Zwembad voor paarden snel populair

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zwembad voor paarden snel populair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:13

http://www.stegen.net/
stegen.net

Een duikplank ontbreekt, maar voor de rest is het toch een echt zwembad, verwarmd en al. Met dat verschil dat het zwembad van Patrick Kuijpers in het Drentse plaatsje Vredenheim uitsluitend bedoeld is voor paarden. Het zwembad is nu enkele maanden in bedrijf en blijkt in een behoefte te voorzien. ,,Het loopt echt storm. We krijgen enorm veel aanvragen", aldus Kuijpers.

Het zwembad in Vredenheim is volgens de eigenaar het eerste volledige paardenzwembad van Nederland. In het buitenland is zwemmen voor paarden al redelijk ingeburgerd. Voor paarden die moeten herstellen van een blessure is het een prima manier om te revalideren. En elk paard kan zwemmen. ,,We bouwen het heel rustig op", zegt Kuijpers. ,,De eerste dagen doen we alleen een kort recht stukje. Als dat goed gaat, dan mag het paard echt een rondje zwemmen. Het is een intensieve bezigheid voor de paarden, maar ook voor ons. We zijn met vier man bezig als een paard zwemt. Je moet je hoofd er goed bij hebben."

De paarden die deze ochtend een frisse duik nemen zijn al behoorlijk ervaren en laten zich gemakkelijk door de toegang tot het bad leiden. Ze lopen rustig het water in en passeren de brug, zodat ze op de circel komen. De brug wordt daarna verplaatst, zodat er rondjes kunnen worden gezwommen. Na twee rondjes schuift de brug verder door en kan het paard richting de uitgang. Daarna wordt het droog gemaakt, eerst met een zweetmes en daarna onder een blower en ten slotte een solarium.

Kuijpers wordt plat gebeld door belangstellenden en dierenartsen die eens willen komen kijken, maar dat heeft hij liever niet. ,,Het is belangrijk dat het zo rustig mogelijk is." Een ’badkaart’ voor één maand kost trouwens 695 euro, exclusief BTW. Dat is inclusief volledig pension en zes keer per week zwemmen.

Klik hier voor een foto van het zwembad.

ukje

Re: Zwembad voor paarden snel populair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:17

ik heb daar laatst een heel stuk over gelezen wist echt daarvoor niet dat er zwembaden bestonden voor paarden.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:33

Ik heb momenteel één paard hier staan voor revalidatie en als deze terugkomt gaat paard No. 2 ernaar toe.

Het is echt een aanrader!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:34

Vind de prijs daarvoor dan nog meevallen! Als je nagaat dat er 4 man 6 dagen per week met je paard bezig is en dan ook nog met volledig pension.
@ Plukje: hebben beide paarden een blessure? Zo ja, wat voor 1?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:35

Klinkt echt heel gaaf!!
Denk dat vooral rug/spierblessures er erg mooi voor zijn, weet niet hoe t met pezen zit?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:39

Wel innovatief Haha! Nee ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kan me goed voorstellen dat het super werkt. Dat doet het bij mensen ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:41

Het is iig iets om in je achterhoofd te houden. En de kosten vallen idd mee als ze er met zijn vieren intensief mee bezig zijn.
Ben ergens wel benieuwd hoe mijn paarden op dat zwemmen zouden reageren...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:44

Ik zie de advertenties al voor me 'luxe pensionstalling: solarium afspuitplaats, sauna en zwembad aanwezig'

Doe mij maar zo'n paardenzwembad van paardnatuurlijk Clown

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:49

prijs zonder btw.. maar toch als je paard er helemaal van hersteld. vind ik niet eens reuze reuze duur.

ben benieuwd wat mijn paard er van had gevonden. hij is niet bang voor water., maar 1x echt met de voeten van de bodem geweest, vond ie toch wel spannend

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:51

Hermesdeux schreef:
@ Plukje: hebben beide paarden een blessure? Zo ja, wat voor 1?

Het paard wat er op dit moment staat heeft een peesschede ontsteking, een slijmbeurs ontsteking, hij is geopereerd aan verklevingen op de pees en hij heeft een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees. Dit heeft hij in januari 2007 opgelopen. Hij heeft 6 maanden boxrust gehad en ik heb 4 maanden met hem gestapt aan de hand. Hij staat er nu sinds 01 november. Volgende week vrijdag komt hij thuis en dan ga ik er weer voor het eerst opzitten.

Paard No.2 heeft twee jaar lang op rust gestaan wegens HKO en beschadigd kraakbeen in het rechtervoorbeen. Dit is nu helemaal goed, maar hij blijft links achter kort lopen. Hij is nu sinds juli weer onder het zadel. Als het goed is wordt hij door het zwemmen weer even sterk in alle benen, dus we hopen dat hij dan weer in evenwicht loopt.

Paard No 1 is onder het zadel ook niet braaf en doordat hij nu doormiddel van zwemmen weer wat conditie heeft opgebouwd kan ik er wat meer aan rijden. Twintig minuten suf rondjes stappen is echt niet mogelijk bij hem. Daarnaast heeft hij vroeger wat last van zijn rug gehad en deze is nu ook weer lekker aangesterkt.

Mij hoor je ook echt niet klagen over deze prijs. Hij wordt lekker dagelijks aan de hand gestapt, iedere dag uitgebreid gewassen. En ze denken heerlijk met ons mee, qua voeding, supplementen en overige verzorging.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:02

Valt mij op dat heel veel mensen niet van het bestaan afweten.

De laatste paar maanden heeft er bij de bit steeds een kaart bijgezeten om het onder de aandacht te brengen.
Op zich is het voor ons niet eens zo ver weg, maar hoop er nooit gebruik van te hoeven maken.

(eer)gisteren heeft er ook een heel stuk over in het dagblad van het noorden gestaan (DVHN)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:30

dit bestaat al veel langer. ik weet nog dat ik als klein manege meisje vaak artikels uit kranten en tijdschriften knipten en daar heb toen ook een keer een artikel bijzat over renpaarden die regelmatig naar het zwembad gingen Ja

edit hier nog wat foto's en een interview met iemand die zijn paard daar heeft staan....
http://www.rtvdrenthe.nl/9f64e8ae-dcae- ... wsId=18235

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:50

jep hier waren idd meerdere mensen mee bezig maar het is mooi dat eindelijk iemand dit eens gerealiseerd heeft Ja

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:06

Pellie schreef:
jep hier waren idd meerdere mensen mee bezig maar het is mooi dat eindelijk iemand dit eens gerealiseerd heeft Ja

Eindelijk in Nederland, bedoel je dan. In 1999 ben ik in Denemarken op stage geweest en ben toen ook op bezoek geweest bij een bedrijf waar ze precies zo'n zwembad al hadden en gebruikten. Resultaten voor de paarden schijnen overigens inderdaad heel goed te zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:55

Ik vraag me eigenlijk af wat 1 zwembeurt dan zou kosten...
Er staat trouwens bij horses at work iemand die daar laast met haar paard is geweest.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:03

ik vind dit een bijzondere goede ontwikkeling op nederlandse paarden bodem!!
Zwemmen is gewoon een super goed oefening voor herstel en voor conditie opbouw.
Ik ben hier heel erg blij en ben trots op nederland (paardenland) dat hier zo word nagedacht voor verbetering voor het houden en onderhouden van paarden.
Daar kan the uk nog heel veel van leren.
Laatst bijgewerkt door Moniek op 22-11-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:03

Ik ga gelijk kijken op de site Lachen

Mijn pony heeft ook een acute peesblessure

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:17

Als ik het geld ervoor zou hebben, zou ik mijn paard er ook een maand heensturen. Hij is nogal gevoelig in z'n rug en denk dat dit hem wat sterker zou maken.

Superinitiatief.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:25

die van mij moet elke dag 20 minuten stappen en 10 minuten draven
Als dat zwemmen beter is ga ik kijken of dat niet kan Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:24

Moniek schreef:
Ik ben hier heel erg blij en ben trots op nederland (paardenland) dat hier zo word nagedacht voor verbetering voor het houden en onderhouden van paarden.

Volgens mij heeft de UK meerdere zwembaden voor paarden.
Met name in de renpaarden wereld wordt dit al langere tijd toegepast.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:53

In Ijsland hebebn ze ook zwembaden om de paarden te trainen... 10 minuten zwemmen staat qua verbranding en spierontwikkeling gelijk aan een uur zware arbeid.. maar is onbelast, dus veel beter voor de gewrichten (heb ik uit een ijslands paardenblad)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:19

manie schreef:
Moniek schreef:

Volgens mij heeft de UK meerdere zwembaden voor paarden.
Met name in de renpaarden wereld wordt dit al langere tijd toegepast.

the uk heeft voor een hele kleine groep goede voorzieningen die allemaal door buitenlanders zijn geintrodiseerd .
the uk is oer het algemeen erg slecht en loopt ver achter op de nederlandse ontwikkelingen en kennis.
en verder zijn hier maar heel weinig van die zwembaden en lang niet zo goed als we nu kennen.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:57

leuk een zwembad voor paarden Haha!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:24

ik zou het mijn paarden opzich wel gunnen maar ze hebben hun diploma nog niet.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:39

ik heb pas wat hene en weer gemaild met dhr. Kuijpers. wilde namelijk graag ene keer een kijkje komen nemen (vanwege belasngstelling door mijn vak), maar dat kon inderdaad niet zomaar.
ze gaan schijnbaar wel open dagen organiseren.

het klinkt allemaal wel hele goed, alleen gaat het -voor zover ik tot nu toe heb begrepen, dikke slag om de arm!- zonder directe begeleiding van dierenarts en/of dierenfysio. dat zou ik dan wel jammer vinden, in het kader van kennis over revalidatie etc.