Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 11:10

http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

Het Landelijk Kennisnetwerk Levende Have houdt een opiniepeiling over de weidegang van paarden. Op de website levendehave.nl kunnen bezoekers hun mening geven over de vraag of eigenaren en houders van paarden verplicht moeten worden hun dieren minstens een paar uur per dag naar buiten te laten.

De opiniepeiling volgt op het pleidooi van biologe en paardengedragsdeskundige Machteld van Dierendonck voor de zogeheten Zweedse aanpak. In Zweden ligt er een wetsvoorstel dat een uitloop voor paarden verplicht stelt en het houden van één paard op één locatie verbiedt.

Van Dierendonck pleit voor de Zweedse aanpak in een reactie op de nota Dierenwelzijn van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit. Landbouwminister Gerda Verburg wil binnen een jaar een plan van aanpak zien, waarmee de paardensector de welzijnsproblemen te lijf te gaat. Volgens Van Dierendock vertoont tussen de tien en dertig procent van de paarden in Nederland stereotiep gedrag. Dertig procent van de paarden die naar de slacht gaan, heeft gedragsproblemen. Die zijn vrijwel allemaal te herleiden tot gebrekkige huisvesting, te weinig beweging, onjuiste voeding en fouten in de opvoeding.

In het decembernummer van het magazine Levende Have doet Machteld van Dierendonck een aantal voorstellen om het welzijn van paarden te verbeteren en daarmee de gedragsproblemen te verminderen. Verschillende studies wijzen op een samenhang tussen stereotypieën (luchtzuigen, kribbenbijten, weven), voeding (weinig ruwvoer, afwezigheid van stro, veel krachtvoer) en huisvesting (stallen die weinig sociaal contact toelaten).

De Federatie Nederlandse Ruiter Sportcentra FNRS zou het bestaande sterrensysteem voor maneges kunnen aanpassen of uitbereiden, aldus Van Dierendonck. Alleen de stallen op de minimale maat maken, is meestal niet voldoende. Er moeten hogere eisen worden gesteld aan huisvesting en management, zodat de paarden meer en vaker contact kunnen hebben met elkaar en meer kunnen bewegen. Ook is het van belang dat het voeraanbod verandert en beter wordt verspreid over de dag. Verder is het volgens Van Dierendonck noodzakelijk dat ‘’de hele paardenwereld gaat nadenken over de trainingsmethoden en middelen die men hanteert’’, zegt ze in Levende Have.

Verwante artikels:

[VN] Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag
[VN] Steun van bokt.nl community voor regels welzijn paarden

Amaris

Re: Opiniepeiling over weidegang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:21

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:34

ik vind het maar een summiere opinie-peiling, ja of nee antwoorden of je vindt dat paarden minimaal een paar uur per dag naar buiten moeten. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:37

Heb net even gekeken op die website. Momenteel zegt 4% dus dat paarden niet een paar uur per dag naar buiten moeten. Ik vraag me dan meteen af wat voor mensen dat zijn, die het daar mee oneens zijn. Hoe kun je het daar nou oneens over zijn Verward ? Maar het zal wel aan mij liggen..... Clown
Met dat soort mensen hebben ik binnen de korste keren ruzie. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:41

Nadya schreef:
Heb net even gekeken op die website. Momenteel zegt 4% dus dat paarden niet een paar uur per dag naar buiten moeten. Ik vraag me dan meteen af wat voor mensen dat zijn, die het daar mee oneens zijn. Hoe kun je het daar nou oneens over zijn Verward ? Maar het zal wel aan mij liggen..... Clown
Met dat soort mensen hebben ik binnen de korste keren ruzie. Haha!

Dat zijn mensen die op een hele luxe pensionstal staan en alleen maar bezig zijn met de kür op muziek, het mooiste paard van stal, etc. Alleen met het eigen ego, gelukkig is het maar 4%. Die mensen zal jij niet tegenkomen, mits je gaat verkassen met je paard en op zo een stal gaat staan, dan zijn ze ook niet allemaal daar, maar idd in een gang zal er ongetwijfeld eentje staan die nooit, nooit buiten komt. Idd kwestie van dierenmishandeling.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:45

Ja Russel, I know Verdrietig .
Helaas ken ik die stallingen wel in het dagelijks leven, want het barst in deze dressuuromgeving van de mensen met zo'n mentaliteit. Vandaar dat ik inmiddels ook zo fel anti-luxe pensionstalling ben geworden Hamer .
Ik heb een hele zware allergie voor dit soort mensen ontwikkelt en ik ontwijk dit soort stalling zoveel mogelijk, want ik word er zwaar depressief en woest van.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:46

Ik ben een 'mens op een hele luxe stal' en jawel, mijn paard is het mooiste (nouja, in ieder geval het apartste) paard van stal. Haha!
Die kur op muziek, gelukkig staat in de bak vaak de radio aan, dus ik "kur" heel wat af op muziek. Knipoog

Maar gelukkig komt ze elke dag lekker van 's ochtends tot 's middags buiten.

(maar ik snap wel wat voor soort mensen je bedoeld Russel Clown )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:50

Maanling, dan ben je dus niet alleen maar bezig met je ego, want je laat je paard ook lekker naar buiten toe. En ik ken dus stallingen waar men vele paarden niet naar buiten laat, want:

- dan worden ze vies
- dan krijgen ze het koud
- dan raken ze gewond
- dan is de fitheid eraf voor de wedstrijd
en ga maar door met nog meer onzinredenen.

Ik heb mijn paard niet alleen voor mijn eigen lol, maar soms denk ik wel eens dat veel mensen dat wel hebben. Arme paardjes. Huilen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:53

Ik vraag me af hoe ze het willen controleren als ze zoiets gaan verplichten. Opzich wel goed dat ze zich ermee bezig houden en in de gaten hebben dat er tegenwoordig veel paarden niet fatsoenlijk de benen kunnen strekken en frisse lucht krijgen.

Mijn paard staat gelukkig lekker buiten, ik ben van een pensionstal naar huis verhuisd waar ze zo lang mogelijk naar buiten kan en om te voorkomen dat ze vereenzaamd hebben we er een pensionpaard bij gezet. Ik heb nu geen luxe ed en moet op dit moment dus door de drek rijden maar m'n paard kan wel lekker paard zijn en dat vind ik het belangrijkste.

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:55

Het zijn niet alleen 'die mensen op een luxe pensionstal' die hun paarden niet naar buiten doen hoor!! Een beetje kort door de bocht, vind ik. Er zijn ook zat 'andere mensen' waar de paarden niet uren naar buiten gaan. Vroeger stonden bij de boeren de paarden vaak ook de hele winter binnen. Toen waren er nog geen mooie gedraineerde paddocks etc. En we wonen niet allemaal daar waar mooie zandgronden zijn.. helaas. Niet dat ik niet zou willen dat alle paarden in Nederland een paar uur per dag naar buiten gaan hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar om 'die mensen op een luxe pensionstal' zo in een vakje te plaatsen vind ik niet juist. En wat betreft de peiling op die site, vind ik ook een beetje krom. alleen maar ja/nee kunnen antwoorden, daar heb je niet veel aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:58

Dat klopt zeker. Het zijn idd niet alleen de luxe pensionstallingen, waar zulke zaken voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:02

Idd Nadya, het is jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een paard het leuk vind om de hele dag op stal te staan. Mensen moeten zich eens meer gaan verplaatsen in het paard ipv alleen maar als mens te denken naar het paard toe. Mag het paard eindelijk uit zijn stal, moet hij werken! Natuurlijk vinden paarden het werken ook wel leuk, maar hij mag toch zeker ook wel eens buiten staan en even zélf genieten! Maar dan krijg je weer: Oh, het waait! Nou, laat hem dan maar binnen hoor! Stel je voor dat hij het koud krijgt! Bah ! Vervolgens krijg je een chagrijnig paard of een paard dat tijdens het rijden loopt te bokken en te doen en dan is het ineens een 'moeilijk' paard. Snap jij het nog? Paarden moeten ook buitenkomen als ze niet worden gereden en dat beseffen sommige mensen nog steeds niet. Daar kan ik me echt heel boos om maken Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:05

Op mijn stalling (waar mijn paard 24/7 buiten loopt in de enige kudde die bij ons het hele jaar door buiten blijft) staan al maanden 2 pony'tjes die er niet elke dag uitkomen of er alleen uit komen om te werken. En ze hebben nog een deken op ook, wat ik echt superoverdreven vind, maar goed......... Ik zeg er wel eens wat van, maar die eigenaren denken echt dat het normaal is Verward . Terwijl de rest er wel elke dag uitgaat (en gelukkig ook nog steeds op het land, ondanks dat het al december is. Vorig jaar stonden ze in deze tijd al fulltime binnen).

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:11

Deze opiniepeiling slaat nergens op, het is vragen naar de bekende weg.
Natuurlijk vind 96% van de nederlanders dat paarden enkele uren buiten moeten staan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:13

Ik vind het ook een oppervlakkige opiniepeiling, hoor..... Knipoog

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:17

Wat voor mening hebben jullie dan bij "boxrust opgelegd door de DA"?
Dit is een gewone open vraag dus geen aanval Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:25

Boxrust is iets heel anders want het moet wil het paard beter worden. Ik zou het naar vinden voor mijn paard maar als dat het beste voor haar zou zijn dan moet het maar even. Maar er staan honderden paarden de hele dag binnen zonder dat ze iets hebben en dát is waar ik over struikel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:27

Ik ga meteen even stemmen!
En tja, boxrust op DA advies vanwege tijdelijke ziekten e.d. vind ik anders dan permanent binnen hebben staan omdat het niet nodig gevonden wordt.
Mijn paard heeft ook op de kliniek en later thuis een paar dagen op stal gestaan, maar normaliter gaat alles hier naar buiten!

Edit: heb net gestemd. 205 stemmen geteld, waarvan 5 % oneens! Verward
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-12-07 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:31

Zucht, ik ga stemmen nu... Het moet inderdaad maar heel snel afgelopen zijn met die ellende.
Natuurlijk zijn er situaties denkbaar waarin het nog erger is, en ongetwijfeld lieten boeren hun paarden vroeger altijd binnen staan. Maar we dachten ook dat de aarde plat was, gaven vrouwen geen stemrecht, en dronken liters melk omdat dat zo gezond was.
Inmiddels is het 2007, zijn er veeeel meer mensen met paarden, en hebben we behoorlijk wat meer kennis.
Dus ik zeg: benut die kennis, haal je kop uit het zand, gun behalve jezelf ook je dier een fijn leven, en naar buiten ermee!
Lekker met z'n vriendjes dollen!
Je wilt zelf toch ook niet je hele leven op de plee zitten zonder soortgenoten, en 1x p.d. een rondje om het huis lopen?

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:34

Ja maar wordt in mijn ogen dat toch ook moeilijk om daar controle op te houden. Stel: mijn paard heeft een peesblessure, maar weidegang vergroot de kans op terugkeer, hoeft niet, kan wel...
Dan wordt het zo'n grijs gebied. Een DA moet dan echt "boxrust" opleggen wil je straks je paard binnen mogen houden.
En gaan gemeentes dan ook meer meewerken aan het creëeren aan ruimte voor paarden? Denk hierbij aan veilige afzettingen? Of niet? Moet het dan weer terug naar allemaal in de kudde? En wat dan met hengsten? Ik zie een GGK hengst nog niet zo 1,2,3 gezellig in de kudde lopen ROFL

Ik vind het allemaal nog erg vaag en ben benieuwd met welke veranderingen ze komen en hoe ze dat willen gaan doorvoeren in de paardensector. Want ik ken voldoende stallen waar het niet eens mogelijk is om alle paarden elke dag buiten te zetten en al helemaal niet samen. Blond

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:34

Ninx: Amen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:37

Judje schreef:
Ninx: Amen!

Jaja, had je al verwacht hier! Net als Nadya...
Het "een paard moet buiten" A-team! Haha!

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:41

En is het uberhaupt te controleren?
...Komt een controleur bij de stal "is jou paard er vandaag al uitgeweest?" "Ja meneer vanochtend al lekker 2 uur buiten gestaan" Case Closed?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:43

Het is net zoiets als door rood licht fietsen, het mag niet... duizenden mensen doen het. Maar als je gepakt wordt schrik je wel even en denk je er beter bij na.
Door het als regel te stellen zullen ook veel beginnende onwetende paardeneigenaren zich realiseren dat al dat binnen staan niet erg heilzaam is.
Die het als een dwingende boodschap; zeer leerzaam!!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:44

Ze zijn toch ook wel knettergek aan het worden! Eerst mogen de koeien niet meer naar buiten omdat ze.... mest procuceren. Koeien zijn dus slecht voor het milieu. Daar kon ik met mijn pet al niet bij. Nu MOETEN ineens de paarden wel naar buiten, hoewel ze ook mest produceren, is dat dan niet slecht voor het milieu? Waar is de logica gebleven? Afgeschaft, zeker te slecht voor het milieu. Hoe iwl je nu controleren of paarden naar buiten komen en als dat niet het geval is, wat daar voor redenen voor zijn? Moet je nu ook al ee nDA attest hebben als je paard door bv. kreupelheid niet naar buiten kan? Of omdat je bv. niet in een situatie bent, het dier bij slecht weer binnen te halen als dat nodig is en het dan maar liever binnenlaat en 's avonds beweging geeft?
Afgezien van de vraag of het welzijn van he tpaard hier ook echt mee is gediend,wordt hier een heel wezenlijk principe hier over het hoofd gezien: maak geen wetten die je niet kunt handhaven!!!
Overigen sstaan mijn paarden in een open stal, een in NL vrij onbekend fenomeen, maar een systeem, dat ik van harte ondersteun. Ik heb nu dus ook teddypaarden.