose and insulin response of thoroughbred mares fed a meal high in starch and suger or fat and fiber,zo heet het onderzoek,gewoon op kernwoorden zoeken en je komt er.
Het is wel ingewikkeld,ik moest het 3x lezen(ik ben wel blond,misschien ligt het daar aan....)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:51

Het was dan misschien al langer bekend, maar dit experiment is wel een hele goede manier om de oorzakelijke verbanden te bewijzen. Dit bewijs is veel harder en daar is in de discussie over hoefbevangenheid volgens mij toch best behoefte aan....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:58

alleen vind ik het zielig dat ze op gezonde pony's oefenen,een ander onderzoek wat ze in amerika gedaan hebben,express pony's zwaar hoefbevangen maken door ze te injecteren met een overmaat aan eiwit,en daarna laten afmaken,tja,op een andere manier kom je er waarschijnlijk niet achter maar goed,echt heel vrolijk word ik er niet van...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:14

geerke, het redt misschien wel veel meer levens Lachen

Ja ik had het ook al geleerd van een medestudent, vooral pony's die oorspronkelijk enkel schraal gras gewend zijn, zijn er zeer gevoelig aan.
Dat ook de fruitsuikers in appel en wortel zo gevaarlijk zijn wist ik niet. Ik ken nochtans een pony die een geschiedenis heeft van hoefbevangenheid en dagelijks kilo's wortels krijgt, niet gek dan....

Mooi onderzoek wel Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:30

Verschil met wat ik tot nu toe gehoord heb is dat niet de suiker de oorzaak is van de hoefbevangenheid, maar de insuline. Nu komt een verhoogde insulineproductie natuurlijk meer voor als je suikerrijk voert. dan moeten er meer suikers verwerkt worden.

Ben wel benieuwd naar wat zo'n vezel en vetrijk dieet inhoudt. Welke voedingsmiddelen mag een paard wel of niet hebben.
Ik dacht dat in granen ook koolhydraten zaten namelijk. Maar misschien moet ik dat maar eens gaan nakijken. (pasta is veel koolhydraten, pasta wordt gemaakt van deeg, deeg van meel, meel van granen...)

Vooral vezelrijk, suikerarm ruwvoer: oftewel: structuurrijk, arm hooi evt. aangevuld met stro?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:08

Als je een beetje Duits kan dan zie je op deze site www.horse-houd-tack-shop.de het voer van Dodson and Horell. Hier staan ook analyses bij. Dit merk heeft een aantal voeren die geschikt zijn voor deze probleempaarden.
- Leisure Mix
- Safe and Soud
- Pasture Nuts
- Fibergy
- Alfalfa
Met deze voeren heb ik bij mijn paard de boel ook weer op de rij gekregen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:28

kun je het niet vergelijken met diabetes?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:22

geerke schreef:
kun je het niet vergelijken met diabetes?

nee, want bij diabetes is er juist te weinig insuline (en zijn de problemen ook totaal verschillend) Knipoog .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:39

Wat ook wel interessant is (maar hier niet vermeld staat), is dat ze er langzaam achter aan het komen zijn dat je insulineresistentie kunt veroorzaken door paarden op jonge leeftijd (als veulen dus) al veel krachtvoer te geven. Dat kan zich later gaan omzetten in een soort immuniteit voor bepaalde voedingsmiddelen, wat zich uit in insulineresistentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:40

maar dan heb je weer meer kans op OCD...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:04

runningkawa schreef:
maar dan heb je weer meer kans op OCD...

Als je geen krachtvoer meer geeft? Daar zijn ook al studies over geweest. Twee testgroepen opgroeiende paarden: 1 kreeg krachtvoer (weet niet meer hoeveel en wat, sorry) en 1 alleen hooi. Resultaat: bij groep 1 een wisselend OCD beeld en bij de hooigroep geen (!) OCD ...

Nou ben ik er zo 1 die denkt dat NLs gras/hooi te eenzijdig is (PAVO gaat daar binnenkort een leuk onderzoek over publiceren!) en je dus iig iets van vitamines/mineralen bij zal moeten voeren. Ik denk dat ook hier geldt dat als je met mate voert, je niet verkeerd bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:09

ow ships, sorry lees verkeerd.
Ik las het dus als je kunt het voorkomen door ze veel krachtvoer te geven.
En ik had dan zoiets, nou dat schiet dan ook niet op want dan kweek je weer ocd door te snelle groei.
Maar gelukkig las ik verkeerd Lachen

Ik ben ook iemand die ruwvoer heel belangrijk vind.
Ik voer pavo koeken of pavo vital bij omdat ze bij mij te weinig gewone brok krijgen en ik ook denk dat in alleen hooi (of in de zomer alleen gras) te weinig zit.
Maar geef ik meer brok stuiteren ze de hele dag rond Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:25

Cayenne schreef:
Insuline is dus ook bij normale werking soms nog gevaarlijk Ja
Dus ook zonder melasse en andere dingen met fruitsuikers.

Maar insuline is alleen gevaarlijk bij hoge bloedgehaltes en insulineresistentie, niet bij normale levels. En verhoogde levels hebben naar mijn weten meestal een oorzaak en ontstaan niet spontaan(zeldzame gevallen met insulineproducerende tumoren even buiten beschouwing gelaten).

Vroeger werd wel gedacht dat de suikers/koolhydraten uit de voeding de oorzaak van de hoefbevangenheid was, maar de theorie dat de daardoor verhoogde spiegels insuline(en bij langer bestaande situaties ook het optreden van insulineresistentie waardoor de spiegels hoog blijven) de oorzaak zijn bestaat al langer. Het zal wsl alleen niet eerder netjes onderzocht zijn met controlegroep.

Er staan trouwens een hoop fouten in het stuk. Insuline zorgt voor opname van glucose in de cellen vanuit het bloed, andere stoffen(bijv glucagon en steroïden) zorgen juist voor het vrijmaken van glucose uit de cellen en daardoor beschikbaar komen in het bloed.