http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/a ... 062921.ece
brabantsdagblad.nl
Tien jaar geleden werd voor Bep Hendriks uit Valkenswaard een droom werkelijkheid. Ze kocht een 'paardendomein' met vakantiewoning aan de Kluizerdijk in Valkenswaard.
Gisteren rammelde de slopershamer haar droom aan gruzelementen. Haar oude dag doorbrengen tussen de paarden is haar ontnomen.
In aller vroegte, het was nog donker, stonden gisteren drie ambtenaren van de gemeente Valkenswaard met drie bonken van kerels van het Eindhovense slopersbedrijf Heezen aan de poort van het geliefkoosde onderkomen van Bep Hendriks (63).
Gelaten en licht geëmotioneerd verzocht mevrouw Bep Hendriks de slopers om voorzichtig te zijn met wat deuren en kozijnen. "Die zijn nog te gebruiken", klinkt haar iele stem wat mistroostig.
Haar zoon Ron Timmermans sprak verbeten en gedecideerd: "Dit was na de pensionering van mijn moeder haar lust en haar leven. In een straal van vierhonderd meter worden gebouwen gelegaliseerd, maar zij moet vertrekken. Dit is puur mensenpesterij."
Hendriks heeft in 1998 het complex van drieduizend vierkante meter met stallen en een (vakantie)woning gekocht.
Een toenmalige wethouder gaf aan dat 'legaal wonen daar in orde zou komen'. Vanwege lichamelijke beperkingen deed ze verschillende woonaanpassingen.
Sinds zeven jaar verblijft Hendriks permanent aan de Kluizerdijk.
Begin dit jaar heeft de Raad van State echter aangegeven dat alle illegale bouwsels moeten verdwijnen.
De sloop was onafwendbaar.
Het enige wat mag blijven staan, zijn enkele paardenstallen van samen 48 vierkante meter. Zelf gaat Hendriks naar een huurwoning elders in Valkenswaard.
"We hebben hier veel aan vertimmerd. Door mijn hypotheekschuld moet ik niet alleen dit gehele perceel met stallen en weiland verkopen, maar ook wellicht mijn drie paarden. Maar ik blijf me verzetten tegen de rechtsongelijkheid."