Paardrijden als schoolvak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardrijden als schoolvak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 09:35

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/article1734592.ece
ad.nl

Leerlingen van het Wellantcollege kunnen vanaf volgend jaar kiezen voor het vak ’paard’.

De lessen zullen bestaan uit theorie en praktijk. ,,De bedoeling is dat de leerlingen om de week gaan paardrijden en paarden verzorgen. De rest van de lessen zijn theoretisch. Leerlingen komen alles te weten over het dier: van anatomie tot huisvesting,’’ aldus directeur J. Roest.

Reden voor de invoering van het vak is de grote belangstelling onder vmbo-leerlingen: ,,Veel van hen volgen lessen bij een manege of hebben zelf paarden.’’ Verder sluit het vak aan op de verschillende mbo-opleidingen van de school. ,,De veterinaire vervolgstudie is erg geliefd en er is ook veel animo voor de opleiding tot rij-instructeur.’’

De voorbereidingen zijn nog in volle gang. Zo wordt er nog een manege gezocht die de leerlingen een keer in de twee weken kan ontvangen. ,,En we moeten deskundigen in huis halen: een groot deel van de leerlingen die het vak gaan volgen, kunnen ongetwijfeld al paardrijden. In de overige lessen moet het dan ook echt om inhoud draaien.’’ Aan het vak zijn extra kosten verbonden voor de leerling. ,,We proberen de kosten zo laag mogelijk te houden: maximaal 150 euro per jaar.’’

LieftMelissa

Re: Paardrijden als schoolvak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:37

Zo vet:) Hadeen wij dat maaR:D

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:39

Ik heb (op de havo) wel keuzegym gehad, en wij konden daarbij ook kiezen uit paardrijden Ja

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:42

Dit probeer ik onze school nou al zolang duidelijk te maken(vooral de gymleraren Tong uitsteken )
Maar ze willen niet luisteren Tong uitsteken .

Ik wil ook paardrijden op school Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:44

Nou ik vind het belachelijk.
Die kids hoeven maar 4 jaar naar school, zorg dan ook dat ze echt wat leren. Paardrijden doe je maar in je vrije tijd hoor.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:45

Helemaal met je eens Rythm! Als je echt wíl leren paardrijden heb je daar ook tijd uit je vrije tijd voor over. Denken ze nou echt dat er topruiters voortkomen uit zon opleiding?! Ik betwijfel het!

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:46

hahah dat was sharonalover zegt dat zeg ik nou ook al 3 jaar ( van af de 1e begon ik er al mee en nu zit in de de 3e )
maar het zou wel weer heel vet zijn als scholen dat weer gaan doen !

ik hoop dat het weer een beetje gaat komen .. dat meer scholen gaan paardrijden...dus wie weet ; ooit misschien Tong uitsteken

haha

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:48

Ik vind het een beetje onzinnig ... kunnen ze dat geld imo beter uitgeven aan dingen die écht bijdragen aan het onderwijsniveau.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:49

wij konden bij keuzegym ook kiezen voor paardrijden
heb ik toen niet gedaan omdat we dan met een groep zouden aan waarvan max 2 personen echt konden rijden.
Ik heb toen andere dingen gedaan en heb gewoon mijn eigen lesjes gereden

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:50

Een vriendin van mij heeft dit al op school .. Die vind het helemaal niets

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:11

op mijn oude middelbare school konden de lagere niveaus het ook..
k vind het ook niet zo nodig dan moeten ze straks ook ineens
rugby gaan geven zeker... gymlessen oke maar om nou direct
te gaan paardrijden?! heb je zeker je vrije tijd voor nodig!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:13

Ik vraag me af hoe nuttig dit is. Waarschijnlijk kiezen er voor dit vak leerlingen die al heel veel ervaring hebben met paarden, maar ook die er nog maar weinig van weten. Dan krijg je het als school toch nooit voor elkaar om het voor iedereen interessant te houden?
Bovendien zijn er ook vervolgopleidingen die gericht zijn op paarden, moeten ze die maar gaan volgen. Ik denk dat ze beter bij de basisvorming kunnen blijven.

Ik vind dit overigens wel wat anders dan een paar keer paardrijden bij gym. Bij ons op de middelbare school waren die dingen maar een aantal weken achter elkaar en moest je dan weer iets anders kiezen.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:16

Wij konden een periode tijdens gym op de havo ook keuze sporten kiezen, waaronder paardrijden.
Heb dit zelf niet gedaan omdat ze begonnen met leren poetsen en de beginselen van het paardrijden, maar sommige uit mijn klas vonden het toch wel leuk om te doen. Die keuze gymlessen waren ook meer om kennis te maken met een andere sport.
Maar om paardrijden als echt vak te gaan geven vind ik een beetje onzin.
Als mensen echt willen leren rijden moeten ze zelf maar op les gaan op een manage of iets dergelijks.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:31

dat wil ik ook!!

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:37

Wat een onzin!!

esthertje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:44

je kunt het toch KIEZEN! dat zou wel handig zijn als je daarna een opleiding gaat doen met paarden heb je al die informatie al...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:51

hou aub wel in gedachten dat het Wellant college een PRAKTIJK school is, ik heb zelf op het wellant gezeten op het vmbo en ik doe nu het Mbo paardenhouderij, ik vind het een goed idee, je hebt al de dierverzorging, VAP (verwerking van agrarische produkten) Bloemsierkunst etc dus ik vind het belachelijk waarneer mensen zeggen dat het grote onzin is en dat ze het maar in hun vrije tijd moeten doen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:02

Ik zit ook op een praktijk school.
wij hebben als praktijk vakken:
VAP
Groenvoorziening
Bloemschikken en binden
Dier
Achrarische Techniek

Paard mag er van mij dan ook wel bij!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:10

Ja maar mensen die na dat vmbo richting de paarden gaan kunnen 9 van de 10 keer toch al rijden enzo.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:12

Das waar maar als je ook in theorie dingen leert vind ik het niet vekeerd! want op mijn scool zitten veel mensen die paarden opleiding willen doen en rijden op een manege maar weten niets van ziektes en van een goed harnachement..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:14

Kit_for_ever schreef:
Helemaal met je eens Rythm! Als je echt wíl leren paardrijden heb je daar ook tijd uit je vrije tijd voor over. Denken ze nou echt dat er topruiters voortkomen uit zon opleiding?! Ik betwijfel het!

maar ja, sluit een gewone gymles ook aan op alle vervolgopleidingen?
Nee, helemaal NIET!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:14

Rytm schreef:
Ja maar mensen die na dat vmbo richting de paarden gaan kunnen 9 van de 10 keer toch al rijden enzo.

Dan nog wie zijn wij, om die kinderen een kans te ontnemen en het belachelijk te vinden. Vele van hen kunnen het gewoon niet betalen, paardrijden is gewoon duur, en ik vind het heerlijk dat er dan een school is die deze kans aan bied, voor een redelijke prijs.

ik heb ook mijn orun gedaan, en ik zou het leuk vinden om op zo'n school les te geven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:15

Daarbij kun je kiezen, je hoeft het niet te doen.
Dus als het niet aansluit kies je het gewoon niet.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:21

Op zich als je die richting kiest, waarom dan niet? Voor sommige mensen is paardrijden toch ook hun beroep? De keuze is toch gericht op wat je later als beroep wilt uitoefenen.. ze laten toch geen tandartassistente in opleiding paardrijden? Daarbij denk ik dat het niet alleen een leuk uurtje knolhobbelen zal zijn....

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:27

Na het VMBO kun je daar gewoon in Barendrecht opleidingen doen die te maken hebben met paarden, zoals Managment Paardenhouderij. Een 4 jarige opleiding die 100% in het teken staat van paarden. Dus waarom kostbare les uren van het toch al niet zo'n geweldig vmbo systeem opofferen aan paardrijden?

Laat de kids op het VMBO echt het nuttige leren, en als ze dan nog steeds de paarden tot hun toekomstige beroep willen trekken dan kunnen ze dat op MBO niveau ook al.