Illegale manege Winsum moet sluiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Illegale manege Winsum moet sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 21:34

http://www.dvhn.nl/article2611823.ece
dvhn.nl

Manege Weidelust in Winsum moet binnen vier weken sluiten en de gemeente Winsum hangt een forse schadevergoeding boven het hoofd. Dat is de uitkomst van een rechtszaak die de Stichting Willem Steeman Manege aanbond tegen de gemeente Winsum.

Volgens de Groningse rechtbank handelt de gemeente in strijd met de wet door toe te staan dat stal Weidelust aan de Garnwerderweg een manege uitbaat. Recreatieve activiteiten zijn daar niet toegestaan omdat ze in strijd zijn met het bestemmingsplan dat agrarisch van aard is.

De bestaande manege in Winsum, genaamd Willem Steeman, is dik tevreden met de uitspraak van de rechter. "Het recht heeft zijn beloop gekregen. Dit was te zot en te krom voor woorden", zegt voorzitter Dolf Loesberg van de Stichting Willem Steeman Manege.

Die zag met lede ogen aan dat de gemeente de illegale manege gedoogde. In vijf jaar tijd zag ze haar ledental van 240 teruglopen naar een kleine honderd leden. Steeds meer mensen verkasten naar Weidelust, die lagere tarieven kon hanteren.

Loesberg vocht om zijn gelijk te behalen, maar kreeg nul op het rekest van de gemeente Winsum, waarop hij de gemeente voor de rechter daagde. Zijn advocaat Martin Blokzijl verbaasde zich over de houding van de gemeente Winsum. "Nota bene een overheidsinstelling die illegale praktijken gedoogt: dat klopt niet. De bezwarencommissie had de Willem Steeman manege ook al gelijk gegeven, maar de gemeente heeft dat advies naast zich neergelegd."

Blokzijl start een schadeprocedure tegen de gemeente, die hij met vertrouwen tegemoet ziet. Op die manier hoopt hij dat de winstderving van de Willem Steeman manege vergoed wordt.

Jelly Pestman-Van Dijk van Stal Weidelust is ervan op de hoogte dat ze haar manege binnen vier weken moet sluiten. "We wachten even af en kijken wat we kunnen doen. Verder wil ik niet reageren."

Wethouder Tineke van der Schoor van de gemeente Winsum wacht de schriftelijke uitspraak van de rechtbank af. "We zijn verplicht om te gaan handhaven maar we gaan in gesprek met Weidelust. We kunnen ook nog in hoger beroep gaan." Dat de rechter oordeelt dat de gemeente in deze kwestie niet de schoonheidsprijs verdient en illegaal handelt, tracht Van der Schoor te weerspreken. "Wij gaan niet voor schoonheidsprijzen, maar wij gaan ervoor dat mensen hun boterham kunnen verdienen. Wij hebben deze manege gedoogd omdat wij met een nieuw bestemmingsplan voor dat gebied bezig zijn."

Ilsemarie

Re: Illegale manege Winsum moet sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:43

Citaat:
"Wij gaan niet voor schoonheidsprijzen, maar wij gaan ervoor dat mensen hun boterham kunnen verdienen."

Lekkere uitspraak... ze halen daarmee wel iemand anders het beleg van het brood!

Het is goed dat een illegale manege gesloten wordt en hopelijk krijgt de andere manege zijn klanten weer terug en is de schade die ze lijden gauw weer in de halen!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:43

`hmm tsja lekker illegaal, goed dat hij gesloten word
Laatst bijgewerkt door parouscha op 24-10-07 08:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:44

Het is inderdaad goed dat hij gesloten moet, maar z'n lklanten zullen flink balen Boos! .
Hopen dat jhij niet te veel klanten heeft..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:46

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:54

Als de gemeente met een ander bestemmingsplan bezig was, snap ik niet dat deze zaak nu gewonnen wordt door de andere manege.

Tja, het is misschien zuur voor die manege, maar concurrentie lijkt me niet een oneerlijke zaak. Mensen lopen niet alleen maar weg voor de lagere tarieven, misschien toch een teken aan de wand?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal kinderachtig van de "legale" manegeeigenaar om zich zo te laten kennen. Doe er dan iets aan om je klanten te behouden, bied ze iets extra's bijvoorbeeld, of organiseer leuke activiteiten.

Nee hoor, gelijjk maar voor het gerecht, kinderachtig.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:59

parouscha schreef:
Het ziet er overigens wel goed uit Haha!

http://www.stalweidelust.nl/accommodatie.html

Ziet er zekere goed uit.
Barmat schreef:
Als de gemeente met een ander bestemmingsplan bezig was, snap ik niet dat deze zaak nu gewonnen wordt door de andere manege..

Inderdaad, wij hebben ook een (kleinschalige) manege gehad, hier was ook een ander bestemmingsplan maar die hebben we kunnen wijzigen.

Barmat schreef:
Tja, het is misschien zuur voor die manege, maar concurrentie lijkt me niet een oneerlijke zaak. Mensen lopen niet alleen maar weg voor de lagere tarieven, misschien toch een teken aan de wand?

Ik vind het eerlijk gezegd nogal kinderachtig van de "legale" manegeeigenaar om zich zo te laten kennen. Doe er dan iets aan om je klanten te behouden, bied ze iets extra's bijvoorbeeld, of organiseer leuke activiteiten.

Helammal mee, eens, lagere prijzen kunnen niet de enige redenen zijn, idd. beetje jammer allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:05

Lagere prijzen niet de enige reden? Dan wonen in Limburg zeker andere mensen dan in het noorden?

Barmat: een legale manege moet aan veel eisen voldoen en heeft veel meer kosten dan een illegale, dus dat is dan nogal oneerlijke concurrentie als iemand zo out of the bleu mag beginnen. Niks kinderachtigs aan.
Als die andere mevrouw zo graag een manege wil beginnen steekt ze er eerst maar geld en tijd in om die op te zetten volgens de regels en het bestemmingsplan gewijzigd te krijgen. Kijken of ze dan nog goedkoper is. Als ik de site zo bekijk gaat ze dat ook vast wel doen, het ziet er idd netjes uit.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:10

Zo te zien hebben die mensen van die illegale manege er behoorlijk wat werk ingestoken....Ze zullen wel goed balen nu. Maar goed, ze hadden het natuurlijk kunnen verwachten. Toch hoop ik voor ze dat er nog wat te regelen valt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:13

[***]: Wie zegt dat ze niet alsnog "legaal" wilde worden? Zo te zien hebben ze al heel wat tijd gestoken in deze manege c.q. stal, dus wie weet waren ze met de gemeente al in onderhandeling om de status "legaal" te verkrijgen? Wie zal het zeggen, is alleen maar giswerk Knipoog

Ik vind het oprecht jammer dat het zo moet.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:19

[***] schreef:
Lagere prijzen niet de enige reden? Dan wonen in Limburg zeker andere mensen dan in het noorden?

Goed les lijkt mij belangrijker Knipoog
Maar het is natuurlijk ook sneu voor de mensen van de eerste manege,

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:20

Barmat schreef:
dus wie weet waren ze met de gemeente al in onderhandeling om de status "legaal" te verkrijgen? Wie zal het zeggen, is alleen maar giswerk Knipoog

Ik vind het oprecht jammer dat het zo moet.

Inderdaad.
Bastiaantje schreef:
Toch hoop ik voor ze dat er nog wat te regelen valt.

Ik hoop het ook Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:41

Barmat schreef:
Als de gemeente met een ander bestemmingsplan bezig was, snap ik niet dat deze zaak nu gewonnen wordt door de andere manege.

Idd, ik ga met je mee. Als er zoveel mensen hun heil elders zoeken is er meer aan de hand dan alleen lagere tarieven.
Ik hoop voor Weidelust dat er een oplossing is. En bestemmingsplannen kunnen zo gewijzigd worden als het de gemeente uitkomt, moet hier dan een ondernemer weer eens de dupe van worden?

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:02

Scheve mond Stal Weidelust dicht?!

Ik ken die stal, die eigenaren. Zo hee..
De stal heeft idd veel pensionklanten, en nu kwamen daar steeds meer mensen lessen, aangezien het op stal weidelust veel gezelliger is (was). De manege in Winsum (de legale zegmaar) heeft er een beetje zelf voor gezorgd, ze lieten alle klanten weggaan en deden er niets tegen.
En geld is echt niet de enige reden dat ze naar Stal Weidelust zijn gegaan, ik denk eerder dat dat mooi meegenomen is. Want voor gezellige en goede manege willen mensen wel betalen.

Zo dit is goed balen, maar ze laten het er vast niet bij zitten.
Ze hebben veel pensionklanten en rijden veel paarden naar de top, dus hun brood verdienen ze denk iknog wel, maar ze vonden het lesgeven daar echt super leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:03

Ik denk dat de pensionklanten toch eerder elders stalling proberen te zoeken, dant hun paarden te stallen bij de legale manege (de boosdoener in hun ogen denk ik). Ik denk echt niet dat de klanten nu naar hem toe zullen stromen, ookal hoopt hij daar wel op denk ik.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:05

Bij elk legaal manege bedrijf zitten veel illegale ind e buurt.
Wij hebben ook een aantal "bedrijven" in de omgeving die voor helft van onze tarieven lessen geven.
Soms is dit zuur.
Zuur in de vorm van dat de klanten niet door hebben waarom wij duurder moeten zijn. Deze klanten hebben geen idee, welke risico's er hangen aan paardrijden. Deze klanten hebben geen idee, aan welke eisen je moet voldoen.
Het is altijd een vrij beroep geweest, en ik sta dan ook te kijken van deze uitspraak.
Wij zijn ook begonnen met ons bedrijf vanuit de hobbysfeer. Het was eerst ook een agrarische bestemming. Voor de bouw van onze hal moest er van de gemeente een bestemmingsplan wijziging komen.
Dit is ook gebeurt, wat nu tot gevolg heeft dat wij weer niet overnachtingsplaatsen mogen maken, want daarvoor moet je agrarisch zijn.
???
Ik vind concurrentie niet erg, wij gaan voor veiligheid, en kwaliteit.
Jammer vind ik dat er mensen zijn die alleen maar naar het geld kijken.
Ik kan dit niet veranderen, ik kan hooguit mijn eigen klanten proberen te houden.
Ik vind het niet goed om een rechtzaak aan te gaan hiervoor. Ik zou dit niet doen.
Deze aanklager kan beter proberen zijn klanten op een andere manier te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:08

[***] schreef:

Barmat: een legale manege moet aan veel eisen voldoen en heeft veel meer kosten dan een illegale, dus dat is dan nogal oneerlijke concurrentie als iemand zo out of the bleu mag beginnen. Niks kinderachtigs aan.
Als die andere mevrouw zo graag een manege wil beginnen steekt ze er eerst maar geld en tijd in om die op te zetten volgens de regels en het bestemmingsplan gewijzigd te krijgen. Kijken of ze dan nog goedkoper is. Als ik de site zo bekijk gaat ze dat ook vast wel doen, het ziet er idd netjes uit.

Als ik moet kiezen tussen een dure, maar leuke en gezellige manege en een goedkope maar ongezellige manege, dan kies ik toch echt voor de dure.

Ik denk inderdaad ook dat er wel meer speelde.
Daarbij komt dat deze illegale manege van de gemeente nooit te horen heeft gekregen dat ze illegaal zijn (meen ik te lezen) in dat geval lijkt mij dat deze manege ook aan de zelfde eisen voldoet als de legale manege..

Ik vind het een beetje kinderachtig.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:09

Als agrarier mag je wel pensionklanten houden. Je betaald tenslotte ook het hoge btw tarief. Pensionklanten vallen niet onder recreatie.
Deze manege zou ook kunnen proberen een zorgboerderij op te zetten. Als ze willen blijven moeten ze af van het feit dat manege werk recreatie is.
Dan heeft volgens mij de andere niks meer te zeggen. Ik weet het ook niet hoor, maar is even een gedachte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:09

Als iemand eerst moet gaan voldoen aan alle regels, komt er nooit wat van de grond. Als iemand de locatie heeft maar niet de nodige papieren, kan daar gaandeweg wat aan gedaan worden. Dat impliceert niet automatisch dat, omdat er papieren ontbreken, de situatie meteen onveilig is.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:10

Het verkassen van ruiters van de Willem Steenman manege in winsum ligt echt niet aan de lage prijzen die weidelust zou hanteren......

en wat betreft voldoen aan regels... dat heeft Stal Weidelust dik voor elkaar. Zo wel paarden, klanten als milieutechnisch gezien. Ze zijn goed op de hoogte van wat er allemaal speelt. Belang van de paarden staat bij Wiedelust voorop. Ze zetten zich er meer dan 100% voor in. En denken ook na over dingen verder dan hun neus lang is.

Als er iemand zich een blaam betreft is het in dit geval de Gemeente Winsum. Ze hadden of eerder moeten handhaven gezien het oude bestemmingsplan, of eindelijk eens met het nieuwe bestemmingsplan op tafel moeten komen.
Laatst bijgewerkt door EquiNatura op 24-10-07 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:11

Mindim schreef:
Ik denk dat de pensionklanten toch eerder elders stalling proberen te zoeken, dant hun paarden te stallen bij de legale manege (de boosdoener in hun ogen denk ik). Ik denk echt niet dat de klanten nu naar hem toe zullen stromen, ookal hoopt hij daar wel op denk ik.

Pensionklanten mogen ze wel houden toch?
iig, ik heb nog niets van een vriendin gehoord die haar paard daar gestald heeft dat ze weg moet.
Ze mogen alleen geen les meer geven...

[edit] zie mijn post hierboven, er speelt wel meer hoor Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:16

Dus als er geen manegelessen mogen worden gegeven, mogen ze wel les geven aan pensionklanten daar?
Is er dan geen constructie te bedenken dat de manegeklanten "pensionklanten" worden? Dat de manegepaarden worden verleast oid? Valt vast wel een mouw aan te passen.
Als de paarden daar niet per direct wegmoeten, is er een constructie te bedenken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:17

Oeps, dat nam ik aan. Gaat het alleen om de lessen dan?

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:20

nee ze mogen volgens mij nu even helemaal geen les meer geven, alhoewel misschien idd ook wel alleen aan pensionklanten. Maar de pensionklanten mogen hun paard daar wel blijven stallen.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:36

Cassidy schreef:
Dus als er geen manegelessen mogen worden gegeven, mogen ze wel les geven aan pensionklanten daar?
Is er dan geen constructie te bedenken dat de manegeklanten "pensionklanten" worden? Dat de manegepaarden worden verleast oid? Valt vast wel een mouw aan te passen.
Als de paarden daar niet per direct wegmoeten, is er een constructie te bedenken hoor!

Gerner schreef:
Als agrarier mag je wel pensionklanten houden. Je betaald tenslotte ook het hoge btw tarief. Pensionklanten vallen niet onder recreatie.

Dit klopt niet. Een agrarisch bedrijf met dito bestemming mag geen pensionklanten huisvesten. Dat is namelijk geen agrarische activiteit. Daar is zat jurisprudentie over te vinden en helaas voor de creatieve oplossingen: slechts het fokken van paarden is een agrarische activiteit. BTW tarieven doen niet terzake, alleen het bestemmingsplan.

Een wijziging van dit bestemmingsplan is voor Weidelust de oplossing, waarbij het concurrentie-argument van de huidige manege niet zwaar tot niet zal meetellen. Moet men wel bestuurlijk Winsum zo ver krijgen dat ze die procedure willen starten op een correcte manier?