‘Wildgroei paardenhouderij wekt weerstand’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

‘Wildgroei paardenhouderij wekt weerstand’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 19:12

http://www.resource-online.nl./home.php?r=1&id=1533
resource-online.nl

Als Nederlandse paardenhouders zelf niets doen tegen de wildgroei aan stallen, paardenweitjes en maneges op het platteland, zullen ze steeds meer te maken krijgen met maatschappelijke weerstand. Dat verwacht ing. Roel Boersma, eigenaar van het adviesbureau eQuest dat zich richt op de hippische branche.
Boersma sprak zijn waarschuwing uit op donderdag 8 november tijdens een discussie over de zogenoemde verpaarding van Nederland, georganiseerd door de stichting Ruraal Wageningen (RUW). De omvang van de paardenhouderij is de afgelopen twintig jaar flink gegroeid. Er zijn geen precieze cijfers over het aantal gehouden paarden, maar naar schatting zijn er momenteel 160 duizend paardenhouders in Nederland.
Boersma ziet in zijn werk dat de paardenhouderij maar voor een enkeling daadwerkelijk profijtelijk is. Onderzoek in de Achterhoek door ing. Michelle Schinkel, pas afgestudeerd aan Van Hall Larenstein, bevestigt dat. Zij constateert dat veel mensen die een bedrijf opzetten in de paardenhouderij daar een volledige baan aan hebben, maar geen volledig salaris.
Ing. Kristianne van der Put van VHL keek naar de inpassing van de paardenhouderij in het landschap. Met kleine aanpassingen is een deel van de ergernis die leeft onder Nederlanders weg te nemen, meent zij. De in het oog springende linten en witte hekken rond paardenbakken en -weitjes kunnen eenvoudig bruin gekleurd worden, waardoor ze bijna wegvallen in het landschap.
Van der Put constateert verder dat de paardensector sterk afhankelijk is van de welvaart, omdat die bijna volledig is gericht op vrijetijdsbesteding. ‘Als de economie inklapt, zakt ook de paardenhouderij in elkaar’, zegt ze.
Of het moment snel daar is dat de Partij voor de Dieren of bijvoorbeeld Wakker Dier actie gaat ondernemen tegen de intensieve paardenhouderij, blijft nog even de vraag. Boersma noemt die gedachte zeker niet denkbeeldig. En Van der Put zag bij haar onderzoek dat paarden op veel verschillende manieren worden gehouden. Sommige dieren hebben, gerekend naar de lichaamsomvang, minder ruimte dan een kip in een legbatterij, stelt zij.

Arabesk

Re: ‘Wildgroei paardenhouderij wekt weerstand’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:15

Oooooooh Nederlanders met hun gezeur over hun aangeharkte weilandjes Boos!. Paarden zijn rommelig in het landschap bla bla bla. Ik stel voor dat schapen alleen maar nog in rijtjes mogen grazen. Brr het kan toch niet dat ze zomaar doorelkaar lopen allemaal Clown

Lijst regels dit regels dat

we gaan er nog een keer aan ten onder

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:16

Cayenne schreef:
http://www.resource-online.nl./home.php?r=1&id=1533
resource-online.nl

Met kleine aanpassingen is een deel van de ergernis die leeft onder Nederlanders weg te nemen, meent zij. De in het oog springende linten en witte hekken rond paardenbakken en -weitjes kunnen eenvoudig bruin gekleurd worden, waardoor ze bijna wegvallen in het landschap. En de paarden ze niet goed meer zien Boos! ,
En Van der Put zag bij haar onderzoek dat paarden op veel verschillende manieren worden gehouden. Sommige dieren hebben, gerekend naar de lichaamsomvang, minder ruimte dan een kip in een legbatterij, stelt zij. Dit is zeker wel triest ja Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die witte bakken en hekken ook geen gezicht vind hoor Lachen
Dat is makklijk op te lossen met een andere kleur of 1 smal draadje als je toch wat wits wilt en daar rennen de paarden echt niet door heen Lachen

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:29

Die opvallende hekken en linden zijn er juist voor dat
de paarden ze kunnen zien en er niet doorheen gaan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:31

En wat moeten we er zelf aan doen dan? Gezellig allemaal bij de pensionstal gaan staan waardoor ze de prijzen nog meer omhoog kunnen knallen? Nederlanders moeten eens stoppen met zeuren,ik vind al die fietspaden ook geen gezicht.En al die moskee'en ook niet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:35

Tumba schreef:

Dacht ik ook altijd. Misschien dat er andere kleuren te verzinnen zijn die paarden ook goed zien. Heb wel eens een kleurenwaaier gezien van de kleuren die paarden zien.

Vind het wel makkelijk gezegd van die lui maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:37

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:39

Een paard heeft 2 hele goede ogen, en loopt echt niet door een bruin lint hoor!
We hebben zelf wei en rijbak, alles met houten palen en breed bruin lint, valt helemaal weg tegen de achtergrond.
Ik vind al die witte kunststof palen, schots en scheef (want die krengen willen niet recht) met vaak nog schever, doorhangend wit lint ook geen gezicht, dat kan best anders.
De meeste boeren hebben ook al zwart of groen kuilplastik, eveneens een hele verbetering na al die witte bulten.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:41

Tumba schreef:

Dit vind ik nou echt klets!
Tuurlijk van wit meer op, maar een draad of hek zien ze zowiezo wel. Ofdat het nou zwart, groen enz. is maakt echt niet zoveel uit.

Om mijn bak heb ik een gewoon houten hekwerk in de originele kleur en dit zien ze echt prima en gaan ze niet doorheen.
En om mijn weiland heb ik een groen gaashekwerk en dat zien ze ook prima hoor!
Gebruik zelf nu ook nog wit stroomdraad, maar ben van plan om bij ons nieuwe huis groen stroomdraad te gaan gebruiken. Ook omdat ik dat eigenlijk zelf veel mooier vind, niet dat ik wit stroomdraad oerlelijk vind, maar vind groen net ietsjes mooier. Vind al die witte hekwerken enz. ook echt niet mooi! Vind het zelfs afschuwelijk.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:41

Oja dat is waar paarden zien groen ook erg goed inderdaad Bloos Op het land waar ik sta zijn de linten ook altijd wit maar zelfs dan nog rennen die knollen er wel eens doorheen Koe ha ha

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:42

ik vind die witte houten gevallen ook geen gezicht en snap echt wel dat dat het landschap verpest Haha! hier in de buurt zie je het ook wel eens maar ik doe er niet aan mee!
mijn paarden zien hun witte draadje ook goed zat en dat is een stuk minder opvallend gelukkig...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:48

Ergens ben ik het er wel mee eens. Als je ziet hoe sommigen het om het huis hebben een zooitje.
Witte hekken keurig geplaatst het past hier niet in het landschap maar dat is dan nog tot daar aan toe.
Maar wat te denken aan de witte schriklint schots en scheef staande paaltjes, modderweitjes waar tig paarden in lopen tot de kogels in de blubber. En dan de plekken om de woningen, stro overal en poep, die silagebalen nee niet echt geweldig.
Maar ook veel boeren hebben een regelrechte vuilnishoop om hun boerderij, om in de walkanten maar niet te kijken want wat ze niet nodig hebben floep aan de kant ermee.
Al met al moeten we gewoon oppassen dat het platteland niet verpaupert.
Sommigen hebben in het dorp hun paard gewoon achter het huis staan, moet ook niet kunnen op een weitje van 100 bij 100 ofzo.

esthertje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:00

door al die witte hekken lijken het ook meer hokjes omdat het ook zo super goed opvalt waar precies een hek staat. en waarom zou een paard eerder door een bruin hek of lint komen dan door een wit. ze weteen toch wel dat het er is dus zal de kleur er niet heel veel toe doen ... wit valt IETS maar dan ook IETS meer op maar t ziet dr niet uit.. als die vervalen dingen. of als ze niet worden onderhouden worden ze waarschijnlijk ook groen.. heb je nog n groen hek:)

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:04

wat zeuren nederlanders tegenwoordig, minder zeuren geeft meer vreugde

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:57

ik denk dat er straks nog een verbod komt op witte paarden, want die vallen in het landschap teveel op.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:57

ik kan me er wel iets bij voorstellen.
vind witte hekken persoonlijk ook erg lelijk, maar als het netjes staat kan ik daar nog wel mee leven.

maar als je af toe ziet wat een teringzooi het op sommige boerderijen is. palen schots en scheef, weides helemaal blub.

bij ons op stal worden de weides aan de kant van de weg in de winter niet gebruikt. puur voor het zicht van de buurt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:59

ik kan me er wel iets bij voorstellen.
vind witte hekken persoonlijk ook erg lelijk, maar als het netjes staat kan ik daar nog wel mee leven.

maar als je af toe ziet wat een t*ringzooi het op sommige boerderijen is. palen schots en scheef, weides helemaal blub. zelfbouw stalletjes van afvalmatteriaal...

bij ons op stal worden de weides aan de kant van de weg in de winter niet gebruikt. puur voor het zicht van de buurt.
Laatst bijgewerkt door loulou op 15-11-07 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:06

Gaan ze dan ook wat doen aan al die vreselijke Gamma hekken in de nieuwbouwwijken? Vind ik ook geen gezicht.....

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:07

Mijn wie voldoet waarschijnlijk wel aan de wei waar iedereen een hekel aan heeft. Geen stal maar schuttingen en de rest van de spullen staan allemaal bij elkaar verzameld... kastje hier kastje daar... allemaal buiten... verder een paddock waar de planken er steeds vanaf gaan en dat komt door uitbrekende paardjes... en witte linten die niet strak hangen...
Tsja... jammer dan.
Als het aan mij lag had ik een nette schuilstal met een dichte stal voor al mijn spul maar ja de gemeente vind dat ik niet mag bouwen...
Dus bij mij is het puinzooi.... (wil volgend jaar de paddock aanpakken maar eerst ff centjes sparen...

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:10

Idd gemeentes zorgen zelf voor een hoop "lelijke" paarden weides, door hun gezanik met regels hier en daar, nee, een landschap dat uit maisvelden bestaat, en 3/4 jaar braak ligt.... das voor de gemiddelde wandelaar leuk om te zien....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:15

tja aan de ene kant willen ze de paarden uit de stallen hebben maar mogen niet op de weide want met het nederlandse weer wordt dat gewoon een blubber bende.
Ik vind strak bruin hekwerk ook mooier, maar over smaak valt niet te twisten...
In het gelderse zie je vaak witte beton paaltjes met draad ertussen, ik vind het mooi, anderen lelijk.

Ik heb de paarden ook achterthuis staan Haha! Bijna midden in het dorp, op een paar vervelende mensen na (die overal last van hebben = als een vlieg een scheet laat bellen ze de politie) eigenlijk alleen positieve reacties.
En vraag me dan ook wie de 'klagers' zijn in die onderzoeken, dezelfde mensen die ook 'last' hadden van tractors een poos terug?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:17

En de bal gaan kaatsen heeft mi weinig meerwaarde, lijkt dan meer op met stenen gooien in een glazen huis... eerst eigen fundering op orde maken, dan wendt men de blik wel af en kijkt naar andere dingen.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:50

verpaarding, islamatisering, verharding, mag niemand dan zichzelf meer zijn??!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:14

Tja.... heel erg krom. Vroeger was het één en al paard en was iedereen dankbaar dat deze dieren ons zo goed hielpen.
en nu. Nu is het al teveel als ze in een weilandje staan paard te zijn.