Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Jammer, dit standpunt.
Gerda Verburg verplicht hiermee alle eigenaren om voldoende ter zake kundig te zijn om het werk van de smid te beoordelen.
Als dat zo makkelijk was, was er ook geen jarenlange opleiding nodig om smid te worden.
Je geeft het beroep van kinderarts toch ook niet vrij omdat ouders zélf maar moeten beoordelen of de arts in kwestie wel vakwerk aflevert?
Ik snap wel dat de vergelijking een beetje mank loopt.
Maar dat loopt het paard dat door beun de haas wordt beslagen ook, en dan is de eigenaar misschien wel te laat met zijn beoordeling.
Lynn_Nikita schreef:Je kan zelf toch nakijken of een smid bv deurne gediplomeerd is? De mijne heeft een certificaat op zijn bus, in stockervorm
Daarbij, als een smid mijn paard slaat met een vijl tegen het hoofd, vastlegt of wat dan ook, neem ik meteen een andere.
Dus zo heel apart vind ik deze redenering ook niet.
Citaat:De minister meent overigens dat er voldoende mogelijkheden zijn om de hoefsmid aansprakelijk te stellen als blijkt dat hij het paard 'opzettelijk' heeft verwond.
JoviBan schreef:De opleidingen/diploma's zijn er toch?!
Dus aan de eigenaar de keus voor welke hoefsmid je kiest. Waarom zou de overheid je tot een keuze moeten verplichten? Dat is toch te gek voor woorden?!
scoxxx schreef:Eerlijk gezegd, na stage te hebben gelopen bij verschillende hoefsmeden, ken ik meer gediplomeerde hoefsmeden die te pas en te onpas "wat hardhandiger" zijn dan ongediplomeerde hoefsmeden die fysiek geweld gebruiken.
Om nog eerlijker te zijn: ongediplomeerde hoefsmeden leveren over het algemeen beter werk af en zijn een stuk paardvriendelijker.
En, een opleiding zegt helemaal niets over de kwaliteit hoefsmid. Heelveel gediplomeerde hoefsmeden die behalve "hardhandig" zijn ook prutswerk afleveren.
Ik zou zeggen, mensen verdiep uzelf in de hoeven van uw eigen paard!
scoxxx schreef:nu ben ik toch benieuwd hoe je aan zoveel stage adressen komt, als je geluk hebt vindt je er 1 of je moet overal weggestuurd zijn. Zou wel verklaren waarom je de beun de hazen zo de hemel in prijst.Eerlijk gezegd, na stage te hebben gelopen bij verschillende hoefsmeden, ken ik meer gediplomeerde hoefsmeden die te pas en te onpas "wat hardhandiger" zijn dan ongediplomeerde hoefsmeden die fysiek geweld gebruiken.
Om nog eerlijker te zijn: ongediplomeerde hoefsmeden leveren over het algemeen beter werk af en zijn een stuk paardvriendelijker.
En, een opleiding zegt helemaal niets over de kwaliteit hoefsmid. Heelveel gediplomeerde hoefsmeden die behalve "hardhandig" zijn ook prutswerk afleveren.
Ik zou zeggen, mensen verdiep uzelf in de hoeven van uw eigen paard!
randalinpony schreef:Jammer, dit standpunt.
Gerda Verburg verplicht hiermee alle eigenaren om voldoende ter zake kundig te zijn om het werk van de smid te beoordelen.
Als dat zo makkelijk was, was er ook geen jarenlange opleiding nodig om smid te worden.
Je geeft het beroep van kinderarts toch ook niet vrij omdat ouders zélf maar moeten beoordelen of de arts in kwestie wel vakwerk aflevert?
Ik snap wel dat de vergelijking een beetje mank loopt.
Maar dat loopt het paard dat door beun de haas wordt beslagen ook, en dan is de eigenaar misschien wel te laat met zijn beoordeling.
Judje schreef:Moeten zij dan zelf beoordelen of de hoeven van hun paarden goed worden bekapt?