Ballet der witte hengsten groot succes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ballet der witte hengsten groot succes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:15

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1586
dehoefslag.nl

Afgeladen tribunes met enthousiast meeklappend publiek en hier en daar een stiekem flitslicht (‘géén foto’s maken a.u.b.’), dat was wat de berijders van de Spaanse Rijschool uit Wenen in Ahoy Rotterdam zagen. De drie voorstellingen die plaatsvonden op 30 november, 1 en 2 december waren tot de laatste zitplaats uitverkocht. In totaal bezochten 18.000 liefhebbers het ballet der witte hengsten. Nog eens 5000 belangstellenden waren aanwezig bij de generale repetitie. Het was de vijfde maal dat de Lipizzaners en hun berijders in Ahoy te zien waren, de laatste keer was in 2001. De hengsten imponeerden het publiek met indrukwekkende passages, piaffes, levades, courbettes en capriolen, oefeningen die zowel aan de hand als onder de man gedaan worden. Het Weense instituut mocht zich verheugen op hoog bezoek; vrijdag woonde Koningin Beatrix de première bij. Na afloop ontving zij in de stallen een cadeau van de heer Ernst Bachinger, Oberreiter en managing director van de Spaanse Rijschool. Op zaterdag was premier Balkenende te gast met zijn echtgenote en dochter. Behalve het hoofdnummer was ook het voorprogramma genieten. Acht Friese hengsten met wapperende manen en hun berijders lieten onder leiding van Christa Laarakkers zien dat ook zij uitermate geschikt zijn voor het hoogste dressuurniveau.

Woody2015

Re: Ballet der witte hengsten groot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:58

ik zie zulke voorstellingen liever dan welke tak van de paardensport ook!
ik krijg er tranen van in mijn ogen, zo mooi!

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:11

Ja ik ben ook geweest, zaterdag Haha!!
Ik heb echt zo genoten, het was gewoonweg prachtig allemaal Lachen!

LISSI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:18

IK VOND HET OOK SCHITTREND mijn instructeur heeft personlijk cotact met de ruiters en gaat ook regelmatig naar ween toe om daar ook met de witte hengsten te mogen werken en te helpen echt uniek als iedereen wat meer in het rijtechnische gedeelte zich zou verdiepen en er meer tijd en geduld voor zou hebben zouden we allemaal zo rijden de kunst van het loslaten en teugelvoering dat is het belangrijkste van alles maar o zo moeilijk

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:23

Zozo, de heren van de spaanse rijschool accepteren een vrouw in hun voorprogramma! Wat zijn ze ineens open minded geworden. Koe
Sorry, ik vind het weliswaar ontzettend knap wat ze met hun paarden alllemaal laten zien, maar sinds ik weet dat ze daar "omwille van de traditie" alleen maar mannen aannemen, zelfs als ze moeite hebben om gekwalificeerde mannelijke kandidaten te vinden, hebben ze voor mij compleet afgedaan. Komaan zeg, in welke tijd leven we?

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:20

Ach ja ze blijven ouderwets Haha!..
maar het is wel super mooi om te zien. Ben er dit keer niet geweest maar wel de 2x hiervoor en het is dat ik dit weekend niet kon maar anders Tong uitsteken had k het wel geweten.
Echt super en hoop dat ze nog eens terug komen in Nederland

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:55

ook ik ben er geweest. vrijdags
moet zeggen dat ik het inderdaad wel mooi/ knap vond wat ze met die paarden kunnen en doen maar toch zie ik liever het 'gewone' spring gebeuren. maar dat neemt zeker niet af dat dit een geweldige ervaring was en ik het zeker wel mooi vond.
heb ook nog wat foto's gemaakt ( maar wel zonder flits, dat mocht wel )
heb ze al afgedrukt, nu nog in fotoalbum plakken Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:04

Ik ben er vrijdag ook heen geweest, gezellig samen met de koningin in de ahoy Clown
Prachtige show, HOE blijven die mannen zitten tijdens die sprongen zonder beugels? Nagelbijten / Gniffelen Haha!

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:06

Ik ben zaterdag geweest, vond het een mooie show. Ik heb er van genoten. Als ze weer in Nederland komen ga ik er zeker weer heen.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:16

soesita schreef:
Zozo, de heren van de spaanse rijschool accepteren een vrouw in hun voorprogramma! Wat zijn ze ineens open minded geworden. Koe
Sorry, ik vind het weliswaar ontzettend knap wat ze met hun paarden alllemaal laten zien, maar sinds ik weet dat ze daar "omwille van de traditie" alleen maar mannen aannemen, zelfs als ze moeite hebben om gekwalificeerde mannelijke kandidaten te vinden, hebben ze voor mij compleet afgedaan. Komaan zeg, in welke tijd leven we?

In de formule1 zijn ook alleen maar mannen, nee vrouwen kunnen niet autorijden of racen ha ha. Het is nu eenmaal zo.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:28

Ik ben er ook geweest, ik had gewoon rillingen over mijn rug lopen, zó prachtig vond ik het.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:09

ik ben ook geweest zondag.
vond de schimmels leuk om te zien.
wel even een grote overgang van knallende muziek met friesen naar mozart,met schimmeltjes die niet echt veel beweging hebben.
en de friese paarden onder leiding van crista laarakkers ook geweldig wat een mooie manen hadden ze.
er was ook nog een schow met 5 friesen waarvan 1 verkleed als prins.
die vond ik echt slecht.
1 meisje keek telken om haar heen om de andere 3 te volgen waarbij ze dus verkeerd reed en het ergste vond ik nog dat de verklede prins een galop wissel probeerde te maken en het paard gewoon overkruist door hobbelde bij de volgende poging viel het paard in de uitgestrekte draf erg jammer want ze zagen er zo mooi uit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:56

soesita schreef:

Bij mijn weten is er enkele jaren geleden al een vrouw toegelaten tot de rijschool hoor.

Ik ben vrijdag geweest. Geweldig om te zien, de ongedwongenheid, rust en ontspanning in het werk was overweldigend om te zien.
Het contrast met het Friezenvoorprogramma was gewoon schokkend en dan niet in het voordeel van de met veel bombarie rondrijdende friezenruiters.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:57

toch jammer dat ik er neit heen was Vork

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:06

Ik ben zaterdag avond geweest. Echt geweldig. Heb enorm genoten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:29

Ik was er vrijdagavond, sprakeloos!!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:45

..ik vond juist het ongedwongen wel tegenvallen en de friezenshow vond ik weer top(hoezo verschillende meningen +))..maar ik ben dan ook op zondag geweest..misschien waren de paardjes het spuugzat...maar het geklets van de zweep, was goed te horen..tja...ik ben tig jaar geleden ook geweest en toen vond ik de show zelf ook mooier,dus ik ga er niet meer naartoe

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:21

Ik ben ook vrijdagavond geweest. Haha!
De show van de friezen was wel spectaculairder om te zien. Daarentegen vond ik het ook heel knap om achter een paard te lopen en dan gewoon al die oefeningen te laten zien. Vond dit wel het mooiste onderdeel.
Vinden jullie de show trouwens ook zo rommilig verlopen (behalve die quadrille/caroussel)? Ik wist af en toe niet waar ik moest kijekn.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:27

Ik had er ontzettend graag heen gewild, maar ik durfde het niet aan omdat ik bijna uitgerekend ben en niet te lang op een stoeltje kan zitten. MAar volgende keer ben ik er zeker bij!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:48

Ik ben er in 2001 geweest en vond het niks....
lle paarden strakke koppies...oortjes naar achter..
En er brak een teugel tijdens het rijden, beest aan de kletter en onbestuurbaar....achteraf vond ik het toch niet zo netjes en ontspannen allemaal.

Toen we kaartjes voor dit jaar kregen heb ik ook bewust nee gezegd...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:55

Ik heb geen zweep gehoord, maar ik was er vrijdag.
Mijn boodschap aan mijn moeder luidde wel, mam volgende keer weer gewoon kur op muziek grand prix niveau?

Ik miste bij de paarden impuls, souplesse, happy athlete zijn.
IMO draaide ze het tapje af en liepen de paarden op automatische piloot. Echter het werk aan de lange lijnen en de hoge school sprongen vond ik wel mooi en imponerend om te zien.

Zo zie je maar zoveel mensen, zoveel verschillende meningen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:00

miep1979 schreef:
Ik miste bij de paarden impuls, souplesse, happy athlete zijn.

Ik heb wel heel veel impuls gezien bij die hogeschool sprongen hoor! *LOL* Ze konden die paarden nauwelijks in bedwang houden. Souplesse hebben de paarden zeker ook wel, maar wel op een andere manier als de paarden die we hier gewend zijn. Deze paarden worden veel teruggereden en hebben heel veel aanleg voor de verzamelde gangen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:33

Ik word er niet al te vrolijk van. Ik heb al vaker de spaanse rijschool in actie gezien en vond en blijf het maar niks vinden. 1 op de tien toont ware harmonie en eenheid met zijn paard, de rest is allemaal strak, strakst, strakker dan strakst. Ongelofelijk veel spanning en een aantal paarden bewegen uit pure vermoeidheid en angst. Ik vind het zelfs prettiger om naar een normale kur op GP niveau te kijken. Ooit was het niveau van de spaanse rijschool mijn streven maar ik ben tot op het bot teleurgesteld.

Mooi is anders.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:34

ben het helemaal met miep1979 eens, echt ongedwongen was het niet.... heb toch echt bijna alle paarden zien lopen met de stang flink aangetrokken , open monden, tong eruit etc.
de hoge sprongen zijn absoluut imponerend om te zien, maar om daar nou ook bij te zeggen dat dit zonder dwang en ongedwongen gaat...... eehhh nee niet echt.
bij de verdere "normale" dressuuroefeningen miste ik veel takt en impuls en het van voor naar achteren rijden, maar we zijn hier in NL natuurlijk ook wel verwend met onze eigen dressuurpaarden!
verder vond ik de paarden op een uitzondering na erg tegen vallen, vond de meeste maar dikke fatzige pony's.
de traditie etc vind ik wel mooi om te zien met de mooie tuigen en pakken, maar of ik dit nou belangrijker vind dan een "happy athlete", nee dus, leuk om een keer gezien te hebben maar vond de 45,- euro weer vrij veel voor wat je te zien kreeg.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:56

Ben er ook een keer geweest en het viel me eigenlijk nogal tegen. Had er heel veel van verwacht, ze zijn bijna een soort legende in paardenland. Ik vond de paarden niet echt mooi en de show weinig imponerend...