Illegale paarden, wiet en vuurwerk bij grenscontrole

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Illegale paarden, wiet en vuurwerk bij grenscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:23

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... ntrole.ece
tctubantia

Bij een grote grenscontrole die de Duitse en Twentse politie donderdag hielden werden onder meer drie illegale Friese paarden, een flinke hoeveelheid wiet en 2163 kg illegaal vuurwerk onderschept.

De drie paarden hadden niet de benodigde gezondheidsverklaringen en het bedrijf uit Lunteren dat ze vervoerde had geen transportvergunningen.

De politie trof 500 gram wiet aan bij een 26-jarige automobilist uit Nordhorn die zich verdacht gedroeg bij het naderen van de controlepost. Na een achtervolging reed de bestuurder zich vast en vond de politie de wiet onder zijn stoel. Verder had hij een paar gram wiet verstopt in zijn schoenen. Een 32-jarige inzittende had gebruikersartikelen voor het gebruik van heroïne bij zich.

De Duitse politie meldt de vondst van 2164 kg illegaal vuurwerk. Vermoedelijk is dat aan de Duitse zijde van de grens aangetroffen. Meer is niet bekend over de ontdekking.

Anoniem

Re: Illegale paarden, wiet en vuurwerk bij grenscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:25

wow dat is nogal een rare lading.
paarden okeey maar wiet?
haha

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:42

Ik begin nu dus heel erg te twijfelen. Ik woon zelf zo'n 500 meter van de Duitse grens en als wij via Duitsland naar Arnhem rijden scheelt ons dat zo'n 40 min. Veel tijd dus. Ik neem via deze route ook regelmatig mijn paarden mee, maar zouden zij dan ook in het bezit moeten zijn van een verklaring??? Zijn natuurlijk wel gechipt met paspoort.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:56

Elk paard dat ons land (tijdelijk) verlaat, moet in bezit zijn van een gezondheidscertificaat. Dit gezondheidscertificaat wordt afgegeven door de VWA (Voedsel en Waren Authoriteit). Wie op werkdagen voor 14.00 uur een aanvraagformulier faxt naar de VWA in zijn regio, kan de VWA de volgende dag verwachten, behalve uiteraard in het weekend. Het gezondheidscertificaat blijft vervolgens 10 dagen geldig. Als een buitenlands verblijf langer duurt, als er bijvoorbeeld van concours tot concours gereisd wordt, moet op het concours zelf het gezondheidscertificaat door een veterinair verlengd worden.

Aan het bezoek van een VWA op het staladres voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring zijn uiteraard kosten verbonden. Er moet rekening gehouden worden met € 36,08 als vast starttarief en vervolgens € 28,77 per kwartier en € 2,15 euro per certificaat voor reizen tussen EU landen. Een dierenarts komt in principe niet op zondag. In uitzonderingsgevallen kan dit een enkele keer worden geregeld, maar dan uiteraard wel tegen een toeslag op het tarief. Het is verstandiger om het daar niet op aan te laten komen.

Ter herinnering: EU-landen waar het bovenstaande van toepassing is zijn:Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Lettland, Litouwen, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd, Koninkrijk, Zweden. Binnen EU-landen zijn alleen de EEG-gezondheidscertificaten verplicht (zie boven), maar zijn geen verdere douanepapieren verschuldigd.

Het gezondheidscertificaat is tesamen met uw paspoort uw internationale reisdocument.

Bron: KNHS

Je hebt dus naar Duitsland een gezondheidscertificaat nodig. Moet eerlijk zeggen dat wij ook regelmatig illegaal over de grens zijn geweest maar om deze tijd zijn er wel vaak controles.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:20

Oei! Je zou maar zo onwetend de grens over rijden en gecontroleerd worden.
Moet zeggen dat ik daar zelf ook nooit bij stil gestaan zou hebben!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:24

Jajaaaa, leve Europa!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:17

Heb die controle gezien bij de grens met overdinkel naar gronau.
En normaal controleren ze trailers werkelijk niet ben al zo vaak de grens over geweest. >reken maar dat dit gewoon niet helemaal in orde is geweest met dit transport.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:33

Als je maar voor een korte periode de grens over gaat, lees een paar uur dan hoef je geen gezondheidscertificaat te hebben.

Mijn paard staat net over de grens in Duitsland. Van stal uit gaan wij gewoon in het nederlandse bos buitenrijden, dat mag gewoon (er is geen duits bos in de buurt, de stal ligt echt vast op de grens). Ik heb dat een keer nagevraagd omdat ik anders natuurlijk wel een probleem heb.
Pas als je paard langer dan een dag (oid) over de grens gaat moet je een gezondheidsverklaring hebben. Dus even duitsland in en weer uit zou moeten mogen.

Bij ons bij de grens waren ze ook druk aan het controleren, stond in de file voor de grens, gelukkig kon ik nog net de laatste afrit nemen in Nederland en ben ik binnendoor gereden naar stal. Ze waren ook met een helikopter aan het vliegen, als je die langer dan een uur boven je hebt gehad cirkelen ben je het ook wel zat hoor. Ben benieuwd of ze bij deze grenaovergang nog wat gevonden hebben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:41

ik dacht dat is 1 vangst geweest, maar het zijn 3 verschillenden. het gaat in principe alleen om die paarden dus.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:37

Woow wat een goede onderschepping, is dicht bij mij gebeurd.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:33

oow jee

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:23

waar ik nou meteen aan dacht toen ik dit las
lunteren => daar ligt de groene heuvel toch? nogal slechte reclame voor ze als het van hun komt. je zou toch verwachten dat zo'n grote bekende stal wel zn papieren in orde heeft....

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:40

Een certificaat hoeft niet als je dezelde dag nog terug komt naar Nederland.
Dus dan zeg je als je naar het buitenland gaat: ik ga een buitenrit maken in Duitsland en noem dan een plaats.
En als je terug komt zeg je: ik heb een buitenrit gemaakt in Duitsland en ga nu weer naar huis.
Controles dan geen probleem.
Ennne cotrole is daarop niet. Dus je kunt op deze wijze rustig weken in Duitsland verblijven met je paard.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:01

je moet inderdaad aan bepaalde eisen voldoen als je met een paard over de grens gaat. Wij zijn gister ook uitgebreid gecontrooleerd. Gebeurt regelmatig. Nu moet ik zeggen dat ze ons nog nooit het paard hebben gecontroleerd. Ook gaan we 3 keer per week met onze honden over de grens en in die 3 jaar is nog nooit het verplichte paspoort gecontroleerd.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:38

duChambre schreef:
lunteren => daar ligt de groene heuvel toch? nogal slechte reclame voor ze als het van hun komt. je zou toch verwachten dat zo'n grote bekende stal wel zn papieren in orde heeft....

de groene heuve is waarschijnlijk een grafheuvel op de hilversumse hei

hoeveel mensen rijden er de grens gewoon over ???? ik wel ook al hoort het niet

de nieuwe heuvel is een prachtig bedrijf, en er zijn vast een hoop mensen in lunteren die paarden vervoeren

lijkt me iets voorbarig jou conclusie

sas

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 04:04

Sinds een paar maanden mag je in binnen de Benelux wel weer je paarden vervoeren zonder dat je ze in- en uit moet voeren zoals bij de andere landen.

Het vervelende van zo'n gezondheidscertificaat is dat die maar 10 dagen geldig is, en dat je dus zo'n beetje elke keer dat je de grens over wilt gaan, eerst een dierenarts moet laten komen, en een heleboel papierwerk in moet vullen.

Die regels zijn er voor al het vee, maar er is niet echt rekening gehouden met rijpaarden die maar heel even in het buitenland verblijven. Maar volgens mij controleren ze daar ook niet zo streng op, omdat die regel eigenlijk niet past voor paarden. Dus als jij met je trailertje de Duitse grens over rijdt, zien ze heus wel dat het om een sportpaard gaat. Maar als je met een vrachtwagen rijdt, zullen ze toch willen weten of daar geen ander vee in zit en of bijvoorbeeld slachtpaarden. Zodra het op handel lijkt, gaan ze controleren.
Als er een veeziekte heerst moet je natuurlijk niet proberen zonder papieren de grens over te gaan, want dan controleren ze natuurlijk ook strenger.

Ze snappen heus wel dat jij niet steeds voor één paard al dat gedoe en kosten(!) kunt hebben. Die regel zal ook nog wel veranderd worden zoals in de Benelux al is gebeurd.
Het was denk ik een beetje een paniekregel als gevolg van alle veeziekten van de afgelopen jaren. De EU-landen willen hun grenzen dicht kunnen gooien voor buitenlands vee.

Dat dat bedrijf uit Lunteren nou net 'betrapt' is, lijkt mij pure pech. Bijna niemand voldoet aan de regels. Dat zegt niks over dat bedrijf. Maarja, Duitsers blijven Duitsers: regels zijn regels. (en Twentenaren zijn eigenlijk ook Duitsers. Knipoog )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:03

LindyH schreef:
Maarja, Duitsers blijven Duitsers: regels zijn regels. (en Twentenaren zijn eigenlijk ook Duitsers. Knipoog )
Daar zijn ze idd goed in. Heb ooit met een vrachtwagen met paarden in Zwitserland gestaan en toen wilden ze me Duitsland niet meer inlaten omdat er een stempel op de verkeerde plek stond die notabene door de Duitse douane daar geplaatst was.
Was erg goed voor m'n geduld. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:05

maw ik had mazzel toen ik twee paarden naar frankrijk vervoerde

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:22

Ik rijd dus zeker 3x in de week via Duitsland naar een andere plaats in Nederland, met de trailer achter mij aan. Ben idd nog nooit gecontroleerd, maar begon nu dus erg te twijfelen. Het is gewoon korter.....

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:30

sassefras schreef:
duChambre schreef:

de groene heuve is waarschijnlijk een grafheuvel op de hilversumse hei

hoeveel mensen rijden er de grens gewoon over ???? ik wel ook al hoort het niet

de nieuwe heuvel is een prachtig bedrijf, en er zijn vast een hoop mensen in lunteren die paarden vervoeren

lijkt me iets voorbarig jou conclusie

sas

sorry maar dit vind ik een beetje een kut reactie eigenlijk. sorry hoor, dat ik me vergiste in de naam.
ik vond het gewoon nogal toevallig... ik zeg niet dat ze van de nieuwe heuvel kómen, ik zeg alleen dat het zou kúnnen. natuurlijk zijn er meer mensen in lunteren die friezen hebben, het is tenslotte wel zo'n dorp waar veel mensen met land/paarden wonen...
maar het is gewoon waarschijnlijker dat een groot bedrijf 3 paarden tegelijk vervoert, dan dat een particulier dat doet.

sorry als je je aangevallen voelt hoor! dat was echt niet de bedoeling...

racheldanst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:25

Ik rij ook altijd over de grens met mijn paard, nooit controle gehad.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:46

Ik dacht dat per 1 april 2007 de gezondheidsverklaring binnen de EU niet meer nodig was.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:08

sorry als je je aangevallen voelt hoor! dat was echt niet de bedoeling...[/quote]

ik voel me niet aangevallen, ik vind het alleen niet zo netjes dat je gelijk de naam van een bedrijf noemt. zonder enige bron

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:23

NijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:26

duChambre schreef:

Ik denk dat je de nieuwe heuvel bedoeld Knipoog
In Lunteren zijn overigens ontzettend veel stallen welke Frieze paarden fokken en handelen, dus het hoeft helemaal niet van de nieuwe heuvel af te komen Knipoog