Paardenbak rukt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenbak rukt op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 06:49

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/article1735103.ece
ad.nl

Om inzicht te krijgen in het aantal paardenbakken maakt het Technisch Bureau Krimpenerwaard (TBK) in opdracht van de gemeente Bergambacht een inventarisatie.
„Steeds vaker worden bij woningen paardenbakken en paardencarrousels geplaatst waar allerlei voorzieningen voor worden aangebracht, zoals lichtmasten en grote omheiningen’’ stelt de gemeente vast. „Paardenbakken zijn niet in alle gevallen toegestaan en om diverse redenen zelfs zeer onwenselijk.’’ Als voorbeeld worden de gevolgen voor flora en fauna genoemd.

In het bestemmingsplan van de gemeente staat voor elk perceel welke bebouwing wel en niet is toegestaan. In sommige gevallen is een vrijstelling nodig. In november weet de gemeente hoeveel paardenbakken er zijn. Daarop wordt in december het beleid voor huidige en nieuwe paardenbakken aangepast.

GeneralFlynn

Re: Paardenbak rukt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:00

Paardencarrousels... *grinnik*
Ik kan me voorstellen dat 'de buurt' er niet vrolijk van wordt als jij bij je huis een paard hebt en er dan een paardenbak of 'carrousel' plaatst.
Je moet tegenwoordig al voor een fietsenschuurtje een vergunning aanvragen,dus voor een heuse paardenbak dan helemaal lijkt me.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:05

Tinkerloos schreef:
Paardencarrousels... *grinnik*
Dat was mijn reactie ook al.

Ik zie de gevolgen voor flora en fauna nou niet direct maar dat zal wel aan mij liggen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:18

Gemeente Bergambacht, daar woon ik. Dat gaat de gemeente nog tegenvallen, er zijn namelijk heel veel 'illegale' paardenbakken in de omgeving. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:25

Het is inderdaad niet toegestaan om zomaar zonder vergunning een paardenbak te plaatsen. De grond moet meen ik bouwbestemming hebben anders mag je geen bak met lampen plaatsen. Waar ik sta met mijn paard hebben ze bij de buitenbak ook de lampen weg moeten halen omdat het geen bouwgrond was.
Maar wel vervelend voor de eigenaren, maar aan de andere kant hadden ze dan maar een vergunning aan moeten vragen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:27

Ach, ookal vraag je het aan, in de gemeente Bergambacht(en omgeving) krijg je toch geen vergunning en juist dan gaan ze je heel erg in de gaten houden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:41

Gezeur vind ik het!
Dat de paardensport goed gaat is alleen maar goed voor de maatschappij.
Het is een sport, iets waar de gemeente blij mee moet zijn.
En paarden op straat willen ze ook niet (paardenpoep)

Citaat:
Ik zie de gevolgen voor flora en fauna nou niet direct maar dat zal wel aan mij liggen

Ik zie het ook niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:49

zolang de lampen niet bij de buren naar binnen schijnen zie ik het probleem niet hoor Verward

NL op z'n smalst

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:49

Ik woon daar ook. Bij ons is de controle aan huis ook al geweest.
De reden dat dit onderzoek is ingesteld, of ook wel de oorzaak is een ruzie tussen 2 buren over een paardenbak, het gevolg is deze controle, elke paardenbak die er is daar gaan ze bij kijken en helemaal controleren op was er een vergunning etc.
Wat ze gaan doen met de 'illegale' paardenbakken, dat is nog de vraag, wel is duidelijk, dat bij de bakken die langer dan 10 jaar liggen er weinig meer gedaan kan worden, omdat het verjaart is.
Dus ik ben benieuwd, denk dat als ze echt streng gaan worden dat heel wat paardenbakken in bergambacht weg moeten en in de omgeving, want bijna bij geen enkele bak ligt hier met een vergunning, mits het een pensionstal is.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:50

Het zou mischien ook helpen dat als je zoiets aanvraagt de gemeente dan neit gelijk zo moeilijk doet. Het is toch logisch dat er dan paardenbakken in het 'geheim' worden gemaakt.

Naar wat ik gehoord heb zijn gemeentes niet zo blij als er een paardenbak wordt aangevraagt en staan dit ook vaak niet toe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:50

wat is de defenitie van een bak? Als je een op een deel van je weiland zand gooit?
Of als je letters aan je hek plakt?

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:54

Arabesk schreef:
wat is de defenitie van een bak? Als je een op een deel van je weiland zand gooit?

Dat is inderdaad een zand-gedeelte met een bepaalde afmeting, met een vaste-omheining eromheen.
Maar precieze definitie weet ik niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:55

Licht heeft wel effect op de flora en fauna, licht is een belangrijk gegeven voor de bioritmes van verschillende dieren en planten. Door grote hoeveelheden licht (vallen ook snelwegen, voetbalvelden, ect onder) wordt hun dag/nacht ritme verstoord.

En wat te denken van horizon vervuiling. Ik vind best dat ze met een kritisch oog mogen kijken naar hoe en waar zon bak komt, niet teveel tegenhouden, maar wel reguleren. 4 plankenlagen hout, tapijtsnippers, het werkt allemaal niet mee aan het behoud van het landschap.En wat afspreken over verlichting lijkt me ook een goede optie, dan maar een beetje schemer, 4 volle lichten zijn niet altijd nodig. Wij redden het met twee, prima te doen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:57

als je nu gewoon een stukje wei afzet van 20 x 40 meter en het gras heel kort houdt, kan je toch niet van een piste spreken hé. Haha!
Zand mag in belgië iig niet zomaar, daar heb je een vergunning voor nodig. Verlichting ook denk ik.

Nu, ik rij zelf ook graag, een piste naast mijn deur zou mij niet storen maar als daar ineens van die voetbalverlichting zou komen te staan, zou ik toch ook niet gelukkig zijn hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:58

ElskedZ schreef:
Arabesk schreef:

Dat is inderdaad een zand-gedeelte met een bepaalde afmeting, met een vaste-omheining eromheen.
Maar precieze definitie weet ik niet.

idd.
In het begin was hget nog mogelijk om er schrikdraad omheen te zetten, zodat je geen vergunning nodig had.
Geloof dat dat nu ook niet meer op gaat Rolleyes

Voor het anvragen van een bak, moet je uiteraard de gemeente weer betalen én je heb een kans dat
hij wordt afgekeurd..... Lijkt me vrij logisch waarom de bakken niet meer worden aangevraagd.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:59

Langs de ene kant begrijp ik het wel, maar ik begrijp jullie reactie ook heel goed.
Wanneer je een bak aan legt moet je natuurlijk wel graven. Je verandert de structuur van de grond. Dit kan voor grondwater e.d. wel consequenties hebben.
Dus in dat geval snap ik wel dat er een vergunning voor nodig is. Maar de redenen die worden genoemd als 'is slecht voor flora en fauna' vind ik een beetje onzin.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:00

Black_White schreef:
Langs de ene kant begrijp ik het wel, maar ik begrijp jullie reactie ook heel goed.
Wanneer je een bak aan legt moet je natuurlijk wel graven. Je verandert de structuur van de grond. Dit kan voor grondwater e.d. wel consequenties hebben.
Dus in dat geval snap ik wel dat er een vergunning voor nodig is. Maar de redenen die worden genoemd als 'is slecht voor flora en fauna' vind ik een beetje onzin.

Ik praat echt geen p**p hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:03

Arabesk schreef:
zolang de lampen niet bij de buren naar binnen schijnen zie ik het probleem niet hoor Verward

NL op z'n smalst

Mijn gedachte Ja

En voor dat uurtje dat het aan is savonds hebben echt de volgeltjes en muisjes geen last...dat is namelijk wat ze bedoelen met flora en fauna...

Overigens mag je wel 400 watt op je gevel hangen als je zou willen.
Maar doe je dat aan een mast mag het niet Verward

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:06

hoe vaak en hoe lang brand er dan verlichting,

bij mij hooguit 2 x per week 40 minuten of zo hoor
de rest rijd ik overdag`!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:11

Nachtelijk kunstlicht kan op veel manieren de levenscyclus en het gedrag van dieren bkïnvloeden.
De gevolgen variëren sterk in aard en omvang, afhankelijk van het soort organisme.
Daar komt bij dat kunstlicht samengaat met andere verstorende en barrière-versterkende
factoren, zoals verkeerslawaai. Vooral bij vogels, insecten en amfibieën is
waargenomen dat buitenverlichting het gedrag beïnvloedt door desoriëntatie, afstoting en
aantrekking. Hierdoor neemt de kans op uitputting en sterfte toe. Voor sommige soorten
met kleine geïsoleerde populaties kan dit een ernstige bedreiging vormen voor hun voortbestaan.
In recent veldonderzoek is waargenomen dat wegverlichting de dichtheid van
een lokale grutto-populatie aantast. Er zijn geen aanwijzingen voor grootschalige nadelige
gevolgen van nachtelijk kunstlicht voor wilde planten.

http://www.gr.nl/pdf.php?ID=182

Flora dus niet, fauna wel.

Tuurlijk zijn paardenbakken niet de grootste 'lichtmakers' in NL, maar het worden er wel steeds meer, en hoofdzakelijk liggen ze in het buitengebied waar de genoemde beesten voorkomen en dus ook 'schade' aanrichten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:13

Gemeente Krimpenerwaard is niet zo makkelijk he! Knipoog
Die houden echt alles in de gaten...
Ik zie hier zelf het nut ook niet van in, waar maken ze zich druk om?

Anoniem

Maar waarom mag ik dan wel 400 watt aan de gevel hangen omdat mijn achterplaats anders niet goed verlicht is naar mijn zin..maar ik mag geen 2 palen de lucht in zetten.
Dat is toch raar?

jokari

en niet te vergeten, wat volgens mij ook wel mee speelt, is het steeds onverdraagzamer zijn van mensen in het algemeen. Ik kan mij goed voorstellen dat het gemeentebestuur gewoon steeds meer klachten krijgt en ze er daarom iets gaan aan doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:16

jokari schreef:
en niet te vergeten, wat volgens mij ook wel mee speelt, is het steeds onverdraagzamer zijn van mensen in het algemeen. Ik kan mij goed voorstellen dat het gemeentebestuur gewoon steeds meer klachten krijgt en ze er daarom iets gaan aan doen.

Ik denk dat ze de paardensport dan wel op hun buik kunnen schrijven in de Krimpenerwaard, waar moet je anders gaan rijden...

Maar wat je zegt is waar, ik denk dat dat ook een reden is en daarbijkomend dat ze er niet zoveel zicht op hebben.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:17

runningkawa schreef:
Maar waarom mag ik dan wel 400 watt aan de gevel hangen omdat mijn achterplaats anders niet goed verlicht is naar mijn zin..maar ik mag geen 2 palen de lucht in zetten.
Dat is toch raar?

Omdat het erf onder de bestemming bouwgrond valt denk ik....
de bak ligt vrijwel altijd wat verder van de woning af en is vaak omgeven door weilanden en heeft een agrarische bestemming.

Tuurlijk veel regels zijn krom met elkaar, dat ontken ik niet, maar het is gewoon een feit dat het invloed heeft op de flora én de mens.