Uitreiking eerste paspoort Arabo-Friezen Stamboek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Uitreiking eerste paspoort Arabo-Friezen Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:33

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4224
galop.be

Na uitvoerige reglementering en aanpassingen aan alle Europese normen werd eind vorig jaar het “EAFS” (Europees Arabo-Friezen Stamboek) erkend als eigen ras-stamboek.

Na de nodige softwarematige aanpassingen kon het secretariaat van het EAFS, gevestigd in Mechelen, vanaf midden september 2007 beginnen met de aflevering van volledig volgens de norm opgestelde sport-paspoorten (dikke versie) en fraaie pedigrees.

Het eerste pedigree/paspoort werd niet opgestuurd per post, maar plechtig overhandigd aan Mevr. Tilly van Herwaarden-Lont tijdens de bestuursvergadering van 4 november op landgoed Groot Malckenhorst te Terschuur. Deze bekende dame uit de Friezenwereld heeft naast Friezen ook Arabo-Friezen op stal.
Op dit prachtige landgoed zal op 16 augustus 2008 de eerste keuring en dressuurwedstrijd voor Arabo-Friezen in midden Nederland gehouden worden.

De papieren van Arabo-Friezen verschillen van de Friese stamboekpapieren, want dit ras wordt op sportkwaliteiten gefokt en daarom worden traditionele predikaten zoals Ster en Model niet gebruikt.
De Arabo-Friezen worden weliswaar ook gekeurd en geprimeerd. De premies worden wél vermeld en zijn een basis voor de afstammelingenrapporten om een inzicht te krijgen of de hengsten tevens mooi en correct fokken.
De hoogste onderscheiding voor een Arabo-Fries is het “Sportcertificaat” dat niet enkel gebaseerd wordt op de genetische achtergrond, maar ook op de prestaties van ouders en naaste verwanten en uiteindelijk zijn eigen prestaties.

Achttien verschillende stamboeken maken inmiddels gebruik van dezelfde software, die voldoet aan de specifieke eisen van ieder ras. De Arabo-Friezen kunnen er dus hun “eigen” predikaten in kwijt en de gebruikers kunnen met dit paspoort in heel Europa de sport in, zonder een dure inwisseling tegen een nationaal paspoort op volwassen leeftijd.

Dit jaar worden zulke passen afgeleverd aan Arabo-Friezen fokkers in bijna alle Europese landen, maar ook in Canada en Amerika. Volgend jaar volgt Zuid-Afrika en Australische fokkers tonen ook al interesse om de Arabo-Friezen aldaar te introduceren. Het ras krijgt dus veel aanhang in het buitenland, waar klimaat en terrein heel wat meer prestatievermogen vereisen als in Nederland en België.

IJp

Re: Uitreiking eerste paspoort Arabo-Friezen Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:03

Zijn er ook foto's van een Arabo-Fries?
Kan me er namelijk geen voorstelling bij geven en op WIKI bestaat het onderwerp (nog) niet.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:38

Afbeelding

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:03

Oké dank je voor de foto. Mag een Arabo-Fries alleen zwart zijn, of mogen ze ook andere kleuren hebben?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:16

Wat ik ervan begrepen heb;

Een Arabo-Fries is in princiepe een gewone Fries waar max. 20%(dacht ik) Arabisch bloed in zit. Dit om het paard voornamelijk meer uithoudingsvermogen te geven. Voor de rest blijft het gewoon een Fries en moet dus voldoen aan de raskenmerken van het FPS.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:26

m.a.w. geen ras, maar een kruising.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 16:29

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:49

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:13

anneliesdj schreef:
Wat ik ervan begrepen heb;

Een Arabo-Fries is in princiepe een gewone Fries waar max. 20%(dacht ik) Arabisch bloed in zit. Dit om het paard voornamelijk meer uithoudingsvermogen te geven. Voor de rest blijft het gewoon een Fries en moet dus voldoen aan de raskenmerken van het FPS.

Iets wat geen Fries is kan nooit "gewoon een Fries blijven"..... Pling

Arnoud schreef:
m.a.w. geen ras, maar een kruising.

Tsja, ze zeggen dat ze erkend zijn als ras, en dat ze géén kruising zijn, maar vervolgens lees je dan dat het een kruising is tussen een Fries en een arabier. Iets klopt er niet.... Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:58

Ik meende dat het niet de bedoeling was om een nieuw ras te fokken maar gewoon een Fries met meer uithoudingsvermogen. In die zin bedoel ik dus dat het gewoon een Fries blijft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:27

Een AraboFries is geen Fries en zal dat ook nooit worden. Laten we dat voorop stellen Lachen

Ze mogen alleen zwart zijn en het liefst met de looks van een Fries. Het uithoudingsvermogen dient groter te zijn door een grotere longinhoud.

Wij hebben een AraboFries op stal staan. Veel mensen vinden het net een Fries en zien nauwelijks verschil. Omdat het geen Fries is, knippen we wel zijn manen eraf. Dat maakt em meteen een stuk luxer Ja En het mag, want het is geen Fries.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:32

Ik vind ze oer het algemeen inderdaad luxer dan een gewone fries al worden die ook steeds luxer gefokt dus ik kan me voorstellen dat je het verschil niet ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:25

maar wat is precies het fokdoel dan? en met welke intentie is destijds arabisch bloed ingemengd?

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:59

ik vind dit niet een ras maar een kruizing,
het eureopees stamboek is net zo'n vaag stamboek

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:42

anneliesdj schreef:
maar wat is precies het fokdoel dan? en met welke intentie is destijds arabisch bloed ingemengd?

Om de paarden meer pit te geven, luxer te maken en vers bloed toe te voegen. Zo heb ik het begrepen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:37

Paardenrassen als de Groninger en de Gelder worden met uitsterven bedreigt en ondertussen gaan we van kruisingen een 'ras' maken.

Officieel zijn er eigenlijk nog maar heel weinig paardenrassen. Ijslanders, Fjorden, Akhal-Thekers (goed gespeld?), arabieren en nog een aantal andere, zijn echt rassen. Veel andere 'rassen' zijn vaak kruisingen of ook wel bastaards genoemd. Ik noem even een hele bekende: KWPN, kruising tussen een groninger en een gelder met later engels volbloed er door gemengd en nog later weer met allerlij duitse en franse warmbloeden gemengd.
Tinker is ook een mengeling van met name ierse, maar ook britse rassen. Oh, en niet te hard roepen hoor.......maar als je de fries goed bestudeerd, zit daar zelfs een klein vleugje engels volbloed in, maar niet tegen fokkers en liefhebbers van friezen zeggen..... Clown

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:47

Moet je een KWPN een ras willen noemen? Denk het niet. Het KWPN heeft heel andere doelstellingen dan bijvoorbeeld een stamboek als van de Haflingers, Fjorden, Tinkers en Friezen.

Het KWPN is een sportfokkerij en zeker geen rasfokkerij!

Maar wat versta je nou onder een "echt" paardenras Arnoud? Uiteindelijk zijn alle paardenrassen een mengeling van verschillende type paarden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:20

Op het friezen.messageboard dit weerwoord van een friezenliefhebber op dit artikel:

Citaat:
Het wordt misschien tijd dat wij Friese paardenliefhebbers recht hebben op een wederwoord?

Vooreerst wil ik het Arabo-Friezen Stamboek proficiat wensen met de uitreiking van hun eerste paspoort.
Toch zeer opvallend is, dat wanneer er een artikel over de Arabo-Friezen te lezen is, er steeds opnieuw met minachting over het raszuivere Friese paard gesproken. Ook op de Arabo-Friezen website kunnen ze het niet laten om de raszuiver Fries "zwart" te maken. Wij Arabo's doen het zoveel beter dan de Friezen. Dit vind ik een foute gang van zaken.
Ter verduidelijking:
Arabo's kunnen eigenlijk niet verder zonder de raszuivere Friezen. Er zou anders een enorm hoog inteeltpercentage ontstaan wanneer er vanaf nu enkel nog met Arabo's worden gefokt. Waarschijnlijk heeft minstens 70% van de huidige Arabo-populatie een raszuivere Fries als moederdier, een zeer goede reden om er positief over te schrijven in plaats de steeds weerkomende minachting. Want hoe wordt het sperma van de Arabo-Friese dekhengsten aangeprezen? Men neme gelijk welke Friese merrie, bevrucht ze met ons super Arabo-sperma en oeps daar is de wonder prestatie-uithoudingsmachine op vier poten die nooit niet stilvalt. Alsof dat drupje vreemd bloed werkt als epo.
Daarnaast worden er nog steeds opmerkingen gemaakt over de enorme prestaties van deze zogenaamde superpaarden, maar waar blijven de echte resultaten? Waar zie je een Arabo echt presteren in de sport? Buiten een enkeling .... niets. Verschillende Arabo's hebben vorig jaar de beoogde resultaten niet kunnen waarmaken, integendeel. Zullen we als vergelijking even de resultaten van onze Friese hengsten in de dressuursport even onder de loep nemen? Dit noemen wij pas presteren. Daarnaast zijn er verschillende KFPS hengsten goedgekeurd op basis van hun prestaties in de sport, zij liepen op dat moment Prix St George en inmiddels al Grand Prix dressuur. Hoeveel sportpredikaten hebben de Arabo's al kunnen uitreiken op basis van prestaties in dressuur?
Nog fout is te beweren dat op Friese Stamboekpapieren geen sportprestaties worden vermeld. Bij de Friezen wordt er zeker en vast op sportkwaliteiten gefokt.
Kijk maar naar het prestatie- en sportpredikaat en vanaf volgend jaar nog bijkomend het kroonpredikaat voor de merries. Het modelpredikaat is reeds jaren gekoppeld aan de beste resultaten uit IBOP of ABFT testen waar uitsluitend gekeken wordt naar de bruikbaarheid, beweging en souplesse van de paarden.
Ook het KFPS fokdoel is volledig opgemaakt met nadrukken op een gebruikers paard, goed gebouwd en met aanleg om in de sport te presteren, dit natuurlijk gekoppeld aan het goede karakter, de wil tot werken en het typische Friese exterieur van de paarden.

Hopend van de Arabo-Friezen liefhebbers voldoende te hebben geïnformeerd om in de toekomst een positieve kijk op het Friese paardenras te kunnen verwoorden, en

Met vriendelijke groeten

Jan

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:55

@Horseyfries: Deze Jan heeft wel een punt.

Ik vind het jammer dat er weinig prestaties van de AraboFriezen bekend is. Of beter gezegd: dat ze nog uitblijven! Zou nu zo graag eens een AraboFries in de dressuur willen zien en dan niet op B/L niveau.

Het fokken met vrij bloed hebben ze overigens een beetje verknoeid door in de pedigree van verschillende AraboFriese hengsten een en dezelfde merrie meerdere malen te gebruiken. Daar gaat je outbreeding die nou juist zo gewenst is en waarmee gepromoot wordt.

De enige AraboFries die ik ken, is onze eigen Dark Ynte x Tjimme hengst van nu 2,5. Een ontzettend leuk paard die goed kan bewegen, zich daarin groot maakt en veel zelfhouding heeft. Het idee achter het hele "expiriment" vind ik interessant, maar ik vrees dat het allemaal een beetje in de soep gelopen is...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:00

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:21

Pletje123 schreef:
@Horseyfries: Deze Jan heeft wel een punt.

Ik vind het jammer dat er weinig prestaties van de AraboFriezen bekend is. Of beter gezegd: dat ze nog uitblijven! Zou nu zo graag eens een AraboFries in de dressuur willen zien en dan niet op B/L niveau.

Het fokken met vrij bloed hebben ze overigens een beetje verknoeid door in de pedigree van verschillende AraboFriese hengsten een en dezelfde merrie meerdere malen te gebruiken. Daar gaat je outbreeding die nou juist zo gewenst is en waarmee gepromoot wordt.

De enige AraboFries die ik ken, is onze eigen Dark Ynte x Tjimme hengst van nu 2,5. Een ontzettend leuk paard die goed kan bewegen, zich daarin groot maakt en veel zelfhouding heeft. Het idee achter het hele "expiriment" vind ik interessant, maar ik vrees dat het allemaal een beetje in de soep gelopen is...

niet lullig bedoeld,
maar sommige rassen zijn nou eenmaal geen dressuur paarden, uitzondering op de regel natuurlijk!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:01

Arabo-Fiezen zouden dus een goed uithoudingsvermogen moeten hebben. Ik kom helaas nog geen Arabo-Friezen in de endurance tegen, wel Friezen......

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:41

De AraboFriezen zijn volgens mij in Nederland nog niet doorgedrongen tot de sport. Maar bind me er niet op vast.

@Ayhno: als een Fries de dressuur in kan, dan kan een AraboFries dat ook. Zoveel verschillen ze niet.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:11

ik vind friezen ook geschikter voor endurence dan voor dressuur
@pletje, ik dnek ook niet dat ze veel zullen verschillen, ik vind het gewoon een vreemd gekruisd ras

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:40

@Ayhno: dat is dan wat anders. In je eerdere post schrijf je namelijk:
Citaat:
niet banketstaaf bedoeld,
maar sommige rassen zijn nou eenmaal geen dressuur paarden, uitzondering op de regel natuurlijk!