Drie gewonden bij straatpaardenkoers in België (+filmpje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Drie gewonden bij straatpaardenkoers in België (+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:04

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_61 ... n=homeHVDN
hln.be

Bij een ongeval tijdens de 151ste editie van Winkel Koerse in Sint-Eloois-Winkel zijn deze avond drie mensen gewond geraakt. Een sulky reed in op twee toeschouwers die, ondanks herhaalde waarschuwingen van de organisatie, toch de straat overstaken. Een vrouw uit Strombeek-Bever raakte zwaargewond. Dat zegt Bart Dochy, burgemeester van Ledegem.

Halve finale

Het ongeval gebeurde net na de start van de halve finale. Twee jockey's probeerden om het snelst een afstand van 400 meter af te leggen op de speciale zandstroken die op straat werden aangelegd. Eén van de jockey's werd verrast door twee toeschouwers die plots over het touw klauterden, dat publiek en deelnemers van elkaar scheidt, en de straat overstaken. Een man uit Oostende en de vrouw uit Strombeek-Bever werden aangereden.

Door de botsing week de sulky van de rijweg af. Het rijwiel kwam gedeeltelijk in het publiek terecht, waar een man licht geraakt werd. De vrouw uit Strombeek-Bever is er erg aan toe. Het is niet duidelijk of ze in levensgevaar verkeert. Na het incident werd het evenement, dat jaarlijks zes- tot zevenduizend toeschouwers lokt, onmiddellijk stopgezet.

Veiligheidsmaatregelen

Drie jaar geleden was er ook al eens een ongeval op Winkel Koerse. Ook toen kwam een sulky in het publiek terecht, maar een fout van de jockey lag toen aan de oorzaak. Dat ongeval was voor de organisatie de aanleiding om de veiligheidsmaatregelen op Winkel Koerse nog te verhogen.

Klik hier voor de beelden.

LBLGypsyCobs

Re: Drie gewonden bij straatpaardenkoers in Sint-Eloois-winkel(b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:37

Het is een beetje hetzelfde idee als toeschouwers bij auto rally's, hoe vaak is dat al niet mis gegaan?

Een lint of touw houdt een auto of paard niet tegen en toeschouwers blijkbaar ook niet.

Op officiële renbanen en autocircuits zijn de hekken veel beter en dan nog gaat er wel eens wat mis, gelukkig heel zelden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Drie gewonden bij straatpaardenkoers in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:30

ON -> VN

Hoe dom kun je wezen om opeens over te steken tijdens een straatconcours Echt levensgevaarlijk, dat blijkt maar weer.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:31

Jeetje, wat dom van die mensen Scheve mond
hoe haal je het in je hoofd om op dat moment over te steken? Nagelbijten / Gniffelen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:34

MissToseland schreef:
Jeetje, wat dom van die mensen Scheve mond
hoe haal je het in je hoofd om op dat moment over te steken? Nagelbijten / Gniffelen

zelfmoord neigingen?

Tja....Wat kan je hierop nu zeggen....Behalve stom!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:37

Ohhh ik kan ZO boos worden om dat soort lui... die denken ''Ik kan er nog wel even voor langs''... we zagen het dit jaar ook bij het ringrijden hier in Bpost, echt te gek voor woorden hoeveel mensen voor de paarden langs de straat over renden, ondanks waarschuwingen van de organisatie! Boos!

Ik hoop dat paard en menner in orde zijn... ook akelig voor de toeschouwer die werd geraakt... maar die lui die overstaken, daar heb ik weinig medelijden mee, sorry...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 21:51

Mijn eigen reactie is weg (snap niet veel van dit gedeelde, plaats eigenlijk nooit nieuws Haha! ) maar hier dan nog eens:

Ik vind het ook ongelofelijk s-t-o-m om gewoon over de drankhekken te kruipen, zelfs als je herhaaldelijk verboden is het te doen. Het is heel erg dat het is gebeurd, ook voor de slachtoffers, maar dit is nu iets wat zulke evenementen een slechte naam geeft. Wie weet is het volgend jaar gedaan omdat er 2 bij waren die weer dachten slimmer te zijn dan de rest.
Maar je ziet het inderdaad ook vaker, ook in andere circuits. Mensen blijken vaak te denken dat net zij onsterfelijk zijn en ongevallen bij hun niet kunnen gebeuren. Helaas is dat wel even anders.

Wat ik op het journaal heb gehoord over de jockey is trouwens dat hij niet gewond is maar wel in shock verkeerd.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:30

Hoe is het met het paard afgelopen? Weet iemand dat?
Ik hoop dat niemand er iets aan overhoud, dat ten eerste en verder zijn die mensen die overstaken natuurlijk hartstike fout. Jammer dat zulke evenementen door zulke mensen moeten worden stopgezet.

Liefs

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:55

klinkt hard maar eigen schult dikke bult.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:31

Nakisha schreef:
Ohhh ik kan ZO boos worden om dat soort lui... die denken ''Ik kan er nog wel even voor langs''... we zagen het dit jaar ook bij het ringrijden hier in Bpost, echt te gek voor woorden hoeveel mensen voor de paarden langs de straat over renden, ondanks waarschuwingen van de organisatie! Boos!

Ik hoop dat paard en menner in orde zijn... ook akelig voor de toeschouwer die werd geraakt... maar die lui die overstaken, daar heb ik weinig medelijden mee, sorry...

Ik ben het hier volledig mee eens.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:36

Heb het gisteren op het nieuws gezien en je ziet die mensen echt rustig de baan oversteken...
Hoe het met het paard is werd niet verteld, ging steeds over die mensen die zo stom zijn om dat te doen Rolleyes

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:04

Ik vind dat straatpaardenkoersen zouden moeten verboden worden. Ze zorgen voor veel dierenleed en zoals nu zijn er ook mensen gewond.
Vroeger was er heel veel te doen om die straatpaardenkoersen. Mensen uit Engeland vroegen me of dat barbaars gedoe wel was toegelaten. Nu hoorde ik gisteren op de Belgische radio een verslagje en dacht ik bij mezelf hoe het mogelijk was dat het nu allemaal wel kan.
In het verleden was het vaak zo dat paarden afgesjoggerd werden en daarna rechtstreeks naar het slachthuis; of dacht je dat ze hun beste paarden hier inzetten ?
Ik ben er tegen omdat ik dieronvriendelijk vind. Paarden verdienen met respect behandeld te worden en zijn geen kermisattracties...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:54

Inderdaad als er een paard verongelukte kwam het ook in het nieuws maar zelden werd er aan gedacht deze koersen af te schaffen, maar nu er ocharme twee lompe (sorry) mensen omver gereden worden vragen ze zich nog af of ze het wel of niet willen laten doorgaan Rolleyes

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:56

ik heb de beelden gisteren op tv gezien. Dat was echt ongelooflijk dom. Je ziet die 2 oversteken en dan heel domweg blijven staan gapen naar het aankomende paard Verward
Het paard heeft oogkleppen op, kan moeilijk de mensen zien en loopt er uiteraard tegen. Daarna liep hij het publiek in, maar ik dacht dat het paard daar wel snel stilstond. Heb geen idee hoe het met het paard is.
Ik vind het gewoon érg dom van die mensen om op die moment over te steken...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:58

Zijn er beelden van dan? Nagelbijten / Gniffelen
Pff, hopelijk komen deze mensen er nog goed vanaf. Het is uiteraard wel erg dom.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:01

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:09

Bij mij doet hij het wel.
Je kan wel goed zien dat de Jockey het nog probeerde te ontwijken, maar met die snelheid is daar natuurlijk geen beginnen aan

Coberlina

Re: Drie gewonden bij straatpaardenkoers in België (+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:13

ja link werkt. Ze zeggen ook dat het bestuur crisisberaad hield meteen na het ongeval. Maar zij kunnen er echt niks aan doen als er twee mensen nog willen oversteken. Gewoon dom. dat ze dan gewoon blijven staan waar ze staan Scheve mond

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:21

Ongelofelijk! ik vind het ontzettend sneu voor de organisatie die probeert alles zo goed mogelijk te regelen! Wel een groot pluspunt dat het de eerste keer is, dat vind ik bij 151 keer heel knap. Zo hoort het. Maar zonde da thet is gebeurd... het was nergens voor nodig. Je ziet die mensen oversteken en als ze daar nou waren blijven staan dan was er niets gebeurd! Maar ipv een pas te blijven staan liepen ze gewoon door en is er natuurlijk niets meer aan te doen...

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:47

Hopelijk staken die mensen niet over voor de kick. Zoals in spanje bij dat stieren-evenement in Pamplona.
Als organisatie kan je natuurlijk weinig doen tegen onvoorzichtige mensen.
En met de 'barbaarsheid' van die paardenkoersen: wees maar zeker dat de dierenbescherming dat op de voet volgt... En er zijn al enkele jaren geen klachten meer

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:13

Een heel spijtige gebeurtenis...
Ik vind het 'lomp' (sorry) van die mensen om over te steken na herhaaldelijke waarschuwingen van de organisatie. Eigen schuld, dikke bult... Boos!
Het zou erg zijn dat de organisatie omwille van die twee mensen zou moeten stoppen met de organisatie van deze koersen.
Er zijn zo nog sporten waar dit wel eens gebeurd. (denk maar aan wielrennen...en inderdaad autocross)

Ik vraag me af hoe het met het paard is gesteld want daar werd niks over gezegd...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:43

ik moet echt heel hard op mijn vingers zitten anders zou ik hier wel een paar woorden neer zetten die niet boktproof zijn. Bloos

filmpje bekeken (vraagt zich trouwens af waarom daar geen melding van is gemaakt bij het VRT nieuws gisteren). Ik sta nog verbaasd te kijken dat die Pikeur (zo heet een menner in een sulky officieel) ze nog heeft gezien. Ik heb ooit in een sulky achter mijn draver gezeten en ik kan jullie verzekeren dat je geen barst ziet voor je. Mijn petje af dat hij ze nog heeft geprobeerd te ontwijken.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:47

petraaken schreef:
filmpje bekeken (vraagt zich trouwens af waarom daar geen melding van is gemaakt bij het VRT nieuws gisteren).
Waarschijnlijk omdat de vrt niet in de buurt was de 'feiten'. Geen beeld = geen nieuws Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:02

Voor diegenen die zich afvragen hoe het met het paard is: op het einde van het filmpje wordt het verteld door de (duidelijk aangedane Scheve mond ) eigenaar: schaafwonden op het achterbeen en de achterkant van het voorbeen moest genaaid worden, maar ze vermoeden dat het snel weer helemaal goed komt.
De mensen zijn buiten levensgevaar.

Wel een eng beeld om die mevrouw daar te zien liggen. Ok het is heel stom en ze heeft haar lesje geleerd, maar langs de andere kant... Ze ligt daar zo vreemd roerloos dat je zou denken dat ze dood is. Had ook makkelijk gekund, als ze met haar hoofd op de stenen was geklapt.
Ziet er toch wel ernstig uit Scheve mond

Voor diegenen die het filmpje niet kunnen zien: naar de site van VTM gaan, het nieuws, afgelopen nieuwsuitzendig bekijken en dan rechts het stukje aanklikken.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:23

ja hoor... 100den mensen bij elkaar en 2 moeten er weer tegendraads doen. sorry, maar hier kan ik niks anders voor bedenken dan ''eigen schuld, dikke bult'' Niemand heeft ze gedrongen om onder de draad door te kruipen.