Anky van Grunsven wint in Mechelen dankzij Japanner

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven wint in Mechelen dankzij Japanner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:51

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=10332
knhs.nl

Imke en Sunrise zeer dicht bij overwinning

In de Nekkerhal vond vandaag de Wereldbeker kwalificatiewedstrijd plaats voor dressuurruiters. Anky van Grunsven won met IPS Painted Black. Drie van de vijf juryleden hadden Imke Schellekens-Bartels met Hunter Douglas Sunrise op de eerste plaats staan. Het Japanse jurylid mw. M. Furuoka, die Imke in de Grand Prix op tweede kerstdag als enige op de eerste plaats had staan, dook nu behoorlijk ver onder de waardering van drie van haar mede-juryleden. Ook het Belgische jurylid had Schellekens op de tweede plaats staan, maar dit verschil was nipt.

In totaal kwamen vier Nederlandse combinaties in actie en alleen de Belgische combinatie Jeroen Devroe met Paganini wist zich met een vierde plaats tussen het Nederlandse geweld te handhaven. Anky van Grunsven reed een nette proef. De combinatie begon met een sterk uitgevoerde piaffe en passage, waarbij in de tweede piaffe even een lichte hapering te bespeuren viel. De changementen om de twee waren correct en de uitgestrekte galop was geprononceerd. In de pirouette naar links had net even meer scherpte mogen zitten, maar daarbij dient bedacht te worden dat de hengst IPS Painted Black wel het tweede paard is van Van Grunsven.
Imke Schellekens reed met Hunter Douglas Sunrise een zeer sterke Kür, waarbij de door Wibi Soerjadi gecomponeerde muziek steeds beter bij de combinatie lijkt te gaan passen. In de galopchangementen bereikte Schellekens een zeer aansprekende lichtheid, terwijl de pirouettes zeer fraai werden doorgesprongen. In piaffe en passage zou het achterbeen net even sterker mogen ondertreden, maar Imke was terecht heel blij met haar Kür, die hoog werd gewaardeerd.
Bij Laurens van Lieren (Rijswijk) met Hexagon's Ollright was er vanaf het binnenkomen een fraai rustig beeld, waarin direct de sterke passage en piaffe opvielen, met daarbij een heel mooi gebruik van het achterbeen. De pirouette naar rechts had iets geprononceerder mogen zijn uitgevoerd. Opvallend sterk bij deze combinatie zijn de changementen, die zowel om de twee als om de pas op de volte worden uitgevoerd.
De vierde Nederlandse combinatie was Stepanie Peters (Roermond) met Jeff. Vanaf de eerste pas valt bij deze combinatie de fraaie zelfhouding van dit paard op, die met een heel fraai front door de baan gaat. De changementen waren fraai, de pirouettes zowel links als rechts correct en in piaffe en passage wordt het beeld iets verstoord door een heftig zwaaiende staart.
Meest opvallende deelnemer was zonder twijfel de Belgische ruiter Peter Spahn met de Friese hengst Adel. Spahn scoorde 67.450% en dat was goed voor de 12de plaats in het 15 deelnemers tellende veld.

Voorafgaande aan de wereldbeker wedstrijd stond er een Kür op het programma op Intermediair I niveau. Van Grunsven won ook deze wedstrijd, maar nu met Nelson, terwijl Stefanie Peters met Rossi derde werd.

Meer info zie: http://www.jumping-mechelen.com

Uitslag Kür (27 dec):

1) Anky van Grunsven (Erp) - IPS Painted Black - 78.600%
2) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - Hunter Douglas Sunrise - 77.950%
3) Laurens van Lieren (Rijswijk) - Hexagon's Ollright - 74.100%
5) Stephanie Peters (Roermond) - Jeff - 72.750%

Uitslag Grand Prix Spécial (26 dec):

1) Anky van Grunsven (Erp) - IPS Painted Black - 73.416%
2) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - Hunter Douglas Sunrise - 71.541%
3) Stefanie Peters (Roermond) - Jeff - 69.458%
7) Laurens van Lieren (Rijswijk) - Hexagon's Ollright - 67.375%

Tussenstand Wereldbeker Dressuur:

1) Anders Dahl (Den) - 56
2) Laurens van Lieren (Rijswijk) - 43
3) Anky van Grunsven (Erp) - 40
3) Jan Brink (Zwe) - 40
6) Patricia Callaghan (Oss) - 35
15) Aat van Essen (Heerde) - 18
17) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - 17
28) Stephanie Peters (Roermond) - 12

Getup

Re: Anky van Grunsven wint in Mechelen dankzij Japanner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:58

Nou ja, dat de beste wint zeggen we dan maar,hè...had het wel leuk gevonden, als Imke eerste was geworden! Maar dit geeft hoop voor de toekomst voor Imke.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:00

Kan ik nog ergens het filmpje bekijken?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:05

Ik vond dat Imke haar kür beter heeft gereden dan Anky. Jammer voor haar dat ze niet is gewonnen maar 2des worden is ook wel mooi.
Ik vind wel dat Painted Black mooi loopt, ik denk dat de combi: Van Grunsven en Painted nog fel gaan groeien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:07

SaskiaKur schreef:

Over een paar dagen in het archief van filmloop.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:09

SaskiaKur schreef:

Verward Het is net een uur geleden op filmloop geweest. Even geduld hoor Clown

Ik vond Imke iets zekerder rijden dan Anky, maar een goede top 3!
Laurens wist het ook goed op te lossen toen Ollright struikelde!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:31

Zo zo Lachen ze doen het goed hoor Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:45

waarom mis ik dit soord dingen altijd als het op tv is?

De laatste kur die ik kan anky zag was niet geweldig. En een nieuwe winnaar is ook wel eens leuk jah Lachen Volgende keer beter

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:53

girlchat11 schreef:
waarom mis ik dit soord dingen altijd als het op tv is?

De laatste kur die ik kan anky zag was niet geweldig. En een nieuwe winnaar is ook wel eens leuk jah Lachen Volgende keer beter

Volgens mij was het niet op tv. Knipoog Volgens mij was het op filmloop.nl

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:17

persoonlijk vind ik dat anky onterecht gewonnen heeft, het niveau van de kür van imke lag veel hoger (wat te verstaan is want painted black is anky haar 2e paard en nog vrij "groen" op dit niveau)
ook vond ik de piaf van painted 2 keer niet mooi (er zit wel nog veel groeipotentie in deze combinatie) maar desondanks vind ik dat ik dat het eerlijk moet blijven en imke was vandaag duidelijk beter dan anky!
het is niet omdat je anky van grunsven noemt dat je altijd de beste bent (maar meestal wel Knipoog )

ik vond wel dat laurens goed heeft gereden en dat hij eens niet ondergewardeerd is (persoonlijk vind ik dat laurens meestal ondergewardeerd word)
en om het rijtje af te sluiten: stefanie peeters heeft het ook weer goed gedaan Knipoog

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:53

Imke had echt we mogen winnen! Ze had Sunrise er vandaag super aan. Eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat Anky vandaag een veel betere proef liep dan gisteren, maar toch...

Verder is die Jef van Stephanie een zeer aansprekend paard alsook de Ferro van Jordi Domingo. Vandaag liet die het afweten, maar gisteren liep dat paard gewoonweg subliem.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:55

Aangezien hier op Bokt toch ook heel veel Belgen zitten, lijkt het met toch netjes dat je ook de nummer drie vermeldt, Jeroen Devroe met Paganini voor België! Knipoog

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:01

Jeroen stond vierde. Laurens derde Knipoog Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:08

Sorry, thanks voor de rechtzetting, Jade Knipoog .
Maar, ik blijf er wel bij dat als je de nummers 1,2,3 en 5 vermeldt dat dan de nummer vier toch ook mag vermeld worden, toch zeker als het een Belg is Haha! Knipoog

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:10

Teigetje schreef:
Aangezien hier op Bokt toch ook heel veel Belgen zitten, lijkt het met toch netjes dat je ook de nummer drie vermeldt, Jeroen Devroe met Paganini voor België! Knipoog

Ja, dat vind ik toch ook. In de samenvatting onderaan is Jeroen uit het beeld Clown

In ieder geval vond ik ook dat Imke haar kür beter reed, maar de pi/pa van Sunrise vind ik nooit zo goed.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:14

Hij stond toch ook bij de eerste twintig in de stand van de wereldbeker he, alleen durf ik er geen getal meer op plakken, durf me geen tweede maal te vergissen Haha! Haha! .
Ik dacht, tiende of zestiende?

edit: effe gegoogled en hij staat tiende.

In de kür Intermediaire werd er trouwens een Belgische amazone tweede, nl Julie De Deken.
Laatst bijgewerkt door Balte op 27-12-07 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:15

Na Londen 10de geloof ik Haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:52

Het japanse jurylid dook ineens ver onder de gemiddelde waardering van de andere juryleden; typisch dressuur, kortom; BAH!
Ik heb het niet gezien, kan er dus feitelijk niet over oordelen, maar als ik de tekst lees, vindt ik het weer erg typisch

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:58

Ik ben vandaag ook in Mechelen gaan kijken en ga mee met de rest. Imke had een betere proef gereden en had boven Anky moeten staan. In de Saint Georges kon ik me ook niet helemaal in de uitslag vinden. Daar vond ik een bepaalde combinatie met veel spanning bij het paard erg overgewaardeerd en Laurens dan weer ondergewaardeerd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:49

Ik heb het ook life mee kunnen maken. De kür van Imke was echt stukken beter dan die van Anky. Het was duidelijk dat Anky op het laatst even iets anders deed om te voorkomen dat ze nog een piaffe moest doen omdat Painted Black al een paar keer licht verzet toonde in de piaffe. Prima opgelost, maar daardoor absoluut niet terecht eerste, want Imke reed een zo goed als vlekkeloze proef met prachtige wissels en een duidelijk verbeterde piaffe, Sunrise gaat steeds meer zitten!
Conclusie: heel leuk idee, dat juryleden uit minder voor de hand liggende landen ook mogen jureren op dit soort topwedstrijden maar in de praktijk mankeert er nog het nodige aan. Terug naar de schoolbanken!

Verder natuurlijk van mij grote complimenten naar Peter Spahn, die absoluut een superprestatie neerzette met zijn Fries Adel!!

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:14

Ook ik mocht er bij zijn. In de intermediare had philip jorissen voor mij ook een super proef gereden, op veilig maar geen tactfouten, waar Nelson toch regelmatig een tactfoutje liet vallen. Laurens werd ook zwaar ondergewaardeerd, terwijl Julie De Deken echt een super prestatie neerlegde. Ook het publiek liet duidelijk weten geraakt te zijn door Imke haar proef, want ze kreeg een overweldigend applaus, normaal ben ik niet zo voor dressuur, maar dit was absoluut foutloze top. Anky liet in haar pi/pa echt wel tactfouten zien, zo stapte Black een paar keer met zijn achterbenen. Maar de naam geeft toch wel vaak wat meer waardering. Spahn vond ik ook super, alleen tijdens de wissels om de pas wisselde hij soms alleen van voor, ja dat zijn nu jammer puntjes. Een heel positieve indruk liet Jordi Domingo op mij na, verrassende verschijning, nam geen risicos maar proef was wel zo goed als foutloos. Jeroen Devroe ging ook beter als ik had durven denken. Het was een geslaagde dag, maar ik vind het opvallend hoeveel tactfouten er op dit niveau zijn, en die mogen in mijn ogen veeeeel zwaarder afgestraft worden. Ik zie liever een paard dat totaal niet spectaculair loopt, maar wel zonder tactfouten een heel proefje loopt, als andersom. Maar wie ben ik, ik rijd dat niveau niet, dus al petje af voor die ruiters, maar dit is MIJN mening Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:19

Ben het met je eens, wil alleen nog wel even kwijt dat de serie om de pas van Spahn waar idd wat foutjes in zaten, nog wel opnieuw is gedaan, zonder fouten, kaarsrecht op de middellijn!

En als ik mocht kiezen.... dan wilde ik het paard van Philippe Jorissen wel voor mijn verjaardag! Wat een dier!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:17

Schrijver van het stuk had zeker een nieuw woord uitgevonden? Geprononceeerd Verward

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 06:59

patsur schreef:
Schrijver van het stuk had zeker een nieuw woord uitgevonden? Geprononceeerd Verward

ROFL Dat vroeg ik me ook al af.
Ik vond Imke ook sprekender dit keer, maar Anky heeft natuurlijk andere punten waar zij weer op scoren kan dankzij haar routine. Bij Imke zie je wel dat er nog steeds progressie in zit, en dat ze steeds dichter bij de score van Anky in de buurt komt.

Ollright struikelde trouwens lelijk in galop, maar toch knap opgelost.
De fries vond ik ook erg leuk om te zien! Jammer van de wissels. De andalusier eindigde nog verrassend hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:44

Geprononceerd met twee e's op het laatst bestond al, maar jullie hebben wel een nieuw woord uitgevonden: geprononceeerd met drie e's bestond nog niet. Gefeliciteerd! Knipoog