Hengst Andel van wisse dood gered

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Hengst Andel van wisse dood gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:14

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2870 ... html?p=4,2
telegraaf.nl

De Friese hengst Andel is zo vlak voor de Kerst van een wisse dood gered. Het verwaarloosde paard werd al tijden door omwonenden bijgevoerd omdat zijn baas hem in de steek had gelaten.

De dierenbescherming heeft in Breda het paard in beslag genomen dat ondervoed en verwaarloosd al weken in de kou van afgelopen tijd in een weiland stond.

Doordat omwonende Margot Janssen zich over het dier ontfermde, is het paard van de dood gered. "Het paard stond al jaren in de wei. De eigenaar heeft diverse keren een proces-verbaal gekregen vanwege verwaarlozing. Maar het afgelopen jaar kon ik het niet meer aanzien. Ik heb hem op eigen kosten bijgevoerd", vertelt de dierenliefhebster. Ze schakelde de Inspectie voor de Dierenbescherming in en afgelopen vrijdag werd Andel in beslag genomen.

Kijk hier voor een foto.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-12-07 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast voor voorpagina

_Sammy_

Re: Hengst Andel van wisse dood gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:16

Arm dier, hoop dat hij het nu beter heeft/krijgt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:17

zomaar bijvoeren zou ik dus nooit doen. als iedereen dat zomaar zou doen krijgt dat beest veel te veel binnen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:18

Andel is gered, maar "uit zijn lijden verlost" geeft bij mij een heel andere indruk (namelijk dat ze hem in hebben laten slapen).
Fijn dat het paard in beslag is genomen, maar de journalist verdient geen pluim voor de manier waarop hij/zij dat stukje heeft geschreven.

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:30

Aaah zielig Huilen Volgens mij is het wel een lief en mooi beestje.. Cool Ik snap niet dat zulke mensen paarden kopen of hebben .. Stoom uit je oren Daar kan ik me zo boos over maken.. echt geen woorden voor..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:31

Dat kan echt niet met de titel paard van Wisse door gered als hij idd afgemaakt is! beetje slordig stukje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:32

Nee hij is niet afgemaakt, tenminste ik maak op dat hij enkel in beslag is genomen.

termen als 'uit zijn lijden' verlost zijn onjuist geformuleerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:34

Typisch door de Telegraaf geschreven. Haha!
Slechte krant. Ja

Maar ik ben blij dat dit paardje nu een beter leven krijgt. Hoe kan iemand zijn paard nu zo verwaarlozen??? Gestoord

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:35

Ahh ben blij dat tiej gered is hoor Ja Journalist heeft het niet helemaal juist geschreven maar okee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:38

ikenindi schreef:
zomaar bijvoeren zou ik dus nooit doen. als iedereen dat zomaar zou doen krijgt dat beest veel te veel binnen...

Normaal is het ook geen goed plan maar als ik het zo lees was het beest zonder bijvoeren al dood geweest.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:41

Katja schreef:
ikenindi schreef:

Normaal is het ook geen goed plan maar als ik het zo lees was het beest zonder bijvoeren al dood geweest.

Mee eens Katja! Daarbij kan ik me voorstellen dat bijvoeren met name uit hooi zal bestaan (maar ik kan er naast zitten), daar kun je een paard nooit te veel van geven.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:50

Wat lief van die mensen en gelukkig is hij nu in beslag genomen. Op naar een beter baasje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:52

dat moet erg dichbij zijn geweest bij mij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:35

Citaat:
Hoe kan iemand zijn paard nu zo verwaarlozen???

En ik snap niet dat er niet veel eerder ingegrepen was. Zo te lezen was dit al erg lang aan de gang.

Die vrouw die bijvoerde verdient een lintje.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:38

Cowgirl schreef:
Citaat:
Hoe kan iemand zijn paard nu zo verwaarlozen???

En ik snap niet dat er niet veel eerder ingegrepen was. Zo te lezen was dit al erg lang aan de gang.

Die vrouw die bijvoerde verdient een lintje.

Idd ik vind het ook heel vreemd dat het zo lang geduurd heeft voor er werkelijk wat aan gedaan wordt!
Hopelijk krijgt het dier nu een beter leven!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:09

Gewoonweg schandalig dat de DB pas zo laat ingreep!

Fantastisch dat die vrouw het paard verzorgd heeft en hem gered heeft. Hopelijk krijgt hij vanaf nu een fijn leven.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:22

Heftig! Scheve mond
Ik snap ook echt niet dat mensen een paard bezitten en er vervolgens zo mee om kunnen gaan..
Hopen dat het snel beter met het paard gaat !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:24

Idd de vrouw verdient een lintje Ja

De Db helaas weer eens niet...

Ik hoop dat het paard nu betere tijden tegemoed gaat Ja

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:33

zo, super dat iemand hem bij gevoerd heeft,en niet dat mensen toekijken hoe een dier staat te verhongeren...

echt een dikke pluim voor die mevr,en ik hoop voor het paard dat ie een heel goed baasje gaat vinden.. Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:39

typisch de dierenbescherming .... rot organisatie .... ze doen helemaal niks

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:20

runningkawa schreef:
Idd de vrouw verdient een lintje Ja

De Db helaas weer eens niet...

Ik hoop dat het paard nu betere tijden tegemoed gaat Ja

Helemaal mee eens! Probeer al maanden de Db zover te krijgen om iemand bij mij uit de buurt te onteigenen. Die heeft zo'n 13 paarden staan waar al jaren niet naar wordt omgekeken. De Db is verschillende keren langs gegaan met een "Foei". Nu lopen de paardjes sinds 3 dagen met een deken, maar dat is alleen zodat je niet kan zien hoe mager ze zijn. Voer krijgen ze nog steeds amper en de meeste hebben hun hele leven nog geen hoefsmid gezien. Bah...kan me daar zo boos over maken! ('t is dat ik geen 13 paarden kan onderhouden.....)

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:20

Ben blij dat hij het nu beter gaat krijgen, maar vind dat het nog steeds te lang heeft geduurd! Wij zijn ook al een tijd bezig met DB voor een paard bij ons op stal maar je schiet er niets mee op. Boos! De hoefsmid komt al gratis omdat die het gewoon niet aan kan zien hoe zijn hoeven er uit zien. Heb zijn baas de afgelopen 6 maanden 1 keer gezien!! En stalling betalen ho maar.....
Het zou veel strenger moeten zijn hier in NL.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:55

shadowflower schreef:
typisch de dierenbescherming .... rot organisatie .... ze doen helemaal niks

Beetje dimmen he! Je zal het wel goed bedoelen maar het is echt beledigend voor al die mensen die in asielen en in de buitendienst dagelijks te maken krijgen met dit soort gruwelijke zaken. Er wordt alles gedaan wat binnen hun macht ligt. Maar soms is het juridisch gezien gewoon niet mogelijk om een dier in beslag te nemen. Het moet echt heel erg zijn mogen ze dat doen. Ik heb zelf 2 jaar bij de dierenbescherming stage gelopen en vrijwilligerswerk gedaan en ik wordt echt heel boos bij zoveel onwetendheid. Ja, ze reageren soms te langszaam maar wat wil je met zo weinig middelen? Hoeveel tijd denk je dat er in al die inspecties gaat zitten?
OK dan! Zelf heb ik een paar hele goede acties van ze gezien en je kunt hier bijna dagelijks lezen over paarden die in beslag genomen zijn.

Als je het zo'n rotorganisatie vind; meld je aan als vrijwilliger en doe er iets aan in plaats van nutteloze kritiek te uiten.
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 24-12-07 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:58

shanou schreef:
Ben blij dat hij het nu beter gaat krijgen, maar vind dat het nog steeds te lang heeft geduurd! Wij zijn ook al een tijd bezig met DB voor een paard bij ons op stal maar je schiet er niets mee op. Boos! De hoefsmid komt al gratis omdat die het gewoon niet aan kan zien hoe zijn hoeven er uit zien. Heb zijn baas de afgelopen 6 maanden 1 keer gezien!! En stalling betalen ho maar.....
Het zou veel strenger moeten zijn hier in NL.

Als hij een paar maanden achter ligt is het paard nu van de staleigenaar toch? Als je de n.a.w. gegevens van diegene hebt moet je hem wel eerst aanmanen denk ik en er een incassobureau opzetten. Maar het is mogelijk om het paard als onderpand te nemen. Die stalbaas moet hem in volpension nemen en die kosten doorberekenen aan de eigenaar. Zo lopen de kosten zo hoog op dat hij het paard waarschijnlijk niet meer terug wil. Als hij/zij hem wel terug wil moet hij eerst alles betalen. Zo niet dan kun je het paard verkopen. Als hij meewerkt met papier en als hij niet meewerkt is dat geloof ik wel heel lastig. Zo gaat het hier in de buurt wel hoor. Slot er op zelfs. Maar ook hier geld; Hij heeft onderdak en te eten en zijn hoeven zien er (niet door de eigenaar maar door jullie goede hart) te goed uit. Dan mogen ze hem vaak helemaal niet mee nemen. De wet moet gewoon veranderen. Nu moet een beest omvallen of er uit zien als een kapstok wil men ingrijpen. Huilen
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 24-12-07 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:02

Och het arme beestje. Ik hoop nu dat hij een beter leven heeft. Het is wel een prachtig beestje, ondanks hij zo mager is.