Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jenga_8 schreef:sportpaarden krijgen over het algemeen zoiezo te weinig ruwvoer. Als ze gewoon meer hooi voeren, krijgen ze ook geen maagzweer..... (een paard heeft 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof nodig) dat hoort ie te halen uit vooral het hooi/kuil (daarom moet je van kuil meer voeren omdat daar minder droge stof in zit en %ueel minder voedingstoffen per kg. dan hooi)
scoxxx schreef:jenga_8 schreef:sportpaarden krijgen over het algemeen zoiezo te weinig ruwvoer. Als ze gewoon meer hooi voeren, krijgen ze ook geen maagzweer..... (een paard heeft 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof nodig) dat hoort ie te halen uit vooral het hooi/kuil (daarom moet je van kuil meer voeren omdat daar minder droge stof in zit en %ueel minder voedingstoffen per kg. dan hooi)
Nu voer ik zowel hooi (grofstengelig, oogst september 2007) als kuil (ook grofstengelig, zeer groen, oogst idem in de herfst).
Ze hebben zeker meer hooi nodig dan kuil. Ze eten (alle 5) 2x zoveel hooi als kuil. Hebben ook meer honger indien ik enkel hooi voer.
Hoe strookt dat dan met jouw verhaal?
Ik begreep nml dat kuil voor een groot deel gefermenteerd is door het plastic eromheen + de melkzuurbacterien en dat daarom een paard juist MINDER kuil nodig heeft dan hooi om de zelfde hoeveelheid voedingsstoffen te kunnen verwerken... ???? Mijn paarden eten minder kuil, worden dikker van kuil dan in vergelijk met het hooi.
Hoe denk jij daar over?
Michelle99 schreef:Lees maar nog eens. Op de wei gaan is SLECHT voor ze:
"Er wordt over het algemeen door veel mensen aangenomen dat paarden op de wei altijd beter af zijn dan paarden in een stal. Maar wanneer er alleen maar grashooi wordt gegeven, dan hebben de paarden in de wei een zeer verhoogde kans op flinke maagzweren."
scoxxx schreef:Nu voer ik zowel hooi (grofstengelig, oogst september 2007) als kuil (ook grofstengelig, zeer groen, oogst idem in de herfst).
Ze hebben zeker meer hooi nodig dan kuil. Ze eten (alle 5) 2x zoveel hooi als kuil. Hebben ook meer honger indien ik enkel hooi voer.
Hoe strookt dat dan met jouw verhaal?
Ik begreep nml dat kuil voor een groot deel gefermenteerd is door het plastic eromheen + de melkzuurbacterien en dat daarom een paard juist MINDER kuil nodig heeft dan hooi om de zelfde hoeveelheid voedingsstoffen te kunnen verwerken... ???? Mijn paarden eten minder kuil, worden dikker van kuil dan in vergelijk met het hooi.
Hoe denk jij daar over?