Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:GROENE HART - De ene na de andere manege opent de staldeuren. Bij gebrek aan officiële paden maken ruiters steeds vaker gebruik van de openbare weg als ze een ritje willen maken op hun paard of pony.
De ’vijgen’ die deze edele dieren onderweg laten vallen zorgen voor overlast, maar gemeenten in het Groene Hart zien geen aanleiding om actie te ondernemen.
Alleen eigenaren van paarden die in Rijnwoude buiten hun boekje gaan, lopen kans op een boete. Die kan oplopen tot 2250 euro, leert de algemene plaatselijke verordening (apv). Of het helpt? Een woordvoerder laat weten dat er sporadisch klachten binnenkomen. Geen gemopper van fietsers die bevuild worden door auto’s die dwars door paardendrollen scheuren. Of van moeders die niet meer uit wandelen kunnen met de kleine omdat de kinderwagen vastloopt in dampende vijgen. Dat was al zo voor september 2005, de maand dat de nieuwe regels werden ingevoerd. En daarna veranderde het niet.
Dat gebruiken woordvoerders van andere gemeenten in het overwegend landelijke Groene Hart ook. Ondanks dat het aantal paarden en pony’s in vijftien jaar tijd met tachtig procent is gestegen, wordt er nauwelijks geklaagd. Dus is er geen probleem, luidt de redenering.
Toch klinkt af en toe de roep om strengere regels, te meer daar voor eigenaren van honden wel een ’opruimplicht’ geldt, met de bijbehorende boetes. Letty Roseboom, bestuurslid van de manege Tournoyruiters in Woerden, vindt alle commotie rondom de paardenpoep op haar beurt overdreven.
,,Zelf rij ik altijd op de autowegen of in het buitengebied. Geen enkel probleem, wat mij betreft. De vogels peuzelen de haver uit de poep en maken er een hoopje van. Als het dan even regent, is alles weer weg. Het geeft een stuk minder overlast dan hondenpoep. Ik ga er niet met een kruiwagen heen om de boel schoon te maken. Waarom zou ik dan nog paardrijden?’’
Bioloog en schrijver van het ’Poepboek’ Erik den Boer verbaast zich wel over het feit dat mensen zich ergeren aan paardenpoep op straat. ,,Zou dan een agent wiens paard een paar vijgen dumpt op straat daarna iemand moeten bekeuren, omdat zijn hond zojuist op straat heeft gepoept?’’
Volgens Den Boer valt de overlast nog wel mee, zeker vergeleken met het New York van de 19de eeuw, zoals hij in zijn Poepboek beschrijft. ,,Daar vlogen toen de paardenvijgen je letterlijk om de oren. De stad werd destijds onleefbaar gemaakt door de duizenden paarden in de stad. Elk dier produceerde tussen de zeven en vijftien kilo mest plus ruim één liter urine. Met de wind waaide de poep tegen de gevels, ruiten van winkels en in de gezichten van voorbijgangers en met regen moesten New Yorkers door een rivier van vloeibare poep waden.’’
Geen vergelijking met de Bloemendaalseweg in Gouda, anno 2007. Toch zorgt de kinderboerdij waar regelmatig paarden te vinden zijn, voor enige overlast. Even verderop is peuteropvang De Schaapskooi gevestigd. De ouders van de peuters moeten elke dag op hun hoede zijn dat hun kroost schoon blijft. ,,De kinderen hebben er op eigen terrein geen last van, omdat de paarden daar niet mogen komen. Maar je moet wel goed opletten dat je er niet doorheen loopt op weg hier naartoe’’, zegt peuterleidster Marja Benschop.
Suzanne de Lange van manege de Alphense Ruiters in Alphen zegt niet uit te sluiten dat er ‘wat’ op het pad terecht komt. ,,Ik kan moeilijk met een schep en emmertje achter de paarden aan rennen’’, zegt ze. ,,Ik denk dat een poepzak achter een paard een groter risico geeft dan de overlast. Een paard is een schrik- en vluchtdier en kan van de zak schrikken en op de vlucht slaan.’’
Het bestraten van wegen verminderde de overlast niet. Den Boer: „Wielen en hoeven pletten de poep en veroorzaakten grote stofwolken. Volgens schatting overleden elk jaar 20.000 New Yorkers aan ziekten veroorzaakt door strontvliegen.’’
Axel_Clauw schreef:Tja, ik sta toch echt 100 keer liever in de paardenpoep dan in de hondenpoep
Thokkadisje schreef:Dit is vrij makkelijk op te lossen, zonder allerlei regeltjes. Als iedereen nou gewoon zelf even de boel aan de kant schopt dan hebben anderen er ook geen overlast van
shadowflower schreef:In kloetinge staan zoveel paarden dat ik het echt niet ga opruimen ... Het ligt overal