Akasha maakt drillen paard overbodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Akasha maakt drillen paard overbodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:23

http://www.gelderlander.nl/rivierenland ... 998721.ece
gelderlander.nl

Anne Muller oogt als een echte paardenvrouw. Of ze even wil kijken naar een sneetje in de neus van een van de paarden, vraagt een stalknecht.
Het paard protesteert als Anne hem bij zijn neus wil pakken, maar ze weet hem op een liefdevolle manier te kalmeren. "Ik denk dat ontsmetten genoeg is", zegt ze nadat ze de verwonding goed bekeken heeft.

Sinds de verschijning van het populaire boek De paardenfluisteraar is iedereen er wel van doordrongen dat het paard een eigen gevoelswereld heeft. Dat de manier waarop kinderen doorgaans leren paardrijden, daaraan voorbij gaat, was een doorn in het oog van Anne Muller. Bij manege St.-Frans in Alverna geeft ze paardrijlessen volgens haar eigen diervriendelijke methode: Akasha.

Akasha is een Oosters begrip dat verwijst naar het geheugen van alle gebeurtenissen die op aarde hebben plaatsgevonden. Dat klinkt nogal zweverig, maar al pratend met de paardenliefhebster, blijkt het een voor de handliggende methode te zijn. "Het paard is er van nature aan gewend gedrag te imiteren. Een veulen staat automatisch op als zijn moeder dat doet. Als ruiter kun je door lichaamstaal duidelijk maken wat je van het paard wilt. Het paard doet je vanzelf na en drillen is niet nodig", is Mullers visie. Inmiddels heeft ze zichzelf tot een soort paardenfluisteraar ontwikkeld en traint ze moeilijk berijdbare paarden.

Waar haalt ze haar wijsheid en kennis vandaan?

"Vroeger was ik al een paardenmeisje, ik zat altijd in de manege. Later begon ik een newagecentrum, maar de wereld van wierook en kaarsjes was niet echt iets voor mij. Mijn kennis van de alternatieve geneeskunde vormde wel de basis van de Akasha methode", licht ze toe. Het boek dat ze over haar methode schreef – Basis Rijkunst, Wat beweegt de ruiter? – biedt handreikingen, waardoor paardrijden een interactie tussen dier en mens wordt. "De manier waarop je op het paard zit, is de basis", meent Ànne Muller. "Je moet het zuivere evenwicht behouden. Dat wil zeggen de balans bewaren die je ook hebt als je op de grond staat. Het paard moet bij wijze van spreken zo onder je weg kunnen lopen. Zo belast je hem minder en voorkom je dat hij door slijtageklachten veel te jong bij de slachterij belandt."

Angela

Re: Akasha maakt drillen paard overbodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:08

Wil je Anne en haar ruiters live in actie zien??

Stuur dan even een mailtje naar **** of een pm naar mij.

Zaterdag 27 oktober is er een gigantische show op St. Frans (wijchen), waarin 45 paarden, 100 ruiters en acteurs in schitterende kostuums het verhaal van de 4 musketiers gaan laten zien. De kaarten kosten 14,50 euro.

voor meer info over Anne Muller en Akasha zie: http://www.akasha-rijkunst.nl
Laatst bijgewerkt door Annash op 11-10-07 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: emailadres verwijdert uit post

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:15

ik ken anne persoonlijk zeer goed.
ik heb met haar cursussen gegeven op stoeterij angelbeeck maar heb ook verschillende curssusen gevolgd van anne, hier heb ik zeker een paar handige dingen uit geleerd.

voor de mensen die dus echt geintresseerd zijn in anne muller en haar manier van trainen kunnen dus op de bovenstaande link kijken maar ook op de pagina van www.stoeterij-angelbeeck.nl

anne muller heeft ook een boek geschreven over de basis rijkunst, het teveel om te vertellen, kijk maar eens op de websites!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:31

Jammer dat Nijmegen zo ver weg is, ik zou heel graag les volgen bij Anne. Boek vind ik ook top!

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:34

Ik heb van haar afgelopen zomer een clinic gevolgd tijdens de HH instructieweken. Ik was zeer onder de indruk van haar.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:05

Ik heb samen met haar de opleiding manege instructie gevolgd. Ze had haar examen maar net aan gehaald, wat ik dan heel vreemd vind gezien de verdere positieve reacties. Ze kwam bij mij vrij normaal over. Niet bijzonder goed en zeker niet slecht.

Maar ik vind het heel positief dat ze bezig is met een rijstijl dat aansluit op dier/paardvriendelijkheid. Iets wat ik altijd al heel belangrijk vond en hoop dat steeds meer mensen dat volgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:34

Precies wat we nodig hadden; nog een goeroe met een nieuwe revolutionaire methode...flitsende naam ook, akasha.

"Je moet het zuivere evenwicht behouden. Dat wil zeggen de balans bewaren die je ook hebt als je op de grond staat. Het paard moet bij wijze van spreken zo onder je weg kunnen lopen. Zo belast je hem minder en voorkom je dat hij door slijtageklachten veel te jong bij de slachterij belandt."

Wow, ZO wijs...! en zo diep hé...

"Ik denk dat ontsmetten genoeg is", zegt ze nadat ze de verwonding goed bekeken heeft.

En denk je eens in wat een besparing in DA kosten!

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:52

Precies wat we nodig hadden; nog een goeroe met een nieuwe revolutionaire methode...flitsende naam ook, akasha.

"Je moet het zuivere evenwicht behouden. Dat wil zeggen de balans bewaren die je ook hebt als je op de grond staat. Het paard moet bij wijze van spreken zo onder je weg kunnen lopen. Zo belast je hem minder en voorkom je dat hij door slijtageklachten veel te jong bij de slachterij belandt."

Wow, ZO wijs...! en zo diep hé...

"Ik denk dat ontsmetten genoeg is", zegt ze nadat ze de verwonding goed bekeken heeft.

En denk je eens in wat een besparing in DA kosten!

Eh pardon!
Ik heb Anne meerdere malen aan het werk gezien, en zij heeft echt geen nieuwe revolutionaire methode maar wel één die absoluut werkt. Zij kijkt bijvoorbeeld zo goed naar hoe een ruiter zit en ziet ook precies waar de knelpunten liggen. Met duidelijke aanwijzingen krijgt zij die ruiters zover dat ze echt een goede zit ontwikkelen. En bij veel ruiters is die onafhankelijk zit die mooi in evenwicht is echt ver te zoeken. Voornamelijk komt dit ook omdat beginnende ruiters gelijk moeten kunnen lichtrijden en sturen door gewoon keihard aan die teugels te trekken. Tegenwoordig wordt er op maneges niet meer op de zit gelet, terwijl echte zitlessen het liefst zonder zadel voor de echte balans zorgen.
Anne besteed hier op een zeer effectieve manier aandacht aan. Het grappige is ook dat als je ziet dat een ruiter wat van haar aanwijzingen overneemt, dat je gelijk een verandering in de houding van het paard ziet. Bijna altijd hoor je het paard ook echt een zucht geven.
Dus revolutionar (denk aan centered riding etc.) niet, maar wel duidelijk en effectief.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:11

Haha, ik krijg gewoon jeuk van dit soort presentaties/verwoordingen. Ze zal best een goede lerares kunnen zijn (daar doe ik ook geen uitspraak over) maar ik zie het zo voor me die scene in de stal; mystieke blik, diepe meditatieve concentratie, voel de chi stromen ; oooooohmmmm, "ontstmetten is genoeg", pfffff laat me niet lachen . Okay misschien heb ik teveel fantasie, maar waarom moeten dit soort mensen altijd met van die vage mystieke terminologie smijten, dat is niet "duidelijk en effectief", integendeel, dat is wollig en contra-productief. En nota bene zitlessen zonder zadel zorgen allesbehalve voor goede balans, en zeker niet voor een goede zit, mensen die dat soort onzin beweren kunnen bij mij op een stevige dosis achterdocht t.a.v. hun kundigheid rekenen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:25

Kuggur schreef:
Haha, ik krijg gewoon jeuk van dit soort presentaties/verwoordingen. Ze zal best een goede lerares kunnen zijn (daar doe ik ook geen uitspraak over) maar ik zie het zo voor me die scene in de stal; mystieke blik, diepe meditatieve concentratie, voel de chi stromen ; oooooohmmmm, "ontstmetten is genoeg", pfffff laat me niet lachen . Okay misschien heb ik teveel fantasie, maar waarom moeten dit soort mensen altijd met van die vage mystieke terminologie smijten, dat is niet "duidelijk en effectief", integendeel, dat is wollig en contra-productief. En nota bene zitlessen zonder zadel zorgen allesbehalve voor goede balans, en zeker niet voor een goede zit, mensen die dat soort onzin beweren kunnen bij mij op een stevige dosis achterdocht t.a.v. hun kundigheid rekenen.

Neem eens een les bij Anne, dan zul je zien dat er absoluut helemaal niets zweverigs aan is. Anne is JUIST heel erg duidelijk en geeft super effectieve aanwijzingen. Lees het boek eens... dan zie je hoe niet-zweverig haar uitleg is...

Bovendien is Anne geen voorstander van het rijden zonder zadel (voor langere tijd) omdat dit vaak het paard op een niet prettige manier belast. maar goed, daar weet jij natuurlijk niets van... je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:47

[quote="_angela

Bovendien is Anne geen voorstander van het rijden zonder zadel (voor langere tijd) omdat dit vaak het paard op een niet prettige manier belast. maar goed, daar weet jij natuurlijk niets van... je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt...[/quote]

Lief onnozeltje, ík ben fysiotherapeut, mijn vrouw is dierenarts, wat denk je wat ik weet van belasting/belastbaarheid.
Bovendien schijn je niet goed te kunnen lezen; ik keur in mijn post paardrijden zonder zadel af omdat het niet een goede zit bevordert zoals jouw post beweert. Dat het óók niet goed is voor een paarderug is off-topic (en mag bekend verondersteld worden).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:56

Kuggur schreef:
Lief onnozeltje, ík ben fysiotherapeut, mijn vrouw is dierenarts, wat denk je wat ik weet van belasting/belastbaarheid.
Bovendien schijn je niet goed te kunnen lezen; ik keur in mijn post paardrijden zonder zadel af omdat het niet een goede zit bevordert zoals jouw post beweert. Dat het óók niet goed is voor een paarderug is off-topic (en mag bekend verondersteld worden).

ehh... waar zie je dat in MIJN post??? (over goed lezen gesproken Clown ) maar goed, blij dat we het eens zijn. Anne heeft volgens mij trouwens nooit gezegd dat zonder zadel rijden voor een betere zit zorgt, hooguit dat je op die manier goed kunt voelen welke bewegingen je paard maakt.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:03

Kom op collega Pling een beetje ontspannen kan geen kwaad en mensen hun eigen idee laten hebben ook niet, toch?
een beetje zweverig kan vast wel best lekker zijn, waarom niet? Doe je ook iets met haptonomie, hypnotherapie, bach bloemetjes, acupunctuur of wat er nog meer aan randverschijnselen in de fysiotherapie zit?
Als mensen zich lekker voelen met een Ohmannipaddmioooooohm, waarom niet?
Een beetje yin-yang kan best lekker zijn. Balans. Laat je paard maar zuuuuuccchhhhteennnnn, leeekkkkeeeeerrrrrr. Ach gut

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:21

@ Angela:Oeps, sorry, mijn fout,nog eens (beter Knipoog )nagelezen, was in spankerFK´s post, en inderdaad blijkbaar zijn/haar mening, niet die van Anne.

@JB55: Hoi collega, je kunt inderdaad wel raden, geen aromatherapietjes, reiki, hypnotherapie etc voor mij. Ik vind dat geen randverschijnsel aan de fysiotherapie. Mijn mening is dat dat soort alternatieve therapieen, wiens werking slechts in termen van placebo effect kan worden verklaard niet thuishoren in de reguliere geneeskunde. Wat iedereen in zijn vrije tijd doet moet hij zelf weten (Ik hou zelf bv. van zen-meditatie, lekker ontspannend Dromen ), maar ik vind dat fysiotherapie (en alle andere takken van geneeskunde) op gedegen wetenschappelijk onderzoek moet zijn gebaseerd (saai hé, en nogal off-topic)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:01

heerlijk toch dat er weer iemand lekker geld kan verdienen aan de onnozelheid van anderen? Geldt toch ook voor Sonja Bakker, Montiac en Anky v Grunsven. Hebben ze weer leuk iemand om achteraan te hollen. In dit geval kan het geen kwaad vind ik dat iemand de basisbeginselen weer eens onder de aandacht brengt. Ik geef er alleen zelf maar geen geld aan uit hahaha

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:01

Nou nou wat een ophef weer, maar misschien is het inderdaad zo dat het een beetje vaag in het artikel wordt omschreven. Maar in mijn ervaring is Anne altijd erg duidelijk en hebben paarden en hun ruiters er echt baat bij.
Wat het zonder zadel rijden betreft, was alleen maar een voorbeeld om aan te geven, dat er op maneges niet meer echt goed gelet wordt op de zit. Wat Kuggur daarvan vindt prima, het is in ieder geval duidelijk dat Kugger klaarblijkelijk veel verstand van paarden heeft. Maar ik vind het dan niet nodig om mensen af te gaan kraken met "Lief onnozoltje". Maar goed dat is mijn mening.
Ik kan dan ook zeggen dat mensen die hier blijkbaar een oordeel over vormen, misschien eerst Anne aan het werk moeten zien en dan achteraf een oordeel vormen.
Wat mij betreft mag iedereen daarna zijn of haar ongezoute mening geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:05

Kuggur schreef:
@ Angela:Oeps, sorry, mijn fout,nog eens (beter Knipoog )nagelezen, was in spankerFK´s post, en inderdaad blijkbaar zijn/haar mening, niet die van Anne.

@JB55: Hoi collega, je kunt inderdaad wel raden, geen aromatherapietjes, reiki, hypnotherapie etc voor mij. Ik vind dat geen randverschijnsel aan de fysiotherapie. Mijn mening is dat dat soort alternatieve therapieen, wiens werking slechts in termen van placebo effect kan worden verklaard niet thuishoren in de reguliere geneeskunde. Wat iedereen in zijn vrije tijd doet moet hij zelf weten (Ik hou zelf bv. van zen-meditatie, lekker ontspannend Dromen ), maar ik vind dat fysiotherapie (en alle andere takken van geneeskunde) op gedegen wetenschappelijk onderzoek moet zijn gebaseerd (saai hé, en nogal off-topic)

Zou ik zou niet graag hebben al fysio....sorry Lachen
DA zou mijn paard afgemaakt hebben...acute ataxi....
Magnetiseur wist echter binnen 2 sec dat het gewoon spit was...paard leeft nog steeds..heeft daarna zelfs Z gelopen...

Ik vind het heel erg (kortzichtig) dat reguliere en alternatieve geneeskunde elkaar niet willen helpen.
Kan zo'n geweldige aanvulling op elkaar zijn. Helaas zijn sommige DA's enzo daar te stug voor...heel jammer...komt niet ten goede van het dier...en dacht dat daar nog altijd het vak voor gekozen was...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:01

Ik ben een keer daar geweest en ze is inderdaad zeer goed wat betreft houding en zit. Absoluut mijn complimenten daarvoor, ze zag direct wat er was en waar het aan lag.

Wat mij niet aanstond is dat ze heel zwart wit was. Het kwam soms een beetje over op het idee van 'op elke manege behalve hier trekt iedereen alleen maar aan de binnen teugel'. Maar dat zou een moment opnamen kunnen zijn geweest dus daar ga ik verder niet op in.

Wat mij wel echt irriteerde is hoe ze haar methode presenteerde. Opzich niks nieuws, beetje monty robberts. Prima, ben ik wel voor. Maar een join-upje elke keer voor ze met een paard ging werken hoorde daar ook bij, en of dát goed is, daar valt over te twisten.
Maar, waar het mij om gaat, is dat ze alles presenteerde als of het de waarheid was, alsof dat de énige methode was die goed was. Uitleggen waaróm zat er echter niet bij. Haar methode was voor mij goed te begrijpen omdat ik zelf de nodige achtergond informatie al eens had gelezen in de boeken van bv monty, maar de meeste mensen hebben dat niet, en dan vind ik het absoluut noodzakelijk dat je ook uitleg geeft waarom zodat ook die mensen gewoon een mening kunnen vormen en niet maar aan moeten nemen van 'dit is het enige goede'.

Zo kwam het dus op mij 2 jaar geleden over Knipoog , wie weet is het nu wel anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:09

runningkawa schreef:
Kuggur schreef:

Zou ik zou niet graag hebben al fysio....sorry Lachen
DA zou mijn paard afgemaakt hebben...acute ataxi....
Magnetiseur wist echter binnen 2 sec dat het gewoon spit was...paard leeft nog steeds..heeft daarna zelfs Z gelopen...

Ik vind het heel erg (kortzichtig) dat reguliere en alternatieve geneeskunde elkaar niet willen helpen.
Kan zo'n geweldige aanvulling op elkaar zijn. Helaas zijn sommige DA's enzo daar te stug voor...heel jammer...komt niet ten goede van het dier...en dacht dat daar nog altijd het vak voor gekozen was...

Ik zie patienten als jij ook liever naar een magnetiseur gaan, want daar heb je blijkbaar meer vertrouwen in, en daar heb je het volste recht toe (ook al vind ik het uit mijn professionele oogpunt onverstandig).

Een fout van één bepaalde DA heeft niets met de waarde van wat voor alternatieve therapie dan ook te maken. Ook weer, vertrouw je die meer dan het reguliere circuit, jouw keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:14

Gelukkig vertrouwde ik die toen ja Ja
Was mijn eerste " aanvaring" met iemand van het alternatieve...en zonder hem was Kawa al lang frikandel geweest...lijkt me dan dat ik niet zomaar daar in geloof.

Verder verdraai jij mijn woorden enorm
Ik zeg nergens dat ik niemand van het reguliere circuit vertrouw, ik zeg wel dat ik het enorm jammer vind dat die niet samenwerken..dat geeft een grote aanvulling aan elkaar.
DA's of andere "artsen" waar ik bij voorbaat weet dat ze zeer negatief zijn over het alternatieve hoeven idd niet te komen..die zijn imo te star in hun werkwijze en staan niet open voor wat er nog meer te koop is in de wereld. En daar worden ze imo geen beter arts van...integendeel Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:38

hoefijzer schreef:
Wat mij wel echt irriteerde is hoe ze haar methode presenteerde. Opzich niks nieuws, beetje monty robberts. Prima, ben ik wel voor. Maar een join-upje elke keer voor ze met een paard ging werken hoorde daar ook bij, en of dát goed is, daar valt over te twisten.
Maar, waar het mij om gaat, is dat ze alles presenteerde als of het de waarheid was, alsof dat de énige methode was die goed was. Uitleggen waaróm zat er echter niet bij.

Hier kan ik het niet mee eens zijn. De eerste les van de basiscursus bestaat idd uit een soort join-up, om de ruiters te laten zien met hoe weinig je een paard kan sturen, van tempo kan laten veranderen, alleen op je lichaamshouding. De paarden kennen dit spelletje, en zien het ook zeker niet als een straf. Deze les laat zien dat veel drijven en grote stuurhulpen overbodig zijn als je weet waar je op moet letten. Het is dus ZEKER niet zo dat er elke keer gejoin-upt wordt!

Anne zegt niet dat haar methode de enige juiste is, ze geeft duidelijk aan dat er niet 1 methode is kwa rijden die echt wetenschappelijk helemaal bekeken is. Wel dat de kans dat ze het bij het juiste eind heeft heel groot is. Ze geeft ook aan dat iedereen kan leren wat ze doet, en ze hoopt ook dat mensen bij elkaar gaan kijken wat er mis gaat. Het is heel gemakkelijk, je kunt maar op 1 manier recht zitten, dat is namelijk als je daadwerkelijk recht zit. Je kunt maar op 1 manier de juiste spierspanning hebben, en die is per paard anders. Ze leert je aanvoelen wanneer iets juist is, en wat het paard van jou op dat moment nodig heeft.

Anne is JUIST heel erg van het WAAROM, jammer dat je dat toen anders ervaren hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:49

@runningkawa:Discussie reguliere geneeskunde versus alternatieve is hier erg off-topic. Daarbij hebben dat soort topics de neiging snel te degenereren hier op bokt.
Ik ben van nature een zeer skeptische persoon. Wil je best een gedetailleerde uitleg van mijn standpunt geven, maar vermoed dat je er weinig in geinteresseerd bent. Net zoals ik weinig geinteresseerd ben in anekdotische "succesverhalen" uit het alternatieve circuit, daarvan zijn er genoeg te vinden hier.
En om misverstanden te voorkomen ik ben erg blij voor je dat je paard niet onnodig in de worst is belandt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:51

En wie begon er over besparingen op DA kosten?
Geloof niet dat ik dat was Haha!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:05

_angela_ schreef:
jammer dat je dat toen anders ervaren hebt.

daar kan ik me niet anders dan bij aansluiten Knipoog Ik vond het zelf ook jammer. Achteraf had ik natuurlijk gewoon wat kritische vragen moeten stellen over wat ze zelf niet uitlegde, misschien had dat de juiste toegevoegde waarde gegeven.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:33

Als Anne een deel van deze discussie zou lezen, zou ze haar wijze hoofd schudden en denken dat dit helemaal niet over haar gaat. Zij is reeel, vakkundig en geduldig! That's all.