'Waarschuwing' na uitlating over handelaar in Tros Radar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Waarschuwing' na uitlating over handelaar in Tros Radar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 07:57

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... 727607.ece
leeuwardercourant.nl

Met de pony is het goed afgelopen. Het dier graast weer bij de handelaar uit Prinsenbeek die haar aan Holwerders had verkocht. Maar de verstandhouding tussen de verkoopster en de kopers is blijvend verstoord geraakt.

Het paar uit Holwerd deed vorig jaar mei in het televisieprogramma Tros Radar uitlatingen, die de exploitante van het Noordbrabantse bedrijf in het verkeerde keelsgat schoten.

Zij deed aangifte bij de politie. De Holwerders moesten zich voor de strafrechter wegens smaad verantwoorden. Zij legden er de nadruk op dat zij alleen maar mensen hadden willen waarschuwen. Hun advocaat Martijn van Rooij betoogde dat hun waarschuwende woorden het algemeen belang dienden, zodat van smaad geen sprake kon zijn.

Politierechter Jeroen van Bruggen ging een heel eind mee met de argumentatie van de raadsman, maar oordeelde dat de opmerking dat de pony vermoedelijk ook iets ‘drogerends' had gehad niet door de beugel kon. Hij wees erop dat hiervoor geen voldoende bewijs is. ,,Als waarschuwing'' gaf hij beiden een voorwaardelijke boete van 350 euro. Officier van justitie Roelof de Graaf had tegen elk een geldstraf van 500 euro geëist.

Sterre

Re: 'Waarschuwing' na uitlating in Tros Radar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:43

Sorry, bericht weggehaald Lachen .

Lynn_Nikita

Re: 'Waarschuwing' na uitlating in Tros Radar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:52

prinsenbeek??? ik weet al wie het weer is zeg, goh,

Woody2015

Re: 'Waarschuwing' na uitlating over handelaar in Tros Radar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:57

ik vind het zonde dat de rechter hier niet meer in mee is gegaan, ik vind niet dat de kopers fout zijn, al oet je voorzichtig zijn in het uiten van je mening.
je hoort en ziet zo vaak dat mensen door een handelstal zijn beet genomen en het gebeurt ontzettend vaak dat een paard of pony gedrogeerd word voordat mensen hetm komen proberen.
of dat hier ook allemaal daadwerkelijk het geval is weet niemand, maar dat iets niet in orde was is zeker!
verder is het een bekend fenomeen dat handelaren slacht paarden opkopen en die in orde maken voor de verkoop, ongeacht wat de reden van slachten was, het kan dus artrose, pijnlijke ocd, blessure enzovoort zijn waardoor een paard of pony eigenlijk niet meer geschikt is voor de verkoop als sport paard/pony.
aangezien in dit verhaal al meerdere gedupeerde waren denk ik dat er zeker een kern van waarheid inzit, want het is voor een handelaar niet zo vreemd, vandaar dat ik het jammer vind dat de rechter hier niet verder in is gaan pluizen zodat de waarheid aan het licht komt.
toch hoop ik dat mensen hier een wijze les uithalen en altijd op moeten letten bij handelaren, zij handelen vaak niet in het belang van de klant en het beest, maar in hun eigen belang want verkoop is voor hun hun brood! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 17-11-07 10:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:01

Goed lezen!!!
De kopers moeten juist een boete betalen, niet de handelaar Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:06

Dat zegt ze toch? Verward

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:06

ja en zoals ik beschrijf vind ik dat verkeerd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:09

paardenhandelaren vallen in de categorie autohandelaren............
men laat het gebeuren

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:14

Of men het nou laat gebeuren of niet, ook als handelaar in auto's of paarden, heeft men gewoon eerlijk te zijn. Dan is de schuld op de koper schuiven wel heel makkelijk gedacht.
Niet dat het in dit geval ook zo is, maar ik ga even in op de opmerking van KiWiKo Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:14

En dat de mensen gewoon gelogen hebben dat de pony levensgevaarlijk en dood was maakt voor jullie niet uit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:16

Cayenne schreef:
Of men het nou laat gebeuren of niet, ook als handelaar in auto's of paarden, heeft men gewoon eerlijk te zijn. Dan is de schuld op de koper schuiven wel heel makkelijk gedacht.
Niet dat het in dit geval ook zo is, maar ik ga even in op de opmerking van KiWiKo Lachen

ben het wel met je eens hoor Lachen Lachen maar vooral omdat ik mezelf graag aan wil kijken in de spiegel............... maar er zijn zoveel mensen die dat nou net niet hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:17

Dan hebben die mensen niet de juiste advokaat gehad en zoals het gesteld wordt heeft de rechter wel gelijk. Natuurlijk zijn er gevallen die echt wel helemaal zo zijn als verteld wordt, maar die moeten zelf aangifte doen en met alle feiten goed op tafel komen. Zo werkt ons strafsysteem en gelukkig maar. Niet altijd fijn voor de slachtoffers, maar voordeel van de twijfel of voordeel van de mogelijke schuld werkt hier niet.

Als die mensen denken dat het dier mogelijk gedrogeerd was, dan hadden ze bloed en haar monsters moeten laten nemen. Dat lab staat in Engeland en het is een duur onderzoek, maar dan hadden ze moeten investeren eer ze naar de media gingen. Dan hadden ze een ronde zaak gehad. Een advokaat had geadviseerd het alsnog proberen te doen via haarmonsters. Al is het maar voor de eer, die 350 euro waren ze al kwijt, maar als je A zegt, moet je B zeggen. Dus slechte advokaat, heeft makkelijk centjes verdiend.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:25

helaas zijn er nog te veel "domme" "paarden"-mensen
tussen aanhalingstekens want dom in de zin van leek en paarden omdat het geen echte paardenmensen zijn.

iedereen met een beetje verstand van paarden weet dat ze extra alert moeten zijn op een handelsstal.
ALTIJD laten keuren, ongeacht of er (recente) foto's bijzitten, ook degenen die de foto's maken kunnen enorm corrupt zijn.
je bent IMO dom als je een dier van een handelaar niet laat keuren, en ik zou standaard ook bloed laten afnemen bij de dierenarts, om later op evt drogeren te kunnen testen.

kost even wat meer geld, maar geeft wel meer zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:30

En als je het voorstelt wordt je van het erf gescholden Knipoog , althans die ervaring heb ik Knipoog Haha!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:33

Nou als je dan van het erf afgescholden word dan weet je dat je niet aan het juiste adres bent.Anders hoeven mensen niet zo boos te worden,het lijkt wel alsof ze dan iets willen verbergen.
Het is geen leuke ervaring maar je weet wel meteen waar je aan toe bent. Haha!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:33

Cayenne schreef:
Dat zegt ze toch? Verward

na de bewerkingen wel..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:36

Ligt aan de handelaar Lachen
Klinisch mag altijd bij een goede handelaar, ook nog bij afkeuring op de kosten van de handelaar.
Rontgen mag meestal ook, wie de kosten dan betaald bij afkeuring wil dan nog wel eens verschillend zijn Lachen

Ik vind mensen ook dom als ze een paard kopen, particulier of handelaar als ze hem niet klinisch laten keuren.
Of het moet een erg goedkope zijn, maar dan niet miepen als er iets niet in orde is, bij de auto wil je namelijk ook APK Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:37

dwertje schreef:
Nou als je dan van het erf afgescholden word dan weet je dat je niet aan het juiste adres bent.Anders hoeven mensen niet zo boos te worden,het lijkt wel alsof ze dan iets willen verbergen.
Het is geen leuke ervaring maar je weet wel meteen waar je aan toe bent. Haha!

Dan hoef je niet meer, nooit meer.... Haha!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:08

Ik lees overigens dat er "Voorwaardelijke" boete staat. Ze betalen helemaal niks dus.......

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:01

crossmonster schreef:
helaas zijn er nog te veel "domme" "paarden"-mensen
tussen aanhalingstekens want dom in de zin van leek en paarden omdat het geen echte paardenmensen zijn.

iedereen met een beetje verstand van paarden weet dat ze extra alert moeten zijn op een handelsstal.
ALTIJD laten keuren, ongeacht of er (recente) foto's bijzitten, ook degenen die de foto's maken kunnen enorm corrupt zijn.
je bent IMO dom als je een dier van een handelaar niet laat keuren, en ik zou standaard ook bloed laten afnemen bij de dierenarts, om later op evt drogeren te kunnen testen.

kost even wat meer geld, maar geeft wel meer zekerheid.

Ben ik het helemaal mee eens.
Helaas zijn er ook nog mensen die nadat ze gewaarschuwd zijn altijd een paard te laten keuren het toch nog zonder doen omdat ze op zaterdag een paard gaan kijken en 'm op zondag op willen halen. Gestoord

Verder denk ik dat veel mensen nog onderschatten hoe een paard kan veranderen wanneer hij verhuist wordt, mijn eigen paard heeft me daardoor nog versteld doen staan van de verandering die hij onderging, gelukkig in dit geval ten goede.

Ook als je niet weet hoe met paarden om te gaan wil het nog wel eens zijn dat het paard het heft in eigen hand neemt en de regels gaat bepalen, dat is dan geen fout van de verkoper maar van de nieuwe eigenaren.

Neem trouwens niet weg dat er altijd mensen blijven die de boel wel bedonderen, zowel handelaren als particulieren!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:38

Ik ken de stal wel waar dit gebeurd is en het is zeker niet de eerste keer maar het komt niet altijd in het nieuws. Deze handelaar koopt inderdaad het goedkoopste van het goedkoopste op. EN verkoopt ze voor wat veel meer...en er zit echt ook wel een keer een leuke tussen maar je moet zelf wel je ogen openhouden! HEt is gewoon eigenlijk bijna altijd hetzelfde! Let op en verwacht voor lage prijzen geen wonderpaarden! Laat het inderdaad als je het toch doet even na kijken door een dierenarts! Als is het maar om zeker te weten dat het redelijk goed zit! Check ook het chipnummer. Helaas in paardenlievend Nederland moet mijn bij welke aankoop van een paard toch als koper zelf heel goed opletten en miskoop is zo gedaan in deze tak van sport. Het blijft toch een levend dier waar over we praten en je weet nooit zeker...waar het vandaan is gekomen. Je moet juist van geluk spreken als jij het maatje van je leven hebt gevonden. Want wat voor de ene een rotpaard is is voor de ander een leuke! En tja gezondheid van een dier blijft altijd lastig..maar kan je deels ondervangen door bij aankoop een keuring te laten doen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:19

ik ben er ook eens op stal geweest en nou nou nou, wat een rotzooi, die stallen vielen half uit elkaar. beestjes zagen er slecht en onverzorgd uit.
ik vind dat ZIJ die boete moet betalen (veel meer eigenlijk) want zo aardig is ze nou ook weer niet indd. tegen mij heeft ze ook lopen schreeuwen, wel aan de telefoon weliswaar, maar dan noch... ik ben benieuwd en blijf het volgen

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:07

Vicky_88 wat jij zegt is beslist niet waar ,paarden en pony's worden er goed verzorgd en stallen zien er ook goed uit.
Hoeveelste topic is dit nu waarin we weer elkaar gaan tegenspreken en uiteindelijk gaat het topic weer op slot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:29

Vicky_88 schreef:
ik ben er ook eens op stal geweest en nou nou nou, wat een rotzooi, die stallen vielen half uit elkaar. beestjes zagen er slecht en onverzorgd uit.
ik vind dat ZIJ die boete moet betalen (veel meer eigenlijk) want zo aardig is ze nou ook weer niet indd. tegen mij heeft ze ook lopen schreeuwen, wel aan de telefoon weliswaar, maar dan noch... ik ben benieuwd en blijf het volgen

Dat is dus echt een grote leugen.Ik ben er ook op stal geweest(niet voor eeen paard).Het waren keurige nette stallen en schoon ook.

Dit is dus ook waar die mensen voor veroordeeld zijn het vertellen van leugens.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:41

ik vertel echt geen leugens. ik ben daar ook niet voor een paard geweest toen hoor. ik keek rond in die stallen en ik vertel wat ik heb gezien! nou weet ik niet of jullie op de nieuwe of de oude locatie zijn geweest want naar mijn weten is ze een keer verhuisd. en echt werkelijk waar, er stond daar een haflinger in een half afgebroken stal. (zelf gezien, dus nogmaals, geen leugen)

en daarbij komt ook nog eens dat ze tegen me heeft geschreeuwd. ik weet zelf heus wel wat ik zie en hoor.