Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
shcmarathon schreef:Klopt, zeker met die klimaatverandering komt het heel erg dichtbij allemaal... Ben blij dat ik "maar" 1 paardje heb!
Huertecilla schreef:shcmarathon schreef:Klopt, zeker met die klimaatverandering komt het heel erg dichtbij allemaal... Ben blij dat ik "maar" 1 paardje heb!
Je haalt nu wel een paar dingen door elkaar.
Rhino is heel normaal. Serieuzer dan droes of griep maar niets exotisch.
Wat wel actueel is geworden door het in NL voorkomen van de mug die ook blauwtong verspreid is de dreiging van afrikaanse paardenpest.
Dát is een ´exoot´. Ook dit is geen reden tot paniek want andalucia leeft er al een eeuw mee. Wat wel reden tot ongerustheid is dat de NL overheid geen geactualiseerd draaiboek heeft.
Dit is echter een ander topic.
Het topic is rhino en dat is een normale paardenziekte waar geen bijzondere maatregelen voor nodig zijn. Hier in andalucia heerst het continue. Alleen drachtige merries worden geënt en zelfs de zin daarvan is twijfelachtig.
Het grote probleem is níet klimaatsverandering maar het grote aantal paarden en de huisvesting daarvan in
paardenpakhuizen.
hc
buster4ever schreef:ik hoop idd ook niet dat het verder uitbreid maar zoals jullie allemaal zeggen ooit zal t zover komen dat t wel mega uitbreid
raizarobin schreef:Mijn paarden staan aangrenzend met de paarden van Kennemergaarde. Ook train ik wel eens op hum accomodatie. Er gaan paarden bij ons van stal in de les bij kennemergaarde. En toch maak ik mij niet heel veel zorgen. Wel houden de paarden goed in de gaten.En temperaturen we ze iedere dag. En hebben we een soort van wedstrijdverbod. Maar de kans dat de Rhino van de ene stal naar de andere stal overgaat is niet zo groot. Kijk maar naar Kennemergaarde zelf. Er staan een stuk of 50 paarden maar er waren er maar 2 besmet. Dit komt mede door dat Hannie en Martin (eigennaren Kennemergaarde) meteen maatregelingen hebben getroffen. Ze hebben ons ook meteen gebeld toen er evt spraken zou zijn van Rhino. Dus rustig afwachten en niet in paniek raken.
Buurman Hein Rutte is trouwens mijn vader![]()
liss schreef:raizarobin schreef:Mijn paarden staan aangrenzend met de paarden van Kennemergaarde. Ook train ik wel eens op hum accomodatie. Er gaan paarden bij ons van stal in de les bij kennemergaarde. En toch maak ik mij niet heel veel zorgen. Wel houden de paarden goed in de gaten.En temperaturen we ze iedere dag. En hebben we een soort van wedstrijdverbod. Maar de kans dat de Rhino van de ene stal naar de andere stal overgaat is niet zo groot. Kijk maar naar Kennemergaarde zelf. Er staan een stuk of 50 paarden maar er waren er maar 2 besmet. Dit komt mede door dat Hannie en Martin (eigennaren Kennemergaarde) meteen maatregelingen hebben getroffen. Ze hebben ons ook meteen gebeld toen er evt spraken zou zijn van Rhino. Dus rustig afwachten en niet in paniek raken.
Buurman Hein Rutte is trouwens mijn vader![]()
maar hoe krijgt een paard rhino?
toch door overbrengen van het ene paard op het andere?
wie kan me dat vertellen, ben een beetje een leek op dat gebied!
crossmonster schreef:dat hopen we allemaal ...
maar vroeg of laat zal nederland getroffen worden door een besmettelijke, dodelijke paardenziekte