Veel harten slaan op hol bij gedachte wonen bij je paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veel harten slaan op hol bij gedachte wonen bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:05

http://www.destentor.nl/flevoland/21913 ... ce#reactie
destentor.nl

De belangstelling voor de paardenwoonwijk bij het Banter Kuinderbos is enorm, weet Coby de Boer van projectontwikkelaar Indio & Co uit Almere. Dik tweehonderd mensen hebben laten weten dat ze in aanmerking willen komen voor een van de ongeveer veertig kavels.

De Boer is inmiddels in gesprek met provincies en gemeenten op vier andere locaties in Nederland. Om daar ook woonwijken aan te leggen waar paardenbezitters hun viervoeter bij huis kunnen stallen. Bijna 370 geïnteresseerden heeft ze kunnen noteren voor een paard bij huis-kavel, waarvan er dik 200 alleen al voor het Kuinderbos. Niet vreemd, weet De Boer.

De inmiddels landelijke belangstelling voor de Kuinderbos-paardenwoonwijk begon nu eenmaal in de Noordoostpolder. Na publicatie in de Stentor doken landelijke media en thema-magazines op de paardenwoonwijk. Gevolg is dat inmiddels gemeenten zelf zich aanmelden bij de Almeerse projectontwikkelaar Indio & Co, zegt De Boer. De gemeente Hardenberg - met veel platteland en veel paardenhouders - nam recent contact met haar op.

De realisering van een paardenwoonwijk is overigens niet eenvoudig. Er moet een zogeheten bestemmingsplanwijziging voor komen. De grond bij het Kuinderbos waar Indio aan de slag wil, heeft een agrarische bestemming. Daar mag je niet zomaar gaan wonen. En de doorsnee 'woonbestemming' laat geen paarden in de tuin toe.

k4tink4

Re: Veel harten slaan op hol bij gedachte wonen bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:15

Kan me best voorstellen dat veel mensen dat maar al te graag zouden willen! Zou dat even leuk zijn, buurtfeest Tong uitsteken allemaal paarden! Als je op vakantie bent kunnen je buren mooi even je paard verzorgen. Écht een goed idee Ja

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:17

Goh zou ik ook wel willen 'later'.
Ben eens benieuwd hoe zoiets eruit zou gaan zin uiteindelijk.
Zal dan ook wel heel wat kosten. (Niet dat een huis zowiezo al goedkoop is Sigaar )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:28

Ben benieuwd hoe het zal gaan als ze er eenmaal wonen! Wij hebben sinds 3 jaar de paarden bji huis en naast dat we gewoon erg veel pech hebben gehad (blessureleed in de wei en op stal of in de bak, gewoon door stomme pech, ben je ook enorm gebonden, kost het veel tijd alles goed bij te houden en is het minder romantisch dan je denkt! Knipoog
Je moet wel houden van buiten werken in weer en wind! Daarbij kost het voer en stro steeds meer maarja-dat geldt natuurlijk voor iedereen!
En NL is een zeurland met al zijn regeltjes mbt een schuilstal plaatsen bijvoorbeeld, al begrijp ik hier uit dat alles geregeld wordt voor je en dat scheelt weer, alles is kennelijk al aanwezig!
Ben benieuwd waar de bak wordt geplaatst!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:34

Misschien doen ze 2 onder 1 kap woningen, die dan samen 1 bak en weiland delen Nagelbijten / Gniffelen
wat denken jullie?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:36

Klinkt gezellie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:38

Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe zwaar het is om paarden aan huis te hebben. De verantwoording en het werk en daarnaast nooit meer weg kunnen van huis.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:39

Pipo schreef:
Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe zwaar het is om paarden aan huis te hebben. De verantwoording en het werk en daarnaast nooit meer weg kunnen van huis.

Precies. En daar had ik me ook wel wat op verkeken, hoor! Bloos

Het is heerlijk dat je alles op je eigen manier kunt doen, da's veel waard maar poeh! 2 x Veulen bijvoeren met melk, paard in het gips dagelijks 2 x behandelen 6 weken lang, merrie met beschadigde pees en ontsteking 2 x per dag zelf antibioticum spuiten; het is leerzaam maar wel internsief! Knipoog

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:57

Lijkt mij erg leuk. Alleen niet in Almere...

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:58

detour schreef:
Pipo schreef:

Precies. En daar had ik me ook wel wat op verkeken, hoor! Bloos

Het is heerlijk dat je alles op je eigen manier kunt doen, da's veel waard maar poeh! 2 x Veulen bijvoeren met melk, paard in het gips dagelijks 2 x behandelen 6 weken lang, merrie met beschadigde pees en ontsteking 2 x per dag zelf antibioticum spuiten; het is leerzaam maar wel internsief! Knipoog

Je hebt een punt hier, echter als je paarden dit hebben en je hebt ze op een pension stal lijkt het me nog minder handig om daar 2x per dag heen te gaan helemaal als het wat verder weg is.
Mensen moeten zich wel realiseren dat het niet alleen een droom is een paard bij huis maar ook hard werken en niet (makkelijk) weg kunnen (vakantie oid.).
Toch zou ik het wel willen, vind het een goed idee.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:03

Ik heb het geluk dat mijn ouders gek zijn met paarden, mijn moeder pas sinds afgelopen zondag Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vader heeft van ziektes ed wel verstand en als ik hem uit zou leggen wat hij moet voeren komt alles goed. Ik heb het er namelijk wel eens met hun over gehad, zij zouden met alle liefde een weekje in mijn huis intrekken om voor mijn beesten te zorgen (later *LOL* )

Het voordeel van zo'n paardenwijk is, dat je in wijk woont vol met paardeneigenaren. Een soort buurtpreventie op de paarden dus. Is je paard ziek en weet jij niet wat te doen, weet de buurman dat 3 huizen verderop misschien weer wel. Ben heel benieuwd hoe dit in werkelijkheid zal gaan verlopen Ja

Edit: Je kunt met zn allen onderling afspreken wanneer de DA komt om te enten o.i.d.! Scheelt ook weer in de kosten Nagelbijten / Gniffelen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:10

ja dit is echt een heel tof idee!
ikzelf heb net een inschrijfformulier vrijblijvend ingevuld, ik ben zeer geintresseerd om hiervan op de hoogte te blijven.
het is niet heel goedkoop maar ook niet verschrikkelijk duur, en dat zeker niet wat je er allemaal voor krijgt.
tja, en wat is niet duur, een eengezinswoning of hoekwoning begint vanaf 250.000 euro, dat is voor de groep jong die ze willen bereiken toch een smak geld die niet iedereen los zal krijgen.
maja, in de tijd van nu kosten alle huizen verschrikkelijk veel. Boos!
wat ik jammer vind is dat zo'n project niet hier in limburg word gestart maar wel in bijna alle andere gebieden in nederland, en dat terwijl de huizenprijs in limburg laag ligt en er voor ruiters ontzettend veel moois is te zien, je kunt hier uren en uren rijden , er is hier zoveel bos Haha!

nog een groot pluspunt is het op vacantie kunnen, bestaat dat nog Clown
je kunt dan gewoon op vacantie en er let iemand op je paard die er verstand van heeft en je dier kan lekker op zijn eigen stekkie blijven, super toch!

nou ik ben zeer benieuwd wat er uit gaat komen want een gewone vrijstaande woning met wat grond erbij is voor veel mensen niet te betalen, en zeker niet als je chronisch ziek bent want dan doen ze toch al moeilijker als het om grotere bedragen gaat.
wie weet word het op deze manier wel toegankelijk voor meer mensen.
al denk ik wel dat het erg moeilijk word omdat ik al las dat ze het bestemmingsplan en zulk soort dingen moeten gaan veranderen, en daar zit niet iedere gemeente op te wachten en ik geloof dus dat het niet overal zal worden goedgekeurd mits het intressant is voor de gemeente zelf.

over de verorging zal ik niet van een koude markt thuiskomen want ik doe nu ook al alles alleen, me 2 paarden, 7 schapen, 2 geiten, 3 konijnen en 2 pauwen.
veel verwaarloosde dieren die bij mij terecht zijn gekomen.
dus dat zal allemaal niet nieuw zijn, ze staan nu in een weide 5 minuten van mijn huis en daar moet ik ook 2 x per dag naartoe.
verder heb je bij zon woning maar een paard aan huis neem ik aan dus al dat werk is wel te overzien voor mij haha Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:37

Ik heb jaren terug eens in een Cavallo (duits paardentijdschrift) over een zelfde soort project gelezen.
Daar was in het midden van de grondstukken een grote binnen- en buitenbak, die door 1 persoon gerund werd en waar de bewoners allemaal gebruik van konden maken. De paarden zelf stonden bij de bewoners "aan huis".
Ik vond dit toen al een super idee Lachen . Je paarden lekker aan huis, meteen je stal en/of paddock zó kunnen maken zoals jij dat ideaal vindt (bijv. automatische -verwarmde!!- drinkbakken, gedraineerde paddocks, boxen of openstal enz. enz.) en als je op vakantie gaat, de mogelijk hebben om relatief makkelijk iemand te vinden die je paarden verzorgd.
Als er hier in de omgeving zo´n project zou komen, zou ik me meteen inschrijven Ja !

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:43

Het is inderdaad een heel leuk idee en er zullen inderdaad veel mensen zijn die er van dromen om hun paard achter hun huis te hebben staan.
Ik heb ze zelf ook achter mijn huis en dat is inderdaad heerlijk, veel werk dat wel want alles moet je zelf doen, maar het is vooral een rust. Geen geroddel, mensen die zich overal mee bemoeien wat je op pension vaak mee te maken hebt.

Het enige wat ik me afvraag of je dat dus daar ook niet hebt, allemaal paarden mensen bij elkaar, het lijkt zoiets als op een pension stal alleen nu is alle werk voor jezelf en ze staan achter je huis waardoor je niet ergens steeds naartoe moet om je paard te doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:06

En voor gemeentes ideaal om wildgroei aanleg van binnen-/buitenbakken aan te pakken. Knipoog Tong uitsteken

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:08

Pipo schreef:

Precies. Ik heb mn hele leven op het zelfde adres als mn pony's/paarden gewoond. Nu sinds bijna een jaar woon ik elders en moet zeggen dat ik het heerlijk vind. Kan weg wanneer ik wil zonder een heleboel te moeten regelen. Kan eindelijk eens uitslapen (al lukt me dat nauwelijks, het vroege opstaan in de weekends zit er zo ingebakken).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:10

detour schreef:
Ben benieuwd hoe het zal gaan als ze er eenmaal wonen! Wij hebben sinds 3 jaar de paarden bji huis en naast dat we gewoon erg veel pech hebben gehad (blessureleed in de wei en op stal of in de bak, gewoon door stomme pech, ben je ook enorm gebonden, kost het veel tijd alles goed bij te houden en is het minder romantisch dan je denkt! Knipoog
Je moet wel houden van buiten werken in weer en wind! Daarbij kost het voer en stro steeds meer maarja-dat geldt natuurlijk voor iedereen!
En NL is een zeurland met al zijn regeltjes mbt een schuilstal plaatsen bijvoorbeeld, al begrijp ik hier uit dat alles geregeld wordt voor je en dat scheelt weer, alles is kennelijk al aanwezig!
Ben benieuwd waar de bak wordt geplaatst!

in het centrum van het dorp

Ik ben bij de initiatiefnemers geweest voor een interview. Dat was echt ontzettend leuk Ja

Mogelijk komt er nu ook een locatie in Noordholland!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:11

ozzie111 schreef:
Het is inderdaad een heel leuk idee en er zullen inderdaad veel mensen zijn die er van dromen om hun paard achter hun huis te hebben staan.
Ik heb ze zelf ook achter mijn huis en dat is inderdaad heerlijk, veel werk dat wel want alles moet je zelf doen, maar het is vooral een rust. Geen geroddel, mensen die zich overal mee bemoeien wat je op pension vaak mee te maken hebt.

Het enige wat ik me afvraag of je dat dus daar ook niet hebt, allemaal paarden mensen bij elkaar, het lijkt zoiets als op een pension stal alleen nu is alle werk voor jezelf en ze staan achter je huis waardoor je niet ergens steeds naartoe moet om je paard te doen.

Er komt een beheerder die bepaalde dingen centraal aanstuurt. Dus de lusten van een pensionstal, maar wel het gemak van een paard aan huis. Mestafvoer en beheer van de bakken wordt centraal geregeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:13

Franca schreef:
Lijkt mij erg leuk. Alleen niet in Almere...

Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:15

nou ja je kan het ook positief zien: als je dan toch in Flevoland moet wonen Scheve mond dan liever in zo'n woonproject toch? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:28

Ach, wij hebben er ook wel eens rondgekeken, hoor. Ik heb wel wat vrienden die heel erg gelukkig in de Flevopolder zijn. En gelukkig maar, toch? Lachen

Maar nee, voor ons hoeft het niet. Mijn paard staat geweldig, hoor, ook vlakbij huis trouwens. Ik kan er prima mee leven zo..... Maar ik vind het wel leuk dat ze met zulke projecten bezig zijn. Dat wel. Ja

Als ik mijn paard aan huis wil hebben, ga ik zelf liever richting Drenthe ofzo..... Lachen
Maar ik vind mijn vriendschappen en leven hier ietsje belangrijker. Knipoog
Moet ook wel, want de kost moet ook verdiend worden en we zijn daardoor gebonden aan Hillywood. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:38

Gabyfedde: Dat is idd grappig, uitslapen lukt me ook neit meer.
had paard eerst in pension en maakte me al druk als mijn merrie toen te laat eten kreeg; ben zelf wel wat makkelijker geworden, hoor, en herken ziektes e.d. nu sneller, zie de paarden meer, ken ze beter..
Maar ik weet van mezelf dat ik er ook best weer mee zou kunnen leven als ze in pension (mits een goeie) zouden staan; ook dat went wel weer!

De ideeen dat mest centraal wordt afgehaald en alles geregeld wordt moet toch klauwen met geld kosten?!? Het voordeel is dat we hier zelf de goedkooptste hebben gevonden en ongeacht de hoeveelheid strond in de mestbak betalen we een bedrag. Stel je voor dat je een shetje aan huis hebt en je stront wordt 1 keer in de 2 maand geleegd, als dat vast bedrag is ben je niet blij.. (En zo zijn er vast meer van die dingen.
Stukje preventie omdat iedereen een oogje in 't zeil houdt is natuurlijk ideaal!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:20

Nou ja het ligt niet echt IN de Flevopolder, het ligt helemaal op het randje met Friesland.
Ik bedoel van ALLE plekken in de polder is dit toch wel één van de mooiste! Haha!
Ik moest dat toch even kwijt Bloos

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:10

erg leuk idee, zou er zelf ook wel willen wonen,gezellig met allemaal paarden mensen in een wijk. een wijk met liefde voor paarden. supper gezellig:D:D:D

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:02

Hoeveel uitloop/weiland krijgen die paarden dan? Bij ons in het dorp staat een paard en een pony in de voortuin van 10 x 10. Op zaagsel in de voortuin. Dat kan toch niet de bedoeling daar zijn.