Rust na zware inspanning beste voor je paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rust na zware inspanning beste voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 00:28

http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/11/069.shtml
horsetalk.co.nz

Volgens onderzoek is gewoon ouderwetse rust het beste voor een paard als het aankomt op het herstel van het glycogeengehalte in de spieren. Extra vet en/of koolhydraten toevoegen aan het voer heeft, volgens het Finse onderzoeksteam geleidt door Seppo Hyyppä, geen invloed op het herstelproces.

Glycogeen is de belangrijkste voeding voor de spieren tijdens training. Als het glycogeen gehalte laag is, gaat het paard energie halen uit proteïne in de spieren. Dit heeft een negatief effect op de spieren en het spiergebruik. Over een langere periode kan de conditie van het paard achteruit gaan.

Bij een voldoende dieet, zal het toevoegen van koolhydraten en vet, weinig uitmaken. Voersupplementen kunnen, zo stelt Seppo Hyyppä, het herstel hinderen. Een klein positief effect op het herstel van het glycogeengehalte is het geven van voldoende water. Daarbij is water met isotonic glucose elektrolyten na training beter dan gewoon water.

Het glycogeengehalte op pijl houden wordt het beste gedaan door de training van het paard aan te passen aan het paard, belangrijk is dat het paard lichamelijk in orde is, en voldoende rustperiodes toe te voegen tussen de trainingsmomenten. Het overvragen van een paard kan op den lange duur (permanente) schade berokkenen aan zijn conditie en het versnelt het verval van het glycogeengehalte in de spieren.

Seppo Hyyppä stelt dat het belangrijk is dat de ruiter het paard goed leert kennen en veranderingen in algehele fitheid, lichaamsomgang en voedingsgewoonten snel herkent. Bij veranderingen hiervan is het misschien nodig om het trainingsprogramma aan te passen. Veranderingen van de hartslag bij rust en de temperatuur zijn ook indicatoren dat het schema misschien aangepast dient te worden.

Het hele bericht, in het Engels kun je hier lezen.

Snadder

Re: Rust na zware inspanning beste voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:12

Gek! Bij mensen werkt het wel om glycogeengehalte in de spieren te vergroten door na inspanning extra koolhydraten te eten. Je zou verwachten dat het bij paarden dan ook zo zou zijn. Wel goed dat het onderzocht is.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:24

Na een goeie of zware training gaat het paardje bij mij ook even op stal of wei.
en verder gewoon zijn brok en hooi... Clown
Nog nooit Problemen mee gehad. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:26

In de endurance waren ze hier al achter, dus het is mooi dat het nu onderzocht is Ja

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:27

Interessant artikel Ja
Ik heb het ook altijd zo gedaan. Even rustig eten en daarna een flink aantal uur het land op mits het goed weer is.
Eigenlijk zou dat gewoon vanzelfsprekend moeten zijn Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:42

Met rust bedoelen ze hier denk ik niet een aantal uur op de wei of op stal zetten. Maar dat de volgende dag een rustdag moet zijn. Bij hele zware inspanning (endurance-gericht) zijn meerdere rustdagen ook geen onbekend iets

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:44

Oh, nou dat deed ik ook, dus wat dat betreft zitten we dan op 1 lijn Haha! De volgende dag reed ik vaak niet om de energielevel weer een beetje op te bouwen.
Nou hielp het ook wel dat mijn paard al wat ouder was. Een dag voor de wedstrijd stond hij ook altijd stil Ja

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:46

Ik heb altijd begrepen dat het juist slecht is om je paard op rust te zetten na zware arbeid. Dat je 'm de dag erna beter lichte training aan kunt bieden.
Goed dat we dit weten nu.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:49

Met rust wordt verstaan, heel de dag op de wei. En dan houden ze zichzelf wel bezig met lopen hoor Ja
Verder kun je nog wandelen, wat longeren aan het halster, lichte arbeid in de bak etc etc...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:37

Dus na een dagje concour is het ook het beste om je paard te laten staan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:47

griebels schreef:
Met rust bedoelen ze hier denk ik niet een aantal uur op de wei of op stal zetten. Maar dat de volgende dag een rustdag moet zijn. Bij hele zware inspanning (endurance-gericht) zijn meerdere rustdagen ook geen onbekend iets
Ik werk ook al heel lang op die manier en heb nog nooit een endurance gereden. Knipoog

Hoop dat dit artikel bij een aantal mensen de ogen opent.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:02

Waar blijft de maandagsziekte in dit verhaal?

Na zware inspanning zorg ik altijd voor de volgende dag lichte inspanning (loswerken). Ik laat hem zeker niet stil staan. Ook hier ondervind ik geen nadeel van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:04

Je past je ver toch aan als een paard niet werkt?
Gezond verstand is dus nog zo gek niet Knipoog
Jammer dat er een wetenschappelijk onderzoek nodig is voor mensen het willen geloven Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:19

wat is een 'ver' billy? Ik snap je eerste zin niet. Knipoog

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:32

Misschien bedoelt ze verstand?

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:46

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:06

Rhodos schreef:
Waar blijft de maandagsziekte in dit verhaal?

Na zware inspanning zorg ik altijd voor de volgende dag lichte inspanning (loswerken). Ik laat hem zeker niet stil staan. Ook hier ondervind ik geen nadeel van.

Zo doe ik het dus ook. En dan de dag erna een normale training of helemaal rust (weidegang), afhankelijk van hoe de rest van de week eruit ziet Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:12

Voor zover ik het altijd begrepen heb, is maandagziekte een voerverhaal. Dus je paard in 1 keer stil zetten maar wel door blijven voeren.

Overigens lees ik hier een aantal reacties van mensen die het hebben over 'stil zetten' of 'laten staan'.
Ik mag aannemen dat die paarden wel de box uit komen om op een weitje te staan oid?

Ik heb idd ook al vaker gehoord dat je ze tijd moet geven om te herstellen (meen een lezing van Dr. van Breda). Een spier heeft iets van 24 tot 48 uur nodig om te herstellen na verzuring, meen ik?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:20

een paard helemaal stil zetten is nooit goed....met rust wordt in de regel verstaan dat het lichaam de tijd krijgt om te herstellen van zware arbeid.
Dit betekent niet dat het paard niets meer hoeft te doen...beetje longeren, lichte arbeid of lekker wandelen of idd lekker weidegang.... Pling

Ik geef wel altijd wat extra energie dmv voer na zware arbeid...

Nog een vraagje... wat is zware arbeid eigenlijk? neem aan dat dat ook per paard/niveau verschilt?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:32

ik neem aan niet dat uurtje in de bak hobbelen maar "echt" werken dat ze bedoelen dat echte belasting voor de spieren is?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:33

griziyr schreef:
Rhodos schreef:
wat is een 'ver' billy? Ik snap je eerste zin niet. Knipoog

Voer (neem ik aan)

Bingo, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Haha! Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:34

Emilia schreef:
Misschien bedoelt ze verstand?

pas jij je verstand aan als een paard niet werkt? *LOL*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:35

Nou ja, er zijn mensen die hun uurtje 'hobbelen' al zien als zware inspanning Clown maar ik neem aan dat het inderdaad een zware inspanning zoals een cross, koers, wedstrijd of echt pittige training betreft. De gemiddelde ruiter heeft zn paard niet echt heel hard aan het werk.. toch?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:37

Emilia schreef:
Dus na een dagje concour is het ook het beste om je paard te laten staan?

Ik vind een dagje concours geen zware inspanning voor een paard.
Denk eerder aan een endurancewedstrijd, marathon (mennen), military of zware specifieke conditietraining.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:51

Cer schreef:
Voor zover ik het altijd begrepen heb, is maandagziekte een voerverhaal. Dus je paard in 1 keer stil zetten maar wel door blijven voeren.

Overigens lees ik hier een aantal reacties van mensen die het hebben over 'stil zetten' of 'laten staan'.
Ik mag aannemen dat die paarden wel de box uit komen om op een weitje te staan oid?

Ik heb idd ook al vaker gehoord dat je ze tijd moet geven om te herstellen (meen een lezing van Dr. van Breda). Een spier heeft iets van 24 tot 48 uur nodig om te herstellen na verzuring, meen ik?

Als ik mijn paard na een dagje concour niet zou rijden, komt hij wel 2x daags in de stapmolen.