Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:21

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1481
dehoefslag.nl

Anders dan de media wellicht doen geloven is paardenwelzijn geen grote bron van zorg in de Nederlandse samenleving. Dit blijkt uit een publieksonderzoek dat in opdracht van onder andere het ministerie van LNV Nederlanders door Ergo, bureau voor markt- en beleidsonderzoek, in september is uitgevoerd.

De samenleving maakt zich flink zorgen over dierenwelzijn in de intensieve veehouderij (64% van de geënquêteerden), pelshouderij (62%), commerciële visserij (31%) en dieren in het circus (31%). Over het welzijn van huisdieren maakt 22% zich druk. Dierenwelzijn op de boerderij (12%), in de natuur, (9%), dierentuin (9%), sportvisserij (8%) en viskwekerijen (6%) zijn kleine spelers als het om de bezorgdheid van de samenleving gaat. Paarden sluiten de rij met 5%.

Volgens het onderzoek vindt driekwart van de samenleving dierenwelzijn belangrijk tot zeer belangrijk, waar nooit te veel aandacht voor kan zijn, al blijkt een derde van de ondervraagden niet direct associaties te hebben bij het onderwerp. Evenmin is iedereen goed op de hoogte waar het om gaat bij dit onderwerp. Voorlichting is dus belangrijk voor alle betrokkenen.

Nic

Re: Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:12

Ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Laatst met dat vallen plaatste ik een opmerking tegen mijn vader over de rijstijl/ manier van A.v.G. en toen zei hij:
"Wat l*l je nou, ze is de beste van de wereld, en dan ga jij commentaar leveren?? Tjonge jonge, zij heeft er heus wel meer verstand van dan jij hoor"

Of als ik aan zomaar iemand vertel dat mijn paardjes lekker 24/7 buiten staan en in de winter zoveel mogelijk: "Met dit weer?? Da's toch niet goed?"

Mensen (ook niet-paardenmensen) zien prachtig aangeveegde stallen met koperen spijlen en denken: oh, dat ziet er wel netjes uit hier zeg.
Soms zeg ik: "hoe zou jij het vinden om de hele dag op de wc opgesloten te moeten zitten?" en dan kijken ze me aan en zeggen: "ja, nouja, een paard moet toch op stal in de winter." (die reactie kreeg ik laatst van een non-paardenkenner)

Of, de meeste niet-paardenliefhebbers zien wel de paarden in de zomer op de wei, maar zetten geen stap in een manege; waarom zouden ze ook?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:19

Nicolletje schreef:
Ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Laatst met dat vallen plaatste ik een opmerking tegen mijn vader over de rijstijl/ manier van A.v.G. en toen zei hij:
"Wat l*l je nou, ze is de beste van de wereld, en dan ga jij commentaar leveren?? Tjonge jonge, zij heeft er heus wel meer verstand van dan jij hoor"

Of als ik aan zomaar iemand vertel dat mijn paardjes lekker 24/7 buiten staan en in de winter zoveel mogelijk: "Met dit weer?? Da's toch niet goed?"

Mensen (ook niet-paardenmensen) zien prachtig aangeveegde stallen met koperen spijlen en denken: oh, dat ziet er wel netjes uit hier zeg.
Soms zeg ik: "hoe zou jij het vinden om de hele dag op de wc opgesloten te moeten zitten?" en dan kijken ze me aan en zeggen: "ja, nouja, een paard moet toch op stal in de winter." (die reactie kreeg ik laatst van een non-paardenkenner)

Of, de meeste niet-paardenliefhebbers zien wel de paarden in de zomer op de wei, maar zetten geen stap in een manege; waarom zouden ze ook?

De meeste Nederlanders beseffen inderdaad niet onder welke barre omstandigheden een groot deel van de paarden wordt gehouden. Ze bellen wel de DB als er een weilandje is met IJslanders die in de sneeuw staan Gestoord.

Het grootste leed is niet zichtbaar, dat is in de winter als paarden opgesloten worden en amper buiten komen, en nog altijd geld 'wat je niet ziet, dat is er niet'.

Overigens waren niet-paardenmensen over het algemeen ook flink boos over de foto's van P&P, mijn moeder bijvoorbeeld weet niks van paarden, maar ze vond het echt belachelijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:20

24/7 buiten vind ik geen probleem maar dan geen schuilhut wel.
Dat vind ik trouwens ook gelden voor bv schapen. Hier in de buurt maken veel boeren een schuilhut van sto balen en met slecht weer liggen daar veel schapen in. Ook vind ik het een must dat paarden op stal iedergeval met hun hoofd uit hun box moeten kunnen kijken en wat meer moeten kunnen zien dan alleen de muren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:22

Arabesk schreef:
Overigens waren niet-paardenmensen over het algemeen ook flink boos over de foto's van P&P, mijn moeder bijvoorbeeld weet niks van paarden, maar ze vond het echt belachelijk.

Ja? Oh nee hier thuis niet, mijn ouders keken heel wazig en zeiden: ja en? Ze zullen wel weten wat ze doen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:01

P & P, om welke foto's ging dat? Ik denk ook, om het even van een ander standpunt te bekijken, zo is, dat men zich meer zorgen maakt over 20 kippen die samen in een mini-hokje zitten en alleen de buitenlucht zien als ze naar de slager rijden en datzelfde geldt ook voor varkens en andere dieren. Als je het dan vergelijkt met paarden, die dan zo'n 'hokje' voor zich alleen hebben, dan lijkt het in ieder geval beter dan de andere dieren. Er wordt voor de rest ook niet zoveel verteld over hoe het onderzoek inelkaar zit. Waren het een stel vragen waar je 1 antwoord mocht kiezen? Of mocht je ze op volgorde zetten? (dat laatste lijkt mij niet gezien de percentages)

Maar jullie hebben wel gelijk hoor; paardenleken zien alleen schone stallen en zoals ik al aangaf een 'hokje' voor zich alleen, ipv dat een paard in de wei hoort.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:05

Arabesk schreef:
De meeste Nederlanders beseffen inderdaad niet onder welke barre omstandigheden een groot deel van de paarden wordt gehouden.

Sorry, dit vind ik ook grote onzin. Er zijn genoeg dieren die het veel en veel slechter hebben dan onze verwende paarden, denk aan de bioindustrie of pelsfokkerij.
Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, wil ik ook helemaal niet, maar om dat nou "barre omstandigheden" te noemen....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:07

Toch merk ik dat dingen zoals de beweging van het paard beter begrepen wordt door leken dan door paarden mensen. Paarden mensen hebben het al jaren zo gedaan, die zijn moeilijk te overtuigen van een andere benadering van het paard zn levenswijze en omgeving.

Onze boer is heel 'natuurlijk', zijn paarden staan dag en nacht buiten in een kudde, zonder dekens, ijzers, worden niet gereden of geborsteld. Maar met slecht weer in de winter staan ze ook wel eens 3 weken aan 1 stuk door in een donker vies hok wat ze stallen noemen.

Ik probeer met mijn paarden een balans te vinden tussen wat ik wil met de paarden en waar zij zich gelukkig bij voelen. Daarbij uitgaand van het 'wezen' paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:11

waarom is een nerts slechter af dan een 24/7 stalpaard?
Ze hebben buitenlucht dus geen amoniak stal, een schone buitenren, een hokje met stro om te slapen. Krijgen op vaste tijden hun eten. En hun hokje is in vergelijk met de grote van het dier groter dan de stal van een paard.
En worden niet uit de stal getrokken met stijve spieren en moeten dan in de krul lopen. (niet luisterend prikkend met sporen en trekkend aan het bit, zich gelukkig prijzen dat vandaag de slof er niet aan zit)

Het is maar wat je beter en slechter vind Lachen
Voor mij zijn die cijfers even hoog Ja

Ik denk idd dat maar weinig mensen weten dat een paard een dier is om te lopen, een kudde dier is.
En die behoefte dus ook heeft.
Maar omdat hij eens geborsteld word heeft hij het blijkbaar goed? Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:18

Er speelt een groot stuk sentiment en onkunde mee in de bepaling of iets wel of niet zielig is. Bekende ruiters zullen voor het grote publiek wel weten wat ze doen dus die paarden zijn niet zielig of juist andersom, dat paard moet heel mooi lopen, hard rennen of hoog springen dus dat is zielig.

Het toverwoord is voorlichting. Wellichtis het een idee om eens een informatief programma(reeks) te maken over allerlei vormen van dieren houden en in dat programma proberen aan te geven wat wel en juist niet kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:19

runningkawa schreef:
waarom is een nerts slechter af dan een 24/7 stalpaard?
Ze hebben buitenlucht dus geen amoniak stal, een schone buitenren, een hokje met stro om te slapen. Krijgen op vaste tijden hun eten. En hun hokje is in vergelijk met de grote van het dier groter dan de stal van een paard.
En worden niet uit de stal getrokken met stijve spieren en moeten dan in de krul lopen. (niet luisterend prikkend met sporen en trekkend aan het bit, zich gelukkig prijzen dat vandaag de slof er niet aan zit)

Het is maar wat je beter en slechter vind Lachen
Voor mij zijn die cijfers even hoog Ja

Ik denk idd dat maar weinig mensen weten dat een paard een dier is om te lopen, een kudde dier is.

Wat mij betreft sla je de spijker op z'n kop Ja

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:25

runningkawa schreef:

En wat willen honden, katten, hamsters, cavia's, konijnen en goudvissen dan allemaal, die hebben het dan toch net zo slecht?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:26

Nou ik verzorg een fulltime stalpaard, ben totaal niet eens met de gang van zaken, maar kan ook niet zeggen dat ze ongelukkig is Lachen ik kan andere dingen erger vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:28

Dat is ook zo ellen Ja

Maar dat is het grappige van de mens
Klagen over de bio-industrie, maar zelf thuis bio industrie hebben.
Zo makkelijk wijzen naar die ander..maar ondertussen zelf niet beter doen.

Want idd, zoveel konijnen waar ik buikpijn van krijg ze te zien
Eerst is het leuk, kindjes laten het beestje er elke dag uit. Maar na een tijdje is het nieuwtje eraf en moeten er gevochten worden om wie die dag eten zou geven en die week Verdrietig de kooi eens uit zou doen. In de zomer vol in de zon staand met het waterfles je al 4 uur leeg....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:28

IKbenEllen schreef:
runningkawa schreef:

En wat willen honden, katten, hamsters, cavia's, konijnen en goudvissen dan allemaal, die hebben het dan toch net zo slecht?

Een deel van deze dieren (met name honden en katten) aanvaart zijn lot en schikt zich naar de situatie. Een deel krijgt hierdoor gedragsproblemen en wordt gedumpt in bos en natuurgebieden, elders geplaatst, naar de DA gebracht voor een spuitje of naar het asiel gebracht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:31

een paard kan best dag en nacht buiten staan,wel vind ik dat ze moeten kunnen schuilen voor wind regen en zon,dus een stal op het land is het beste,zo kunnen ze het zelf uitmaken.
ik vind het veel zieliger als ze maar een uur per dag uit hun stal komen,maar dat is mijn mening.....
ze moeten natuurlijk wel goed gevoerd worden,want er zitten weinig voedingsstoffen meer in het gras als de nachten kouder worden,dus hooi en gewone onderhouds brok...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:32

De mijne staan ook niet 24/7 binnen, er is nl ook nog een tussenweg Knipoog maar ik vind ook dat qua prioriteit paardenwelzijn laag staat hoor, ook circusdieren en kermisponys vind ik veel triester dan het gemiddelde prive paard.

Maar goed jullie vinden dus dat heel het huisdieren en paardengebeuren met harde hand aangepakt moet worden, begrijp ik dat goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:34

Een tussen bestaat er idd Ja

Ja van mij mogen er best regels komen voor huisdieren Ja
Het is toch eigenlijk raar dat er mensen mopperen over een varken maar vervolgens zelf een kanarie in de kooi hebben om te genieten van de zang?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:36

Inderdaad voor mij is het gewoon een realistische balans Lachen afwegen tussen minder erg, en erg vind ik vrij normaal Lachen

Ik kan gewoon niet zeggen dat mieke het slecht heeft, heb al toestanden gezien die meer aandacht nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:37

Maar bij alles roepen er bestaat erger vind ik dan ook geen optie. Dat vind ik persoonlijk te makkelijk zaken wegscuiven Lachen
Er bestaat altijd wel erger, kijk maar naar derde wereld landen. Maar wij als welvarend land horen dan toch wel wat te doen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:38

runningkawa schreef:

Het is toch eigenlijk raar dat er mensen mopperen over een varken maar vervolgens zelf een kanarie in de kooi hebben om te genieten van de zang?

Dat mensen een kanarie hebben voor de zang vind ik geen punt, zo'n beestje kan het licht in iemands leven betekenen en is makkelijk te verzorgen dus een ideaal maatje voor zieke en oude mensen. Waar ik een probleem mee heb is dat het beestje wellicht in een veel te kleine kooi wordt gehouden of nooit eens lekker mag losvliegen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:38

IKbenEllen schreef:
Arabesk schreef:
De meeste Nederlanders beseffen inderdaad niet onder welke barre omstandigheden een groot deel van de paarden wordt gehouden.

Sorry, dit vind ik ook grote onzin. Er zijn genoeg dieren die het veel en veel slechter hebben dan onze verwende paarden, denk aan de bioindustrie of pelsfokkerij.
Mijn paarden staan niet 24/7 buiten, wil ik ook helemaal niet, maar om dat nou "barre omstandigheden" te noemen....

Helaas ken ik wel een hoop paarden die onder 'barre omstandigheden' gehouden worden. Net als vele andere diersoorten trouwens. Ik denk niet dat we ver komen met vergelijkingen. Ik ken helaas paarden die amper hun box uitkomen, die slecht te eten krijgen, die mishandeld worden en/of amper soortgenootjes zien, waar de hoefsmid bijna nooit bij komt e.d. Dat vind ik 'barre omstandigheden', ja. Ja
Ik zou blij zijn als daar eens iets aan gedaan wordt, net zo goed als voor andere diersoorten in barre omstandigheden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:40

Je gaat toch altijd eerst de zaken oplossen die het ernstig zijn Lachen En dan de kleiner gevallen veranderen. En dan nog moet je iets kunnen veranderen Knipoog

Tis helemaal men ding niet, maar kan gewoon niet zeggen dat ze het slecht heeft Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 06-11-07 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:41

Maar voor dat we hier in eigen land het houden van konijnen aan gaan pakken vind ik wel dat er eerst wat gedaan moet worden aan andere dingen, of niet dan? Alles kan toch niet tegelijk, dan moet je toch met het ergste beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:41

daniella74 schreef:
runningkawa schreef:

Dat mensen een kanarie hebben voor de zang vind ik geen punt, zo'n beestje kan het licht in iemands leven betekenen en is makkelijk te verzorgen dus een ideaal maatje voor zieke en oude mensen. Waar ik een probleem mee heb is dat het beestje wellicht in een veel te kleine kooi wordt gehouden of nooit eens lekker mag losvliegen.

Om eerlijk te zijn ken ik geen kanaries die los mogen (kan aan mijn omgeving liggen) Parkietjes dan weer wel. Maar daarom pakte ik ook expres de kanarie als voorbeeld.