Paardenpoep is geen hondenpoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenpoep is geen hondenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 18:10

http://www.ad.nl/groenehart/article1716063.ece
ad.nl

De ene na de andere manege opent de staldeuren. Bij gebrek aan officiële paden maken ruiters steeds vaker gebruik van de openbare weg als ze een ritje willen maken op hun paard of pony. De ’vijgen’ die deze edele dieren onderweg laten vallen zorgen voor overlast, maar gemeenten in het Groene Hart zien geen aanleiding om actie te ondernemen.

Alleen eigenaren van paarden die in Rijnwoude buiten hun boekje gaan, lopen kans op een boete. Die kan oplopen tot 2250 euro, leert de algemene plaatselijke verordening (apv). Of het helpt? Een woordvoerder laat weten dat er sporadisch klachten binnenkomen. Geen gemopper van fietsers die bevuild worden door auto’s die dwars door paardendrollen scheuren. Of van moeders die niet meer uit wandelen kunnen met de kleine omdat de kinderwagen vastloopt in dampende vijgen. Dat was al zo voor september 2005, de maand dat de nieuwe regels werden ingevoerd. En daarna veranderde het niet.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paardenpoep is geen hondenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 18:10

Citaat:
GROENE HART - De ene na de andere manege opent de staldeuren. Bij gebrek aan officiële paden maken ruiters steeds vaker gebruik van de openbare weg als ze een ritje willen maken op hun paard of pony.

De ’vijgen’ die deze edele dieren onderweg laten vallen zorgen voor overlast, maar gemeenten in het Groene Hart zien geen aanleiding om actie te ondernemen.

Alleen eigenaren van paarden die in Rijnwoude buiten hun boekje gaan, lopen kans op een boete. Die kan oplopen tot 2250 euro, leert de algemene plaatselijke verordening (apv). Of het helpt? Een woordvoerder laat weten dat er sporadisch klachten binnenkomen. Geen gemopper van fietsers die bevuild worden door auto’s die dwars door paardendrollen scheuren. Of van moeders die niet meer uit wandelen kunnen met de kleine omdat de kinderwagen vastloopt in dampende vijgen. Dat was al zo voor september 2005, de maand dat de nieuwe regels werden ingevoerd. En daarna veranderde het niet.

Dat gebruiken woordvoerders van andere gemeenten in het overwegend landelijke Groene Hart ook. Ondanks dat het aantal paarden en pony’s in vijftien jaar tijd met tachtig procent is gestegen, wordt er nauwelijks geklaagd. Dus is er geen probleem, luidt de redenering.

Toch klinkt af en toe de roep om strengere regels, te meer daar voor eigenaren van honden wel een ’opruimplicht’ geldt, met de bijbehorende boetes. Letty Roseboom, bestuurslid van de manege Tournoyruiters in Woerden, vindt alle commotie rondom de paardenpoep op haar beurt overdreven.

,,Zelf rij ik altijd op de autowegen of in het buitengebied. Geen enkel probleem, wat mij betreft. De vogels peuzelen de haver uit de poep en maken er een hoopje van. Als het dan even regent, is alles weer weg. Het geeft een stuk minder overlast dan hondenpoep. Ik ga er niet met een kruiwagen heen om de boel schoon te maken. Waarom zou ik dan nog paardrijden?’’

Bioloog en schrijver van het ’Poepboek’ Erik den Boer verbaast zich wel over het feit dat mensen zich ergeren aan paardenpoep op straat. ,,Zou dan een agent wiens paard een paar vijgen dumpt op straat daarna iemand moeten bekeuren, omdat zijn hond zojuist op straat heeft gepoept?’’

Volgens Den Boer valt de overlast nog wel mee, zeker vergeleken met het New York van de 19de eeuw, zoals hij in zijn Poepboek beschrijft. ,,Daar vlogen toen de paardenvijgen je letterlijk om de oren. De stad werd destijds onleefbaar gemaakt door de duizenden paarden in de stad. Elk dier produceerde tussen de zeven en vijftien kilo mest plus ruim één liter urine. Met de wind waaide de poep tegen de gevels, ruiten van winkels en in de gezichten van voorbijgangers en met regen moesten New Yorkers door een rivier van vloeibare poep waden.’’

Geen vergelijking met de Bloemendaalseweg in Gouda, anno 2007. Toch zorgt de kinderboerdij waar regelmatig paarden te vinden zijn, voor enige overlast. Even verderop is peuteropvang De Schaapskooi gevestigd. De ouders van de peuters moeten elke dag op hun hoede zijn dat hun kroost schoon blijft. ,,De kinderen hebben er op eigen terrein geen last van, omdat de paarden daar niet mogen komen. Maar je moet wel goed opletten dat je er niet doorheen loopt op weg hier naartoe’’, zegt peuterleidster Marja Benschop.

Suzanne de Lange van manege de Alphense Ruiters in Alphen zegt niet uit te sluiten dat er ‘wat’ op het pad terecht komt. ,,Ik kan moeilijk met een schep en emmertje achter de paarden aan rennen’’, zegt ze. ,,Ik denk dat een poepzak achter een paard een groter risico geeft dan de overlast. Een paard is een schrik- en vluchtdier en kan van de zak schrikken en op de vlucht slaan.’’

Het bestraten van wegen verminderde de overlast niet. Den Boer: „Wielen en hoeven pletten de poep en veroorzaakten grote stofwolken. Volgens schatting overleden elk jaar 20.000 New Yorkers aan ziekten veroorzaakt door strontvliegen.’’

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:40

Tja, ik sta toch echt 100 keer liever in de paardenpoep dan in de hondenpoep Clown

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:42

ja idd Clown
Maargoed.. ze zullen er wel over nagedacht hebben..

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:42

Axel_Clauw schreef:
Tja, ik sta toch echt 100 keer liever in de paardenpoep dan in de hondenpoep Clown

Idd!!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:44

Ik vind het zo raar he. Honden eten eten met vlees wat écht heel erg stinkt. Paardenpoep stinkt eigenlijk niet zo heel erg in vergelijking. Paarden eten alleen maar natuurlijke dingen, 1 regenbui en het is weg.. Ik kan wel snappen dat bestuurders het niet fijn vinden om erdoorheen te lopen hoor, als je niks met paarden heb. Maar dan moeten ze maar degelijke ruiterpaden aanleggen hoor..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:50

Ja, liever dit dan liever dat maar je moet niet vergelijken.. als een paard slecht behandeld wordt kan je ook wel zeggen "Joh, maar het paard van die-en-die heeft het nog slechter" maar dat maakt de slechte behandeling van het eerste paard echt niet beter.

Ik kan me voorstellen dat mensen last van paardenmest op de wegen hebben, en "wij paardenmensen" vinden hondenstront veel erger dan paardenmest, maar mijn vriend bijv. (die niets met paarden heeft) vindt paardenmest ook uberranzig en ook gewoon stinken (waar ik me in kan vinden ondanks dat ik het zelf niet eens zo vind stinken), plus dat het ook nog een keer zo'n grote hoop is die er meteen uitkomt he Haha!

Een poepzak verplichten zou ik niet handig vinden omdat niet iedereen zijn dier eraan kan laten wennen.. (daar komt overigens wel bij dat veel mensen ook niet eens de moeite doen maar bij voorbaat al gillen dat hun paardjelief daar veelste gevoelig voor is en een vluchtdier is etc.) Maar als een agent een paard op de weg ziet mesten en een ruiter die gewoon doorrijdt vind ik best dat dat bekeurd mag worden- ZEKER als er voor honden ook een opruimplicht geldt en boete als dat niet gebeurt.

Als je de mest even in de berm schopt of op ruiterpaden / in het gras mest lijkt me dit overigens geen probleem, alleen op paden waar ook fietsers en voetgangers (en evt auto's) komen kan ik mij voorstellen dat het een ergernis is.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:03

Dit is vrij makkelijk op te lossen, zonder allerlei regeltjes. Als iedereen nou gewoon zelf even de boel aan de kant schopt dan hebben anderen er ook geen overlast van Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:04

Thokkadisje schreef:
Dit is vrij makkelijk op te lossen, zonder allerlei regeltjes. Als iedereen nou gewoon zelf even de boel aan de kant schopt dan hebben anderen er ook geen overlast van Pling

En een hoop mensen gaan dat helaas echt niet doen zolang er geen sancties tegenover het niet-ondernemen van actie staan..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:14

idd sta liever ook niet in de hondenpoep Clown

kreeg laast ook weer een grote mond van een oudere dame Boos! waar me broek dan echt van afzakt.

maar goed bezem er langs en hup weg Ja

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:12

Nouja, ik zou best af willen stappen om het in de berm te schoppen, alleen is mijn paard niet betrouwbaar op straat als ik ernaast sta..
Erop is gewoon véél veiliger voor de rest van de weggebruikers, écht waar!
En verder, tja, die uitlaatgassen zijn ook niet super Clown

En zo'n poepzak, dat gaat helemaal nergens over. Paard blijft vluchtdier, en daar ga je geen zak achterhangen toch?
Het paard van een vriendin van mij zou lévensgevaarlijk worden met zo'n zak achter haar kont!
En daarbij, heb je weleens naar de prijs van zo'n ding gekeken??? Belachelijk gewoon, want die moet je dan ook nog zelf betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:14

MissEvil, dan hoor je naar mijn idee ook niet met zo'n paard op de openbare weg thuis..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:18

Ik vind het wel zo netjes om het even aan de kant de schoppen oid als je het op de stoep hebt gedropt. Maar op de weg heb ik er niet zoveel problemen mee. Hondenpoep op de stoep vind ik ook goor. Paardenpoep is toch wel wat indrukwekkender... Loop je daar in het donker op je slippers (in de zomer)... Need I say more? Tong uitsteken

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:21

Ik schop het bijna altijd even aan de kant. Ik vind het echt asociaal als ze het gewoon laten liggen. In de bebouwde kom dan, daar buiten maakt me niet zoveel uit.

Maarrr.. pas kwam ik politie's te paard tegen, paardlief ging mesten en meneer liep vrolijk door(en dat midden in de stad) dat kan dan toch ook niet?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:25

Ik vind dat het er een beetje bij hoort hoor. Vooral in een dorp. Paardenpoep is voor kenners niet zo vies als hondenpoep en je kan er makkelijk omheen, want het valt goed op. Een paard loopt niet op de stoep dus daar ligt de poep ook niet.
Maar ja, ik weet niet hoe de straten er in Rijnwoude uitzien, maar ik kan me voorstellen dat ze er iets aan doen als je de straten niet meer ziet Clown.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:29

zo dat is makkelijk mijn paard gaat zelf de berm in als hij ze behoefte kwijt moet hihi. Haha!
ken je je paard ook leren hoor.
zodra je ziet dat hij/zij wil poepen ga je stil staan in de berm Pling

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:34

niet zo moeilijk doen over paardenpoep, is allemaal gras en plantaardig heid Clown hondenpoep is veel viezer en plakt meer onder je schoenen Nagelbijten / Gniffelen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:57

Het is toch een kleine moeite om het spul even op te ruimen.
Ik ben zowel paarden als honden liefhebber en sta ook liever in de een vijf dan zo'n stinkende hondedrerry.

Maar je heb tegenwoordig mooie grote poepopruimzakjes overal te koop, ook ideaal voor paardenvijgen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:03

tja das waar, maar om nou van je paard af te stappen, die vijgen in een zakje te doen en dan als er geen prullenbak in de buurt is...
mijn hond stopt zijn kont het liefst ín een boom als hij poept, daar heb ik dus niet zo veel last van Tong uitsteken

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:13

In kloetinge staan zoveel paarden dat ik het echt niet ga opruimen ... Het ligt overal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 22:49

shadowflower schreef:
In kloetinge staan zoveel paarden dat ik het echt niet ga opruimen ... Het ligt overal

Je hoeft het ook niet van alle paarden op te ruimen hoor, alleen van je eigen paard Schijnheilig

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 00:47

Ik heb zelf 1x flink last gehad van de paardemest: ik reed een paar winters terug met mijn scooter tegen een bevroren hoop mest aan, het had net zo goed beton kunnen zijn. De kilometerteller/snelheidsmeter is toen voorgoed onbruikbaar geworden. Die mest lag zeker een week, tot het weer ging dooien. Sindsdien ben ik ervoor, om na een rit te paard binnen de bebouwde kom, een bezemtocht te maken, iig binnen 24 uur.

Een onder het zadel mak paard kan er moeite mee hebben om tijdens een rit stil te blijven staan, als baasje de mest aan het verplaatsen is. Daarom ruimt de bereden politie het ook niet zelf op.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 01:32

tja opzich wil het gerust opruimen. Maar ik ben soms rustig 15 km van stal af. Tegen de tijd dat me paard weer thuis staat en ik terug zal fietsen om de drol op te ruimen, is die drol al zo plat gereden door auto's dat het echt geen zin meer heeft.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 01:47

ik stap niet af of stop niet, maar rijd wel naderhand terug op de fiets. Gewapend met vuilniszak en raap het netjes op, in de zak en gooi het weg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 06:30

ik vind het een kleine moeite om even af te stappen en de drollen even in de berm te trappen, is ook gelijk goede mest voor de berm Haha!

wat betreft de hondenpoep, ook dat ruim ik op, maar vind het wel raar dat we hondenbelasting moeten betalen voor........hier staan nergens vuilnisbakken voor de poep, geen uitlaatvelden, en zouden die er wel zijn zitten ze echt vol ongedierte, niet fijn om je hond op te laten dus.

voor een paard betaal je geen belasting, het is een kleine moeite om het even aan de kant te schoppen, en is je paard niet betrouwbaar met afstappen hoor je niet langs de openbare weg, er zullen wel eens vaker gelegenheden voordoen dat je er vanaf moet.

ook de opmerking, er zijn zoveel paarden die hier poepen is ook lekker makkelijk, ruim gewoon je eigen rommel op, we moeten toch ergens beginnen.

als het zo doorgaat komen er misschien wel allemaal nare regeltjes en verboden voor het buiten rijden met paarden en dat willen we toch niet, beter voorkomen dan genezen.