Jonge ruiter gewond door laagvliegende helicopter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jonge ruiter gewond door laagvliegende helicopter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:09

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/154730.html
horseandhound.co.uk

Een boze moeder uit Engeland, is kwaad op het Ministerie van Defensie, nadat haar dochter zwaar gewond raakte toen haar pony schrok van 2 militaire helicopters. Anita Rose en haar kinderen, Gabrielle (13) en Nathanial (8) waren aan het buiten rijden tijdens een locaal Rally evenement, toen 2 Chinook helicopters overvlogen.

Mevrouw Rose vertelde dat Fern, de pony welke werd gereden door dochter Gabrielle, steigerde en achterover klapte, waarbij Fern bovenop het kind landde. Haar dochter werd per traumahelicopter naar het ziekenhuis vervoerd, waar bleek dat het meisje een gebroken bekken had, en een gebroken heupbeen. Gabrielle heeft nog geluk gehad dat er geen inwendige verwondingen waren. "Ze kan zeker 3 weken niet naar school, en mag tot Februari 2008 niet rijden," sprak de moeder. "Het is raar dat de helicopters zo enorm laag vlogen in een gebied waar zeer veel paarden zijn. Ze kunnen toch ergens vliegen waar het minder druk is?"

Tijdens een ander incident een week geleden, waren 3 ruiters aan het buiten rijden toen er een militaire helicopter recht over hen heen vloog. "Hij vloog enorm laag, en kwam over onze paarden heen,"verklaarde Davina Wilson die op haar 6-jaar oude ex-renpaard aan het buiten rijden was. We hadden alle 3 reflecterende kleding aan, dus ik weet zeker dat de piloot ons gewoon kon zien. Hij kwam echter gewoon over ons heen en we konden de druk van de neerduwende wind van de helicopter gewoon voelen. Gelukkig raakten de paarden niet erg in paniek."

Een woordvoerder van het Ministerie van Defensie: "Gebeurtenissen in de wereld laten zien dat het nodig is dat onze manschappen klaar moeten zijn om ons land, en de mensen, te verdedigen wanneer dat nodig is. Laagvliegen is een manouvre die alleen kan worden uitgevoerd wanneer de piloot perfect getraind is. Alle klachten worden serieus genomen en onderzocht. De gebeurtenis met de moeder en de 2 kinderen wordt op dit moment ook onderzocht, en wij zullen hier nog op terug komen."

In Maart 2005 werd er door het Ministerie van Defensie een speciaal telefoonnummer opgericht voor ruiters die willen weten welke routes laagvliegende helicopters nemen. Dit telefoonnummer werd in het leven geroepen na de dood van Heather Bell, welke om het leven kwam omdat haar paard schrok van een militaire helicopter.

Equidea

Re: Jonge ruiter gewond door laagvliegende helicopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:17

Ja heb hier in nederland hetzelfde probleem en ze vliegen echt laag net boven de bomen, hoe hoog zal dat zijn 25/30 meter?

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:30

Beterschap!!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:39

Jeetje het zal je maar overkomen zeg! Bah! Ik hoop dat dat meisje er niets aan over houdt!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:47

jeetje is niet niks! Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt Ach gut

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:57

Jeej, dat is echt naar zeg! Ik ken het ook, wij zitten in militair oefengebied en ze mogen hier nog lager vliegen dan normaal om te oefenen, en dan komen ze idd maar net boven de bomen uit, soms zelfs nog lager.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:58

Wij hebben een maand geleden oefenvijand gespeeld tijdens een oefening van de Luchtmacht hier. Wij moesten zogenaamd eerst worden uitgeschakeld door Apaches voordat de Chinooks de zogenaamde slachtoffers kon ophalen. Ik ben toen een hele dag met een helicopterpiloot op stap geweest. Feit is dat ergens moeten oefenen; de piloot vertelde dat hij in Afghanistan al vijf keer was beschoten. Ze zullen toch ergens moeten leren hoe ze met zo'n situatie om moeten gaan, ze mogen immers niet in het wilde weg gaan schieten. Ik praat dit absoluut niet goed, maar een beetje begrip is wel op zijn plaats denk ik. En met betrekking tot dat vrouwtje met dat ex-renpaard: het lijkt me sterk dat de piloot haar heeft zien rijden, vanuit een helicopter zie je heeeeeel weinig heb ik me door de piloot laten vertellen! Als oefenvijand werden wij pas opgemerkt toen we begonnen te schieten, terwijl we in het open veld stonden!

Maar even kort; het hoort natuurlijk niet zo laag, en het feit dat het meisje gewond is geraakt is natuurlijk verschrikkelijk, maar een beetje begrip is wel op zijn plaats denk ik!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:03

heb het zelfde gehad met een chinook heli.
ik was mijn verzorghengst aan het poetsenin het poetsstuk.
hij stond losjes vast omdat hij toch wel blijft staan.
komt er opeens een chinook vreselijk laag over.
hij steigert, raakt uit zijn evenwicht en valt half opzij tegen mij aan en ik klap tegen het hek.
heb er een zere schouder en pols aan overgehouden.
chinook maakt een rondje en vliegt in dezelfde richting terug.
en we zitten midden in een woonwijk!
hebben er nog aan gedacht om erover te bellen maar uiteindelijk toch niet gedaan.

beterschap voor het meisje!
hoop dat ze snel beter is.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:05

Wat ik raar vind, is dat die helicopters over een rally heen vlogen, dus een wedstrijd waar veel paarden zijn. Ik vind dat defensie hier ook rekening mee moet houden. Ze kunnen dan wel bellen waar de helicopters vliegen, maar ja, je kunt niet een heel evenement omleggen omdat toevallig die dag de helicopters over dat terrrein vliegen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:14

dat ze moeten oefenen is loisch, maar kunnen ze ze dat niet roots aangeven. zodat ruiters dat stuk vermijden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 10:18

Daar is dus ook een speciaal telefoonnummer voor, maar die zullen de betreffende ruiters wel niet gebelt hebben dan, denk ik Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:45

Bij ons in Utrecht wordt een nieuwe pensionstal gebouwd: wat komt ernaast?
Een helicopterlandplaats (voor burgerverkeer).
Dat is toch vragen om problemen...

Van defensie vind ik het dan nog wat anders. Vaak zitten die militaire oefengebieden er al veel langer dan enige bewoning eromheen (zo ook Schiphol).
Wanneer de vliegroutes opgevraagd kunnen worden vind ik dat de ruiters en organisaties daar rekening mee moeten houden, het is nl ook niet zo dat ze maar lukraak over het land heen vliegen, vaak is het toch in de buurt van een militaire basis.

Overigens: natuurlijk heel vervelend voor de ruiters en jammer dat het gebeurd is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:13

Tsja, wat een ellende voor dat kind zeg!! En hoe het precies zit met die rally en waar ze vlogen en de ruiters reden, dat zal wel nooit helemaal duidelijk worden.
Maar het blijft inderdaad lastig, want ze moeten oefenen, en er komen (zowel hier als in engeland) steeds meer paarden. Je kan ze waarschijnlijk nooit allemaal ontwijken.

@ Corinne 1981: Een helilandplaats naast je stal heeft juist een voordeel: De paarden wennen er aan...... Ikzelf heb een paar jaar een paard verzorgt dat in leeuwarden stond, jawel, naast de militaire vliegbasis. Geloof me, die straaljagers komen echt laag over, en ik dacht een paar keer dat de wereld zou vergaan, maar geen paard die er op reageert omdat ze het gewend zijn.

Maar het zal altijd schipperen blijven, dat is denk ik niet te voorkomen. Blijft natuurlijk verschrikkelijk voor zo'n kind en zo'n moeder, maar aan de andere kant: als de piloten in een oorlogssituatie neergehaald kunnen worden omdat ze niet goed genoeg getraind zijn, is dat ook verschrikkelijk voor de bemanning en hun familie. En dat is nu net het dilemma denk ik...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:17

Ze kunnen toch gewoon oefenen op militair oefenterrein?? Ruimte zat daar en niemand die er last van heeft. Waarom moeten ze dan zonodig ergens anders oefenen en mensen in gevaar brengen? Militair oefenterrrein bestaat immers niet voor niets!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:45

Equidea schreef:
Ja heb hier in nederland hetzelfde probleem en ze vliegen echt laag net boven de bomen, hoe hoog zal dat zijn 25/30 meter?

Van mij mogen die idioten in een boom vliegen. Boos! Boos!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:49

wij hebben het ook meegemaakt dat ze over het weiland vlogen.Alle paarden met veulens door de draad.Gelukkig geen gewonden.Heb toen gebeld en werd een uur later netjes terug gebeld door de luchtmacht.Ze hebben hun excuses aangeboden en als er wat van schade was konden we dit indienen en werd het behandeld.Ze hebben daarna wel hun route aangepast.

Ook wij waren ons rot geschrokken ,komt opeens zo,n mega groot zwart ding vanachter de schuur vandaan .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:52

Jonge_Monte schreef:

Sorry wat een kortzichtige reactie, wil je dat echt op je geweten hebben.
Hoeveel helicopters vliegen er nou helemaal rond.
Dat er steeds meer paarden komen en daardoor mensen met paarden
hoeft de rest van de wereld geen rekening mee te houden.
Deze oefeningen zijn van levensbelang, een buitenritje met je paard niet.

Werkelijk op ieder klein strookje groen staan tegenwoordig al paarden, dus waar moet men dan gaan oefenen,
militaire terreinen zijn niet groot genoeg, veel hebben moeten wijken voor natuurgebied,
waarin dan weer ruiterroutes zijn.

Dus een beetje meer begrip zou op zijn plaats zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:37

Echwel schreef:
Jonge_Monte schreef:

Sorry wat een kortzichtige reactie, wil je dat echt op je geweten hebben.
Hoeveel helicopters vliegen er nou helemaal rond.
Dat er steeds meer paarden komen en daardoor mensen met paarden
hoeft de rest van de wereld geen rekening mee te houden.
Deze oefeningen zijn van levensbelang, een buitenritje met je paard niet.

Werkelijk op ieder klein strookje groen staan tegenwoordig al paarden, dus waar moet men dan gaan oefenen,
militaire terreinen zijn niet groot genoeg, veel hebben moeten wijken voor natuurgebied,
waarin dan weer ruiterroutes zijn.

Dus een beetje meer begrip zou op zijn plaats zijn.

Ben het wel een beetje met je eens, hoor. Alleen, zoals in het bericht stond dat er een wedstrijd was, dan vind ik het minder. Zou dat niet beter op elkaar ingespeeld kunnen worden?
Heb het zelf ook wel eens meegemaakt; was ik paarden aan het voeren vloog er zo'n groot gevaarte bijna door de bomen en vlak over de stal. Ik weet nog steeds niet wie er het meest geschrokken van was, de paarden of ik...
Een andere keer was ik aan het buitenrijden toen ik een heli heel laag aan zag komen. Mijn eerste gedachte was 'nou, dat was het dan...', die van de haf was 'ha, pauze, grazen'. Dan ben je echt wel blij dat je een relaxed paard hebt...
Toevallig twee voorbeelden, het had net zo goed wat anders kunnen zijn. Dus om nou alle luchtmachthelis hel en verdoemenis toe te wensen...Je zult ze maar echt nodig hebben, ben je toch blij als ze eerst hebben geoefend....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:05

Jonge_Monte schreef:
Equidea schreef:

En dan stap jij in een chinook als ons land serieus bedreigd word en verdedigd ons?
Lekker doordachte reactie dit!

Heel dubbel.. Er had door beide partijen iets gedaan kunnen worden, wat misschien het ongeluk voorkomen had. Desalniettemin heel naar dat het gebeurd is.. Scheve mond

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:08

Gewoon kappen met al die oorlogen, is ook nog een optie Lachen
Peace Vriendjes zijn? Vriendjes zijn? Vriendjes zijn?

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:28

Ik weet niet hoe het in Engeland zit, maar ik weet wel dat in Nederland oefeningen met helicopeters en F-16's worden aangekondigd op teletekst EN via Internet. Als je weet dat je in de buurt van een luchtmachtbasis woont, lijkt het mij dat je dat gewoon kan checken.

En het is juist de bedoeling dat ze in een afwisselende omgeving oefenen natuurlijk. Een militair oefenterrein is ten eerste veel te klein en als ze daar 2 keer oefenen weten ze wel waar ze moeten zoeken. Begrip is op z'n plaats hier denk ik; petje af voor alle militairen die hun leven wagen in Afghanistan en andere landen! Kortzichtige opmerkingen als; 'laat ze maar in boom vliegen' kan ik dan ook slecht verdragen. Ik heb veel, heel veel vrienden bij de Luchtmacht en Landmacht, en ik denk dat als dit allemaal heel ver van je af staat, je hierover hard kan oordelen. Dat ik dat volkomen onterecht vind, moge duidelijk zijn. Zo!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:38

jeetje was een reactie's!! Tong uitsteken

ik snap wel dat ze het moeten oefenen. Maar kunnen ze dat niet even aangeven aan de mensen? wij hebben het hier ook een keer gehad, paarden op hol in het land door zo'n ding. Zeker als die piloten echt zo slecht kunnen zien wat er onder hun gebeurt vind ik wel dat ze het moeten aangeven, waar/wanneer ze gaan vliegen. En zeker dat nummer/site wat het ook was, dat iedereen daarvan af weet. Zodat je het eigelijk al weet dat ze komen.
want volgens mij weet die moeder daar niks vanaf, en als ze dat wel wist had ze zeker niet haar dochters laten buitenrijden!

verder vind ik ook wel dat we niet zonder die oefeningen kunnen. Mischien moeten ze een aantal dagen per jaar vast zetten om te oefenen. Dan is het voor iedereen duidelijk! Dan ben je zelf verantwoordelijk als je dan op die dagen gaat buitenrijden.
Pling

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:55

Een helikopter-landplaats naast een stal kan idd ten gevolge hebben, dat de paarden eraan wennen. Zo weet ik een stal waar ze motorcrossen vlakbij hielden. Van motoren schrokken de paarden dus niet, een enkeling wel van sissende vrachtwagens, die was dat niet gewend.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:56

Zo zijn bij ons een keer de paarden door de draad heen gegaan vanwege een luchtballon die de wei er naast even ging landen.
Het zijn van die dingen waar paarden niet echt aan wennen, of ze moeten er al dagelijks mee geconfronteerd worden.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:57

Alle oefeningen worden ruim van tevoren aangekondigd op de website van de Luchtmacht hoor!