Exotische ziektes in opmars door klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Exotische ziektes in opmars door klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:16

http://paarden.ziezo.biz/
ziezo.biz

Minister Verburg vreest voor uitbraak van Afrikaanse paardenpest

Door de klimaatverandering kunnen exotische ziekten snel dichterbij komen. Die boodschap had minister Gerda Verburg (Landbouw) woensdag bij de opening van de gemoderniseerde paardenkliniek van de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Na het bluetonguevirus dat in 2006 opdook, noemde Verburg ook de Afrikaanse paardenpest als mogelijke dreiging voor paarden, pony's en ezels. Bij het voorkomen of bestrijden van dierziektes moeten dierenartsen nauw samenwerken met het Rijk, aldus de minister.

“De Afrikaanse paardenpest is gevaarlijk en mijn ministerie werkt aan een draaiboek. Samenwerking staat daarbij centraal. Mocht deze ziekte ooit uitbreken, dan komt het er vooral op aan hoe goed het ministerie van Landbouw, de paardensector en dierenartsen kunnen samenwerken”, aldus Verburg.

De minister haalde ook de regelmatig oplaaiende discussie over dierenwelzijn aan. De dierenarts speelt daarin volgens haar een belangrijke rol. Hij moet niet alleen een dier kunnen behandelen, maar ook de discussie over de beste behandeling aan kunnen gaan met de eigenaar. En daarbij zijn goede sociale vaardigheden van groot belang.

Nederland telt nogal wat paardenliefhebbers. Er zijn 400.000 paarden en 450.000 mensen beoefenen deze sport, die een omzet heeft van 1,5 miljard euro. “Het is een sector die ertoe doet”, aldus Verburg, zelf ook liefhebster. Ze opende het nieuwe faculteitsgebouw als ringsteekster, zittend in een karretje met daarvoor een paard.

Temeraire

Re: Exotische ziektes in opmars door klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:33

Bah, eng idee zeg. Moet er niet aan denken dat er nog een besmettelijke ziekte bij komt Scheve mond
Ik hoop dat ze werken aan een goed draaiboek en dat, als de ziekte hier ooit komt, hij gelijk binnen de perken kan worden gehouden.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:58

Getsie, ik hoop echt niet dat dat hier komt Scheve mond

MarjoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:08

Hoop ook dat het wegblijft maar ook hier krijgen we te maken met klimaatsveranderingen dus zal niet lang duren vrees ik!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:33

Wat ik me dan afvraag is: Worden onze paarden dan 'geruimt' net als ander vee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:38

ik denk dat ze dan half nederland over zich heen krijgen....
lijkt mij niet dus....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 20:41

Wanneer het nodig is, dan wordt dat echt wel gedaan. Koeien en varkens werden ook geruimd. Het is dan wel erg sneu, maar dat waren ook dieren. Paarden zijn in dat principe niet "meer".

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:56

Cayenne schreef:
Wanneer het nodig is, dan wordt dat echt wel gedaan. Koeien en varkens werden ook geruimd. Het is dan wel erg sneu, maar dat waren ook dieren. Paarden zijn in dat principe niet "meer".

Ik ben het er opzich wel mee eens, maar als je het zo bekijkt: het is vaker zo dat mensen een hechtere band met paarden hebben dan met koeien. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Maar ik denk niet dat ze een andere keuze zullen hebben, hoe erg het ook is Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:59

Cayenne schreef:
Minister Verburg vreest voor uitbraak van Afrikaanse paardenpest.

Dan moet ze even een mailtje sturen naar haar andalusische collega (is nl een deelstaat, geen provincie) en ze kan zó een compleet en en driemaal praktijkgetest draaiboek krijgen. Ik heb een paard wat nog een brandmerk heeft dat ze geënt is tijden de uitbraak die tot begin jaren negentig andalusie in quarantaine hield.
De twee uitbraken erna zijn snel beheersd.

De waakzaamheid hier is groot en de regels mbt blauwtong héél streng omdat dit dezelfde verspreider betreft. Die mug ís al in NL.
Blauwtong heeft andalusië nog steeds stevig in de greep en in quarantaine mbt schapen en geiten.
Hier is men echt zéér tegen ´ruimen´ gekant. Het opofferen van gezonde dieren buiten de geïnfecteerde bedrijven is hier maatschappelijk niet geaccepteerd.
Tijdens het schapendrama van 2000-2002 heeft men hier de schapen gewoon geënt. Ook de wilde bergschapen. Dán maar een exportverbod OK dan! In NL telt het economisch belang. Als het exportverbod meer kost dan ruimen is het antwoord al helder.

Dat NL geen bijgewerkte draaiboeken heeft is Gestoord

hc

Edit; als ik met mijn paard uit de vallei wil moet ik het laten ontsmetten. Idem de aahanger. Dit is ivm de migratie van de mugjes.
In de loop van de winter veranderen deze regels per regio.

xEmkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:24

zou er niet aan moeten denken als je pony/paard opgeruimd zou moeten worden :s

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:04

Een paard valt volgens mij tegenwoordig niet meer onder de noemer "slachtvee", maar onder "hobby/gezelschapsdier".
Door deze naamswijziging zal er hopelijk een ander draaiboek zijn dan voor het "slachtvee".

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:41

Er had een paar maanden geleden in de Bit een stukje gestaan over die Afrikaanse Paardenpest. Was best naar om te lezen. Stond ook in dat het idd al in Zuid Eurpa was geconstateerd én dat het van hetzelfde soort vliegie was als de blauwtongknutvlieg, die ook niet in Nederland hoorde voor te komen. Wat dat betreft, even doemdenken, is het alleen maar een kwestie van tijd. Ze waren ook wel al bezig met een nieuw draaiboek, maar volgens de oude, nog werkende zouden paarden gewoon geruimd worden...
Ik zag gelijk 'mijn' twee geeltjes door de lucht zweven in zo'n hapgrijpding, yuch...(kan af en toe wat dramatisch zijn , I know)
Maar of een boer nu altijd minder (anders misschien, maar minder...) om zijn vee geeft dan elke paardenfreak, dat weet ik niet...Was ooit op tv een interview met een boer die ook net zijn laatste koeien door de lucht had zien gaan, dat waren dieren uit bloedlijnen die nog gefokt waren door zijn opa. Die arme man had het er echt moeilijk mee...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:29

Hmm ik vraag me af wat dat draaiboek inhoudt? Ook het preventief ruimen van paarden net zoals toen met de koeien en schapen?????

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:26

Het enorme verschil is, dat paarden geen deiren zijn die voor de vleesinduxctrie bedoeld zijn. Je kunt dus prima enten, wat bij vleesdieren niet mag vanwege exportproblemen (zogenaamd dan). De paarden in Spnaje, waar de ziekt ejarenlang heerste, zijn ook geent, dacht ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:35

bterlaan schreef:
Het enorme verschil is, dat paarden geen deiren zijn die voor de vleesinduxctrie bedoeld zijn.

Voor joú niet, voor de wet wel.

Citaat:
De paarden in Spanje, waar de ziekte jarenlang heerste, zijn ook geent, dacht ik.

Nee. Zelfs hier in de deelstaat andalucia niet. De reden ligt voor de hand: geïnfecteerde dieren zijn dan niet meer dmv bloedonderzoek te herkennen. Dat was ook waarom er gebrandmerkt werd in combinatie met enten.

Nogmaals, NL kan simpel bellen met andalucia voor een compleet en getoetst draaiboek.

hc

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:31

Is het niet pervers dat we de medische mogelijkheden die we hebben niet mogen gebruiken voor dieren die a priori toch niet voor de slacht zijn bedoeld? Ik dacht trouwens, dat dat met de paardenpas mogelijk was geworden: je geeft aan, dat het paard niet voor de slacht is en je mag plotseling veel meer medicijnen gebruiken dan bij slachtdieren. Tenminste, dat is hier in DE zo. Of daar ook de hand aan wordt gehouden en het wordt gecontroleerd, is natuurlijk vers twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:00

Ik las eerst: erotische ziekten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:34

bterlaan schreef:
Is het niet pervers dat we de medische mogelijkheden die we hebben niet mogen gebruiken voor dieren die a priori toch niet voor de slacht zijn bedoeld?

Ja dat is pervers en daarom kan ik het standpunt hierover hier in andalucia heel erg waarderen.

De laatste twee uibraken, de laatste meen ik in 2003, zijn héél snel en soepel beheersd en de maatregelen om de migratie van Culicoides imicola tegen te gaan worden strikt gehandhaafd.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:37

ER bestaan toch entstof voor?
Laat mij maar enten
En idd, heb mijn knolletjes niet voor niks gechipt, laat dat ding met bij behorend paspoort eindelijk maar eens nut hebben...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:59

runningkawa schreef:
ER bestaan toch entstof voor?

Lees een paar reacties terug Pling

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:07

Heb ik gedaan
Misschien dat ik achter entstof beter ?! kon zetten. Het verbaast mij namelijk dat Verburg het daar niet over heeft. Vandaar eigenlijk de vraagteken.
Aan de rest van bericht begrijp je ook wel dat ik voor enten ben...niet voor niets een chip geplant met paspoort.
Die van mij hoeft niet gegeten te worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:45

runningkawa schreef:
Aan de rest van bericht begrijp je ook wel dat ik voor enten ben...niet voor niets een chip geplant met paspoort.
Die van mij hoeft niet gegeten te worden

Mijn paarden zijn alleen tegen tetanus geënt en heb mijn paarden alleen laten chippen omdat ik het grotere belang ervan begrijp.
Mbt afrikaanse paardenpest zie ik ook alleen de zin van enten in een straal om een geconstateerde besmetting.

Nogmaals: er ís een prima en praktijkbewezen actieplan. Het chippen maakt als voorbereidende maatregel deel uit van dit actieplan, verbonden aan isoleren en enten bij uitbraak.
Ook mbt het beheersen van C. imocola is hier járen ervaring.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:45

Tot afgelopen voorjaar had vrijwel geen nederlander ooit van ´blauwtong´ of de verspreider ervan gehoort, laat staan dat de NL paardenliefhebbers begrepen waarom in andalucia zo streng op een chipverplichting is overgegaan.

Er staat in het nl inmiddels een helder stukje op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Culicoides_imicola

Bij ons in de bergvallei is deze mug endemisch. Om onze paarden te verplaatsen moeten we dit bij het regionale landbouwkantor schriftelijk aangeven en ze officieel laten desinsecticeren, ontinsecten, met een spray welke 15 dagen werkzaam is.

hc

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 00:28

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:08

jakkes!!
krijg gewoon de kriebels van dit hoor!!
mijn pony heeft al eens ternauwernood het rhino virus (de ergste vorm) overleeft op een stal van 25 paarden was zij 1 van de 2 paarden die NIET ziek is geworden, verder waren ze allemaal ziek, diverse paarden waren verlamd en vochten voor hun leven, en 2 zijn er overleden.
als ik dit weer hoor, brrr.
in elk geval, mochten ze paarden gaan ruimen Boos! dan bind ik me aan ze vast, ruimen ze mij ook maar mee Vork Boos! maar van mijn beestjes blijven ze af.