Zelfs de beste paarden eindigen soms bij de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zelfs de beste paarden eindigen soms bij de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:57

http://www.mineralwellsindex.com/local/ ... 91114.html
mineralwellsindex.com

AQHA is voor het slachten van paarden

Paardenvlees is nog steeds een delicatesse in sommige Europese en Aziatische landen.

Volgens de Humane Societe in de Verenigde Staten zijn de grootste markten voor paardenvlees nog steeds in Frankrijk, Belgie, Nederland, Japan en Italie.

Een zeer bekend Amerikaans renpaard, Ferdinand, eindigde ook in een Japans slachthuis. Ferdinand won in 1986 de Kentucky Derby, de 1987 Breeders'Cup Classic, de 1897 Horse of the Year titel en had een winstsom van maar liefst 3.8 Miljoen dollar.

Hij werd na zijn pensioen verkocht aan Japanse kopers. In 2002 was de naam van Ferdinand opeens verdwenen uit het Japanse register voor Volbloedhengsten.

Uit onderzoek is gebleken dat Ferdinand geslacht werd in een Japans slachthuis toen hij een oudere geen winst-makende hengst meer was. Dit werd gedaan zonder enige contact met de voormalige Amerikaanse eigenaar.

Toen deze ontdekking werd gedaan, reageerden veel volbloedfans over de hele werd zwaar geschokt en verontwaardigd.

Omdat zij zich het lot van dit beroemde paard aantrokken, werd in 2005 het Ferdinand Fonds opgericht, wat het allereerste fonds was voor dit soort doeleinden. Hiermee willen zij het slachten van beroemde paarden tegen gaan.

Helaas zijn er nog steeds verschillende paardenorganisaties die het paardenslachten voor consumptie niet tegen willen gaan. Sommige organisaties zien het als een zonde om paarden de slachten, maar andere organisaties zien het als een noodzakelijkheid.

Een van de organisaties die voor het slachten is, is de American Quarter Horse Association (AQHA), het grootste stamboek in de Verenigde Staten.

In een persrelease van 2008, verklaarde de AQHA: "Negen universitaire professoren van 4 verschillende staten, zijn het er over eens dat een verbod op het slachten van paarden juist meer kwaad dan goed zou doen, voor het paardenwelzijn in dit land.

Verwant artikel: [VN] Dierenartsen in US verbaasd over misverstanden slachterij

Elanor

Re: Zelfs de beste paarden eindigen soms bij de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:01

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemde actie om "beroemde" paarden te redden? En de gewone 'huis- tuin- en keukenpaarden dan? En niet te vergeten ál het andere slachtvee? Waarvan de laatste vaak een leven heeft wat nou niet zodanig is dat het zal schitteren op de voorpagina van de krant...

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:05

Beroemde paarden mogen niet geslacht worden, 'gewone' paarden wel? Huilen van het lachen
Kom op zeg, onzin

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:09

ik zou geen verschil maken tussen beroemde paarden en gewone paarden, en dat gezeur over slachten , ik vind de slachttransporten veel erger

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:11

Tja het fonds is niet voor niets in Amerika opgericht, dit is ook naar mijn idee een typisch Amerikaanse actie.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:12

Wat is er mis met het slachten en opeten van paarden? En daarnaast, ik denk dat de consument echt het verschil niet proeft tussen een lief schattig manegepony'tje en een wereldberoemde volbloed. Lekker opeten dus! Vork Het transport is idd vaak het ergste, laat men daar maar eens wat aan doen!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:16

ik snap het probleem niet, waarom een beroemd paard niet bij de slacht dan?

moet de koningin dan ook niet worden begraven maar worden opgezet ofzo??"

Beroemd of niet, als ik een paard zou hebben en het zou slecht gaan door ouderdom of ziekte gaat de mijne naar de slacht!

maar over dat ik inslapen niet pretig vind (heb het een keer erg fout zien gaan) is al een topic geloof ik

MarjoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:39

elanor schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemde actie om "beroemde" paarden te redden? En de gewone 'huis- tuin- en keukenpaarden dan? En niet te vergeten ál het andere slachtvee? Waarvan de laatste vaak een leven heeft wat nou niet zodanig is dat het zal schitteren op de voorpagina van de krant...

Helemaal mee eens!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:06

Dit vind ik nu typisch weer iets voor Amerika he Nagelbijten / Gniffelen

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:40

Hoe Amerikaans. Huilen van het lachen

Ik kan niet begrijpen wat er mis is met het slachten van paarden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:50

Wat een actie Lachen.
Ik vind het voor elk paard en ander dier erg dat het geslacht wordt. Ik vind niet dat er onderscheid moet gemaakt worden tussen beroemd en niet beroemd.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:24

Nelleke1 schreef:
moet de koningin dan ook niet worden begraven maar worden opgezet ofzo??"

Het grappige is dat dat zo ongeveer gebeurt. Tong uitsteken Leden van de koninklijke familie worden gebalsemd en begraven in een grafkelder. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:38

elanor schreef:

Inderdaad ja!

Het is voor alle dieren zielig die geslacht worden en het ergste zijn de dieren uit de bioindustrie, dat is zoiets vreselijks en om dan nog maar niet te spreken over die walgelijk veetransporten!
Juist voor 'beroemde' dieren moet het minder zielig zijn, die hebben tenminste nog een leven gehad...

Maar goed, ik blijf het zielig en triest vinden en zal zo vegetarier worden als ik daar alle dieren mee zou kunnen redden. Maar helaas, dan moet de hele wereld het doen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:50

LiNdA1986 schreef:
Inderdaad ja!

Het is voor alle dieren zielig die geslacht worden en het ergste zijn de dieren uit de bioindustrie, dat is zoiets vreselijks en om dan nog maar niet te spreken over die walgelijk veetransporten!
Juist voor 'beroemde' dieren moet het minder zielig zijn, die hebben tenminste nog een leven gehad...

Maar goed, ik blijf het zielig en triest vinden en zal zo vegetarier worden als ik daar alle dieren mee zou kunnen redden. Maar helaas, dan moet de hele wereld het doen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als jij het allemaal écht zo erg vindt, moet je vegetariër worden. Dat scheelt een paar dooie beesten per jaar. Er zijn honderdduizenden vegetariërs in Nederland. Dat scheelt echt wel. Klagen dat het allemaal verkeerd is kunnen we allemaal wel. Tong uitsteken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:53

Denk niet dat het typisch amerikaans is. Vermoed dat als Bonfire op de nominatie voor de slager zou staan er ook wel een boel nederlandse geldschieters tevoorschijn komen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:59

Mijn broer zei vroeger altijd tegen me:
Een paard kost 2,50 per kg, de rest is emotionele waarde.
Zo zie ik het voor me.
Ik heb voor mezelf ook de keuze gemaakt dat als 1 van mijn paarden afgemaakt moet worden, de eerste keuze toch naar de slager is.
Misschien heel cru voor sommigen, maar ik heb er goede ervaringen mee.Bloos
Wat wordt er anders met je paard gedaan?
Deze wordt opgehaald door een destructiebedrijf en ik kan je vertellen dat dat ook geen fijn gezicht is.Verdrietig
Als het paard geslacht kan worden, kan het nog ergens voor dienen.
Maar dat is mijn mening.
(voordat ik half bokt over me heen krijg) Bloos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:04

Inderdaad dat denk ik ook, Katja. Daar zou ook veel ophef over zijn, en niet alleen door pennymeisjes.. Wie wil nu het wereldberoemde paard van Anky op zn bord hebben Nagelbijten / Gniffelen

En jullie zeggen allemaal wel dat het slachten en paardenvlees eten zo normaal is, maar je moet het vergelijken met honden en katten in Nederland. Niemand zou zijn hond of kat laten slachten en laten opeten, die krijgen allemaal 'netjes' een spuitje en vallen rustig in slaap, omdat ze een emotionele waarde hebben, het is vaak je kindje.. Dat geldt in Amerika ook voor paarden (en hier in Nederland ook wel bij veel mensen). Het is gewoon een heel andere cultuur, en ik vind dat je dat wel moet respecteren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:06

Juist óók beroemde paarden verdienen een 'waardige dood', pijnloos, snel en humaan.
Wat is er het verschil tussen een biefstukje van een huis tuin en keuken paard of een beroemd paard? Het zal even lekker smaken.

Ik heb het al eerder gezegd; maar mochten ook honden geslacht kunnen worden, en mijne was ziek en op, jaag hem dan maar een pin door het hoofd, dat heb ik liever dan inslapen.

Maargoed, dit gaat vast weer een topic worden tussen pro-slachters en mensen die tegen het slachten van paarden zijn.... Sigaar

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:08

Tuurlijk moet je dat respecteren, maar hoor jij iemand klagen als er een (nog prima in orde) onbekende pony wordt geslacht? Dat is meten met 2 maten...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:12

JoyCiej007 schreef:
Juist óók beroemde paarden verdienen een 'waardige dood', pijnloos, snel en humaan.
Wat is er het verschil tussen een biefstukje van een huis tuin en keuken paard of een beroemd paard? Het zal even lekker smaken.
Hier gaat het volgens mij om een paard dat niet meer presteert en niet zozeer op is in fysieke zin. Vind dat een dier best recht heeft op een pensioen en niet moet worden afgedankt als een gebruiksvoorwerp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:23

Maar wát is een 'waardige dood'? Knipoog Een pin door het hoofd is nu niet echt humaan he Nagelbijten / Gniffelen En zo denken Amerikanen nu eenmaal.
Daarnaast gaat het bij de slachterijen in Japan, en die vroegere slachterijen in Amerika, niet echt vlekkeloos Dat wil je echt niet zien. Niet zoals in Nederland, rustig een aai over het hoofd en in een keer weg.. Nee daar worden hele kuddes door de machines heen gedreven en alles zo'n beetje automatisch in worstjes veranderd, met dus veel paniek en chaos. Ik denk dat dat ook de voornaamste reden is waarom er zo'n ophef over ontstaat, stel je voor dat je opeens hoort dat je maatje naar zo'n 'killer plant' is gegaan..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:27

Vroeger (heel vroeger) bracht je een hond naar de slager als hij afgemaakt moest worden. Denk echter niet dat hij dan opgegeten werd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:31

Katja schreef:
JoyCiej007 schreef:
Hier gaat het volgens mij om een paard dat niet meer presteert en niet zozeer op is in fysieke zin. Vind dat een dier best recht heeft op een pensioen en niet moet worden afgedankt als een gebruiksvoorwerp.

Nee, oké..... maargoed, dat weten wij ook niet echt... misschien had hij wel ergens last van, of was hij echt 'op'.

Tuurlijk, zulke paarden gun je na hun carriere nog een mooi pensioen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:33

MysticTinker schreef:
Maar wát is een 'waardige dood'? Knipoog Een pin door het hoofd is nu niet echt humaan he Nagelbijten / Gniffelen En zo denken Amerikanen nu eenmaal.
Daarnaast gaat het bij de slachterijen in Japan, en die vroegere slachterijen in Amerika, niet echt vlekkeloos Dat wil je echt niet zien. Niet zoals in Nederland, rustig een aai over het hoofd en in een keer weg.. Nee daar worden hele kuddes door de machines heen gedreven en alles zo'n beetje automatisch in worstjes veranderd, met dus veel paniek en chaos. Ik denk dat dat ook de voornaamste reden is waarom er zo'n ophef over ontstaat, stel je voor dat je opeens hoort dat je maatje naar zo'n 'killer plant' is gegaan..

Blij dat je in ziet dat het in nederland vaak wél goed gaat, in amerika gaat het soms misschien iets anders inderdaad, daar heb ik ook wel filmpjes van gezien e.d.

Maar, wij zijn niet in slachterijen in amerika geweest, misschien hebben ze ook daar wel slachterijen waarbij het op dezelfde manier als hier (bij van Veen in Nijkerk) gaat...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:39

In Amerika hadden ze maar drie paardenslachterijen, de zgn 'killerplants', megagroot waar niet naar een enkel paard werd gekeken. De laatste is niet zo lang geleden gesloten. Aan de ene kant wel goed natuurlijk, want het ging er daar heel slecht aan toe, maar aan de andere kant zijn er nu erg veel transporten naar Canada en Mexico, waarvoor paarden ook urenlang in een te kleine trailer moeten staan, met diezelfde slechte slachterijen. Dus eigenlijk hebben ze er weinig mee bereikt helaas..
Het zou inderdaad veel beter zijn als ze een paar kleinere, betere slachterijen zouden openen, maar dat werkt gewoon niet omdat er in Amerika geen paardenvlees wordt gegeten, alles wordt geëxporteerd, en dat levert niet genoeg winst op voor een kleine slachterij.