Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 10:15

http://www.currentargus.com/ci_7510537
currentargus.com

Twee Amerikaanse paarden zijn zwaar gewond geraakt afgelopen zaterdag, toen zij werden aangevallen door een hond terwijl zij voor een koets liepen vol mensen.

Alleen de paarden liepen flinke verwondingen op. De koetsier en de passagiers raakten niet serieus verwondt, aldus een getuige.

De eigenaar van de paarden en de koets, Jerri McTaggart, vertelde dat het snelle denken van de koetsier en haar man, waarschijnlijk een tragedie heeft weten te voorkomen.

De eigenaar zag hoe haar paarden verschillende keren gebeten door een pitbull. Volgens McTaggart stonden de eigenaar van de hond toe te kijken, maar deden verder niets.

Volgens de politiewoordvoerder van Carlsbad, Kevin Florez, blijft de pitbull 10 dagen in quarantaine, en zal daarna waarschijnlijk worden afgemaakt. Volgens hem hebben de eigenaren van hond hiermee ingestemd. De eigenaren zullen verder niet vervolgd worden, omdat de hond nooit eerder agressief is geweest.

De koetsier, voormalig politieagent Chunky Click, vertelde dat hij nog nooit zo'n gewelddadige pitbull-aanval had gezien. "Het was chaos. De hond bleef maar door gaan en wou niet stoppen. Uiteindelijk wisten we hem bij zijn halsband te grijpen en hem van de paarden af te trekken".

Volgens McTaggart was het een ramp geweest wanneer de paarden niet los waren gebroken van de koets, omdat ze door de aanval begonnen te bokken. "De hond kwam zo snel aangestormd, dat hij letterlijk onder de paarden door rende. Ik ben erg trots op ze, want ze vertrokken geen spier toen dat gebeurde."

"Maar de pitbull raakte de koets en sprong toen terug, waarbij hij een van de paarden greep aan de zijkant. Pas toen begonnen ze te bokken en raakten ze in paniek." Volgens McTaggart is het meest gewonde paard flink geraakt aan alle 4 de benen.

"Ze heeft bijtwonden over haar hele onderbuik en kont. De hond was echt gemeen. Het was net alsof een poema de paarden aanviel," verklaarde ze.

Ondertussen probeerde koetsier Click de paarden te kalmeren en de hond bij ze vandaan te krijgen, terwijl McTaggart de passagiers in veiligheid probeerde te brengen.

Click: "Ze begonnen te bokken, en ik probeerde het paard vast te houden dat het meest gewond was. De hond stopte niet met aanvallen en beet grote stukken vlees uit het paard."

"Het paard sleepte mij de straat door en ik probeerde het tuig maar vast te houden. Het paard sloeg en bokte om de hond kwijt te raken, maar het beest blees maar aanvallen. Het was nog erger afgelopen wanneer we de paarden niet tot stoppen hadden kunnen brengen. Ik voel me alsof ik met een honkbalknuppel geslagen ben", aldus Click.

De man van eigenaresse McTaggart stond bij de paardentrailer toen de aanval begon, en rende naar de koets om te helpen. Gelukkig wist hij het tweede paard te kalmeren, dat zeer verschrikt was en gewond.

Volgens McTaggart heeft deze aanval als resultaat dat haar paarden gewond zijn, en dat haar koetsbedrijfje voorlopig uit de running is. "We hebben alle koetsritjes gecancelled, omdat de paarden nu niet fit zijn en de koets raakte flink beschadigd toen de paarden probeerden zich te bevrijden."

"We hebben nog 2 geboekte trouwerijen, maar de paarden zullen daar niet aanwezig zijn. We zouden een andere koets kunnen laten trekken door een auto, maar die beslissing hebben we nog niet genomen."

Marissaaa

Re: Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:23

Dat die eigenaar van die hond helemaal niets deed en gewoon toekeek vind ik echt walgelijk. Hopelijk komen die arme paarden er weer bovenop..

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:26

Jeetje wat een verhaal... Wat zal het een chaos zijn geweest... Hopen dat het weer goed komt met de paarden...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:50

Jeetje het zou je maar gebeuren. En idd dat die eigenaren van de hond niks deden. Hoop dat de paarden en mensen snel weer er boven op komen. Die zullen wel een behoorlijk trauma er aan over houden, arme dieren.
(heb ik ook een keer meegemaakt toen een hond mijn hond aanviel, toen moest ik hem er af trekken en die mensen liepen snel weg zo van het is mijn hond niet)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:53

en weer zo`n k*thondeneigenaar die zijn hod niet onder controle heeft he! daar zouden ze echt iets aan moeten doen...

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:03

Afmaken zou ik zelf nooit een andermans hond toewensen, maar doe m dan een muilkorf om ofzo.. Gewoon een muilkorfgebod op dat beest, het komt door de eigenaren die niet hebben ingegrepen, die hond weet misschien niet beter! Arme paardjes, arme hond dat hij nu misschien word afgemaakt, en STOMME domme eigenaren van die hond Boos!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:08

mischien waren de eigenaren zo perplex dat ze letterlijk aan de grond genageld waren. Niet iedereen reageerd het zelfde op nare situaties

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:10

er worden zo vaak paarden gebeten door honden,maar net dat t een pittbull is komt het weer in de krant.... Verdrietig

honden moeten gewoon aan de lijn..basta.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:14

Huilen Wat een nachtmerrie! Vele jaren geleden vond ik samen met mijn pony in de duinen in Zandvoort een gezadeld paard met een groot gat in zijn buik. Toen ik het bloeden probeerde te stoppen, verdween mijn arm een flink eind in de buik. Huilen Ik zie het nu weer voor me. Het was nog in de mobieltjesloos tijdperk.
Gelukkig was mijn pony erg rustig en zijn we heel langzaam stappend met zijn drieen terug gelopen naar de bewoonde wereld. Veearts gebeld en samen voor het paard gezorgd tot de eigenaresse en de manegehouder zich melden.

Het bleek dat dit paard ook was aangevallen door een Pitbull en bij de aanval zijn ruiter had afgeworpen en er vandoor was gegaan. En gatver, wat geven die beten een gruwelijke wonden.

Ik heb later via via gehoord dat het paard het gered heeft. Helaas heb ik nooit iets gehoord van de eigenaresse. Jammer, want ik kon mijn kleren daarna weggooien, want al het bloed was er niet meer uit te krijgen.
Ach, als het paard het maar redt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:25

Marissaaa schreef:
Dat die eigenaar van die hond helemaal niets deed en gewoon toekeek vind ik echt walgelijk. Hopelijk komen die arme paarden er weer bovenop..

Als je een dergelijke aanval van een doorgedraaide pittbull wil stoppen heb je vuurkracht nodig, met "áf fikkie!" kom je vermoedelijk niet ver. De hond zou zeer waarschijnlijk ook zijn eigenaar aanvallen als die fysiek zou proberen in te grijpen.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:29

janouk schreef:
Huilen Wat een nachtmerrie! Vele jaren geleden vond ik samen met mijn pony in de duinen in Zandvoort een gezadeld paard met een groot gat in zijn buik. Toen ik het bloeden probeerde te stoppen, verdween mijn arm een flink eind in de buik. Huilen Ik zie het nu weer voor me. Het was nog in de mobieltjesloos tijdperk.
Gelukkig was mijn pony erg rustig en zijn we heel langzaam stappend met zijn drieen terug gelopen naar de bewoonde wereld. Veearts gebeld en samen voor het paard gezorgd tot de eigenaresse en de manegehouder zich melden.

Het bleek dat dit paard ook was aangevallen door een Pitbull en bij de aanval zijn ruiter had afgeworpen en er vandoor was gegaan. En gatver, wat geven die beten een gruwelijke wonden.

Ik heb later via via gehoord dat het paard het gered heeft. Helaas heb ik nooit iets gehoord van de eigenaresse. Jammer, want ik kon mijn kleren daarna weggooien, want al het bloed was er niet meer uit te krijgen.
Ach, als het paard het maar redt.

Jeetje dat is niet niks zeg.
Maar wat een ondankbare eigenaar, je hebt wel even haar paardje gered, wat als hij/zij daar had gebleven. BRR moet er niet aan denken.

Snap dat je door dit verhaal wel weer die beelden terug krijgt.
Arme paarden zeg, zou je maar gebeuren. Vind de eigenaren van de paarden wel heel erg dapper om ze tegen te houden, petje af.
Maar wat een kl*te hond, OH NEE, bedoel eigenlijk de eigenaren want die hebben de hond waarschijnlijk zo gemaakt, en dan nog zeggen "dat doet hij anders nooit????".
Is jammer dat dit weer in het nieuws komt Pitbull word weer eens zwart gemaakt.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:36

Het verschil met daar en hier is dat de eigenaar v\d hond waarschijnlijk zijn leven lang aan het betalen komt.
Die krijgt zijn straf echt wel. Niet dat de paarden en de hond er wat mee opschieten....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:00

Wat een drama.... hond afmaken eigenaar bekeuren...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:52

Het lijkt me een nachtmerrie. Wat moet je doen als een hondonder je paard hangt.
Je kunt niet snel even van de bok springen.

Zlef heb ik 2x een confrontatie met een hond meegemaakt. Gelukkig ben ik heel handig met mijn menzweep Duivel en kon ik de "aanval" op mijn Jorrit afslaan..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:00

Een enthousiast meerennende hond kan je idd met de zweep wel op andere gedachten brengen. Maar een hond die serieus in de aanval is; daar heb je toch je reservezweng voor nodig.(Daar is dat ding voor!!!)
Weten we ook weer waarom dit type hond in Nederland verboden is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:33

Een aanvallende pittbull stop je niet zo gemakkelijk... die kan je slaan, schoppen, grijpen, gooien zelfs, maar ze stoppen niet.

Dat is dus waarom ze inderdaad dit ras ooit verboden hebben in Nederland. Er zijn genoeg lieve pittbulls en pittbullachtige honden, sommigen zullen hun hele leven nooit één keer een misstap zetten... maar eenmaal in de aanval gaat het enorm fout.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:36

Allemachtig, dit is je ergste nachtmerries
Ga verder niemand beschuldigen, maar dan nog..

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:36

Het maakt niet uit wat voor ras het is, als een hond doordraaid hou je hem niet. De hond die mijn hond aanviel was een golden retriever! Ik draai me om en opeens ligt mijn hond op zn rug heb echt mn best moeten doen hem er af te krijgen

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:42

echt verschrikkelijk!! gewoon een nachtmerrie moet dat zijn!! arme paarden..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:46

BRRRR.. kippenvel Huilen
wat verschrikkelijk, die hond afmaken okee, maar verder niet Verdrietig
en de paarden en de koets helemaal kapot en gewond en de hond gaat alleen dood Verward
vind het wel heel licht. ik heb verder niks tegen honden maar als een hond éenmaal een mens of ander vee heeft gepakt doen ze dat vaker... dus dat de hond dood moet nap ik en ben ik ook wel mee eens. Al toch'het blijft de natuur' Huilen .
Heel veel sterkte met de paarden, de schok en de koets..
Ach gut

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:53

dit is echt verschrikkelijk ja. het is mij ook al een paar keer overkomen dat een hond mijn paard "aanvalt" maar dan is de menzweep een goede oplossing. Duivel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:56

ikenindi schreef:
en weer zo`n k*thondeneigenaar die zijn hod niet onder controle heeft he! daar zouden ze echt iets aan moeten doen...

Zucht.

Dat is mbt pitbulls al bijna 10 jaar wettelijk geregeld en er is mbt risicos door dieren NIETS zo streng dichtgetimmerd als voor honden.

Verder kan de ruiterij een enorm lichtend voorbeeld nemen aan de kynologie op het gebied van opvoeding en opleiding van eigenaars en dieren.
Ook mbt de diepgang en het niveau van de trainingskennis is de kynologie meer dat 10 jaar voor op de ruiterij.

Je kan beter niet wijzen naar 'die hondeneigenaren'. Wanneer die terugwijzen hebben ze erg veel correcte en sterke argumenten....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:03

pimmela schreef:
dit is echt verschrikkelijk ja. het is mij ook al een paar keer overkomen dat een hond mijn paard "aanvalt" maar dan is de menzweep een goede oplossing. Duivel

Correct tussen aanhalingtekens. Wanneer een hond doelbewust aanvalkt maakt een zweep of stok de situatie alleen maar erger omdat het prikkels toévoegt.
Een daadwerkeleijk aanvallende hond is een dermate grote uitzondering dat het beschrijven van hoe te handelen niet zinvol is.
Mocht je als ruiter door een hond 'aangevallen' worden is stoppen en zo rustig mogelijk blijven de correcte weg.
Vluchten is altijd fout, agressie vaak ook contra-productief en daarom alleen een optie als je veel van honden weet.

Héh, als andere weggebruiker zich meer in het paard zouden moeten verdiepen, hoe zit dan dan met ruiters en honden Duivel Clown

Maar goed, een erg vervelend voorval. De menners hebben erg veel geluk gehad dat ze zelf geen beten opgelopen hebben. HEEL moedig ook.

hc

hc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:41

Huertecilla schreef:
Héh, als andere weggebruiker zich meer in het paard zouden moeten verdiepen, hoe zit dan dan met ruiters en honden Duivel Clown

hc

Haha, goede spiegel die je daar omhooghoudt! Zeker in het licht van de "aso's in het verkeer" discussie die nog op BRT woedt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:00

Huertecilla schreef:
Vluchten is altijd fout, agressie vaak ook contra-productief en daarom alleen een optie als je veel van honden weet.

hc

dat is makkelijk gezegt, maar in praktijk werkt dat vaak toch net iets anders.

ik ben afgelopen zomer aangevallen door twee herders. mijn paard probeerde de honden van zich af te slaan en toen dat niet lukte ging hij er in volle galop vandoor, ondertussen steeds achteruit en opzij meppend naar die twee honden die natuurlijk in de achtervolging gingen.
paard had beide achterbenen vol tandafdrukken staan.

toen ik uiteindelijk verhaal ging halen bij de eigenaar herhaalde het hele gebeuren zich opnieuw. meneer had namelijk 1 riem bij en 6 honden, honden had hij absoluut niet onder controle. werd gewoon een ofgefokte roedel.

ik heb niks tegen honden. maar als je je honden niet onder controle hebt, dan moet je ze niet loslaten.

tegenwoordig roep ik naar elke hondeneigenaar die zijn hond niet terugroep als het beest naar mij begint te blaffen of grommen dat mijn paard slaat naar honden. meestal heeft het beest dan opeens wel een naam en kunnen ze hem opeens wel roepen.